Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


220V-laddning i garaget
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Tunnis
Passiv


Registreringsdatum: 21 november 2016
Inlägg: 3

InläggPostat: 2016-12-18 22:39:23    Rubrik: Svara med citat

Bytte 10A-säkringen till en 13A och laddar med 220V/13A. Funkar kanon.
_________________
Mercedes GLC350e
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 203
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-19 05:30:12    Rubrik: Svara med citat

Manders skrev:
Tack igen, Apkung. Tar till mig den synpunkten. Jag tolkade Eriksson25 här ovan som att CEE-kopplingarna är stabilare i sin konstruktion, men det behöver naturligtvis inte betyda att de blir mindre varma. Men kanske billigare att byta ut om dom smälter... Very Happy

/ Anders M


För att förtydliga. varje skarv på en kabel är ju potenial till glapp och problem så adaptrar är nog sämre än bara Schucko.

Ifall du låter laddkabeln vara kvar i garaget under dagen så räcker ett fräscht och kvalitets schucko utag gott (och upphängd/hylla för klumpen).

Det är när kabeln ska dras ur, och i 2-4ggr/dag, och man laddar med 16A ur schuko utagen som det kan uppstå problem. Jag har sett väldigt varma/på gränsen till smälta schuko utag. Men då har det nästan alltid varit dålig kvalite/gamla, eller dåligt åtdragna skruvar i kontakten.


Den blå CEE utaget använder jag, men det är för att jag köpt en laddkabel med den blåa kontakten direkt på sladden. Så skaffar du en andra laddkabel nån gång i framtiden så kan du fundera på det. Annars kör på med 10A schuko.

Du klarar dig nog utan att uppsäkra till 25A. Dra bara på alla förbrukare sammtidigt och be elektrikern mäta förbrukningarna på faserna så kan han lägga om lite och skapa plats.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi
Huyndai Ioniq ...påväg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1272
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-12-19 06:18:54    Rubrik: Svara med citat

Jag glömde påpeka att jag faktiskt har haft problem med själva uttaget på väggen hemma. Det satt ett billigt uttag där som tappade spänsten i hylsorna vilket gjorde att överhettningsskyddet i stickproppen stängde av laddningen.
Efter ett byte till ett GARO-uttag (blått) har problemet inte återkommit.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-19 20:22:33    Rubrik: Svara med citat

Tack Eriksson o Mäkinen för er avslutande info.

Nu känner jag mig redo för elektrikern, som kommer imorgon. Det blir uppsäkring till 20 A i huudsäkringen, sedan drar jag fram ett schuko-uttag med 16 A enfas till väggen där bilens laddlucka hamnar. Egen fas, jordfelsbrytare, timer och egen mätare (man ska ju sälja huset någon gång o vill ha rätt siffra på hushållsel o uppvärmning).

Jag är mycket nöjd med denna tråden. Tack alla ni som deltog!

/ Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2137
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-20 04:37:45    Rubrik: Svara med citat

Manders skrev:
Tack Eriksson o Mäkinen för er avslutande info.

Nu känner jag mig redo för elektrikern, som kommer imorgon. Det blir uppsäkring till 20 A i huudsäkringen, sedan drar jag fram ett schuko-uttag med 16 A enfas till väggen där bilens laddlucka hamnar. Egen fas, jordfelsbrytare, timer och egen mätare (man ska ju sälja huset någon gång o vill ha rätt siffra på hushållsel o uppvärmning).

Jag är mycket nöjd med denna tråden. Tack alla ni som deltog!

/ Anders M


stark rekommendation är 3-FAS UTTAG om du skulle ladda i mer än en fas och för att förhindra överhettning när man behöver extra effekt med elbil som klarar ladda snabbare, sen kan du köpa ladd utrustning som är anpassad för 3-fas tex och ha det fast i uttaget hemma så att du slipper tramsa med kablar in och ut från bagage varje gång man kommer hem, typ som:

http://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

eller

http://eauto.si/en/products/charging/
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-20 10:53:12    Rubrik: Svara med citat

Tack Elfi,

Trådens utgångspunkt var att ladda hemma med 220V/10A. Inte joxa till det med trefas. Och så blev det också. Har idag dragit fram 16 A till ett schukouttag i garaget. Egen fas, strömbrytare och en mätare på det. Inga konstigheter. Låter evse-kabeln sitta "permanent" i uttaget. Nu fattas bara själva bilen...

Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2106
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-12-20 12:18:31    Rubrik: Svara med citat

Manders skrev:
Tack Elfi,

Trådens utgångspunkt var att ladda hemma med 220V/10A. Inte joxa till det med trefas. Och så blev det också. Har idag dragit fram 16 A till ett schukouttag i garaget. Egen fas, strömbrytare och en mätare på det. Inga konstigheter. Låter evse-kabeln sitta "permanent" i uttaget. Nu fattas bara själva bilen...

Anders M


Meningen var nog snarare att om du ändå tar dit en elinstallatör så blir kostnaden för 3fas försumbar och då är du "framtidssäker"
Samt att schuko inte är att rekommendera att dra 16A ur regelbundet
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2016-12-20 15:52:57    Rubrik: Svara med citat

AleX, det extra steget kunde jag absolut också ha tagit, och kanske om några år ångrar att jag inte gjorde det. Jag har lärt mig mycket i tråden, av dig och av andra. Stort tack.

Anders M
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2106
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-12-21 05:53:30    Rubrik: Svara med citat

Lycka till med bilen
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Flygaren
intresserad


Registreringsdatum: 09 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Ingarö

InläggPostat: 2017-02-05 05:07:20    Rubrik: Re: 220V-laddning i garaget Svara med citat

Manders skrev:
Jag har nyss beställt en i3 (94Ah) med tillägget "snabbladdning" men utan Wallbox. Tänker mig att ladda från ett vanligt 10A-urtag i garaget, väl medveten om att det kan ta sin lilla tid att ladda fullt. Men försäljaren förutspådde stora problem utan Wallbox - överbelastning, bränder, trilskande försäkringsbolag etc.

Nu tänker jag ta hem en elektriker för att lägga det tänkta urtaget på en egen fas. Men jag behöver förmodligen fler tips från er som redan laddar hemma med en-fas/10A. Vad bör jag be elektrikern att göra? Vad kan jag skippa? Bör jag t.ex byta huvudsäkring från 16A till 20A? Eller är det bara att kasta in handduken och skaffa en laddbox?

Anders M


Hej !
Själv kör jag Fiat 500 elbil o laddar med 10A / 230 volt vanlig motorvärmare kontakt o det fungerar perfekt. Har 16 A i huvudsäkring.
Ska snart börja ladda med ren sol / vindkraft ( egenproducerad ) men de är en annan historia.
_________________
Elbil Fiat 500
Impala -65
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1839
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-02-06 08:27:18    Rubrik: Svara med citat

Jag laddar med 10A hemma. En kombinerat 3fas uttag med 1fas också. Det är draget med 4mm2 kabel till garagets central och sitter på separat säkring. Från garaget har jag 6mm2 kabel till husets central.

Jag har använt uttaget i 3år nu. Har haft problem en gång.. kanske efter 1 år. Fick varmgång i kontakten (kände på pinnarna när jag laddat nån timme och jag brände mig).. Visade sig att skruvarna inte var ordentligt åtdragna där kablarna kom in i uttaget. Efter jag drog åt dem så var problemet löst. Pinnarna på schuko kontakten blir inte ens ljumna vid 16A laddning numera.

Så rekomendationen är att hålla ett öga på installationen och vara medveten om att oavsett om man har en "laddstation" eller enbart ett schuko uttag så måste man ibland gå över kablaget och kontrollera så allt står rätt till.

Jag kör 16A huvudsäkring. Fungerar fint. Bilen laddar enligt schema 00-06 varje natt med 10A(räcker för mig). Jag har frånluftsvärmepump med elpatron som går igång när det är under 0 grader ute. Jag har löst det så att jag har ställt ned effekten på elpatronen till max 3kW (3fas 4,5A per fas). Således får jag MAX belastning på en fas på 14,5A nattetid.. I praktiken mer åt 13A hållet...

Om familjen i framtiden skaffar sig en elbil till så blir det samma lösning fast på en annan fas. Alltså 2 elbilar som laddar med 10A var. 10A ger ju drygt 1 mil räckvidd per timme. Laddar man från 20:00 - 06:30 så ger det 10,5 mil vilket är fullt tillräckligt för mig då jag inte kör mer i genomsnitt per dag/bil.

Det blev ett långt inlägg..... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.3 sekunder att ladda.