Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Volvo 480

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
BrumBjörn
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2008
Inlägg: 11
Ort: Göteborg/Björlanda

InläggPostat: 2008-09-18 20:54:49    Rubrik: Volvo 480 Svara med citat

Hej,

Vilket underbart forum detta är!

Någon som funderat på en konvertering av Volvo 480 och vet max last o.s.v. ? Funderar på att om det blir ont om plats för batterier och för säkerhetens skull ha ett aluminium flak bak istället för säten och last utrymme. (batterierna under)

Lämplig drivlina till detta? Alternativ till 3500$ kit från USA önskas.

Jag har 14km enkel resa till jobbet i max 70-80km/h. Kan nog få till laddning under dagen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-09-18 21:01:00    Rubrik: Svara med citat

Enklaste är att leta reda på en på Blocket där man ser reg.numret, gå in på vv.se ,uppgifter om annat fordon och slå in numret.
Då får man alla data, maxlast mm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BrumBjörn
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2008
Inlägg: 11
Ort: Göteborg/Björlanda

InläggPostat: 2008-09-18 21:54:07    Rubrik: Svara med citat

Tackar...

Tjänstevikt, kg: 1090
Totalvikt, kg: 1330
Max lastvikt, kg: 240

Jag försöker mig på en viktbudget trots att jag är en novis.

Tjänste vikt +1090
Motor - 110
Tank+avgas - 40
förare +75
elmotor +60
=1075

1330-1075=255kg till batterier

Hur långt kommer jag på den vikten (bly)?
Spelar det roll om man tar ur passagererarframsätet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-18 22:30:44    Rubrik: Svara med citat

från vägverket:
Bilens tjänstevikt
Tjänstevikten är bilens vikt "körfärdig" inklusive föraren. Last och passagerare ingår inte.

tror att en förare är 75-80 kg
Alltså 330 kg batteri, men ingen passagerare då.

Men skall du bara åka 3 mil behövs inte 330 kg batterier.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-09-18 23:00:55    Rubrik: Svara med citat

480 är faktiskt en väldigt trevlig bil, hade en för några år sedan.
Har bara problem med rost och elektronik....
Som Hawk skriver räcker det nog med 200 kg batterier för drygt 3 mil, då finns ju det över till passagerare och last.
Tror inte du hittar något nytt komplett drivkit för under summan du nämnde, tycker det låter rätt billigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BrumBjörn
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2008
Inlägg: 11
Ort: Göteborg/Björlanda

InläggPostat: 2008-09-19 17:30:49    Rubrik: Svara med citat

Ok. Viktkalkylen och kanske upp till 330 kg batteri passerade alltså en första granskning...

Läste någonstans att beg prius drivlina från skroten kanske kan vara något. Hur är det med det vad har den för prestanda? Kan själv en hel del elektronik så delar av styrsystemet kanske också går att återanvända...

Har själv haft en 480 i början på 90-talet. Var mycket nöjd med den. Inga problem alls. För 10 papp kan man nog hitta någon riktigt fin med några 2Surprisedr på rätt ställe Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-19 22:13:00    Rubrik: Svara med citat

Jo en prius växellåda (tror jag) skulle gå utmärkt att använda, då bör man föredra -04 eller nyare eftersom den är omkonstruerad och hållbarare samt högre effekt. (50kW)

Växellådan innan -04 har det varit vissa problem med att huvudmotorn gått sönder, om än väldigt liten felprocent men det har hänt.

Den första saken som kan vara ett bekymmer är att hitta en inverter som klarar synkron ac motor.
Att göra något med den fina kompakta vätskekylda prius invertern krävs nog väldigt mycket kunskap inom området (invertern är egentligen 3st i samma låda till MG1 MG2 och ACmotorn på -04 och senare)

Nästa sak är den höga spänning som krävs för att få ut det mesta ur motorn 200 - 500volt beroende på varvtal (o last)
Men om man kan nöja sig med en något lägre toppeffekt går det säkert bra med runt 200-300volt

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BrumBjörn
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2008
Inlägg: 11
Ort: Göteborg/Björlanda

InläggPostat: 2008-10-03 22:05:45    Rubrik: Svara med citat

Tack för infon om Prius. Det verkar vara en för tidkrävande väg...

Hmmm. Har surfat runt en del nu och har svårt att få till ett bygge under typ 70.000:- Och då med "plug and play" delar.

kit från USA 30.000:- motor, kontroller, kablar, säkring mm
Bil 15.000:- 480 i fint skick med airbag
Batterier 15.000:-
Adpterplåt
Laddare
Besiktning
...

Det skulle ju vara ett himmla kul projekt det är inte tal om det men kostar den 70.000+ vill man ju att det också skall vara lite "lönsamt".

Kan man räkna med batterikost på uppåt 5kr/mil? + Laddnings el 2kr/mil=7kr/mil?

Projektet verkar "bara" bli ROLIGT och MILJÖVÄNLIGT men inte speciellt LÖNSAMT.

Men det kanske räcker...

Skall dock fundera på om man kan ta kitet och batterierna på förtaget, då ser det ju genast bättre ut...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-10-03 23:11:19    Rubrik: Svara med citat

Har faktiskt byggt min bil på företaget, men vi har ju "handel med fordon" i verksamhetsberättelsen.
Kan dock inte se något hinder att motivera det med att man vill köra riktigt miljövänligt i firman....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.82 sekunder att ladda.