Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fast laddare på hemmaplan

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pelleper
intresserad


Registreringsdatum: 13 december 2015
Inlägg: 13
Ort: Lerum

InläggPostat: 2016-01-04 11:35:49    Rubrik: Fast laddare på hemmaplan Svara med citat

Hej, Jag kan inte så mycket om just eldragningen fram till en möjlig fast laddare på hemmaplan.


Uttaget som idag ska användas har en 10A säkring 230V. Hur mycket jobb är de för en elektriker att lösa detta så att jag tex, kan köra BMW Wallbox på väggen? Bara byta säkring eller pallar inte kabeln mer?


Tack på förhand Smile

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1138

InläggPostat: 2016-01-04 11:43:27    Rubrik: Svara med citat

Man måste kolla vad det är för dimension på kablarna till uttaget. Med en 10A-säkring idag, så är troligtvis kablarna på 1.5mm2 men om du ska ha 16A så ska de minst vara 2.5mm2. Men med lite tur så är det förberett med 2.5mm2.

Bild snodd härifrån:
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet

_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pelleper
intresserad


Registreringsdatum: 13 december 2015
Inlägg: 13
Ort: Lerum

InläggPostat: 2016-01-04 11:51:09    Rubrik: Svara med citat

[quote="Edis"]Man måste kolla vad det är för dimension på kablarna till uttaget. Med en 10A-säkring idag, så är troligtvis kablarna på 1.5mm2 men om du ska ha 16A så ska de minst vara 2.5mm2. Men med lite tur så är det förberett med 2.5mm2.

Bild snodd härifrån:
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet
[img]http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstroem/14-elen-i-hemmet/14-9_oeversiktstabell.png[/img][/quote]


Okej, BMW säger att montage ingår. Men antar att installation av rätt kablage måste vara gjort...


Tack för tipset! /Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1839
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2016-01-05 09:57:28    Rubrik: Svara med citat

Ja, kablaget måste vara framdraget. Om du ändå skall byta kabel så dra kanske en 4mm2 kabel (stödjer 20A) eller kanske en 3 fas kabel med 4mm2. Själva kostnaden för kabeln är ju bara en bråkdel av vad själva elektrikern tar för sin tid och framkörning. Beroende på vad du har för huvudsäkring på huset också... Har du 20A huvudsäkring så är det ju befogat att dra en 4mm2 kabel för att kunna leverera 3fas 20A (400v) inför framtiden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pelleper
intresserad


Registreringsdatum: 13 december 2015
Inlägg: 13
Ort: Lerum

InläggPostat: 2016-01-08 08:42:42    Rubrik: Svara med citat

Får man rot avdrag på installation av wallbox?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
en
Gäst





InläggPostat: 2016-01-16 18:35:59    Rubrik: bmw Svara med citat

bra bil


Senast ändrad av en den 2016-03-02 22:54:28, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-03-02 09:56:59    Rubrik: Re: Fast laddare på hemmaplan Svara med citat

pelleper skrev:
Hej, Jag kan inte så mycket om just eldragningen fram till en möjlig fast laddare på hemmaplan.


Uttaget som idag ska användas har en 10A säkring 230V. Hur mycket jobb är de för en elektriker att lösa detta så att jag tex, kan köra BMW Wallbox på väggen? Bara byta säkring eller pallar inte kabeln mer?


Tack på förhand Smile

/Per



Anlita elektriker...kolla storlek på huvudsäkringen + se till att säkra upp laddarens anslutning till tillräcklig (wallbox 1 var väl 16A). Kör själv en 16A Halobox från charged amps (ger max vad du kan få ut från ett 1fas uttag).

Tänk på att alla 1fas installationer kan ge ordentliga spikar så hushållet bör klara att något plockar 3,4 kw (1fas) på en gång.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2106
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-03-02 14:26:45    Rubrik: Svara med citat

ett tips är även att ha lite koll på vad som ligger på samma fas som elbilsladdaren.
Tex om man har tvättmaskin och torktumlare på samma fas så lär säkringen gå men om man bara vet om att de ligger på samma så kan man senarelägga sin tvättning.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stark
Passiv


Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 3

InläggPostat: 2016-03-19 20:56:08    Rubrik: Svara med citat

Här i Norge har vi verkligen bättre förutsättningar för elbil. Förutom alla subventioner och förmåner har vi huvudsäkringar som är värda namnet. Jag har på mina 80m2 en 50A huvudsäkring. Jag ser inte fram emot att flytta till hus i Sverige ...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
chriz
intresserad


Registreringsdatum: 05 mars 2016
Inlägg: 12

InläggPostat: 2016-04-28 19:51:13    Rubrik: Re: Fast laddare på hemmaplan Svara med citat

pelleper skrev:
Hej, Jag kan inte så mycket om just eldragningen fram till en möjlig fast laddare på hemmaplan.


Uttaget som idag ska användas har en 10A säkring 230V. Hur mycket jobb är de för en elektriker att lösa detta så att jag tex, kan köra BMW Wallbox på väggen? Bara byta säkring eller pallar inte kabeln mer?


Tack på förhand Smile

/Per


Jag har precis gjort en komplett uppsäking av huset ifrån 20A till 35A och dragit fram 3-fas till carporten och monterat i detta fallet en Wallbox Pure (klarar bara 16A 1-fas). En BMW i3 klarar som mest 32A och 1-fas men då får du inte in elen ifrån gatan till huset och det blir en betydligt dyrare installation helt plötsligt.

