Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Inställning för laddström

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 109
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-15 12:20:23    Rubrik: Inställning för laddström Svara med citat

Måste bara fråga om inställningarna för laddström..

Det finns ju två inställningar, som heter något i stil med normalladdare och AC laddare.
Som jag tolkar detta, så är normalladdaren den sladden med dosa och Schukokontakt, och AC är när man stoppar i Typ2 kabeln?

När jag hämtade ut bilen beskrev killen som gick igenom bilen med mig, det på något annat sätt (har glömt bort vad han sa nu, men det lät fel).

Det slår mig att detta nog kan hittas i manualen, men den känns så trist (manualen alltså), så jag näranog somnar så snart jag öppnar den.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1262
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-16 03:41:59    Rubrik: Svara med citat

Evse kan ge 6A, 9A,12A
Typ 2 ger vid Max 3×16A reducerad borde vara 8A men jag vet ej.
På 60Ah bilarna är det 16A eller 32A.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 109
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-16 03:56:39    Rubrik: Svara med citat

Menar du att EVSE-kabeln är normalladdare, och Typ2 kabeln är "AC laddning"?

Säljkillen sa att "Normalladdare" var både Typ2-kabel och 230-dos-sladden, och AC var snabbladdarna. Eftersom han hade haft en i3 som tjänstebil, så borde han ju haft koll, tycker man. Men det låter ju helt fel..

Kasst att BMW döper inställningarna så dåligt.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1262
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-16 11:50:52    Rubrik: Svara med citat

EVSE är den medföljande 1 fas laddaren.
AC laddning, menas Typ 2 laddning, i ditt fall max 3*16A kan om stolpen endast ger enfas även vara 1*16A.
Snabbladdning är alltid DC laddning, du kan inte påverka laddhastighen bilen sköter detta själv.
Gränsen för vad som är snabbladdning tror jag bestämts av EU till 24kW och uppåt.

Hoppas jag inte rört till det! Grattis till en rolig bil.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1082

InläggPostat: 2017-07-16 14:11:29    Rubrik: Svara med citat

[quote="AS1"].
AC laddning, menas Typ 2 laddning, i ditt fall max 3*16A kan om stolpen endast ger enfas även vara 1*16A.
quote]

Även 1*32A stolpar borde funka? som på 60Ah versionen (om man har den extrautrustningen som typ alla bilar har)

1*16= 3,7kW
1*32= 7,4kW
3*16= 11kW
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1262
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-16 14:43:38    Rubrik: Svara med citat

[quote="Leaf"]
AS1 skrev:
.
AC laddning, menas Typ 2 laddning, i ditt fall max 3*16A kan om stolpen endast ger enfas även vara 1*16A.
quote]

Även 1*32A stolpar borde funka? som på 60Ah versionen (om man har den extrautrustningen som typ alla bilar har)

1*16= 3,7kW
1*32= 7,4kW
3*16= 11kW


NEJ!!!!!
60Ah 16A alt 32A =3,7kW alt 7,4kW
94Ah. 3*16A alt 1*16A= 11kW alt 3,7kW

Tesla kan dock göra 2*16A av 32Ah
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1082

InläggPostat: 2017-07-16 19:27:16    Rubrik: Svara med citat

[quote="AS1"]
Leaf skrev:
AS1 skrev:
.
AC laddning, menas Typ 2 laddning, i ditt fall max 3*16A kan om stolpen endast ger enfas även vara 1*16A.
quote]

Även 1*32A stolpar borde funka? som på 60Ah versionen (om man har den extrautrustningen som typ alla bilar har)

1*16= 3,7kW
1*32= 7,4kW
3*16= 11kW


NEJ!!!!!
60Ah 16A alt 32A =3,7kW alt 7,4kW
94Ah. 3*16A alt 1*16A= 11kW alt 3,7kW

Tesla kan dock göra 2*16A av 32Ah


Aha!
Jag laddar ofta på en IKEA stolpe som har max 7,4kW, alltså enfas 32A, det klarar alltså inte nya 94Ah, eller rättare sagt den laddar hälften så fort.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1082

InläggPostat: 2017-07-16 19:44:05    Rubrik: Svara med citat

[quote="AS1"]
Leaf skrev:
AS1 skrev:
.
AC laddning, menas Typ 2 laddning, i ditt fall max 3*16A kan om stolpen endast ger enfas även vara 1*16A.
quote]

Även 1*32A stolpar borde funka? som på 60Ah versionen (om man har den extrautrustningen som typ alla bilar har)

1*16= 3,7kW
1*32= 7,4kW
3*16= 11kW


NEJ!!!!!
60Ah 16A alt 32A =3,7kW alt 7,4kW
94Ah. 3*16A alt 1*16A= 11kW alt 3,7kW

Tesla kan dock göra 2*16A av 32Ah


JO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wink

Enligt detta iaf

Har för mig jag läst det någon annan stans också att 94A även har 32A enfas

https://speakev.com/threads/new-i3-ac-charging-rates.19818/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 109
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-17 04:13:47    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
EVSE är den medföljande 1 fas laddaren.
AC laddning, menas Typ 2 laddning, i ditt fall max 3*16A kan om stolpen endast ger enfas även vara 1*16A.
Snabbladdning är alltid DC laddning, du kan inte påverka laddhastighen bilen sköter detta själv.
Gränsen för vad som är snabbladdning tror jag bestämts av EU till 24kW och uppåt.

Hoppas jag inte rört till det! Grattis till en rolig bil.


