Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Optima plug in
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-04 18:04:55    Rubrik: Optima plug in Svara med citat

Jag vet att det inte är en riktig elbil, men jag plockade ut mitt livs första tjänstebil igår och valet föll på en Kia Optima PHEV. Har inte kört mer än 15 mil ännu och försöker vänja mig vid att bilen hjälper till med att styra. Jag har inte testat att tvångsköra på el så jag vet inte vad batteriet räcker till.

Konstaterade att instruktionsboken väger 903 gram.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-04-12 09:28:40    Rubrik: Re: Optima plug in Svara med citat

L. Mäkinen skrev:

Konstaterade att instruktionsboken väger 903 gram.


Haha!

Ha den inte i bilen!!! Då tappar du räckvidd! Very Happy

Men du måste testa att köra i pure-läge eller vad det nu heter på en sån, och se hur långt du kommer på elen, samt hur snabbt man kan köra med el utan att fossilmotorn startar. Smile
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-12 10:22:43    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det heter EV-läge när man kör rent elektriskt.
Nu har jag kommit runt 90 mil och skulle gissa att jag är nere på halv tank vilken dag som helst.

Laddluckans placering på vänster framskärm är idiotisk. Man måste linda ut hela sladden för att kunna parkera som folk. Sladden är för övrigt inte i ett lämpligt material. Håller den ett halvår blir jag förvånad.
Det är bekvämt med adaptiv farthållare, filkörningshjälp, parkeringsassistans, eluppvärmd ratt och kylda säten.

Det sämsta med bilen är ändå att man måste aktivera farthållarsystemet varenda gång bilen varit avstängd. Jag har aldrig hittat ett tillfälle när det är ett problem att systemet går att låsa på en hastighet.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-04-12 18:27:28    Rubrik: Svara med citat

Att man måste "slå på" farthållarläge är det i de flesta bilar. Även i alla Volvos.. En knapp på ratten man behöver trycka på innan man "sätter" hastigheten.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2017-04-12 19:13:12    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
Att man måste "slå på" farthållarläge är det i de flesta bilar. Även i alla Volvos.. En knapp på ratten man behöver trycka på innan man "sätter" hastigheten.

VW verkar inte ha så, inte på min egolf iallafall. Jag behöver bara trycka "set" när jag hittat någon trevlig hastighet.
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-13 04:55:02    Rubrik: Svara med citat

Nä, inte i de flesta utan i några bilar. Helidiotiskt. På min e-up slog jag på det när jag köpte den. I hustruns Dacia är systemet också på konstant. I den är det dock samma knapp till att begränsa hastigheten till ett valt värde. Ser dock inte det behovet just i en Dacia...

Allt annat på bilen verkar gjort för att vara så bekvämt som möjligt med nyckellöshet, förarstolen åker bakåt när man öppnar dörren och tillbaka när man stänger inifrån osv...
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-04-16 20:51:46    Rubrik: Svara med citat

Sant.. i vår VW Caddy är det en fysiks knapp som ska vara i ett visst läge.. där håller den kvar det.

I alla Volvos är det dock en rattknapp man ska trycka på innan man trycker på + (som är "set" alltså).

Samma sak i Hyundais bilar.. samt nån hyrbil jag hade i sommras.. Hm.. nån nyare ford eller nått.

Tycker inte det är speciellt jobbigt att behöva trycka två gånger...
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-17 06:03:16    Rubrik: Svara med citat

Det är inte livsavgörande, men irriterande och onödigt.
Det blir lite av en utmaning att försöka köra utan att motorn startar, men den hörs knappt utan jag ser det på momentanförbrukningen. Den startar alltid precis när jag ska iväg på morgonen när det är kallt.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-17 16:50:13    Rubrik: Svara med citat

Efter att ha kört i två veckor kunde jag inte hålla mig längre utan åkte till macken och fyllde tanken igen. De första dryga 130 milen har jag haft ett snitt på knappt 0,25 liter/mil. Till det kommer en okänd mängd elenergi.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 258
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-04-18 12:20:23    Rubrik: Svara med citat

Det låter helt klart vettigt med 2,5 dl milen, fortsätt gärna skriva lite information om bilen när du har nya siffror att komma med.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2017-04-23 07:40:13    Rubrik: Svara med citat

Optima PHEV ska vara ledande avs elektrisk räckvidd jämfört med övriga laddhybrider.
Det klart intressanta är den elektrisk räckvidden, vid vilken hastighet bensinmotorn går in samt hur långt ned i temperatur som bilen kan köras i ren eldrift.
Dock hittar jag inte någon info om något av det på Kias hemsida: http://www.kia.com/se/modeller/optima-phev/

Motoreffekten på bensinaren verkar vara i klenaste laget: 68hk
Intressanta förbrukningssiffror som anges lite bakvänt (l/100km):
Blandad: 1.6; Stads: 0.0; Landsväg: 5.3
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-24 04:21:19    Rubrik: Svara med citat

Gordon skrev:
Motoreffekten på bensinaren verkar vara i klenaste laget: 68hk
Intressanta förbrukningssiffror som anges lite bakvänt (l/100km):
Blandad: 1.6; Stads: 0.0; Landsväg: 5.3
Bensinmotorns effekt står inte med där. Det är elmotorn som är på 68 hk. 156 hk är det på bensin.
Förbrukningssiffrorna är väl riktiga? I stan kör man på el och på landsväg på bensin.