Vill du ha snabb laddning och hålla nere kostnaderna så måste bilen klara 3-fas. Det finns nätomvandlare för ca 10.000kr som tar 2-faser och gör om dem till 1-fas 32A så att du inte belastar en fas i huset med 32A och detta skulle kunna göra det möjligt att få till 1-fas 32A.

Hur som helst så kostade Wallbox Pure 9000kr ombyggnationen i elskåpet kostade 5000kr för materialet som monterades i skåoet och kabel som drogs i backen. 65A jordfelsbrytare, automatsäkringar en per fas samt byte av 6,5 kvadrat till 10 kvadrat elkabel i hela elskåpet. Grävningen hanterade grannen med en minigrävare (tackar honom för det).
Själva arbetskostnaden landade på ca 5000kr.

Men sedan så får man en skön faktura ifrån sitt elbolag dvs. uppsäkringsavgiften och då pratar vi inte om den avgift man betalar för storleken på säkringen per månad utan för att du utför en uppgradering av säkringen. I mitt fall ifrån 20A till 35A som jag nämde tidigare vilket landade på 6250kr bara för det som en parkeringsbot ungefär. Men det motiverades av elbolaget med att det är ett förskott på en uppgradering av den transformatorstation som matar området där jag har mitt hus. Så när den transformatorn inte längre klarar alla hushållens behov så måste den uppgraderas. Det är en del av denna avgift jag har förskottsbetalat helt enkelt och det känns som ett det förklarar saken.

Men då har vi alltså :

5000kr material
5000kr arbete (rot ca -1500kr)
6250kr uppsäkringsavgift
9000kr Wallbox och då är ovan avgifter för något framtida betydligt kraftigare.

25250 SEK

Hoppas det gav lite klarhet i kostnader och installation.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 154
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-05-02 22:31:59    Rubrik: Svara med citat

Och ett par veckor efter du fått din bil kommer du märka att hela uppgraderingen var rätt onödig Wink, fast det är väldigt trevligt med fast monterad box och kabel... (även om 9000kr är bland det dyraste jag sett för 16A)

Ett tips till i3-ägare som har skaplig huvudsäkring är att fixa en laddare som kan ge 20A.

T.ex den här för 6390kr: http://evconnect.se/collections/stationara-laddare/products/typ-2-kontakt-med-kabel-20a-1-fas-230v
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2017-02-07 07:16:58    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
Och ett par veckor efter du fått din bil kommer du märka att hela uppgraderingen var rätt onödig Wink, fast det är väldigt trevligt med fast monterad box och kabel... (även om 9000kr är bland det dyraste jag sett för 16A)

Ett tips till i3-ägare som har skaplig huvudsäkring är att fixa en laddare som kan ge 20A.

T.ex den här för 6390kr: http://evconnect.se/collections/stationara-laddare/products/typ-2-kontakt-med-kabel-20a-1-fas-230v



Kör själv på Halo wallbox från Charge-Amps. Fantastiskt enkel och bra internetöverblick på laddning via sida.

https://evconnect.se/products/halo-laddbox-typ-1-typ-2-kontakt-med-kabel-16a-230v?variant=31577306375

Elektrikern kostade totalt 2k inkl uppsäkring (dock inte till 65A, jädrar vilken stor anläggning man måste ha för att ha såpass högt säkrat, kör du [orginalpostaren]mekanisk industri eller?)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1839
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-02-08 09:23:10    Rubrik: Re: Fast laddare på hemmaplan Svara med citat

chriz skrev:
pelleper skrev:
Hej, Jag kan inte så mycket om just eldragningen fram till en möjlig fast laddare på hemmaplan.


Uttaget som idag ska användas har en 10A säkring 230V. Hur mycket jobb är de för en elektriker att lösa detta så att jag tex, kan köra BMW Wallbox på väggen? Bara byta säkring eller pallar inte kabeln mer?


Tack på förhand Smile

/Per


Jag har precis gjort en komplett uppsäking av huset ifrån 20A till 35A och dragit fram 3-fas till carporten och monterat i detta fallet en Wallbox Pure (klarar bara 16A 1-fas). En BMW i3 klarar som mest 32A och 1-fas men då får du inte in elen ifrån gatan till huset och det blir en betydligt dyrare installation helt plötsligt.

Vill du ha snabb laddning och hålla nere kostnaderna så måste bilen klara 3-fas. Det finns nätomvandlare för ca 10.000kr som tar 2-faser och gör om dem till 1-fas 32A så att du inte belastar en fas i huset med 32A och detta skulle kunna göra det möjligt att få till 1-fas 32A.


Hänger inte riktigt med här, varför gjorde du en uppsäkring från 20A till 35A med allt vad det innebär? Kanske bor du i ett väldigt stort hus och har många inneboende och stort värmebehov. Men om du nu installerar en 1-fas 16A laddbox så tycker jag att det hela tilltaget verkade lite onödigt.
Uppsäkring till 20A eller högst 25A så hade du sluppit gräva i backen och koppla om i elskåp osv.. Du kan ju ändå ladda med 16A på kväll o natt om du har 20 eller 25A huvudsäkring och andra saker som drar ström på samma fas... Men nu vet jag ju inte hela historien Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.