Ja, det var så jag tolkade menyn (som f.ö. är kass för en tekniker). Säljaren hade alltså kört omkring ovetandes om vad "AC Laddning" var för något. Nåväl.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 109
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-17 04:34:04    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:


JO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wink

Enligt detta iaf

Har för mig jag läst det någon annan stans också att 94A även har 32A enfas

https://speakev.com/threads/new-i3-ac-charging-rates.19818/



Ja, den tråden skapar nya frågor... Smile
Där sägs det att BMW inte tillverkar/levererar 3-fas Typ2 kabel.
Den kabeln jag fick med bilen kan mao vara enfas?

Det borde väl bara vara att mäta upp den, får göra det idag. Vore ju supertrist om den bara är enfas... Shocked
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 109
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-17 11:38:01    Rubrik: Svara med citat

OK, nu har jag mätt upp min typ2 kabel. Den verkar iaf vara 3-fas. Puh. Alltid något i denna bistra laddningsvärld.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1262
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-17 19:14:57    Rubrik: Svara med citat

Jag har både enfas och trefas BMW kablar för Typ2 laddning, jag tycker dom rullar ihop sig så fint.

Trevligt att även i3 kan splita på 32A
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 194
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-08-04 03:59:30    Rubrik: Svara med citat

Är det någon som vet om CP (PWM signalen 1kHz) i typ 2 kabeln måste gå negativ (inte bara till 0 V) för att I3-an skall acceptera Wallboxen (egen tillverkad). Enligt standarden skall den vara +/- PWM signal.
Kan kanske variera med årsmodell tänker närmast på den modelen som levereras i höst.
Det tycks vara så att vissa el-biltillverkares inte kräver +/- PWM signal.
Har sökt på nätet men kan inte hitta något om detta.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 194
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-09-14 17:03:05    Rubrik: Svara med citat

Har nu testat egen tillverkad laddbox Typ 2. 3-fas. för hemmabruk
Valde i i3-ans menyn under inställningar, laddning till maximum, som tycks va 15A.

I hemma laddboxen kan strömmen sänkas i steg om 1 Amp. tills minimum 6 Amp. Laddnings effekten vid 6 Amp. blir då ca. 4 kW. Detta får bli normala laddningsström i hemmet. Vid speciella behov får jag öka till kanske till 15Amp. på laddboxen.

Vid Typ 2 offentligt kommer det att laddas med maximum 15 Amp. och 11 kW utan ändrade inställningar, om det inte finns någon begränsning i laddstationen.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2


Senast ändrad av Drivmedel den 2017-09-22 07:05:14, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 109
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-09-15 07:19:24    Rubrik: Svara med citat

Såg att jag var ts här, så ...


Jag har sedan i somras installerat en KEBA P30C, som jag styr från OH (hemautomation), där jag kan välja vilken laddstyrka Keban skall köra ner i bilen, när den ska starta, och när den skall stoppa (på både tid och laddprocent).

I normalfallet brukar jag lägga den på ungefär 5kWh, då det räcker, har således, precis som du Max påslaget i bilen, så man får fullt ös när man handlar.

Har någon gång provat "normalladdaren" (230 evsekablen), på jobbet, men det är mer bök än det är värt, att ta fram kabeln och plugga in och skita ner, så jag laddar bara minst trefas nuförtiden.

Ser att en del lämnar sin evsekabel hängades i uttaget i garaget på jobbet, men det känns som att det bara är en tidsfråga innan någon picklat den.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1844
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-09-19 16:44:47    Rubrik: Svara med citat

vespaman skrev:
Såg att jag var ts här, så ...


Jag har sedan i somras installerat en KEBA P30C, som jag styr från OH (hemautomation), där jag kan välja vilken laddstyrka Keban skall köra ner i bilen, när den ska starta, och när den skall stoppa (på både tid och laddprocent).

I normalfallet brukar jag lägga den på ungefär 5kWh, då det räcker, har således, precis som du Max påslaget i bilen, så man får fullt ös när man handlar.

Har någon gång provat "normalladdaren" (230 evsekablen), på jobbet, men det är mer bök än det är värt, att ta fram kabeln och plugga in och skita ner, så jag laddar bara minst trefas nuförtiden.

Ser att en del lämnar sin evsekabel hängades i uttaget i garaget på jobbet, men det känns som att det bara är en tidsfråga innan någon picklat den.


Intressant. Jag har en KEBA P30C liggande som jag just fått från Clever. Kör Fibaro hemma. Hur har du satt upp det för att kunna styra laddström osv?
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 109
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-09-20 15:17:42    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:

Intressant. Jag har en KEBA P30C liggande som jag just fått från Clever. Kör Fibaro hemma. Hur har du satt upp det för att kunna styra laddström osv?


Det var en baggis, då det finns en plugin för jobbet, som kommunicerar över ethernet.

Nu kör jag ju OpenHAB, men det är nog ganska enkelt att göra en plugin för Fibaro &så, (gissar jag, har aldrig kört Fibaro HC, bara OH och Vera, som jag började med). Protokollet är väldokumenterat av Keba, så det lämpar sig bra för hemautomation.

Man kan starta/stoppa laddning, välja laddeffekt, få resultatet på sista/pågående laddning, total (ackumulerad) laddning, spänningar och strömmar på alla ingående faser, samt så ser man om kabeln är ansluten i bilen eller ej.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 194
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-10-04 16:43:59    Rubrik: Svara med citat

Vid ett par tillfällen vill inte laddning starta "Laddeffekt för låg" kommer upp i menyn. Hemma laddboxen inställd på 6 Amp. och i menyn på max.
Efter ändring på laddboxen till 7 Amp. så startade laddningen.
Någon som känner igen detta?
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1262
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-10-04 17:27:26    Rubrik: Svara med citat

Jag har stött på något liknande med kablar. Har ett par 20A Delphi kablar, Teslan tar bara 16A med dom. Tror det har att göra med det inbyggda motståndet att göra. BMW 32A kabeln, där tar Teslan 32A
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.