Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Varningslampa (blixt & diod, gul lampa) tändes

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1799
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-03 06:38:28    Rubrik: Varningslampa (blixt & diod, gul lampa) tändes Svara med citat

Hej!

Min varningslampa för elektronik tändes när jag körde från Arlanda.

Inget verkar fel och DCDC ger bra spänning.

Någon som har erfarenhet vad det kan vara?

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JCBX
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 februari 2009
Inlägg: 129

InläggPostat: 2010-02-03 18:27:44    Rubrik: Re: Varningslampa (blixt & diod, gul lampa) tändes Svara med citat

lem skrev:
Hej!

Min varningslampa för elektronik tändes när jag körde från Arlanda.

Inget verkar fel och DCDC ger bra spänning.

Någon som har erfarenhet vad det kan vara?

Hälsningar/Lars


i vilken bil ?

isf det är en PSA model då är det ganske säkkert fukt i motoren

ger avledning men inte så mycket at den slår av på motoren
_________________
Citroën Saxo Electrique 1998 Blackline Edition (såld)

Renault Clio Electrique 2000 Black metallic m/14" Twingo hjul (2012)

Peugeot 106 Electrique 1998 med def. batt. (såld)

Citroën Saxo Electrique 1997 m/lithium (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1799
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-03 22:56:26    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Det är på en Berlingo. Lampan var nu av (efter att ha laddat).

Jag har inte kört den mer.

Om det är fukt/koldamm i motorn, kommer det komma tillbaka och är det vettigt att blåsa ur motorn med tryckluft/tops eller liknande?

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JCBX
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 februari 2009
Inlägg: 129

InläggPostat: 2010-02-04 05:16:43    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
Hej!
Det är på en Berlingo. Lampan var nu av (efter att ha laddat).

Jag har inte kört den mer.

Om det är fukt/koldamm i motorn, kommer det komma tillbaka och är det vettigt att blåsa ur motorn med tryckluft/tops eller liknande?

Hälsningar/Lars


tror inte det kan göra det !

ställ den inn ock lite värma på då är det borta
_________________
Citroën Saxo Electrique 1998 Blackline Edition (såld)

Renault Clio Electrique 2000 Black metallic m/14" Twingo hjul (2012)

Peugeot 106 Electrique 1998 med def. batt. (såld)

Citroën Saxo Electrique 1997 m/lithium (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ola
intresserad


Registreringsdatum: 20 december 2007
Inlägg: 15
Ort: Katrineholm

InläggPostat: 2010-02-05 19:42:43    Rubrik: Svara med citat

Hej Lars
Jag har samma problem, lampan tänd när det är omslag i vädret och fuktigt ute.
Lampan slocknar när det blir torrare igen.
Hur har du åtgärdat problemet?
Mvh/Ola
_________________
Berlingo Electrique -99
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Claes J
Elektrisk


Registreringsdatum: 07 januari 2009
Inlägg: 112
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-02-05 20:00:06    Rubrik: Isolationsmäta motorn Svara med citat

Hej,
Om felet kvarstår så är det läge att isolationsmäta motorn, montera bort motorkablarna från boxen och kontrollera med ohmmätare värdet skall ej överstiga 1m Ohm. Mät mellan samtliga 4 kablarna samt mot jord. Om värdet överstiger 1 M Ohm så rekomenderas motortvätt och ev lackering av lindningar/kontroll av kolektor, rekomenderar att samtidigt byta samtliga lager/tätningar i motor och v-lådan.

Mvh Claes

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Aktiv


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 99
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-02-16 14:38:21    Rubrik: Svara med citat

Har också fått gul lampa...
Tyvärr går det inte att köra.
Precis när man vrider nyckeln till "start" så drar kontaktorn och varningslampa tänds.

Får två felkoder:
B1: Fehler
Funktion Überstromschalter
error
Function of overcurrent switch

och
N2: Sporadischer Fehler
Funktion Antriebsstrom Zerhacker
Sporadic error
Function drive current chopper

Översättningarna kom från Google Translate.

Det konstiga är att bilen stått och gått sönder av sig själv.
Den funkade bra igår...

Någon som har någon tanke på möjlig felsökning så vore jag så himlans tacksam!
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 169

InläggPostat: 2017-03-08 18:54:57    Rubrik: Svara med citat

As I'm "Official Besserwisser" and also leprechaun then hoping you allow me to humble words to say....

Most likely reasons: Connector behind the reduction box in the rpm sensor have bad connection/oxidation. Bad brushes movement in their holder. Oil in the commutator; bad contact in brushes.

Not so likely: Defect IGBT. Defect FET or double gate diode in the field side or direction change relays are bad in the field side.

Also it can be batt temp sensor but normally fault codes are not like yours.

Regards
Pera L
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Aktiv


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 99
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-03-09 08:00:10    Rubrik: Svara med citat

Did put in the spare electronic box bought from “Jocce” for 5.000:-
Turns out that one was broken as well and Jocce states that I have to blame myself for buying used stuff without guarantee.
A man of honor…

Never mind. A third box did put the car on the road again.
I have got some input from a German guy repairing those boxes that I share here:

Got codes with the Relight 2010.
B1:
Fehler Funktion Überstromschalter ( error Function of over current switch)

N2:
Sporadischer Fehler Funktion Antriebsstrom Zerhacker ( Sporadic error
Function drive current chopper



The first fault may be a problem of the control unit under the over current switch. In rare cases there are used up contacts of the over current switch itself. You can disassemble the contacts and clean them. Have a look on the correct size of the blow magnets under the contacts.
Most is the problem on the circuit board under the over current switch. In some cases there are installed leak electrolytic capacitors from Samhawa (100uF/50V). They can destroy the conducting paths under here place. If you have these capacitors, change it (C2, C21, C22, C29, C30 and C46). And especially control the conducting paths under C46. If it is wet under the capacitors, clean them with isopropanol.
More often causes a C1-G1 breakthrough of the IGBT-Module (MG300J2YS50) in the drive current chopper. Then often the suppressor diode CR16 (P6KE18C) is shorted. In this case you have to change the Power-Module and CR16.
The problem of the charger can be a broken soldering point under the mains filter/ ferrite coil on the PFC-Board (There are two versions used. The older has a black building block and the other is a power line choke). This board is the sides of the plate were the mains supply comes in. You have to remove the plate to see it. Be careful with the thermally conductive Insulator.
If you are not familiar with those electronics, you can send it to me for repair. The cheapest way is with UPS I think?

Kind Regards and good luck!
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 169

InläggPostat: 2017-03-09 09:48:20    Rubrik: Svara med citat

Very good info, thanks.
I do not understand overcurrent switch part but it's ok. Maybe he means shunts for current measurement, bottom of the box?

Once I have done tremendous amount of work to find fault as there was same fault info's from Lexia. And fault was in the brushes; no contact to commutator....

If the IGBT is faulty it's a really good idea to replace supressors and also check out some resistors in the circuit. Supressors cost some 5 skr per piece and easy to change.

About charger's inlet peak removers, I have repair a few of the older coils (black solid box) and maybe two times newer model (open ferrite coils). Soldering is very light so need to do it more stiff.
About this fault, car works but charging is not possible.

Overall, better to check out first the smaller possibilities than big ones. And it's good idea to change bunch of smaller component's just in case because it's reduces medication for nerve beakdowns after failed repair...

Best regards
Pera L
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.