Eftersom elmotorn är för klen för att öka farten så används bensinmotorn under acceleration. Idag var det några enstaka minusgrader ute och som vanligt startade bensinmotorn direkt efter att man tryckt på startknappen och var igång nån minut. Efter 50 km körning, vara 30 km motorväg, visade färddatorn en snittförbrukning på 2,0 l/100 km och jag hade 3 km räckvidd kvar på el.

Det går att sätta farthållaren på 120 och bara åka elektriskt, men kör man i 80 och ställer om till "börvärde 120" använder den bensin tills hastigheten är uppnådd.

Hur långt man kommer på bara el beror förstås mycket på hur man kör. Man skulle kunna ha den fulladdad, tvångsköra på bensin ut på motorvägen och sen gå över på el med mätaren på 110, men det verkar osannolikt att man får köra ostört till strömmen är slut.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-04-24 05:27:39    Rubrik: Svara med citat

Går den att tvångsköra på el, så att den inte startar bensinmotorn alls? Hur är uppvärmningssystemet löst? Elektriskt (värmepump?) eller behöver den bensinmotorn för kupévärme?

Det som "dödat" befintliga PHEV för mig (till skillnad från i3 REX) är alla småkörningar på byn - till Coop och andra affärer, till gymmet, till fiolspel, karate och andra av barnens aktiviteter. Om bensinmotorn skall startas och värmas varje gång får man inga fördelar alls av eldriften som jag ser det. När vi hade bensinbilar så hade bilen som fick de här "skitjobben" en snittförbrukning på kanske 13L/100km på en tank vintertid, och motoroljan var som diskvatten efter ett år.

"Ta cykeln" är ju ett alternativ men inte i snöblandat regn med fyra matpåsar, en sovande treåring och en åttaåring i karatedräkt med en fiol i knät Wink
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-04-24 16:45:23    Rubrik: Svara med citat

Vet inte riktigt vad din bil vägen, men min V60 TE har en totalvikt på 2500kg (Tjänstevikt på strax över 2 ton) och går faktiskt utmärkt att accelerera upp i motorvägsfart med elmotorn, som även på Volvon är på 68hk. Upp till ca 70-80km/h accelererar man t.o.m snabbare än de flesta vardagsbilister.

Jag kör oftast i Pure-läget och klarar av både motorväg och stad fint på el. På vintern blir det lite kallt då värmen som går på el är lite mesig.. Vill man kan man välja att låta bilen värma med dieselvärmaren men det känns alltid som lite av en förlust. Smile Fuskade lite med det när det var under -10 i vintras.

Jag har som längst kommit ca 45km på el sommartid och ca 35-37km vintertid. (Lite svårt att veta exakt vintertid då fossilmotorn ibland går in nån km för att hjälpa till med värme eller nått...) Kör man motorväg är det runt 30km vintertid och 35km sommartid.

Intressant att veta ungefär liknande data på Kia'n. Smile
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-24 17:04:33    Rubrik: Svara med citat

Kian väger ungefär 300 kg mindre än din Volvo. Jag får försöka göra lite experiment när jag får tid över. Det är några km till friare vägar.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-25 04:25:51    Rubrik: Svara med citat

Jag lyckas inte tvångsköra bilen på el alls. Om jag förstår instruktionsboken rätt krävs det att man har kupévärmen avstängd och kylvätsketemperatur över 75°.
Har mailat säljaren för att få besked. Förhoppningsvis kan hon mer än snittet.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-25 06:51:40    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr går bilen inte att tvångsköra på el från start. Sad
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-04-25 07:14:38    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Tyvärr går bilen inte att tvångsköra på el från start. Sad


d'oh! Rolling Eyes

Om bensinen är slut men batteriet är fullt då?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-04-25 09:45:32    Rubrik: Svara med citat

Om motorn är varm kan man undvika att den startar genom att inte ha värmeanläggningen påslagen. Den påstås låta bli att starta motorn om det är varm väderlek, men nån sån har jag inte sett sen bilen kom hem.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1244
Ort: Frösön

InläggPostat: 2017-04-25 18:43:01    Rubrik: Svara med citat

Leta upp säkringen till bränslepumpen, ryck den och se vad som händer... Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.51 sekunder att ladda.