Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Installation av laddinfrastruktur - inspiration till test

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Fbergsten
intresserad


Registreringsdatum: 20 november 2015
Inlägg: 22

InläggPostat: 2017-02-16 07:37:01    Rubrik: Installation av laddinfrastruktur - inspiration till test Svara med citat

Hej!

Jag söker, och hoppas på en del goda råd från er som läser detta.

Bakgrund
Min arbetsgivare har för avsikt att installera utrustning för elbilsladdning på prov och i samband med detta bett mig ingå i en referensgrupp avseende utformning, placering och teknik.

Syftet med provet är bland annat att lära sig tekniken och praktiskt prova elektrifiera en del av fordonsflottan som används för interna persontransporter. Provet omfattar fem produktionsenheter inom en omkrets på ca 10 mil (egentligen ligger de på linje efter en 10 mil lång landsvägssträcka).

Tanken är att samtliga produktionsenheter skall ha ett antal laddpunkter. Det är dock ännu inte bestämt ifall de skall vara Snabbladdning med DC eller om det skall vara AC 10-32A 1eller 3 fas. Det är heller inte bestämt ifall dessa skall vara publikt tillgängliga, tillgängliga endast för personal eller endast för företagets fordon. Det är heller inte bestämt ifall det skall kopplas in någon betallösning.

Vi har fått in några budgetofferter på utrustning (en svindyr och en dyr) som bygger på en kombination av Typ2 uttag 32A och DC 50 kW. Typ2 boxarna var ju helt fruktansvärt svindyra i förhållande till ett 10A Motorvärmaruttag (som vi för övrigt har en kvadriljon av). Vi har tillgång till våra egna högspänningsställverk på varje site, så vi har inga inkopplingsavgifter förutom möjligen att våra egna elektriker får lägga ut mer kabel. Vi räknar med att lägga ca 1 MSEK + ev bidrag från Klimatklivet på detta test.

Jag skulle vilja ha förslag och inspiration avseende följande:

1. Vilken typ av utrustning föreslår ni (modeller och typer, svara gärna med beskrivning och/eller länkar)
2. Behövs DC snabbladdning och i sådana fall en eller flera per site eller bara på någon site.
3. Åtkomststyrning, bör vi ha det och i sådana fall vilken typ (RFID brickor eller QR koder eller ????). Har ni något exempel
4. Betalningstjänster – finns det? hur funkar sådant? Kan vi ansluta oss till något system och där bestämma priset själv?
5. Lastbalansering… verkar finnas många olika typer. Våra ställverk är i 95% av fallen ABB. Hur funkar sådant.
6. Vilken typ av kommunikation bör vi ha, LAN/WLAN eller via ställverken?

Stort tack i förväg för er hjälp.
_________________
Nybliven LEAFägare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 336
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-02-16 08:01:16    Rubrik: Svara med citat

Det du inte skrev var hur länge bilarna stannar på varje ställe, vilket är avgörande för att kunna besvara din fråga.

Är ett normalt stopp mindre än en halvtimma måste DC snabbladdning till. Brukar bilarna stanna några timmar på varje ställe räcker det med AC normalladdning.

10 mil landsvägssträcka begränsar iaf vilka elbilar ni kan välja, om de ska klara det på vintern också. Bilarna bör ha minst 30 kWh batteri.

Lastbalansering sker mellan laddboxarna, de står i förbindelse med varandra. Då kan de själva bestämma hur tillgänglig effekt fördelas mellan boxarna. Själva ställverken är inte inblandade, möjligtvis om tillgänglig effekt ut från ställverken varierar över tid.
_________________
www.teslaclubsweden.se
Nissan Leaf 2013 (Japanleaf, vit ibland) tills jag får min Tesla Model 3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fbergsten
intresserad


Registreringsdatum: 20 november 2015
Inlägg: 22

InläggPostat: 2017-02-16 12:20:00    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag tror nog att det kommer förekomma såväl halvdagar till heldagar som mycket kortare stopp.

Kanske att man bör komplettera med DC snabbladdning på ytterpunkterna.

Hur står boxarna i kontakt med varandra... är det IP nätverk eller??
_________________
Nybliven LEAFägare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 336
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-02-16 13:18:10    Rubrik: Svara med citat

Mycket korta stopp kräver snabbladdning, ja.

Rent matematiskt tror jag placering vid 1/4 och 3/4 av sträckan är bättre än ändpunkterna om två snabbladdare ska användas men det beror på läge, körmönster etc.

De flesta men inte alla boxar använder IP nätverk för att kommunicera med varandra tror jag.

Det finns professionella firmor som sysslar med sånt här där ni får all hjälp med projektering och pappersarbete.
Tex sundrive.se eller clever.nu
_________________
www.teslaclubsweden.se
Nissan Leaf 2013 (Japanleaf, vit ibland) tills jag får min Tesla Model 3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 188
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-02-16 17:40:59    Rubrik: Svara med citat

Tror att både Fortum och Clever sätter upp olika laddstolpar i samarbete med samhälle och företag. Tomelilla har byggt ut ett nät med laddstationer(1 DC och ca 5 AC) i samarbete med Fortum.
Då kan ju de stå för laddstolpar och drift, avtala om pris för era bilar och utrusta dem med kort eller RFID. Då kan de ju även vara publika eller endast DC laddstationerna, dubbel nytta om även andra kan använda infrastrukturen.
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1121

InläggPostat: 2017-02-16 18:34:20    Rubrik: Svara med citat

Det finns ju billigare DC laddare också 22kW för typ 70kkr innan bidrag. Skulle kunna funka som backup på ett par ställen.

Vad ett Typ2 uttag ger beror nästan helt på valet av bil. Många kan bara ladda med 3,7kW (1-fas 16A) medan andra går upp till 7kW ( 1-fas 32A). 3-fas är det i princip bara Tesla och Renault som klarar och då max 22kW. Köps det in bilar med långsam laddning behövs förmodligen ingen lastbalancering, ge varje uttag 1-fas 16A bara. Men å andra sidan behövs det då nog en DC laddare som komplement. Men jag tror det är vettigt att ha många små uttag så att bilarna alltid laddar när de står stilla.

Ser ingen större mening att anlita något bolag om det inte är så att ni ska sälja till andra. Det lär ju inte bli billigare per uttag bara för att Fortum eller Clever tar en slant emellan. Ni verkar ju ha elresurserna i företaget ändå.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fbergsten
intresserad


Registreringsdatum: 20 november 2015
Inlägg: 22

InläggPostat: 2017-02-17 07:42:55    Rubrik: Svara med citat

Tack för all eran feedback.

Jag tar med detta till vårt kommande möte.

Jag lovar att återkomma och berätta hur det blev när det är klart.
_________________
Nybliven LEAFägare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2436
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-02-17 10:11:25    Rubrik: Svara med citat

Minst lika viktigt som att sätta upp laddare/stolpar är att informera om vad som finns, vad som funkar och vad som är ledigt. Smidigast i realtid.

Annars blir det lite chansning att köra dit ju och då hade inte jag vågat hoppas på att en enda DC laddare skulle funka. I synnerhet om man väljer en billigare variant "noname"

Ikea HBG och Mobility motors i Malmö har DC laddare som varit och är paj sedan länge. Finns även exempel på lynniga laddare tex i Landskrona. SÅ realtidsinfo är guld
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.