Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tjuvstarta batterivärmaren?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jordgubben
Aktiv


Registreringsdatum: 23 mars 2016
Inlägg: 48
Ort: Luleå

InläggPostat: 2017-01-31 13:18:56    Rubrik: Tjuvstarta batterivärmaren? Svara med citat

Vet inte om frågan varit uppe ännu, har sökt utan att ha finna.

Någon som vet om det på något sätt går att starta batterivärmaren utan att låta batteriet bli -17 grader?

Utöver att få längre räckvidd vid stark kyla skulle det möjliggöra snabbare snabbladdning när batteriet är kallt. Inbillar mig att jag idag tjänar tid på buskörning med kraftig acceleration följd av maximal bromsåtervinning innan nyttjande av snabbladdare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2436
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-01-31 16:53:00    Rubrik: Re: Tjuvstarta batterivärmaren? Svara med citat

Jordgubben skrev:
Vet inte om frågan varit uppe ännu, har sökt utan att ha finna.

Någon som vet om det på något sätt går att starta batterivärmaren utan att låta batteriet bli -17 grader?

Utöver att få längre räckvidd vid stark kyla skulle det möjliggöra snabbare snabbladdning när batteriet är kallt. Inbillar mig att jag idag tjänar tid på buskörning med kraftig acceleration följd av maximal bromsåtervinning innan nyttjande av snabbladdare.


Värmaren är på 300watt och skall värma 300kg. Det är inte mycket. Där emot att låta bilen tro batteriet är varmare borde öka snabbladdningens tryck.

Skillnaden det gör är tydlig om man jämför Leif24 som jag körde mot Leif30 som har ett batteri som värms upp under färd(mycket mer förluster). Leaf24 hade alltid kallt batteri på vintern medan Leif30 verkar värma batteriet löpande vid laddning och urladdning. Om det ger mer räckvidd kan jag inte spå om men det gissar jag.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 740

InläggPostat: 2017-01-31 20:45:54    Rubrik: Svara med citat

Skulle inte tro att det spelar roll hur varmt batteriet tror att det är utan det är bara den lägre inre resistansen i det varmare batteriet som ökar snabbladdningshastigheten då strömmen inte begränsas av att laddspänningen nås tidigt.

Visst får man längre räckvidd med varmt batteri. Har märkt det både vid ihärdigt laddande och körande på motorväg men också bara av att förvara bilen i 8 gradigt garage.

Vet inte hur man ska kunna lura igång batterivärmaren.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1121

InläggPostat: 2017-01-31 20:58:48    Rubrik: Svara med citat

Fråga? Lönar det sig med batterivärmning? Alltså kommer en elbil längre om den tar energi för att värma batteriet?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1770
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-02-01 06:20:42    Rubrik: Svara med citat

Att busköra med bilen innan snabbladdning borde göra så att du kan ladda snabbare ja. Att kunna starta batterivärmaren hade varit smidigt ja. Men med enbart 300watt så tar det tid att värma.

Nu när det är runt 0 grader ute så stör jag mig på snabbladdningstiden med min Leaf 24.. Ofta börjar den ladda runt 25kw och sjunker rätt snabbt ner till 15kw... Det tar lång tid att snabbladda med andra ord...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 898
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-02-01 07:12:01    Rubrik: Svara med citat

Svaret på frågan "lönar det sig med batterivärmning?" måste ju vara "Det beror på...".

Men idén med Leafens värmare måste ju vara, inte att den skall värma batteriet med ström från det kalla batteriet, för det lär ju i princip aldrig löna sig, utan att den tar energi från ett inte helt stelfruset batteri för att förhindra att batteriet blir ännu mer stelfruset.

Om värmaren ska *värma* batteriet från säg -10 tlll +10 då behöver den göra åt (~400kg järn, 0,449kj/Kg*K, 100% effektivitet på värmaren) 1kWh plus effekten för att hålla jämna steg med värmeutstrålningen, så det är verkligen frågan om man vinner något på, samt att den skulle behöva stå och värma i fyra timmar med den lilla 300W-värmaren.

Om värmaren istället bara ska hålla batteriet varmt, då är det ju en fråga om differens mellan batteritemp och utetemp gånger tid, plus att batteriet är varmt så att energin värmaren tar är en mindre del av den totala kapaciteten... hade varit bra med en knapp att trycka in "håll batteriet på 5+ så länge du kan"!
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 192
Ort: Baerum

InläggPostat: 2017-02-01 07:21:05    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
Skulle inte tro att det spelar roll hur varmt batteriet tror att det är utan det är bara den lägre inre resistansen i det varmare batteriet som ökar snabbladdningshastigheten då strömmen inte begränsas av att laddspänningen nås tidigt.


