Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Chevy Bolt - GM's 32+ mils elbil
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 212
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-12-02 09:16:23    Rubrik: Svara med citat

Anledning till att GM begränsar försäljningen till ZEV states är förstås att frigöra tillräckligt med produktionskapacitet för Ampera-e till oss i Europa.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
LarsA
Elektrisk


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 219
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-12-06 06:47:27    Rubrik: Svara med citat

Möjlighet att ladda upp till 80 kW http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev-equipped-with-80-kw-dc-fast-charging-owners-manual-now-online/.
Dags att börja uppdatera snabbladdarna, minst 4 elbilar(Bolt/Ampera-e, Hyundai Ioniq, Kia Soul och Tesla) som kan hantera mer än 50 kW.
Vissa elbilar går i rätt riktning mot möjlighet till snabbare laddning.
_________________
BMW i3 2015
Nissan Leaf 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1839
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-01-09 07:59:32    Rubrik: Svara med citat

Tyckte inte det var värt att skapa en separat tråd om min upptäckt men jag såg en youtube video där personen körde 65mph (105km/h) i blött väglag i ca 16 mil..

Han fick en genomsnittsförbrukning på 2kwh/mil och en uppskattad totalräckvidd på 30mil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-01-09 08:40:52    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
Tyckte inte det var värt att skapa en separat tråd om min upptäckt men jag såg en youtube video där personen körde 65mph (105km/h) i blött väglag i ca 16 mil..

Han fick en genomsnittsförbrukning på 2kwh/mil och en uppskattad totalräckvidd på 30mil.


Det är väl rimligt. Ungefär som Leaf30 fast halva sträckan då givetvis.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-01-20 15:06:23    Rubrik: Svara med citat

Kollade lite filmner på youtube och ser att bolt är en liten bil! Den är ju som en Zoe, mindre än Leaf. Jag trodde den var större än Leaf eftersom den jämförts mot Model3. Men den är ju så liten att den helt går bort för mig. Surprised

https://www.youtube.com/watch?v=rI8MKtOr_wI

https://www.youtube.com/watch?v=8oQC22TndNk
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 134

InläggPostat: 2017-01-20 16:38:42    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Kollade lite filmner på youtube och ser att bolt är en liten bil! Den är ju som en Zoe, mindre än Leaf. Jag trodde den var större än Leaf eftersom den jämförts mot Model3. Men den är ju så liten att den helt går bort för mig. Surprised

https://www.youtube.com/watch?v=rI8MKtOr_wI

https://www.youtube.com/watch?v=8oQC22TndNk


Ja, i elbilsvärlden görs de mest märkliga jämförelser mellan bilar. Ionic jämförs till exempel med med BMW i3 och nya Zoe, trots att det är en större bil som snarare borde jämföras med Leaf eller eventuellt e-Golf. Och ännu värre, redan existerande elbilar jämförs med och döms ut i förhållande till elbilar i en helt annan storleksklass som (eventuellt) kommer kunna levereras om 2-3 år, med okända egenskaper till ett okänt pris. Till exempel Bolt, precis som du påpekar.

Persoligen tycker jag att jag att Lucid-motors uppföljare till produktionsversionen av den nyligen presenterade prototypen till deras framtida sedan är en mycket bättre bil än både VW ID och preproduktionsversionen av Jaguar iPace. Antagligen mycket billigare dessutom, och utrustad med hemliga finesser som ingen ens kan tänka på för de är så nyskapande. Men inte i förhållande Teslas jättehemliga personliga rymdfarkost då förstås… Den som kommer ta dig till Mars på mindre tid än det tar den att laga frukost till dig som du kan ha med dig på resan, och som kommer levereras bara om ett par år några år från nu. Allt annat kommer vara jätteomodernt, oavsett om du vara vill ha en bil som du kan använda till och från jobbet, och dessutom kommer den vara billigare. Så köp ingen elbil nu för tusan, det kommer ju så mycket bättre och billigare alternativ bara du har tålamod och betalar en symbolisk deposition på några tusenlappar.

