Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Nissan leaf 2013 moduler. OBS nu -20% sänkning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 48

InläggPostat: 2016-12-31 08:03:44    Rubrik: Nissan leaf 2013 moduler. OBS nu -20% sänkning Svara med citat

***OBS, -20% på priset eller 390kr/st. Behöver bli av med de sista 22 modulerna!***

Finns även terminaler och reläer samt kopplingsbleck för dem som är tidigt ute. Begagnade kostar modulerna ca 975kr/st (>58Ah) här:

http://hybridautocenter.com/HAC4/index.php?option=com_hikashop&ctrl=category&task=listing&cid=24&name=li-ion-battery-modules&Itemid=195

Säljes för halva det priset.

_________________
Mvh/Micke


Senast ändrad av Ippe den 2017-03-28 19:52:01, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 464
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-01-26 17:35:05    Rubrik: Svara med citat

Behöver 12V+ (4s) och ca 50-60 Ah (flexibelt), ev 2 st av dessa.
Avser byta ut batteri-blyklumpen som närapå orsakade "lilla Titanic" när den fick för sig att kana över till min sida i den lilla elutombordar-dingen i somras.
Relingen kom under vattenytan en kort stund, som tur var på knädjupt vatten...
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 48

InläggPostat: 2017-02-02 22:05:18    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Behöver 12V+ (4s) och ca 50-60 Ah (flexibelt), ev 2 st av dessa.
Avser byta ut batteri-blyklumpen som närapå orsakade "lilla Titanic" när den fick för sig att kana över till min sida i den lilla elutombordar-dingen i somras.
Relingen kom under vattenytan en kort stund, som tur var på knädjupt vatten...


Härligt att man kan stå till tjänst 🙂
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frolle
Aktiv


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 99
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-02-03 14:11:58    Rubrik: Svara med citat

Har du många celler?
Typ drygt 80st?
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 48

InläggPostat: 2017-02-13 12:54:34    Rubrik: Svara med citat

Frolle skrev:
Har du många celler?
Typ drygt 80st?


Jag har 92 celler kvar, men eftersom att det är fyra celler i varje blir det bara 23 moduler. Men det var nog 80 moduler du tänkte på va?
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frolle
Aktiv


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 99
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-02-13 13:21:24    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Jo, det var 80 moduler jag fiskade efter. Alltså ca: 40kWh och 300kg batterier till bilen.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 48

InläggPostat: 2017-02-14 19:02:43    Rubrik: Svara med citat

Frolle skrev:
Hej.

Jo, det var 80 moduler jag fiskade efter. Alltså ca: 40kWh och 300kg batterier till bilen.


Ja, 40kwh är ingen dum nivå. 300kg funkar, men kräver i så fall att lådan är en del av den bärande konstruktionen om inte vikten ska dra iväg (som på Tesla) och inte som original Nissan Leaf. Det i kombination med en kraftfull laddare så har man ju en fullt funktionsduglig lösning... och som inte kostar minst 400 000kr 🙂
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hurva79
intresserad


Registreringsdatum: 21 september 2016
Inlägg: 21
Ort: Hurva

InläggPostat: 2017-03-07 00:10:52    Rubrik: Svara med citat

Frolle skrev:
Hej.

Jo, det var 80 moduler jag fiskade efter. Alltså ca: 40kWh och 300kg batterier till bilen.



Hur mange Volt och Ah behöver du, skal snart bestille batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
BossePedal
Passiv


Registreringsdatum: 03 april 2017
Inlägg: 2
Ort: Kungälv

InläggPostat: 2017-04-06 16:38:52    Rubrik: Svara med citat

Jag vill köpa 14st moduler. Maila eller PMa mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
BossePedal
Passiv


Registreringsdatum: 03 april 2017
Inlägg: 2
Ort: Kungälv

InläggPostat: 2017-04-24 16:30:43    Rubrik: Svara med citat

Tackar för en bra o trevlig affär! Ska bli jättekul att sätta tänderna i dessa moduler Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
amicael
intresserad


Registreringsdatum: 21 augusti 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2017-05-19 05:45:27    Rubrik: Svara med citat

Hejsan har du så man kan bygga ihop ett 36v batteri på 20 - 40 ah?
Och vad skulle det kosta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 48

InläggPostat: 2017-05-24 17:15:03    Rubrik: Svara med citat

amicael skrev:
Hejsan har du så man kan bygga ihop ett 36v batteri på 20 - 40 ah?
Och vad skulle det kosta?


