Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddstationen stängs inte av efter slutladdningen

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-11-20 13:57:20    Rubrik: Laddstationen stängs inte av efter slutladdningen Svara med citat

Är det fler än jag som upptäckt att laddstationen inte stänger ned efter slutladdningen?
Kontaktorn i laddstationen slår inte av förrän man låser upp bilen, detta innebär att nätspänningen finns kvar till bilen även efter slutladdning.
Om åskan drar över så ökar ju risken för skador.

(BMW i3 2018 BEV)
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2


Senast ändrad av Drivmedel den 2017-11-22 05:36:05, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 406
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-11-20 16:05:46    Rubrik: Svara med citat

Min laddare slutar när batteriet är fullt, däremot lossnar inte spärren i ladduttaget förän man öppnar dörren. Är väl en säkerhetsdetalj för att inte laddhansken ska dras ut under pågående laddning.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-11-20 16:35:46    Rubrik: Re: Laddstationen stängs inte av efter slutladdningen Svara med citat

Drivmedel skrev:
Är det fler än jag som upptäckt att laddstationen inte stänger ned efter slutladdningen?
Kontaktorn i laddstationen slår inte av förrän man låser upp bilen, detta innebär att nätspänningen finns kvar till bilen även efter slutladdning.
Om åskan drar över så ökar ju risken för skador.
Förstår inte orsaken till att BMW valt denna lösning i mjukvaran eller har de inte tänkt till?
(BMW i3 2018 BEV)


Det har jag inte tänkt på. Däremot vet jag att typ 2 laddaren slår ifrån när laddningen är klar.

Rex 2016
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-11-20 17:07:17    Rubrik: Svara med citat

Glömde ange att det är typ 2 laddning i mitt garage med fast kabel.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-11-21 08:07:34    Rubrik: Svara med citat

Här är förklaringen till de olika statusen.
Så det är min väggbox som nog inte följer standarden fullt ut.
Då status B råder efter slut laddnings fasen.

STATE A: Vehicle is not connected.

STATE B: Vehicle is connected/not ready to receive energy.

STATE C: Vehicle is connected/ready to receive energy/no ventilation of the charging area is required in buildings
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2017-11-21 13:16:16    Rubrik: Svara med citat

Det brukar fungera så. Anledningen (tror jag) är att om bilen är redo med laddning men vill förvärma innan avgång kan då använda ström från nätet.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-11-21 17:18:04    Rubrik: Svara med citat

Men då är det väl bara för bilen att övergå från status B till status C igen så kommer nätspänningen till baka. Eller?
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.