Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


i3 2017
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-05-03 08:35:03    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
gnidde skrev:
Då har den alltså betydligt starkare orginalladdare i bilen än leafen? Så med ett starkt trefasuttag hemma och rätt laddkabel så krämar det på en hel del?


i3:an går ju inte att ladda med trefas.. Så har du ett 16A trefas laddar den bara med 16A enfas... Man måste ha 32A för att få ut maximalt hemma, vilket är lite synd då det ofta är rätt dyrt att höja huvudsäkringen till 35A som då behövs.


Tråden heter i3 2017, den har 11kW TREFAS
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1196
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-05-03 12:11:19    Rubrik: Svara med citat

Jag har sett att åtminstone GARO-snabbladdarna tillåter viss effekt ur typ2-snabeln även om en bil står och tankar CHAdeMO ur samma laddare, så en trefasladdare är bra grejer, men 22KW vore givetvis _ännu_ bättre. Fortum tar ju tyvärr 1,50 per minut för trefasen, så det blir ju rätt dyra kWh med max effekt 11, men ändå! Bättre att få i några kWh medan man väntar, om det är kö.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 769

InläggPostat: 2016-05-04 05:50:33    Rubrik: Svara med citat

Wow, 3-fas 16A AC laddning hemma + CCS DC snabbladdning vid långfärd!
Tror i3 BEV MY17 kunde blivit vår nästa elbil om dom bara hade gjort den lite längre med en mittstolpe så att bakdörrarna kunde öppnas/stängas inviduellt. Men, jag antar att barnfamiljer får vänta på en "i5 BEV"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1272
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-05-04 06:27:32    Rubrik: Svara med citat

Är bakdörrarna verkligen ett så stort problem som det låter i vissa kommentarer?
Enligt min mening ska barn helst inte hantera bildörrar själva förrän åldern är tvåsiffrig och de har insett att saker bredvid bilen kan tillhöra någon annan.

Det jag har emot i3 (förutom priset) är att instrumentpanelen ser ut att vara en efterhandskonstruktion. I äldre BMW kände man som förare att bilen var skapad för föraren då alla instrument var vinklade på rätt sätt och satt snyggt.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 769

InläggPostat: 2016-05-04 08:43:37    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Är bakdörrarna verkligen ett så stort problem som det låter i vissa kommentarer?
Enligt min mening ska barn helst inte hantera bildörrar själva förrän åldern är tvåsiffrig och de har insett att saker bredvid bilen kan tillhöra någon annan.


Ok, när det blir dags att byta BEV får jag väl försöka låna en i3a några dagar och se hur besvärligt det blir med skjutsningar av våra tvåsiffriga barn.

Ps. Instrumentpanelen i i3 ser iallafall bättre ut än den iPad dom hade tejpat fast i TM3 till lanseringen. Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
peterohman
intresserad


Registreringsdatum: 28 juli 2012
Inlägg: 35
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2016-05-04 14:12:33    Rubrik: Svara med citat

Har en i3:a sedan 3 månader tillbaka och ja det är krångligt. När man parkerar på en ytparkering med bilar på sidorna så är det svår att komma ut. Man måste öppna framdörren för att öppna bakdörren. Den som går ut där fram måste stå kvar för att öppna bakdörren. Då bildas en "fålla" mellan fram och bakdörr som blir väldigt trång då även bakpassagerarna ska ut. Sedan måste bakdörren stängas först.

Är inte ett jätteproblem, men en liten irritation.
_________________
-----
BMW i3 BEV 60 Ah
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 154
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-05-04 14:16:29    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:


Tråden heter i3 2017, den har 11kW TREFAS


Lugn lugn! Det var mer än vad jag visste... Kollegan hämtade ut en ny i3:a för ungefär en månad sen, den kan inte ladda 3-fas.. jag har läst om nya i3:an, men det har mest stått om större batteri. Att den kan ta emot trefas har det inte fokuserats på så mycket. Väldigt bra förändring!
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-05-05 05:36:41    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Är bakdörrarna verkligen ett så stort problem som det låter i vissa kommentarer?
Enligt min mening ska barn helst inte hantera bildörrar själva förrän åldern är tvåsiffrig och de har insett att saker bredvid bilen kan tillhöra någon annan.

Det jag har emot i3 (förutom priset) är att instrumentpanelen ser ut att vara en efterhandskonstruktion. I äldre BMW kände man som förare att bilen var skapad för föraren då alla instrument var vinklade på rätt sätt och satt snyggt.


Om du parkerar mycket på trånga parkeringar så ja kanske.....

Har två kids och har haft både babyskydd, bakåtvänd stol och numera framåtvänd + bakåtvänd o det funkar bra i 90% av fallen.
Bästa är om man testar om det passar en själv innan köp, varierar från person till person hur man upplever självmordsdörrar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1004

InläggPostat: 2016-06-21 20:32:09    Rubrik: Svara med citat

Svensk prislista äntligen uppdaterad med 94Ah

http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/download/pricelists/juli-2016/prislista-BMW-I01.pdf.asset.1466417499211.pdf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 238
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-06-23 12:01:05    Rubrik: Svara med citat

Mycket intressant skall nog uppdatera framför allt så man får tre-fasen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hollar
Aktiv