Hejsan,

Jo då, det har jag. Inga Nissan Leaf batterier, men däremot I-miev. Funkar lika bra, nästan precis lika energitäta och billiga räknat i kr/kWh (som de något begagnade leafbatterierna). Priset har jag för mig var 2000kr för 8 celler på 50Ah (om jag minns rätt). Spänningsintervallet för urladdat/laddat är 22-33V. Om du vill ha högre spänning så är det bara att köpa fler celler. Smile
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 48

InläggPostat: 2017-05-24 17:19:03    Rubrik: Svara med citat

amicael skrev:
Hejsan har du så man kan bygga ihop ett 36v batteri på 20 - 40 ah?
Och vad skulle det kosta?


Hejsan,

Jo då, det har jag. Inga Nissan Leaf batterier, men däremot I-miev. Funkar lika bra, nästan precis lika energitäta och billiga räknat i kr/kWh (som de något begagnade leafbatterierna). Priset har jag för mig var 2000kr för 8 celler (om jag minns rätt).
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 102

InläggPostat: 2017-05-30 05:34:18    Rubrik: Svara med citat

Jag behöver moduler till ett litet konverteringsprojekt.

Önskemålet är ca 36V eller helst 48V nominellt.

Utrymmet är 100mm brett, 250 mm långt och 150 mm (går att öka till max 250mm) mm högt.

Gärna med tips om BMS och laddare.

Bygger jag motsvarande själv av 18650-celler så blir det ett 10S10P = 100 celler. Men det är rätt mycket pyssel och jag tänkte att jag kan slippa en del pyssel med färdiga elbilsmoduler?

Kommer driva en 1KW-motor som antagligen peakar på ca det dubbla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 48

InläggPostat: 2017-06-10 07:17:41    Rubrik: Svara med citat

Elon Jr. skrev:
Jag behöver moduler till ett litet konverteringsprojekt.

Önskemålet är ca 36V eller helst 48V nominellt.

Utrymmet är 100mm brett, 250 mm långt och 150 mm (går att öka till max 250mm) mm högt.

Gärna med tips om BMS och laddare.

Bygger jag motsvarande själv av 18650-celler så blir det ett 10S10P = 100 celler. Men det är rätt mycket pyssel och jag tänkte att jag kan slippa en del pyssel med färdiga elbilsmoduler?

Kommer driva en 1KW-motor som antagligen peakar på ca det dubbla.


Det var inget enormt utrymme direkt, men bör funka om du köper några VW celler av mig istället. Då får du in 14st max om du packar väl. En modul innehåller 12 celler och ger dig 44V nominell spänning. Borde vara lagom.

//Micke
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 102

InläggPostat: 2017-06-13 06:02:05    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Det låter intressant. Vad är det för spänning, mått och kapacitet på cellerna?

Det färdiga paketet jag kan köpa har 14 celler i serie, 7 parallellt, och en nominell spänning på 51.8V ser jag, kapacitet på 14-23 Ah beroende på typ av 18650-cell, jag vill helst nå högre. Behöver klara ett strömuttag på 30A.

Kan jag få hjälp med BMS och laddlösning också?

Kostnad?

Det finns ganska stor flexibilitet i måtten, förutom 100mm bredd. Säg 450 mm längd och 250 mm höjd kanske som mest.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 48

InläggPostat: 2017-06-15 15:32:51    Rubrik: Svara med citat

Elon Jr. skrev:
Hej!

