Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ekonomisk körning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
La_Jungla
Aktiv


Registreringsdatum: 17 december 2007
Inlägg: 80
Ort: Hörby

InläggPostat: 2008-07-11 21:08:21    Rubrik: Ekonomisk körning Svara med citat

Jag har sett en del tips här och var, men det vore trevligt om vi kunde samla dem på en plats. Hur kör ni för att förbruka så lite som möjligt? Skiljer det sig från ekonomisk körning med en bensinbil?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-07-16 21:20:10    Rubrik: Svara med citat

När man pratar om ekonomikörning med bensinbil så pratar man mig veterligen uteslutande om manuella växellådor. Där får man ju lära sig att snabbt acca upp till rätt hastighet men att inte använda alla växlar utan växla 1-3-5 eller liknande.
Detta är ju inte tillämpbart på en automatväxlad bil och jag har aldrig hört någon beskriva hur man skall köra men inbillar mig att förbrukningen blir lägst om man håller motorn på rätt låga varvtal. I vilket fall ökar förbrukningen kraftigt om man tokaccar.
Det samma gäller (säger min erfarenhet) för elbilar (Renault) som ju varken är manuella eller automater, men mest lika automater med sin kontstanta utväxling och avsaknad av koppling.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-07-16 22:05:36    Rubrik: Svara med citat

Jag håller inte med om att de är lika automater. Det är en fast utväxling utan momentomvandlare. Men förluster i batterier motorstyrning och motor blir lägre vid lägre strömmar. Så en lugn körning utan plattan i botten borde vara optimal. Bromsa så lite som möjligt och även motorbromsa mjukt. Bäst är naturligt vis att minimera bromsningar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-07-17 09:04:44    Rubrik: Svara med citat

Daniel skrev:
Citat:
Jag håller inte med om att de är lika automater

Det var inte heller det jag skrev. Jag skrev att dom var "mest lika automater" (jämfört med manuella) eftersom det inte finns några växlar att vare sig välja mellan eller hoppa över och därför är det omöjligt att ägna sig åt eco-körning, av standardiserad modell, i en (Renault) elbil.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-07-17 21:31:59    Rubrik: Svara med citat

Jag menar nog att de saknar likheter. Motorn uppför sig på ett helt annat sätt också. En sug bensinmotor har bäst verkningsgrad på fullgas. Det är helt annat mot en elbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2008-10-02 17:34:52    Rubrik: Svara med citat

Bytte inför besiktningen ut de gamla och rostiga bromsskivorna fram.
Inte helt lätt ffa på vä sida. Rostigt och vissa skruvar satt pga kallsvetsning fast som berget. De yttre bromsblocken hade rostat fast i bromsoken. Vilken skillnad det blev efteråt.
Jag har länge irriterat mig över att just den bilen drar 1.5 till 2 Ah mer.
Efter bytet sjönk det direkt med ca 1 till 1.5 Ah.
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-10-02 20:47:12    Rubrik: Svara med citat

Ja, bra om inte bromsarna ligger i Wink
Minimal Toe-in kan göra en hel del tydligen. Någon nämde det i gamla forat kommer jag ihåg. Mina rekordåk har jag gjort i låga farter, 40-60 km/tim. Gasa lite o bromsa lite. Lågfriktionsdäck gör mycket.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.