Skämt åsido, Bolt borde jämföras med Zoe och i3, inget annat. Men i vilket fall är det lovande att det nu finns så pass många elbilar att det iallafall på vissa marknader går att beställa tre olika modeller av en bil i samma storleksklass, men med olika räckvidd och pris. Det är såklart så det ska vara. Det finns väl ingen som ens skulle komma på tanken att jämföra en bensindriven Clio eller Corsa med en prototyp av en mycket större och dyrare bil producerad av en nischtillverkare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2136
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-21 02:58:52    Rubrik: Svara med citat

Definition av bil storlek ändras med teknologin och typ av energi som används för drift... Bolt är per definition subcompact bil snäppet under Leaf som är compact bil, dock kupé och inne volym är fysisk nästan samma tack vare plattformen som Bolt har och är utvecklad för LG Chem batteri teknologi och så kallade pouch-celler där man kan montera batteri under hela golvet utan att behöva kompromissa förmycke... tittar man video: https://youtu.be/LZHhpkmWf24
Det märks att han sitter OK med gott om plats framme och att han som är 180-ish sitter OK bakom sin fram stol inställning...
Skulle man gräva vidare och titta vad säger dem som har kört båda och kan jämföra:
https://youtu.be/knAOuvUpJRk
Så det är ingen steg back eller drastisk sorleks minskning så att säga... dock det finns ingen garanti att Opel Sverige skulle ta hem Ampera-e, dem säljer inga bilar alls och för dem det handlar om extra kostnad som inte kan finansieras med 3 sålda exemplar... Rolling Eyes
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2136
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-28 09:27:27    Rubrik: Svara med citat

När riktigt EV-förespråkare testar BOLT/Ampera-e det låter så här:

https://youtu.be/urXpnEMT--4

Ska dem sälja, vill dem sälja, är Opel-Serige intresserad?

Spelar ingen roll att Bolt/Ampera-E är bra bil när vi inte kan köpa en sån... 6
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-02-15 11:51:22    Rubrik: Svara med citat

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170214/general-motors-i-forhandling-med-psa-for-att-salja-opel/

snart som citroen eller peugeot också Wink
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2136
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-15 12:12:23    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170214/general-motors-i-forhandling-med-psa-for-att-salja-opel/

snart som citroen eller peugeot också Wink


Det beror på... om dem köper Opel så blir det ingen AmperaE... om dem samarbetar och tar Opel under sin takorganisation så blir det definitivt AmperaE och C-Zero Cross samt ION SUV... galen
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 182
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2017-03-22 15:42:14    Rubrik: Svara med citat

I Korea har en Chevy Bolt körts 470km på en laddning, enligt uppgift med filmande Björn Nyland i baksätet..

http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2017/03/20/2017032001331.html
_________________
3000 elmil/år
Kia Soul EV -15 Clear White
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 769

InläggPostat: 2017-04-11 17:12:49    Rubrik: Svara med citat

https://youtu.be/d57UmDNYOuc
470km, 1,2kW/mil, 57 av 60kWh förbrukat.

Han nämner att Bolt inte har någon egen GPS men det funkar väl via Apple Carplay / Android Auto som visar sina kartor på bilens 10" skärm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 571
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-07-02 09:20:29    Rubrik: Svara med citat

Prisläge i Tyskland officiellt, från 39.330 EUR, med leverans tidigast 2018..?
En dyrare version "First edition" för 44.060 EUR tillgänglig tidigare ?
http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/uebersicht.html
http://insideevs.com/opel-taking-reservations-for-ampera-e-in-germany/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Elektrisk


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 144

InläggPostat: 2017-07-02 10:07:51    Rubrik: Svara med citat

Är hälften av priset batteriet? I så fall kanske de räknat med 20% prisfall tills 2018 på celler.
_________________
e-nv200 skåp från 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 769

InläggPostat: 2017-07-02 10:50:12    Rubrik: Svara med citat

Med 40-45' EUR i Tyskland kan priset bli över 450' SEK i Sverige, ..för en liten Opel (Chevrolet)! galen
Men om den någonsin kommer hit försöker de nog hålla sig strax under 10 basbelopp med vettig utrustning för att möjligen få ut några som förmåns/tjänstebilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 132
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-07-18 20:16:47    Rubrik: Svara med citat