Nja. När man laddar ett kallt Li-ion batteri är det risk för litium-plätering på anod-sidan, ju lägre temperatur och ju högre laddström desto större risk. Så det är alltså inte bara det högre inre motståndet som på "naturlig väg" begränsar möjlig laddeffekt vid låg temp, utan en nödvändig mjukvarukontroll som är till för att skydda batteriet. Skulle man "lura" bilen att batteriet är varmare än det verkligen är, kan man vara ganska säker på att man förstör sitt batteri ganska raskt.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 192
Ort: Baerum

InläggPostat: 2017-02-01 07:23:07    Rubrik: Svara med citat

Det kanske skulle kunna vara vettigt att isolera batteriet undertill på vintern, så att det förlorar mindre värme till omgivningen? Lite som den gamla klassikern att sätta kartong framför kylaren när det är smällkallt.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1164
Ort: Frösön

InläggPostat: 2017-02-07 07:54:37    Rubrik: Svara med citat

Allt du kan göra för att hålla batteriet varmt är värt att göra! Du tappar så mycket på att köra omkring med ett kallt batteri. Isolera, värm med el, ha bilen i varmgarage... Allt gör en väldig skillnad!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 189
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2017-02-12 08:26:37    Rubrik: Svara med citat

Har precis fått tillgång till delar ur ett Nissan Leaf batteripaket. Jag tänkte att den nu vore smart att fundera på om det är hyfsat enkelt att svara på frågan: Är det enkelt att tjuvstarta värmen i batteriet?

Svaret är att det nära på är meningslöst. Det sitter en liten styrenhet som styr reläet som ger ström till värmen. Denna styrenhet är med stor sannolikhet can-busansluten. Har inte forskat så mycket i det. Men alla temperatursensorerna är kopplade till BMS-burken så styrenheten till värmen har ingen direkt kontakt med givarna.

Men även om man kan lura igång den så är värmarna av typen PTC. Dvs dom tappar snabbt effekt när dom blir varma. Utan att ha gjort några riktiga tester så tror jag inte att dom ger någon effekt alls om inte batteriet är riktigt kallt. I princip skulle man kunna ha dom inkopplade hela tiden men dom ger troligen inget eller väldigt lite tillskott om det inte är riktigt kallt. Kan ju prova att lägga ett element i frysen och se vad man kan få för mätvärden och sedan göra någon enkel uppskattning av den totala effekten.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Forumstammis


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 867

InläggPostat: 2017-02-12 19:40:27    Rubrik: Svara med citat

Det kan väl inte vara så svårt !!!

https://m.youtube.com/watch?v=McvDjpdcBw0

Många fler relaterade "roliga" teardown videos finns på youtube
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 189
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2017-02-13 12:36:14    Rubrik: Svara med citat

Ja det där ser ju enkelt ut... Smile

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
RichardiSteninge
Passiv


Registreringsdatum: 30 januari 2017
Inlägg: 4

InläggPostat: 2017-02-13 13:24:03    Rubrik: Svara med citat

Lite anslutande till det här ämnet...

Hur fungerar egentligen värmaren? Alltså vilka förutsättningar gäller.

Har ju precis skaffat en Leaf 30kW och hunnit med drygt 130 mil. Har noterat att jag hittills alltid haft minst 3 segment på värmemätare.
_________________
Nybliven elbilsägare.
Nissan LEAF 30kW -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 407

InläggPostat: 2017-02-13 13:43:14    Rubrik: Svara med citat

RichardiSteninge skrev:
Lite anslutande till det här ämnet...

Hur fungerar egentligen värmaren? Alltså vilka förutsättningar gäller.

Har ju precis skaffat en Leaf 30kW och hunnit med drygt 130 mil. Har noterat att jag hittills alltid haft minst 3 segment på värmemätare.


Min erfarenhet efter 2 år och 3000 mil med en 24 kW,
Om du sträckkör och laddar på chademo så kommer du plocka upp minst ett segment på värmen per laddning och så småningom komma upp till rött.
Min bil har fungerat bra ändå, även om man släpper lite på hastighet då och hoppas på nerkylning. En gång fått varning på displayen för hög temp och bilen ska ha reducerat effekten. Så det finns åtminstone en säkerhet där mot överhettning vilket känns tryggt. normalt är 3-5 segment.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1770
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-02-14 09:39:18    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
RichardiSteninge skrev:
Lite anslutande till det här ämnet...

Hur fungerar egentligen värmaren? Alltså vilka förutsättningar gäller.

Har ju precis skaffat en Leaf 30kW och hunnit med drygt 130 mil. Har noterat att jag hittills alltid haft minst 3 segment på värmemätare.


Min erfarenhet efter 2 år och 3000 mil med en 24 kW,
Om du sträckkör och laddar på chademo så kommer du plocka upp minst ett segment på värmen per laddning och så småningom komma upp till rött.
Min bil har fungerat bra ändå, även om man släpper lite på hastighet då och hoppas på nerkylning. En gång fått varning på displayen för hög temp och bilen ska ha reducerat effekten. Så det finns åtminstone en säkerhet där mot överhettning vilket känns tryggt. normalt är 3-5 segment.


Hur många gånger snabbladdade du på rad för att få varningen?

