Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trött varje morgon.......

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2008-09-10 07:58:03    Rubrik: Trött varje morgon....... Svara med citat

Undrar om ni har något tips vad detta kan bero på .
Cityelen är trött varje morgon under några minuters tid.

Eftersom detta är en subjektiv bedömning så installerade jag en 160A ström shunt direkt i serie med batterierna.

När elbilen går som den brukar är maxuttaget enligt min shunt ca 83A (33mV). Om jag inte använt den på några dagar går strömuttaget ned till ca 38A (15mV) för att succsesivt under 10 minuter gå upp till det normala igen och hålla sig där resten av resan.

Har jag kört till jobb och laddar den , är det fullt strömuttag direkt vid start. Vilar jag den över natten hemma droppar den till ca 50A.
Så detta är proportionellt med "vilo" tiden.

Jag tror inte att det är fabriksladdaren som det är fel på för jag har även provat med 3st CTEK. Samma fenomen sker efter uppladdning med dem.

Batterierna för övrigt är bara ett par månader gamla och jag tror att de är i bra kondition för övrigt.

Batteritemperaturen borde det inte vara eftersom det är 15-20C utomhus.
Kan det vara oxidation på terminalerna till hackaren eller fram back reläerna? Har inte öppnat skyddskåpan för att kontrollera detta.
Fukt vet jag inte om det kan vara. Ser ingen övrig skillnad om jag kör om det är regn eller torrt ute. Nattetid står Cityelen i garaget.

Tacksam för fler teorier som jag kan undersöka.
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2008-09-10 16:54:20    Rubrik: Hur hög är batteri spänningen efter en natts laddning ? Svara med citat

Hur hög är batteri spänningen efter en natts laddning ?
Anledningen jag frågar är om den är för hög annars bildas oxid och det är den du tar bort men det kan också vara som du är inne på spännings fall någon annan stans det är bara att lägga in några mätkablar så kan du mäta spänningen när du kör över kablar och hackare direkt ner till motorn.
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-10 20:11:02    Rubrik: Svara med citat

Det vore intressant att veta hur mycket batterispänningen diffar mellan 0 och fullgas när fenomenet uppstår samt när den går som normalt.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2008-09-11 07:36:00    Rubrik: Svara med citat

Bra tips jag ska mäta spänningen vid en natts laddning samt vid drift under de olika förhållanden.

Jag gjorde lite felsökningar i går kväll

Jag öppnade skyddskåpan över hackaren, allt såg torrt och fint ut.
Det finns en potentiometer som styr en strömbegränsare under sätet där fabriksinställningen är skruvad till 120A för att spara drivremmen till motorn.
Där finns också en lysdiod som indikerar i fall begränsaren är aktiv.

Jag tänkte kolla eftersom mina mätningar på shunten var 33mV (ca 83A) är en bit under de tänkta 120A. Så jag hissade upp bilen och gasade upp den till 10km/h samt ökade gaspådraget samtidigt som jag drog i handbromsen.
Till min förvåning gav nu shunten 46mV (120A) och lysdioden blinkade. Allt verkade fungera.

Jag släppte ned den på en provtur och den låg som max på 120A.

Nu efter en natts laddning körde jag till jobbet och den gav max i uppförsbackar och i accelerationer.

Inte kul med fel som bara försvinner utan förklaring.
Men lite glad är jag eftersom den går som ett skott igen..........
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.