Nu har de tydligen stängt fabriken för att Bolt säljer så dåligt i USA. Kanske hade varit klokt och sätta ett pris på bilarna i resten av världen så de gör vinst, isället för massiv väntetid och stängd fabrik
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 571
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-07-18 22:07:45    Rubrik: Svara med citat

Lagren fylls på i USA, fabriken förlänger sommar-semestern 3 veckor.
Batteri- och drivline-kvot/beställningar/leveranser från LG torde redan vara spikade (på samma omvända vis Hyundai Ioniq dras med begränsade leveranser pga gjorda begränsade förbeställning, ca 7000 ex årligen), Bolt/Ampera E ska produceras förutbestämt i 25.000 exemplar årligen, detta är avtalat med alla underleverantörer, hur då kunna få för sig att dra ner på produktionen när i princip allt redan är förbeställt..?
Opel/PSA-versionen Ampera E skulle kunna hitta många tusen kunder i Europa/Norge, där leveranstider redan sträcker sig till 2018 (Sverige, Tyskland), men någon prioritering åt det hållet verkar inte finnas.
Chevrolet synes varken vilja tillverka eller sälja sin nya fina elbil..?
https://electrek.co/2017/07/18/gm-chevy-bolt-ev-inventory-factory-shutdown/
http://insideevs.com/chevrolet-extends-shutdown-bolt-factory-inventory-hits-selling-days/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2136
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-19 03:50:56    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr är Bolt "compliance vehicle" och skulle säljas på marknader man måste vinna poeng och där man kan inkassera 100.000kr per såld enhet...
AmperaE kommer till Norge och Tyskland i mycket låga volymer, det är enda 2 marknad Opel har chans att sälja volymer, skulle man tolka vad Opel Sverige står för i marknads andelar per år så motsvarar det VW Golf försäljning per bra månad så vi kan bara drömma om AmperaE och när det kommer så blir det försenad ...
Sorlig att bara dem som har batteri och utrustning produktion inhouse är riktiga leverantörer, alla andra typ som GM/Opel, Hyundai, VW osv. Är "wanabee" elbil producenterna...
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 571
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-07-27 18:52:58    Rubrik: Svara med citat

En djuplodad analys av Bolt´s försäljnings-problem i USA.
Bla anges kundgruppen vara missad genom en för liten storlek, amerikaner vill ha större bilar, småbilar har endast några få procent marknadsandelar.
http://insideevs.com/op-ed-gm-electric-vehicles-its-the-mis-targeting-silly/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2136
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-28 02:41:05    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
En djuplodad analys av Bolt´s försäljnings-problem i USA.
Bla anges kundgruppen vara missad genom en för liten storlek, amerikaner vill ha större bilar, småbilar har endast några få procent marknadsandelar.
http://insideevs.com/op-ed-gm-electric-vehicles-its-the-mis-targeting-silly/


Jag rekommenderar följande video som en del av analys:

https://youtu.be/mPm6oeR5NUE

Det sagt så är Volt & Bolt bäst säljande modelerna GM har idag...

BOLT säljs i bara 3 delstater i USA och har lika stor försäljning som GM's bästa modelerna i hela USA om man delar rätt på päron och äpple samt andel per delstat...

GM väljer att inte sälja Bolt och Volt i EU där försäljning av elbilar/PHEV tar över sakta men säkert, dem väljer att avstå och att sälja OPEL till PSA grupen utan tillgång till 2 mest exotiska modeller. Konstigt strategi, inte logisk beteende och stora förluster... eftersom USA kongess har räddat en gång i tiden GM dem kanske väljer att sälja delar till TESLA eller andra aktörer som har positiv trend och några 100-tusen förbestälningar... eller vänta lite! Kan det vara att köparna avstår traditionell bil och väntar på sin MODEL ≡ leverans 8
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sida 9 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.