Registreringsdatum: 25 oktober 2009
Inlägg: 82

InläggPostat: 2016-06-23 14:15:44    Rubrik: Svara med citat

Beställde en BEV så fort det var möjligt Very Happy
Fått prel leveransbesked v35.
Kommer att uppdatera garaget med trefasladdning.
Man kan tycka att 33 KWH inte är mycket jämfört med Tesla S90, men för mitt körmönster är det en utmärkt förbättring som gör bilen mycket mer användbar. Jag pendlar 10 mil dagligen utan möjlighet till destinationsladdning - vilket på vintern är lite på gränsen...
Kommer nu även att klara de där sällanresorna lite mer behändigt, speciellt som snabbladdarna har blivit fler och fler till och från mina vanliga destinationer.
Räknar med att köra nya i3:an ca två år, då är det dags för en Tesla M3!
_________________
Kört BMW i3 MY14
Kör BMW i3 MY17 (33 KWH)
Reserverat Tesla M3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-06-23 16:11:56    Rubrik: Svara med citat

Trefasen tillsammans med rex och CCS är riktigt bra !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-06-23 17:17:09    Rubrik: Svara med citat

hollar skrev:
Beställde en BEV så fort det var möjligt Very Happy
Fått prel leveransbesked v35.
Kommer att uppdatera garaget med trefasladdning.
Man kan tycka att 33 KWH inte är mycket jämfört med Tesla S90, men för mitt körmönster är det en utmärkt förbättring som gör bilen mycket mer användbar. Jag pendlar 10 mil dagligen utan möjlighet till destinationsladdning - vilket på vintern är lite på gränsen...
Kommer nu även att klara de där sällanresorna lite mer behändigt, speciellt som snabbladdarna har blivit fler och fler till och från mina vanliga destinationer.
Räknar med att köra nya i3:an ca två år, då är det dags för en Tesla M3!


De batteriuppgraderade bilarna som tar sig iaf 15mil även på vintern/motorväg är nu uppe och tangerar den gräns jag tror behöver vara ett minimum. Fortfarande inga långfärdsvagnar, men man kan som du säger pendla 10mil även vinter och ha lite över till kvällen OM man behöver till tex sjukhus eller veterinär.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1004

InläggPostat: 2016-06-24 19:43:36    Rubrik: Svara med citat

94Ah BEV privatleasingpriser, nästan dubbelt mot leaf 30kwh

http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/avdelning/erbjudanden-och-tjanster/finansiering/pdf/Produktblad_privatleasing.pdf.asset.1465309633809.pdf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-06-24 20:02:22    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
94Ah BEV privatleasingpriser, nästan dubbelt mot leaf 30kwh

http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/avdelning/erbjudanden-och-tjanster/finansiering/pdf/Produktblad_privatleasing.pdf.asset.1465309633809.pdf


Oj. Vad ingår jämfört mot Leif accenta?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1004

InläggPostat: 2016-06-24 20:26:15    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Leaf skrev:
94Ah BEV privatleasingpriser, nästan dubbelt mot leaf 30kwh

http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/avdelning/erbjudanden-och-tjanster/finansiering/pdf/Produktblad_privatleasing.pdf.asset.1465309633809.pdf


Oj. Vad ingår jämfört mot Leif accenta?


Comfortpaket o snabbladdning ingår på i3, tror det motsvarar acenta ungefär, dock saknas backkamera o rattvärme på i3 men den kanske har nått acenta inte har, trefasladdning tex.

60Ah priserna var mycket mer humana

http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/avdelning/erbjudanden-och-tjanster/finansiering/pdf/Produktblad_privatleasing_2016-1.1.pdf

Otrolig prisskillnad, måste nästan vara feltryck i den nya?!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 769

InläggPostat: 2016-06-24 20:57:00    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
94Ah BEV privatleasingpriser, nästan dubbelt mot leaf 30kwh

http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/avdelning/erbjudanden-och-tjanster/finansiering/pdf/Produktblad_privatleasing.pdf.asset.1465309633809.pdf


Hoppsan, 7' i månaden i 3 år för 2 kmil/år blir 42:-/mil och totalt 252'!
Undrar vad det kostar att privatleasa en Tesla Model S60 isåfall? galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2016-06-24 21:49:31    Rubrik: Svara med citat

Ryktes vägen så ska det under Juni månad gå att få ett förmånligt garanterat restvärde på Model S 60. Det gör att det nu som billigast går att få en 60 för så lite som 5500kr/månad i 5 år. Det kräver en kontantinsats på 20% eftersom det är ett lån och inte privatleasing.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=4894
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 769

InläggPostat: 2016-06-26 08:18:20    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:

Otrolig prisskillnad, måste nästan vara feltryck i den nya?!!


Ja, om köpepriset enbart skiljer 15' mellan 60Ah och 94Ah modellen (MY17) enligt:
http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marketSE/bmw_se/download/pricelists/juli-2016/prislista-BMW-I01.pdf.asset.1466417499211.pdf
hur kan det då kosta 99' mer att leasa en i3 BEV 94Ah (MY17) i 3 år och 6000mil jämfört med en i3 BEV 60Ah (MY16)!?
..eller räknar BMW numera med att även en 33kWh bil kommer tappa såpass mycket mer i värde inom 3 år när det kommer finnas flera 60kWh alternativ till liknande priser att välja på, vilket man isåfall kan se som en varning från BMW för köp av dagens utbud. Shocked
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1004

InläggPostat: 2017-04-08 16:28:44    Rubrik: Svara med citat

Rosttest från vi bilägare

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-bmw-i3-2017
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.