Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


UCL

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-07-17 19:39:49    Rubrik: UCL Svara med citat

Hur komplicerat skulle det vara att utesluta UCL (på en Clio)?

Jag menar den verkar ju mest ställa till problem?

Dom som bygger egna EL-Bilar använder sej väl inte av en UCL ??

LEM & Gunnar A-Klass projekt används det någon UCL där?

Det UCL gör borde väl gå att lösa på enklare sätt?

Laddaren och UCL snackar dom mycket med varandra, eller sköter laddaren sej självt?

Mvh
Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2012-07-18 08:43:51    Rubrik: Svara med citat

Har för mig att Hackaren kan "leva" själv däremot inte dcdc och laddare. när det gäller clio och express.
det har väl förekommit ett par försök att avkoda kommunikationen när (om) detta är gjort är det ju inte så besvärligt att bygga en egen ersättare

edit: just benämningen UCL finns väl dessutom just bara på Clio och Express men givetvis har övriga märken nån form av central styrdator
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-07-18 11:18:57    Rubrik: Svara med citat

DCDC kan leva själv. Om man drar ur styrkontakten
ligger den iofs alltid på så länge kontaktorerna är dragna.

Man får ju ingen display att titta på utan UCL.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-07-18 20:36:07    Rubrik: DCDC Svara med citat

DCDC går det inte att koppla den via ett laddningsrelä, som på en fossil bil?

Ang: Att alla bilar har någon form av central styrdator?? Varför då?

Är inte det bara en form av nyare tänk?

Gamla hederliga bilar ifrån 70 talet hade inga datorer eller styrenheter över huvudtaget!

Likaså gamla eltruckar, dom bara går och går år efter år (10 tals år), utan en massa små krångel ifrån avacerad elektronik.

Jag menar allting vore ju mycket enklare att felsöka om allting var uppbygt som på en gammal bil med ett antal reläer och lite givare.

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-07-19 07:03:40    Rubrik: Re: DCDC Svara med citat

Nalle skrev:
DCDC går det inte att koppla den via ett laddningsrelä, som på en fossil bil?



Nalle

Jo DC/DC-n går att via en av pinnarna i det flerpoliga kontakten styra Till/Från med "Tänning" till.
I min koverterade W Polo hade jag på senare tid en DC/DC från en Clio.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-07-19 08:58:53    Rubrik: Svara med citat

Jag hade en i min Voltswagen oxå
Man jordar en av pinnarna har jag för mig.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2012-07-19 09:10:02    Rubrik: Svara med citat

Gällande centralstyrdator så Tänkte jag på dom vanligt förekommande elbilarna som rullar av franskt ursprung så det var nog lite "smalspårigt" av mig.
Men jaja hursomhelst det innebär ju iaf. Att det inte bör vara nåt större problem att operera bort ucl på en clio.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1817
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-07-19 13:40:30    Rubrik: Svara med citat

UCL:ens och Clions systemdesign bygger på att man använt ointelligenta hackare och laddare.

Vi har i A-klass fallet två styrdatorer:

- Ett BMS som sköter all laddningsstyrning/shunt och övervakning av alla enskilda 96 batterier (Jens design)
- En Centraldator (för maskinstyrning/process-styrning) som sköter inställning av kraft ut från växelriktare (=gas), laddningsnivå (hur kraftig laddning som skall ske från landström) och hantering av generatorns laddning. Den är också huvuddisplay. (Julles idé och programering något anpassat av Mats)

Det är mer förvånande att Clion rullar (än att den inte gör det) trots allt.

Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 121
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-03-22 06:51:20    Rubrik: Svara med citat

Lyfter denna gamla tråd.

Finns det någon som testat att köra clion utan UCL?

Jag håller på att Li-konvertera min nyinköpta clio.
Jag har plockat bort evak-fläktar, tempsensorer, styrservo, bensinvärmare m.m.
Dessutom kommer jag köra med egen batteriövervakning med display så då återstår inte mycket jobb för UCL förutom laddare/DCDC/hackarstyrning.
Så för mig låter det vettigt att försöka plocka bort UCL och köra utan.

Vad behöver jag göra för att övertala hackaren att köra utan UCL?
Jorda ett stift på DCDC vid tändning på. Lösbart.
Blir laddaren helt oanvändbar utan UCL? Tänkte kört med orginalladdaren med lite övertalning på li-cellerna men kanske god ide att byta till en för ändamålet avsedd laddare.
Displayen inne i bilen kommer ändå inte visa korrekt info.

Alla ideer är välkomna!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2017-03-22 08:28:51    Rubrik: Svara med citat

Enklast är nog att behålla UCL-n, ersätt evakueringsfläktarna med ett motstånd på ca. 1k och temperaturgivarna med 3-4k, även cirkulationspumpen ersättes med ett motstånd på 1k.
Laddaren styrs av UCL-n så det kan bli komplicerat att få fart på original laddare utan UCL. Motorstyrningen "hakkaren" också mycket involverad i UCL-n.

Har själv konverterat till 200Ah Litium som du kan ske läst i min tråd. Jag låt en av evakueringsfläktarna bli fläkt till BMS-n. Har en tilläggs spänning till UCL-n så UCL-n uppfattar högre spänning än batterispänningen. En BMS-n utgång bryter bort nätspänningen till laddaren via ett relä vid uppnådd slutladdspänning.
Denna tilläggsspänning justeras så att BMS-n och UCL-n bryter laddningen vid nästan samma slutladdspänning, tilläggsspänningen finns där bara vid ansluten nätspänning på detta sättet får man dubbelsäkerhet mot överladdning
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 121
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-03-22 11:42:13    Rubrik: Svara med citat

Ja, antagligen är det lättast att behålla UCL så länge den fungerar. Dock verkar den också ha en del hyss för sig så bra att veta vad som gäller den dagen den lägger av.

