Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elbil på skolschemat. Behöver era råd.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2016-12-20 20:04:47    Rubrik: Svara med citat

Kul läsning, hade missat ditt inlägg med sammanfattningen!

Bra jobbat!! Very Happy
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2016-12-21 06:10:28    Rubrik: Svara med citat

Fantastiskt roligt!

Jag kunde inte se något om att ni gjort något annat än att "byta motor". Jag håller fast vid uppfattningen att dom flesta konverteringar i "nutid" varit tvungna att göra minst en "stor" förändring till.

Det vanligaste är ju att bygga om bromssystemet.

Har jag missförstått något eller hoppas ni komma igenom regbesiktningen med endast motorbyte?

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 63
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-12-21 07:24:21    Rubrik: Svara med citat

Vilket spännande projekt !!! Cool
Grattis och tack för alla uppdateringarna det är verkligen kul för en drömmare att läsa.
_________________
Fuskwagen E-Golf 24KW 2015
(Nissan Leaf 40KW)
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2016-12-21 20:20:37    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:
Fantastiskt roligt!
Har jag missförstått något eller hoppas ni komma igenom regbesiktningen med endast motorbyte?
/Knut

Nja, som du ser i början på tråden så försökte jag verkligen pressa besiktningsmännen på att vi måste byta ett annat system också. Men dom försäkrade att det inte behövdes. Hade jag pressat dom ännu mer fanns risken att dom blivit sura för att jag inte trodde att dom kunde sitt jobb......
Därför jobbade vi enligt deras anvisningar. Av dom fick vi också SFROs bygganvisningar för elfordon. Dessa har vi följt.
Jag kontaktade bilprovningen flera gånger under bygget. Fick samma besked.

Därför har vi "bara" bytt motor.
Vilket inte är riktigt sant, eftersom vi modifierat både bromsar och styrning. Mest elektriskt och elektroniskt.
Klurigast var styrningen (elservo). Vi hade ingen servoverkan vid hastigheter under 20km/h.
Vi fattade att servon behövde en signal att motorn startat.
Vi hade flyttat bensinmotorns vevaxelgivare över till elmotorn, och monterat en exakt lika hålskiva på motoraxeln. Varvräknaren funkade och styrningen borde verkligen fatta att motorn gick. Men icke. Jag försökte också simulera vevaxelgivarens signal med en pulsgenerator (ifall det skulle vara fel på givaren eller injusteringen eller något annat), vilken var en komplicerad växelspänningsignal. Hjälpte inte. Efter massor av plöjning på alla möjliga forum hade jag ändå inte fått veta vad som aktiverar elservot i låg fart (över ca 20 km/h reagerar styrservot på hjulens ABS-givare, istället för på motorsignalen, för att minska servoverkan ju fortare bilen kör,. Därför hade vi servoverkan i högre fart). Allt detta är styrt genom programmeringen av bilens styrdator, och inget det finns elschema på eller någonting man kan ändra, och VWs' programmerare håller programmet hemligt.
I en beskrivning av elservostyrningar i allmänhet, beskrevs i förbigående att elservostyrningen i vissa fall kan styras av bränleinsprutningen (varför den nu ska göra det....). Bara att börja nysta baklänges: vad är det som styr insputningen? Många saker.... Jag kommer till kamaxelgivaren. Försöker räkna ut vad som kunnat vara en rimlig pulsfrekvens på bensinmotorns tomgång. Försöker ta reda på signaltyp och spänningsnivå (via några kryptiska märkningar i en verkstadshandbok på VW-verkstaden). Kopplar in en signalgenerator på givarens kontakt. BINGO! Styrservot funkar i stillastående och i alla farter! Bygger en signalgivare på kretskort . Kopplar in den på bilens kabelstam och gömmer i en plastlåda.
Så nog har vi lagt ner ett stort arbete på andra system än motor.....

Men visst, vi kan nog förlora i regbesiktningen. Och vi är beredda på det.
Men vi vill i dagsläget inte börja riva sönder bilen igen....... Vi vill prova först.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.


Senast ändrad av lasse1955 den 2016-12-22 17:16:04, ändrad totalt 6 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2016-12-22 05:46:09    Rubrik: Svara med citat

Stort tack för att du tar dig tid att skriva ner saker som kan hjälpa andra i konverteringsdjungeln. Smile

Jag hoppas verkligen att ni slipper plocka isär den igen och att regbesiktningen kommer gå som en dans.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2017-04-09 14:11:44    Rubrik: ELMIA i påsk!!! Svara med citat

För två veckor sedan fick jag ett mycket överraskande och trevligt telefonsamtal. Det var SFRO:s besiktningsman som frågade om de fick låna vår el-Caddy för att ställa ut i deras monter på Elmia i påsk!
Jag blev helt överumplad och undrade om jag hört rätt. Visserligen är vår Caddy nyfixad och iordninggjord så gott vi förmått, men knappast i utställningsskick. Den är långt ifrån finishen på de jänkebilar, muskelbilar och andra byggen som brukar ställas ut på Custom Motor Show.
Men han sa att vår bil var välbyggd, och att SFRO ville visa hur man på ett bra sätt kan elkonvertera ett egenbygge. Att vi var en skola som byggt den i ett samarbetsprojekt var ett plus.
Vi blev naturligtvis jätteglada och kan knappt fatta att vårt skolprojekt ska ställas ut på denna stora bilmässa!

Så om ni ska till Costom motor show/(Bilsport performance show) i påsk, och råkar gå förbi SFRO:s monter, så kan ni se Caddyn där. Den är lnte särskilt märkvärdig för en elbilsbyggare, men det kan vara intressant att se andras byggen. Själv kommer jag att stå i montern under söndagen för att svara på eventuella frågor.

Det hela känns lite surrealistiskt......
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2017-10-12 13:59:40    Rubrik: Svara med citat

YES!! Caddyn blev godkänd som ombyggt fordon på reg-besiktningen!!!
Inga anmärkningar!
Dra släp får den också!
Very Happy Very Happy
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-10-12 15:09:34    Rubrik: Svara med citat

Superkul !
Byggde själv ca -89 om en Golf I -75a, med truckmotor/styrning, LB-regad, ingen SFRO, egengjord laddare (ringkärnetrafo), 72 V (bly) om inte inte minnet sviker. Ställdes också ut i några sammanhang (bilmässa i Malmö bla), inget "designpris" dock (vit-rollad...), mest bara för att visa tekniken och komponenter för gör-det-självare.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.