Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Crescent 2000 -59 1,6 KW

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Huggelito
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 9
Ort: Timrå

InläggPostat: 2017-01-24 16:39:56    Rubrik: Crescent 2000 -59 1,6 KW Svara med citat

HEJ!

Jag har konverterat min gamla Crescent till elmoped
till en början körde jag med en 48 volts motor på 1000 watt
med 4 st AGM batterier och ja.... det funkade att åka omkring i byn
men men ville ha lite mera fart och fläkt i maskinen!

så idag sitter 1st 48v 10ah Litium batteri och en borstlös 1,6kw motor
och nu till mitt problem,
Batteriet är avsäkrat med en 30A "termosäkring" tror jag det heter ?
motorn drar 34A och vid full gas kan den t.o.m. dra 42A

självklart löser säkringen ut och jag undrar om jag kan säkra upp batteriet utan att saker och ting går sönder?

MvH // Huggelito
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Huggelito
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 9
Ort: Timrå

InläggPostat: 2017-01-24 18:18:31    Rubrik: Svara med citat










Jag fick den av en gammal vän på 85 år, då hade den stått i en källare sen ute i ca 25 år med hål i blocket så motorn gick inte att rädda
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Huggelito
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 9
Ort: Timrå

InläggPostat: 2017-01-24 18:22:57    Rubrik: Svara med citat









Mopeden plockades ner i molekyler och varenda bult/mutter fick borras ur eller kapas.... 25 år av rost Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Huggelito
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 9
Ort: Timrå

InläggPostat: 2017-01-24 18:26:35    Rubrik: Svara med citat









en massa bilder med mitt första el-projekt Very Happy

kan nån hjälpa mig? eller kan jag köpa 2 batterier så dom delar på strömmen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 849
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-24 18:32:39    Rubrik: Svara med citat

Högre ström gör att batterierna värms mer. Vilket i sin tur sliter mer på dem. 42 jämfört med 30A är ingen stor skillnad.

Om du beskriver lite mer om vad du har för kontroller, BMS och säkring kan du få ett bättre svar.

Fräsig moppe.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Huggelito
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 9
Ort: Timrå

InläggPostat: 2017-01-24 18:42:27    Rubrik: Svara med citat

En liten film på mitt problem..
blåser batterisäkringen här

https://www.youtube.com/watch?v=mX6yfsZhdcg&feature=youtu.be

(VOLYM!!)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Huggelito
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 9
Ort: Timrå

InläggPostat: 2017-01-24 19:23:42    Rubrik: Svara med citat

Önskar jag hade ett bra svar på detta
men jag har köpt ett färdigt kit
samma med batteriet vet inget om vad för BMS som sitter i.

säkringen ser ut så här:




finns det nån sida med större säkringar än 30A ?
Sandfyllda som min eller vanliga glas spelar ingen roll.

(måtten ø6.35x32mm )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 849
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-24 19:50:15    Rubrik: Svara med citat

Länk till kit?

Jag vill bara kolla så att din BMS inte begränsar strömmen.

Det är ju en vanlig smältsäkring. Ett alternativ är att använda en dvärgbrytare på 40 A. Då slipper du köpa ny varje gång den gått.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1131

InläggPostat: 2017-01-24 21:24:41    Rubrik: Svara med citat

Riktigt fränt projekt!

Kan ju som sagt vara bra att kolla upp specarna på BMS:en så du inte eldar upp något annat mer än säkringen.

Biltema har lite olika modeller av lösningar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2102
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-25 04:19:10    Rubrik: Svara med citat

din batteri och BMS slår av...

OBS! Sandsäkring är sånt typ som har "ingen" tolerans (läs +/-10%) det är deärför dem kallas för sand säkringar... det du behöver är större batteri att börja med eftersom du eldar med upp till 40A min förslag är minst 20Ah och så behöver du trög säkring som tål 40A +/-20% för att kunna köra säkert och inte bränna säkringar... och glöm inte att säkringen måste vara 40-60V klassad... Rolling Eyes

https://www.conrad.se/Bil-HiFi-glass%e4kring-Sinuslive-SG-40-1-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=322326&ci=SHOP_AREA_28817_0320040
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 205
Ort: Baerum

InläggPostat: 2017-01-25 13:04:52    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Högre ström gör att batterierna värms mer. Vilket i sin tur sliter mer på dem. 42 jämfört med 30A är ingen stor skillnad.


42 A är en ganska stor skillnad mot 30A om du beaktar värmeutvecklingen i batteriet. Värmeeffekten i batteriet blir Q=U*I = R*I^2. Så från 30 ->42 ökar uppvärmningen av batteriet till nästan det dubbla.

Huruvida du behöver mer batterikapacitet beror ju på vad du har för batterier. Vilken kontinuerlig C-rate är de specade för? Ett 10Ah batteripack baserat på 4P av dessa celler skulle lätt klara 50A strömuttag.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 849
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-25 20:00:49    Rubrik: Svara med citat

Det stämmer, men samtidigt minskar tiden proportionellt med strömökningen. Så resultatet är att temperaturen ökar någorlunda proportionellt. Sen blir ju ledarna varmare och får högre resistans. Medan batteriet får lägre resistans. Så det är inte så farligt förutsatt att batteriet inte låg på gränsen innan strömmen höjdes.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Huggelito
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 9
Ort: Timrå

InläggPostat: 2017-01-26 15:50:22    Rubrik: Svara med citat

Batteriet:
http://www.rull.se/Reservdelar_&_Batterier/Batterier_/Lithiumbatteri_48V_10Ah_med_laddare_och_paketh%C3%A5llare

och sen till kitet... ja rull.se skickar lite vad dom vill tror jag Wink
Beställde detta:
http://www.rull.se/Elmotorkit_-_L%C3%A5dbil/ElMotorkit_1500W,_48V_-_borstl%C3%B6s

Men fick denna motor!
http://www.freakyscooter.com/en/Engines---Controller/48V-Buerstenlos-Motor-fuer-Tuning-auf-48V-1600W.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Huggelito
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 9
Ort: Timrå

InläggPostat: 2017-01-26 15:52:04    Rubrik: Svara med citat

Okej !
Finns det nån bra sida med batterier då?

48v 20-25AH som pallar strömuttaget Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2102
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-27 04:10:16    Rubrik: Svara med citat

Huggelito skrev:
Okej !
Finns det nån bra sida med batterier då?

48v 20-25AH som pallar strömuttaget Very Happy


Jag kan bygga batteri åt dig med önskad Ah och effekt med samma celler som jag använde sist i Autoped elektrifiering, Solex projekt och Prius konverteringen... skicka PM om du är intresserad

Charmigt projekt! Wink
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Huggelito
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 9
Ort: Timrå

InläggPostat: 2017-01-28 11:45:10    Rubrik: Svara med citat

PM skickat!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.