Någon som vet på vilket sätt hackaren behöver övertalas för att fungera utan UCL? Kontaktorerna behöver slås till men utöver det? Måste den ha kommunikation på RS485 bussen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1087
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-03-22 13:22:42    Rubrik: Svara med citat

Rätt säker på att UCL begär ström från laddaren via databussen.

Exempel:
Om jag lurar UCL att batteriet har mindre än ca 85V (motstånd i serie med ingång) och startar laddningen kommer bilen att ladda batteriet med endast 10A (ca 7A nätspänning) i några minuter, och sedan stänga av, ifall UCL fortfarande inte känner högre än ca 85V. Annars laddar den med 10A nätspänning (ca 14A batteri) eller 16A nätspänning (ca 22A batteri) beroende på hur switchen för laddström står.

Detta vore inte möjligt om det inte är så att UCL kommunicerar med laddaren via databussen.

Så för att köra utan UCL tror jag du behöver lära dig protokollet på databussen, om du ska använda original laddare.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2017-03-22 14:15:21    Rubrik: Svara med citat

UCL Pratar med Motrstyrningen över rs-232, en helt egen buss.
UCL pratar med Laddare och teckenfönstret över rs-485.

Du kommer att behöva någon form av hjärna för att sköta allt i bilen.
Det är en hel del som är instoppat i UCL.
Jag tänkte först när jag började laga min första Clio att jag skulle prova utan UCL.
Men det föll på motorstyrningen.

Tror inte att det är omöjligt att få till bilen utan UCL, men jag tror att det är mycket mer jobb än att följa min, och drivmedels renoveringstrådar och försöka att göra ungefär som vi gjort.

Jag har Li-konverterat två Clio. Båda med orginalladdare och UCL.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 121
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-03-22 16:46:00    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag får rätta in mig i ledet och göra som expertisen säger om jag skall få bilen att rulla detta året... Smile

Orginalladdaren är lätt att ersätta med annan laddare. Värre med motorstyrningen så om andan faller på så är det mao RS-232 bussen som jag skall fokusera på.
Då vet jag att det iaf inte finns några kända enkla trix för att lura motorstyrningen till att gå utan UCL.

UCL sköter det mesta i bilen men rätt mycket är vad jag kan förstå skyddsfunktioner som typ att du inte kan köra värmen på bakrutan om 12V-spänningen är för låg. En sådan funktion borde inte vara så svår att ersätta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 121
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-03-23 06:03:14    Rubrik: Svara med citat

Hm, jag kikade lite i elschemat och läste på lite om RS232.
Mellan motorstyrning och UCL är det totalt sex anslutningar enligt följande:

Motorvarvtal, svårt att veta vad detta är exakt, någon slags övervarvtalsskydd?? Eller att det ej går att få varvtal utan denna signal?
Reverse signal, bör vara UCL -> motorstyr (färdriktningspot kopplad till UCL)
Neutral signal, bör vara UCL -> motorstyr (färdriktningspot kopplad till UCL)
Drive signal, bör vara UCL -> motorstyr (färdriktningspot kopplad till UCL)
RS232 signal
RS232 gnd

Med bara två linor för RS232 så går bara signalerna åt ett håll, jag misstänker från motorstyr till UCL?
Visst går det att få fram motorströmmen på displayen?
UCL kan väl också sätta drivsystemövertemp vilket inkluderar motortemp vilket UCL bara kan få från motorstyr eftersom tempgivaren är kopplad till just motorstyr.

Om det är som jag misstänker borde det gå att helt strunta i RS232 bussen och enbart skicka in de diskreta signalerna om färdriktning...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 121
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-03-23 06:12:19    Rubrik: Svara med citat

Står i utbildningsmaterialet att motorstyr enbart skickar info till UCL via bussen.
Så bör vara fullt möjligt att köra motorstyr utan UCL, dock missar man då vissa säkerhetsfunktioner så nog inte fel att avkoda den signalen och behandla i egen processor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1087
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-03-23 06:16:42    Rubrik: Svara med citat

Tror inte det går att få fram motorströmmen. Det man kan se är batteriström och utström ur DC/DC.

Man kan se varvtalet på motorn.

I ungefär 100km/h begränsas vridmomentet, och strax över blir det regen. Är det hackare eller UCL som sköter detta?
Är trotteln alltså direkt ansluten till hackaren?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 121
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-03-23 06:31:23    Rubrik: Svara med citat

Hittade en till signal mellan UCL och motorstyr
Ok to power on, UCL -> motorstyr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 121
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-03-23 06:45:06    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Tror inte det går att få fram motorströmmen. Det man kan se är batteriström och utström ur DC/DC.

Man kan se varvtalet på motorn.

I ungefär 100km/h begränsas vridmomentet, och strax över blir det regen. Är det hackare eller UCL som sköter detta?
Är trotteln alltså direkt ansluten till hackaren?


Vad jag kan förstå så är det hackaren som sköter detta.
Trottlen är direkt ansluten till hackaren.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1087
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-03-23 12:19:43    Rubrik: Svara med citat

Verkar ju lovande det här.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.