Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Zoe
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 123

InläggPostat: 2017-02-09 12:01:13    Rubrik: Svara med citat

carl-pedal skrev:
En grej jag märkte med laddningen när jag lånade ZOE - det går ruskigt sakta med enfassladden. Under natten laddade jag från 10% till 42% under drygt 10 timmar. Åkte till jobbet ca 16km och laddade 9h till och körde därifrån med 70%. Har googlat lite och det verkar vara segt med "granny cord". Med snabb huvudräkning får jag det till att bara 1,2kw åker in i batteriet på 10A. Kass.

Någon med andra erfarenheter?


Det låter märkligt att det skulle gå så långsamt. Den första versionen av Zoe (Q210) med motor tillverkad av Continental kunde ta emot 43 kW AC. Priset för detta var dock väldigt ineffektiv laddning vid lägre strömstyrkor. Vi 10A enfas liknande den du upplevde, och precis som elfi skrev så startade inte ens laddningen vid 3-fas 10A. Motorn säljs fortfarande i vissa länder, men inte i Sverige. Antagligen för att våra huvudsäkringar i regel inte tillåter laddning med så hög effekt som krävs för att den ska vara effektiv.

När R240 introducerades för några år sedan med en motor tillverkad av Renault så förbättrades effektiviteten på laddningen med låg effekt. I gengäld försvann möjligheten att ladda med 43 kW AC. Det är samma motor/laddare som sitter i den nya Zoe’n med 41 kWh batteri, så jag är lite förvånad att det gick så långsamt för dig att ladda.

Själv laddar jag 8-9% av det lilla batteriet per timme med mormorskabeln, vilket skulle innebära 4-5% per timme med det nya batteriet. Å andra sidan kör jag nästan alltid minst tre mil i 100-110 precis innan jag laddar, och det värmer ju upp batteriet en del. Kan det vara så att batterierna var iskalla när du påbörjade laddningen? Eller också har Renault beslutat sig för at sälja Q-modellen i Sverige också trots allt, och det var en sådan du provade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 185
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-09 13:42:12    Rubrik: Svara med citat

Hm, jag körde 15 mil 100-110kmh precis innan jag laddade så det är inte där skillnaden ligger iallafall. Har ingen koll på vilken version av bilen det var, förutsatte att det var R-modellen.

Hur som helst så var det en otrevlig nackdel vid resor till bekanta där bara 10a finns, dubbla övernattningar krävs för att komma hem igen... För mig en definitiv deal breaker i kombination av max 22kw laddning. 3fas laddning är guld visserligen.

Man får inte glömma att det är väldigt stort batteri som ska ta lång tid att ladda och det ger väldigt trevlig räckvidd! Mysig bil att skutta runt i också.
_________________
Nissan Leaf "japanleaf"
Bullitt lådcykel 2WD
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
intresserad


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 30

InläggPostat: 2017-02-21 05:50:54    Rubrik: 41kWh Zoe Svara med citat

Nu har jag lånat en 41kWh Zoe och testat till jobbet.
-2C och jag brydde mig inte särskilt i hur jag körde. Cirka 106km/h på 90-vägar enl farthållaren och bekväma 20C i kupén.

Jag hade valt att förvärma bilen kl 0630 när avfärden gick mot förskolan. Bekvämt. Det är ca 50% 50-70km/h vägar sedan 50% 90vägar.

Enligt datorn skulle jag ha 240km att köra med 100% batteri, men jag tycker det känns lite snålt på 40kWh?



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Forumstammis


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 820

InläggPostat: 2017-02-21 07:21:32    Rubrik: Re: 41kWh Zoe Svara med citat

dejven skrev:
Nu har jag lånat en 41kWh Zoe och testat till jobbet.
-2C och jag brydde mig inte särskilt i hur jag körde. Cirka 106km/h på 90-vägar enl farthållaren och bekväma 20C i kupén.

Jag hade valt att förvärma bilen kl 0630 när avfärden gick mot förskolan. Bekvämt. Det är ca 50% 50-70km/h vägar sedan 50% 90vägar.

Enligt datorn skulle jag ha 240km att köra med 100% batteri, men jag tycker det känns lite snålt på 40kWh?




Med din förbrukning på 19,3 enligt bild kommer du 21mil om batteriet har 41kwh tillgängligt. Enkel matematik.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 788
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-02-21 18:42:48    Rubrik: Svara med citat

240km låter ju bättre än förväntat:
https://www.renault.fr/vehicules/vehicules-electriques/zoe/autonomie.html

Med den räckvidden tar man sig ju till Jokkmokk från valfri plats i Sverige, året runt!
_________________
Renault Clio Electrique -97
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
intresserad


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 30

InläggPostat: 2017-02-22 06:08:03    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
240km låter ju bättre än förväntat:
https://www.renault.fr/vehicules/vehicules-electriques/zoe/autonomie.html

Med den räckvidden tar man sig ju till Jokkmokk från valfri plats i Sverige, året runt!


Ja idag åkte jag med 80% hemmifrån. 9mil senare har jag 10mil kvar enl mätaren. Idag låg jag på 1,7kWh per mil. Men då tänkte jag på hur jag körde och gjorde enbart någon omkörning i 105km/h men i övrigt runt 90-95 på 90vägarna.

Är det bara jag som ev blir en bättre förare med elbil? Haha. Jag har alltid varit något utav en fartälskare och nu kör jag mycket långsammare utan ångest.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1203
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-02-22 06:25:10    Rubrik: Svara med citat

dejven skrev:
Är det bara jag som ev blir en bättre förare med elbil? Haha. Jag har alltid varit något utav en fartälskare och nu kör jag mycket långsammare utan ångest.
Bortsett från att man lätt accar lite extra hårt från rödljus i elbilar så tror jag de inbjuder till sansad körning genom att man belönas så kraftigt med räckvidd bara av att gasa lite mindre.
_________________
Kör e-up! -14
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
intresserad


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 30

InläggPostat: 2017-02-22 07:49:32    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
dejven skrev:
Är det bara jag som ev blir en bättre förare med elbil? Haha. Jag har alltid varit något utav en fartälskare och nu kör jag mycket långsammare utan ångest.
Bortsett från att man lätt accar lite extra hårt från rödljus i elbilar så tror jag de inbjuder till sansad körning genom att man belönas så kraftigt med räckvidd bara av att gasa lite mindre.


precis, man belönas såklart mer ekonomiskt av att köra lugnt i en fossilbil men här belönas man av längre räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Sida 11 av 11

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.