Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Spann på drivspänning?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-01-05 06:28:28    Rubrik: Spann på drivspänning? Svara med citat

Expressen har ju en drivspänning på 108V och med bra batterier blir det ca 6.5V x 18st = 117V. Har läst om modifieringar med drivspänning 120V också. Men vad är ett rimligt maxvärde med avseende på körning, laddning med befintlig laddare och dc/dc till 12V? Kan man tex använda och ladda en kontinuerlig spänning på 129.6V med andra batterier? Eller att ha konstant 108V utan någon överspänning på det?

Editering: Lagt till fråga om 108V kontinuerligt.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-01-05 08:31:28    Rubrik: Svara med citat

Clion har 19 batterier och folk stoppar i 20 batterier med....
sök lite i forumet ( jag minns inte riktigt om det var något som ändrades)
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-01-05 08:52:01    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
Clion har 19 batterier och folk stoppar i 20 batterier med....
sök lite i forumet ( jag minns inte riktigt om det var något som ändrades)


20×6,5V blir ju omkring 130V obelastat. Då borde det ju gå att ladda i alla fall och det är ju svårt att se vad som skall haverera på kraftsidan tex hackare och motor. Dc/Dc borde ju få omkring 130V in om man inte kör. Tänker jag fel nånstans?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2017-01-06 09:10:01    Rubrik: Svara med citat

Funker ok! Inga modificeringer.
På nyladdad fordon kanske Inget motorbroms/atervinding dom første km.
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-01-06 11:07:01    Rubrik: Svara med citat

Vad bra! Tack för svar. Om det är någon mer som har synpunkter mottages det tacksamt. Bilen är ju cool i mina ögon så man vill ju gärna att den kan fortsätta rulla länge.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
goran.krabbas
intresserad


Registreringsdatum: 12 augusti 2014
Inlägg: 18
Ort: Varberg

InläggPostat: 2017-02-18 07:03:54    Rubrik: Svara med citat

I manualen står det en specifikation på styrenheten.

Fabrikat: ABB
Typ: BA 20
Arbetsspänning: 60/160V
Maxström: 275A under 5 minuter eller 180A kontinuerligt
Magnetiseringsström: 10A max
Temperaturområde: -25'C till +60'C
Vikt: 15kg
Kylning: motorfläkten

I styrenheten ska det finnas inbyggt batteriskydd mot överspänning U>145V och kraftig urladdning U<85V.

Kotrollera så att du har denna typ av styrenhet, för jag vet inte om det kan finnas olika.

Hoppas denna info kan vara till hjälp.

/Göran
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-02-18 11:50:10    Rubrik: Svara med citat

goran.krabbas skrev:
I manualen står det en specifikation på styrenheten.

Fabrikat: ABB
Typ: BA 20
Arbetsspänning: 60/160V
Maxström: 275A under 5 minuter eller 180A kontinuerligt
Magnetiseringsström: 10A max
Temperaturområde: -25'C till +60'C
Vikt: 15kg
Kylning: motorfläkten

I styrenheten ska det finnas inbyggt batteriskydd mot överspänning U>145V och kraftig urladdning U<85V.

Kotrollera så att du har denna typ av styrenhet, för jag vet inte om det kan finnas olika.

Hoppas denna info kan vara till hjälp.

/Göran


Tack för info, mycket uppskattat. Jag har bilen i träda för närvarande.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-02-18 13:55:30    Rubrik: Svara med citat

De grundläggande frågorna för mig är.

1) Om jag byter batteriuppsättning till något modernare och skall pussla ihop spänning och utrymme. Hur högt kan jag gå i spänning hur mycket plats tar kombinationen.

2) Hur kopplar jag för att styrsystem och laddare skall tro att det är originaluppsättningen med batterier på plats?

3) Säg att jag har fått 50% mer kapacitet med bytet. Hur hanterar originalsystemet överskottet?

4) Hur mycket ökad spänning kan originalladdaren hantera? Kommer den överleva att kanske köra längre laddcykler?

5) Om jag ändå måste flytta om i batteriutrymmena, kommer jag då kunna tex isolera dem och tjänar jag något på det kombinerat med tex element vid laddcykel vintertid?

6) Är det möjligt att göra ombyggnaden till vettig kostnad?

7) Kan jag få ut nån mer väsentlig fördel, tex att kunna köra 90 km i timmen kontinuerligt utan att originalkomponenter rasar? Idag skulle jag säga att oskadlig fart ligger kring 70km/h med tapp vid uppförsbackar. Över det är det lätt att hamna på höga strömmar.