Med en Leif 30kWh bil så kommer du upp på rött BETYDLIGT fortare.. Bra på vintern om man laddar 1 eller 2 gånger för då får batteriet bra temp.. Men på sommaren kan det bli problem... Jag har själv inte kört nån 30kWh variant så jag har ingen egen erfarenhet förutom de Youtube klipp jag sett och den info jag läst om det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 407

InläggPostat: 2017-02-14 10:51:39    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
TonyV skrev:
RichardiSteninge skrev:
Lite anslutande till det här ämnet...

Hur fungerar egentligen värmaren? Alltså vilka förutsättningar gäller.

Har ju precis skaffat en Leaf 30kW och hunnit med drygt 130 mil. Har noterat att jag hittills alltid haft minst 3 segment på värmemätare.


Min erfarenhet efter 2 år och 3000 mil med en 24 kW,
Om du sträckkör och laddar på chademo så kommer du plocka upp minst ett segment på värmen per laddning och så småningom komma upp till rött.
Min bil har fungerat bra ändå, även om man släpper lite på hastighet då och hoppas på nerkylning. En gång fått varning på displayen för hög temp och bilen ska ha reducerat effekten. Så det finns åtminstone en säkerhet där mot överhettning vilket känns tryggt. normalt är 3-5 segment.


Hur många gånger snabbladdade du på rad för att få varningen?

Med en Leif 30kWh bil så kommer du upp på rött BETYDLIGT fortare.. Bra på vintern om man laddar 1 eller 2 gånger för då får batteriet bra temp.. Men på sommaren kan det bli problem... Jag har själv inte kört nån 30kWh variant så jag har ingen egen erfarenhet förutom de Youtube klipp jag sett och den info jag läst om det.


Längst var Sthlm - malmö så det vart nog 8 ggr. Kontinuerlig körning. Då var tempen högt på rött länge. Men ingen varning då.
Varningen kom på Öland- Sthlm, körde via Värnamo E4, då Clever inte fanns längst E22 då. Körning på natten, högre tempo , pulse and glide. kom efter sista laddningen vid Sillekrog.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1770
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-02-15 09:35:30    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
taz79 skrev:


Hur många gånger snabbladdade du på rad för att få varningen?

Med en Leif 30kWh bil så kommer du upp på rött BETYDLIGT fortare.. Bra på vintern om man laddar 1 eller 2 gånger för då får batteriet bra temp.. Men på sommaren kan det bli problem... Jag har själv inte kört nån 30kWh variant så jag har ingen egen erfarenhet förutom de Youtube klipp jag sett och den info jag läst om det.


Längst var Sthlm - malmö så det vart nog 8 ggr. Kontinuerlig körning. Då var tempen högt på rött länge. Men ingen varning då.
Varningen kom på Öland- Sthlm, körde via Värnamo E4, då Clever inte fanns längst E22 då. Körning på natten, högre tempo , pulse and glide. kom efter sista laddningen vid Sillekrog.


Borde inte pulse and glide ge högre batteritemperatur än vid jämt uttag av effekt? 8 gånger var ändå imponerande.. Tror inte du hade lyckats ladda en 30kwh bil 8 gånger utan att bli stillastående (bara spekulerar).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 407

InläggPostat: 2017-02-15 10:07:29    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
TonyV skrev:
taz79 skrev:


Hur många gånger snabbladdade du på rad för att få varningen?

Med en Leif 30kWh bil så kommer du upp på rött BETYDLIGT fortare.. Bra på vintern om man laddar 1 eller 2 gånger för då får batteriet bra temp.. Men på sommaren kan det bli problem... Jag har själv inte kört nån 30kWh variant så jag har ingen egen erfarenhet förutom de Youtube klipp jag sett och den info jag läst om det.


Längst var Sthlm - malmö så det vart nog 8 ggr. Kontinuerlig körning. Då var tempen högt på rött länge. Men ingen varning då.
Varningen kom på Öland- Sthlm, körde via Värnamo E4, då Clever inte fanns längst E22 då. Körning på natten, högre tempo , pulse and glide. kom efter sista laddningen vid Sillekrog.


Borde inte pulse and glide ge högre batteritemperatur än vid jämt uttag av effekt? 8 gånger var ändå imponerande.. Tror inte du hade lyckats ladda en 30kwh bil 8 gånger utan att bli stillastående (bara spekulerar).

Kollade på egotrip för en 30kW.. den körningen ska gå med 5-6 laddingar istället.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 821
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-02-15 14:12:44    Rubrik: Svara med citat

Fungerar verkligen puls-and-glide på elbilar?

Möjligt att det fungerar på Tesla eftersom att de har induktionsmotor, och därför inte har några järnförluster i motorn när dom glider, bara när dom driver. Men jag är ändå skeptisk till att det ger några fördelar.

På elbilar med permanentmagnetmotor kan det inte vara någon fördel, eftersom att de ständigt har järnförluster i motorn. Så eventuella vinster borde bero på lägre medelhastighet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2071
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-02-16 07:22:54    Rubrik: Svara med citat

Vill minnas att det finns en test på just detta och de kom fram till att det gav skillnad dvs gasa glida fungerar även på elbilar, om inte minnet sviker
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.