Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


eGOtrip.se - Feedback på uppdaterad ruttplanerare
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 377
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-03-05 00:08:26    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
Ja nu är det nog mer realistiskt som jag skulle köra..
Dock så tjänar man in 30 minuter vid destinationen nu av nån anledning?
Och kanske stopp vid Jönköping och Ljungbyporten skulle göra susen.. 111 & 114 km är ändå ganska långt med korträckvidds Leaf..
Åtminstone på hemvägen då man får kämpa sig upp för berget till Gränna/ Ödeshög. Sen det naturliga är att på kortare sträckor låta hastigheten öka för att komma fram fortare och få i mer kw/tid. Men det kräver lite erfaranhet av långkörning.

Justerat så nu blir det 7 stopp på sträckan Stockholm - Malmö, de flesta laddningar görs upp till 80% SoC.
Ingen delsträcka är mer än 11 mil.
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 383
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-03-05 11:21:55    Rubrik: Svara med citat

Ett förslag till förbättring vore att förutom laddtiderna även visa till vilken procent batterierna bör laddas innan man kan köra vidare.

Och i tex fallet med Nissan Leaf även räkna om procentsatserna till "bars". Dvs skriva typ laddning "20 min till 50%, 6 av 12 bars"

Och för andra elbilar liknande system beroende på hur de visar laddnivå i sina displayer.

Då skulle man få bättre känsla av hur laddad bilen måste vara innan man vågar köra vidare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2016-03-05 16:41:03    Rubrik: Svara med citat

Perfekt om man kunde få upp vilken procent man förväntas GA när man kommer till laddaren och vilken procentnivå man ska ladda till innan man åker vidare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 377
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-03-05 20:20:08    Rubrik: Svara med citat

SoC nivå är på G men har lite sidoprojekt som kommit mellan så eGOtrip kommer ha aktuell status ett tag till...
Tar dock tacksamt emot fler goda idéer på förbättringar till kommande uppdateringar! Wink
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2016-03-05 20:29:53    Rubrik: Svara med citat

Bästa feedbacken jag kan ge är att stämma av mot denna:
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Användargränssnittet är inde vidare mobilvänligt, men tekniken bakom, och användarnyttan bedömer jag som "rock solid".

Roade mig med att köra Zoe Hbg-Linköping och tillbaka den gångna veckan.
Jag kom att känna mig mycket trygg med laddningsanvisningarna. På vägen upp höll jag 100 på mätaren, men på återvägen visade det sig att 110 var helt ok. Laddade ett par procentenheter extra vid varje laddstopp pga låg temperatur och snöslask.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 377
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-03-05 21:21:22    Rubrik: Svara med citat

Dadid skrev:
Bästa feedbacken jag kan ge är att stämma av mot denna:
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Användargränssnittet är inde vidare mobilvänligt, men tekniken bakom, och användarnyttan bedömer jag som "rock solid".

Fick inte något tillförlitligt resultat när jag gjorde en ruttberäkning för Leaf 30kWh på sträckan Malmö - Stockholm med goinglectric.de. Blev bara tre laddstopp på totalt 61 mil...
eGOtrip.se föreslår 5 laddstopp:
http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBZAhmAtgN4DQAIBlANwFMAnASwHNSRcRCAXaAawAsIsCSKa6AugxhMEiISCgA7BFICuYMAyiZZCpSEzkEAJgAsAVgblt8HQAYGo+AEZLksZPZoAJqUwQQE2I5iCGLnDwmhS0LiAAvkA
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2016-03-05 23:33:15    Rubrik: Svara med citat

Underligt. Med den vanliga Leafen räknar DN rimligare och för mig med Zoe q210 går det finfint. Ställer dock ner den teoretiska räckvidden något nu på vintern.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johankman
Aktiv


Registreringsdatum: 04 juni 2015
Inlägg: 72
Ort: Kävlinge

InläggPostat: 2016-03-07 19:28:48    Rubrik: Svara med citat

Vill åka från Kävlinge till Vittsjö. Får upp en rutt dit men problemet är att jag ej kan ladda i Vittsjö, vilket innebär att jag inte kan komma hem.
Försökte lägga till snabbladdare i Örkelljunga som Delmålet, men då hittas ingen rutt alls.
Gör jag fel? Smile
_________________
Kört Nissan Leaf -15 (Tillbakalämnad efter två år)
Kör nu bensinare igen i väntan på elbil som passar mig..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 468

InläggPostat: 2016-03-08 09:15:22    Rubrik: Svara med citat

johankman skrev:
Vill åka från Kävlinge till Vittsjö. Får upp en rutt dit men problemet är att jag ej kan ladda i Vittsjö, vilket innebär att jag inte kan komma hem.
Försökte lägga till snabbladdare i Örkelljunga som Delmålet, men då hittas ingen rutt alls.
Gör jag fel? Smile


Delmål: Statoil Örkelljunga Skåneporten
Och lägg till något på raden: 'Laddtid delmål' , 0,5 / 0,6 kanske
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johankman
Aktiv


Registreringsdatum: 04 juni 2015
Inlägg: 72
Ort: Kävlinge

InläggPostat: 2016-03-08 10:05:22    Rubrik: Svara med citat

Det jag gjorde.. Smile
Men skrev 0,5 i laddtid. Då funkar det ej.
Skriver jag 1 så fungerar det. Ska det gå att skriva in kortare tid än 1h i laddtidsfältet?
_________________
Kört Nissan Leaf -15 (Tillbakalämnad efter två år)
Kör nu bensinare igen i väntan på elbil som passar mig..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1196
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-03-08 10:45:56    Rubrik: Svara med citat

Det är skillnad på om du skriver "0,5" eller "0.5" i fältet.