Känner ni att ni har bra svar på en eller flera frågor eller ser andra väsentliga problem är ni välkomna att bidra.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
goran.krabbas
intresserad


Registreringsdatum: 12 augusti 2014
Inlägg: 18
Ort: Varberg

InläggPostat: 2017-02-20 06:45:32    Rubrik: Svara med citat

Sök på youtube Reanult Clio Electriqe så hittar du en 1 timmes video där Per har konverterat till litium. Där hittar du nog svar på många av dina frågor.
När det gäller maxspänning så testade min grabb att stoppa i 10 blybatterier, bara för att få igång den och slippa köra V70 tre km till jobbet. Detta verkade fungera bra. 127V som nyladdad. När han stoppade i 2 extra batterier och den är nyladdad med över 150V så startar den inte. När spänningen sjunkit under 150V går den att köra. UCLen förhindrar återmatning av ström om batterispänningen är över 145V.
/Göran
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2017-02-20 07:01:32    Rubrik: Svara med citat

Maxspänning utan att modifierat hackaren är ca 148v.
Över det så startar inte hackaren.
Det går att pressa den lite till genom att sätta en Zenerdiod på spänningsavkänningen i hackaren. "Driv-med-el" i skåne vet mer om den metoden.

Laddningsmässigt så kan laddaren i Clio/Express ladda upp till max 172v.

UCL kommer att kunna hantera laddning med överkapacitet ganska bra.
Jag hade 160ah lithium på min CLio. det funkade hyggligt.
Det stora problemet är att UCL räknar bort kapacitet eftersom den tror att man har NiCad block som har en viss självurladdning.

Jag tycker att man skall ha någon form av extra Ah-räknare.

Ombygget på en express är väl ganska rakt av. där är det ju slutna lådor redan. bara att isolera och stoppa i batterier.

Jag tycker ju att för en Express så kan ju ett Leaf-pack vara ganska perfekt. om man tar ett Leafpack som ju är 96 celler i serie. om man delar det i tre och parallellkopplar varje modul 3 och 3 så får man 32s3p. det ger spänning på ca 115v och kapacitet ca 180ah.

Det skall nog passa Expressen väldigt bra.
Och det borde få bra plats.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-02-20 07:34:54    Rubrik: Svara med citat

Grymma svar. Tack båda två. Någon uppfattning om huruvida en leafkonvertering skulle lyfta bilens prestanda något (körhastighet på landsväg och svaghet i backe) eller finns det någon annan svag länk som ger upp?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2017-02-20 21:01:34    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle vilja säga att bilen känns helt klart rappare med lite högre packspänning. Med lithium kommer du att kunna ha lite högre packspänning vid större strömuttag.

Förutom när det är kallt.

Så se till att fixa batterivärme för kallare dagar.

Jag hade ju fixat lite med min hackare så den gick nog extra svalt.(Helt andra MosFet i drivdelen som hade mycket lägre förluster....)
Men för mig var det Motorn som sade ifrån på varmare dagar och efter långvarig belastning typ efter en timmes körning i ca 85-90.
MEN då ska jag tillägga att jag oftast körde med motorfläkt avslagen.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
goran.krabbas
intresserad


Registreringsdatum: 12 augusti 2014
Inlägg: 18
Ort: Varberg

InläggPostat: 2017-02-21 06:16:53    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Maxspänning utan att modifierat hackaren är ca 148v.
Över det så startar inte hackaren.
Det går att pressa den lite till genom att sätta en Zenerdiod på spänningsavkänningen i hackaren. "Driv-med-el" i skåne vet mer om den metoden


Ok, jag trodde att det var UCL'n som kände av att spänningen var för hög och skickade signal till "hackaren" att inte starta, eftersom UCL'n samtidigt varnar för "elektronik fel" på instrumentpanelen. Men då är det alltså "hackaren" som förhindrar och sedan skickar info till UCL'n.
Jag antar att men måste öppna "hackaren" för att installera zenerdioden.
Finns det något schema för elektroniken i "hackaren" som man kan få tag i?

/Göran
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2017-02-21 07:56:05    Rubrik: Svara med citat

Har för mig att det räcker med att lyfta på locket till hackaren. tror inte att man måste plocka isär den helt......


Man kan skicka ett PM till mig med sin email så skickar jag en länk där du kan ladda ned all Clio/express info jag har.

Där finns Hackarens mystik inkluderat.....

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2017-02-21 08:01:56    Rubrik: Svara med citat

Hittade en tråd
http://elbil.forum24.se/elbil-about3735-0-asc-20.html

där finns det beskrivet på vilken kabel man fäster dioden.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.