Det låter intressant. Vad är det för spänning, mått och kapacitet på cellerna?

Det färdiga paketet jag kan köpa har 14 celler i serie, 7 parallellt, och en nominell spänning på 51.8V ser jag, kapacitet på 14-23 Ah beroende på typ av 18650-cell, jag vill helst nå högre. Behöver klara ett strömuttag på 30A.

Kan jag få hjälp med BMS och laddlösning också?

Kostnad?

Det finns ganska stor flexibilitet i måtten, förutom 100mm bredd. Säg 450 mm längd och 250 mm höjd kanske som mest.


Med 450 mm längd blir det mkt bättre. Då kan du köpa 2 moduler av mig och koppla in dem som de är utan att bryta isär cellerna. Med 51,8V blir det 14 celler och ganska mkt merjobb jämfört med 12 celler i serie som i princip är busenkelt. Med 14 celler blir bms:et 500kr dyrare och skruvandet mer pilligt... räkna med några timmars merjobb om du inte är van vid att skruva batterier. Samma sak med laddare: blir 3 meanwell laddmoduler á 600kr istället för 2 moduler om du ska köra 14 istället för 12 celler. Du skulle dock kunna komma undan på laddarfronten om du köper en billig (och tyvärr ofta lite opålitlig) laddare från Kina, men då tar laddningen betydligt längre tid!

Av denna anledning undrar jag följande: vet du vilket spänningsintervall som fordonet jobbar kring? Om vi kan klargöra det så vet vi bättre vilket val som bör göras. Om du inte vet vad det är för spänningsintervall: Vad satt det för originalbatterier i? Var det blysyra, NiMH eller NiCd?
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 48

InläggPostat: 2017-06-15 15:52:48    Rubrik: Svara med citat

Ippe skrev:
Elon Jr. skrev:
Hej!

Det låter intressant. Vad är det för spänning, mått och kapacitet på cellerna?

Det färdiga paketet jag kan köpa har 14 celler i serie, 7 parallellt, och en nominell spänning på 51.8V ser jag, kapacitet på 14-23 Ah beroende på typ av 18650-cell, jag vill helst nå högre. Behöver klara ett strömuttag på 30A.

Kan jag få hjälp med BMS och laddlösning också?

Kostnad?

Det finns ganska stor flexibilitet i måtten, förutom 100mm bredd. Säg 450 mm längd och 250 mm höjd kanske som mest.


Med 450 mm längd blir det mkt bättre. Då kan du köpa 2 moduler av mig och koppla in dem som de är utan att bryta isär cellerna. Med 51,8V blir det 14 celler och ganska mkt merjobb jämfört med 12 celler i serie som i princip är busenkelt. Med 14 celler blir bms:et 500kr dyrare och skruvandet mer pilligt... räkna med några timmars merjobb om du inte är van vid att skruva batterier. Samma sak med laddare: blir 3 meanwell laddmoduler á 600kr istället för 2 moduler om du ska köra 14 istället för 12 celler. Du skulle dock kunna komma undan på laddarfronten om du köper en billig (och tyvärr ofta lite opålitlig) laddare från Kina, men då tar laddningen betydligt längre tid!

Av denna anledning undrar jag följande: vet du vilket spänningsintervall som fordonet jobbar kring? Om vi kan klargöra det så vet vi bättre vilket val som bör göras. Om du inte vet vad det är för spänningsintervall: Vad satt det för originalbatterier i? Var det blysyra, NiMH eller NiCd?


Jag hittade förresten ett BMS som skulle kunna funka för dina behov om du inte behöver mer än ca 1500W kontinuerligt eller ca 3-4000W peak. Funkar det för dina behov?: http://www.ebay.co.uk/itm/50-4V-51-8V-60V-14S-45A-Lithium-ion-Li-ion-LiPo-Polymer-Battery-BMS-PCB-System-/322056033831

Det går givetvis att hitta likvärdigt bms även för 12 celler samt mer kraftfulla för både 12 och 14 celler om man googlar lite.
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.