Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Positiva nyheter kring model 3
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2872
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-06-23 11:42:36    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
Finns många fördelar med mjukvarulåsning. Du kan få in en inkomst efter den initiala försäljningen och dessutom så blir det billigare i produktionslinjen att bara tillverka ett standardiserat batteri.

När produktionskostnaden sjunkit så pass att råvarukostnaden blir utslagsgörande så förändras ekvationen och det kanske man ligger i närheten av så vem vet.


Naaah kom igen. Se batteripacket som en enhet och cellerna som en enhet.

Det är ju inget merjobb alls att ha två packet med olika antal celler i. Samma spänning ger dessutom samma motorer, samma allt. Bara det att alla "hål" i bikakan inte har en cell instoppad.

4300 vs 3400st Nästan 1000st celler mindre.

Att KANSKE få betalt i efterhand eller få betalt för ALLT direkt vad är bäst?

Nä, i dessa stora serier så tror jag inte på mukvarulås

I en Leaf om du tar bort en cell så går det åt skogen, men i Tesla är det ju en baggis att konfigurera hur du vill.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1741
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-06-23 16:32:53    Rubrik: Svara med citat

Undrar hur de gör i Sverige med mjukvarulåset, då batteriets kapacitet är angivet i regbeviset? Måste man registreringsbesikta om man tankar ned uppgraderingen?
_________________
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2872
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-06-23 17:51:37    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Undrar hur de gör i Sverige med mjukvarulåset, då batteriets kapacitet är angivet i regbeviset? Måste man registreringsbesikta om man tankar ned uppgraderingen?


Jag är chippare, så lite kul är det att låsa upp saker. Men det är sällan värt priset

https://www.youtube.com/watch?v=qnBAfSr38yI
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1127
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-06-24 03:55:10    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
JFAH skrev:
Finns många fördelar med mjukvarulåsning. Du kan få in en inkomst efter den initiala försäljningen och dessutom så blir det billigare i produktionslinjen att bara tillverka ett standardiserat batteri.

När produktionskostnaden sjunkit så pass att råvarukostnaden blir utslagsgörande så förändras ekvationen och det kanske man ligger i närheten av så vem vet.


Naaah kom igen. Se batteripacket som en enhet och cellerna som en enhet.

Det är ju inget merjobb alls att ha två packet med olika antal celler i. Samma spänning ger dessutom samma motorer, samma allt. Bara det att alla "hål" i bikakan inte har en cell instoppad.

4300 vs 3400st Nästan 1000st celler mindre.

Att KANSKE få betalt i efterhand eller få betalt för ALLT direkt vad är bäst?

Nä, i dessa stora serier så tror jag inte på mukvarulås

I en Leaf om du tar bort en cell så går det åt skogen, men i Tesla är det ju en baggis att konfigurera hur du vill.

Håller inte riktigt med där. Det blir fler saker att hålla reda på. Och det kostar pengar. Exakt var brytpunkten ligger är svårt att veta utan att ha ganska exakt kunskap om tillverkningsprocessen, och råvarukostnadens relation till produktionskostnaden. Den enda som kan avgöra det är väl tesla själva Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2872
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-06-24 04:15:22    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
Henke2 skrev:
JFAH skrev:
Finns många fördelar med mjukvarulåsning. Du kan få in en inkomst efter den initiala försäljningen och dessutom så blir det billigare i produktionslinjen att bara tillverka ett standardiserat batteri.

När produktionskostnaden sjunkit så pass att råvarukostnaden blir utslagsgörande så förändras ekvationen och det kanske man ligger i närheten av så vem vet.


Naaah kom igen. Se batteripacket som en enhet och cellerna som en enhet.

Det är ju inget merjobb alls att ha två packet med olika antal celler i. Samma spänning ger dessutom samma motorer, samma allt. Bara det att alla "hål" i bikakan inte har en cell instoppad.

4300 vs 3400st Nästan 1000st celler mindre.

Att KANSKE få betalt i efterhand eller få betalt för ALLT direkt vad är bäst?

Nä, i dessa stora serier så tror jag inte på mukvarulås

I en Leaf om du tar bort en cell så går det åt skogen, men i Tesla är det ju en baggis att konfigurera hur du vill.

Håller inte riktigt med där. Det blir fler saker att hålla reda på. Och det kostar pengar. Exakt var brytpunkten ligger är svårt att veta utan att ha ganska exakt kunskap om tillverkningsprocessen, och råvarukostnadens relation till produktionskostnaden. Den enda som kan avgöra det är väl tesla själva Smile


Dem kommer säkert på något smart som de ändrar på lite titt som tätt så att allt blir glasklart när man köper begagnat om ett par år haha. Idag får man ju vara ganska grov nörd för att veta vad man köper.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 755
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-24 19:00:50    Rubrik: Svara med citat

Förmodad batterikostnad ca 120 USD/kWh ger merkostnaden/uppgraderingskostnaden blott ca 15.000 SEK för 75 kWh istället för 60. Som jämförelse kostar tillvalet Premiumljud till Modell S ca 29.000 SEK.
https://electrek.co/2017/02/18/tesla-battery-cost-gigafactory-model-3/
http://insideevs.com/audis-ev-batteries-cost-e100kwh/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.