Nu när jag provade fick jag ett riktigt prilligt förslag, kolla

http://www.egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEAJAhlA1jALmgbgCcDmApgHYA0ABAKOakBOMARk8WjQMoDupAJhRCUQAIQBWAN8aYwAS3JlufQeWEgAwhRyM0YImSp0GzNow7KBQgLojcCRAEYAHAAZXtkFDXxyAVzAwESgAWwR-QJEQxgRHAE44kUYY+FcRHAQ0rwcvAAs0QRCIEE9YHJgVGxF+OHgQEPYBEABfIA

Den föreslår tre snabbladdningar ā tre minuter vardera! I verkligheten är det nog snabbast att stå 15 minuter vid en av laddarna, t.ex. den vid 122km då batteriet lär vara hyfsat tomt.

EDIT nu när jag provar länken så föreslår den två laddningar a 4 minuter istället. Men det är ju inte heller optimalt i verkligheten.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 377
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-03-08 23:47:14    Rubrik: Svara med citat

När man lägger in ladding på delmål där det inte finns någon laddplats utgår ruttplaneraren från att man ladar 230V/10A med svärmorskabeln då det är den enda troliga laddlösningen...
Lägger man in ex 8 timmars laddtid kan man göra denna resa utan fler laddstopp.
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1196
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-03-09 10:00:17    Rubrik: Svara med citat

Jovisst, men tidigare föreslog den bara ett laddstopp vid snabbladdare, då du hade den där 20 minuters dödtiden inlagd, nu föreslår den flera små korta stopp. Jag stannar hellre 10 minuter vid en snabbladdare än tre minuter vid tre olika snabbladdare. Parkering och fipplandet med kabel och laddkort tar ju ändå några minuter.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 377
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-03-10 22:04:45    Rubrik: Svara med citat

Det var en bugg i ruttberäkningen som spökade då man lade in laddtid på delmål. Ska vara åtgärdat nu...
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1196
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-03-11 08:49:21    Rubrik: Svara med citat

Japp nu funkar den precis som den skall. Provade olika laddtider på delmålet och den väljer vad som ser ut som rätt laddare.

Tyvärr väljer den laddaren vid hedin bil, men det är ju på grund av datat från uppladdning.nu (Den laddaren är gratis, men inte tillgänglig 24/7)
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2016-07-04 13:00:56    Rubrik: Svara med citat

Det känns som att ruttplaneraren undviker laddarna Jung och Skövde, varför?


_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2016-07-04 13:08:05    Rubrik: Svara med citat

Lustigt om jag nu gör en sökning till Karlsborg så laddas det i Jung. Flyttar jag sedan tillbaka till Mariestad så ligger Jung kvar!?! galen
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 377
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2016-08-02 22:22:43    Rubrik: Svara med citat

Tack för feedback - gällande rean Landvetter - Mariestad så får jag fram en laddning i Jung med Leaf 30kWh:
http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEAZAhgOwCYDcCmALgXgE4AEAggJYkAOEJBANGetvkaSwMr4lUBzPCCYgAsmn54YBNFh59BwgLqiZCRKpBQMCDAFcwYUVAC2ew8ZCmSCAEwAWAKyiSt+HYAMogggCM3toa2gAWcnimECIgBACetHhkftFxCWR2ALQQ+gRghCBasMEwwqJYANYFZXDw1qRCWCAAvkA

Har även lagt in sökfunktion för div sevärdheter, nöjesfält, restauranger, hotell på eGOtrip nu. Tr tacksamt emot tips på laddstopp med bra (och gratis) service för elbilister - gärna boenden eller nöjen där man stannar mer än 3 timmar.
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 203
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-03 15:27:39    Rubrik: Svara med citat

Hej, sitter och planerar en liten resa till Norge i sommar när förhoppningsvis Ioniq:en dykt upp.

Använder ditt fina verktyg men det är lite buggigt. Endel rutter hittas jättefint, medans vissa inte alls. Tex Örebro ->moss i Norge. Söker man på rutten uppdelat dvs Örebro till Karlstad eller Karlstad till Moss så är det inga problem.



Sen skulle du gärna få lägga upp Ioniqen som val. Just nu kör jag med Leaf 30 med 6,6 laddaren + lite modifierade parametrar. (Jag vet att de kanske är lite högt ställda, men jag vill bara se möjliga rutter)

Vill du har fler exempel på rutter som inte går att hitta?
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi
Huyndai Ioniq ...påväg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 468

InläggPostat: 2017-02-14 11:11:15    Rubrik: Svara med citat

Laddplats Tindered - E22 saknas. Chademo / CCS / 43kW Typ2
Finns med på tex Uppladdning.nu
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 4 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.