Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf 24kw

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
zigge
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 januari 2017
Inlägg: 8
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2017-01-05 08:15:52    Rubrik: Leaf 24kw Svara med citat

Hej har provat en elbil och är på sätt och vis redan frälst. Jag tänker i banorna att köpa en elbil kontant och då ligger en leaf 24kw närmast. Jag och sambon pendlar 4 och 9 mil. Klarar en leaf 24 kw 10 mil mitt i kalla vintern utan ytterligare laddning. 90- 110väg. Isåfall passar den för den längre sträckan annars vi ta leafen för den kortare sträckan men då blir kalkylen lite sämre.

Alla kommentarer är uppskattade.

Mvh Andreas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2095
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-01-05 08:24:24    Rubrik: Svara med citat

Den klarar inte 10mil i vinter utan problem. vilken årsmodell är det?


Men om du kan tänka dig att installera en fossilvärmare för värmen så klarar bilen 10mil mitt i vintern

Kan du däremot förvärma från start och nästan inte använda värme under körningen mer än för att få bort imma så kan det gå och ligga bakom en långtradare
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fbergsten
intresserad


Registreringsdatum: 20 november 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2017-01-05 10:53:44    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Beror vad du menar med "kallaste vintern" och det beror på ifall 10 mil är enkel väg eller tur och retur.

10 mil tur och retur funkar som du har tillgång till MV stolpe efter 5 mil.

När det är -32 grader så går min LEAF 24 ca 5 mil när den är laddad till 80%. när det är -10 så gör den ca 7 mil vid 80% laddning och när det är 0 gradigt runt 9 mil vid 80% laddning.

Jag har alltid kliman ställd på 16,6 garder med rattvärme och stolsvärme på.
_________________
Nybliven LEAFägare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zigge
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 januari 2017
Inlägg: 8
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2017-01-05 11:02:58    Rubrik: Svara med citat

10 mil tur/retur. Tänker ju då att förvärma bilen när den är ipluggad hemma men det blir ju "kallstart" hem. Jag tittar på årsmodell 2013 och 2014. De fanns väl en uppdatering av drivlinan från och med 2013? När det gäller temp pratar vid max -20 tiotalet gånger per år annars är det ju rint nollan. Vi har ju garage med +10 men det skulle vara skönt att slippa köra in och ut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zigge
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 januari 2017
Inlägg: 8
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2017-01-05 11:16:20    Rubrik: Svara med citat

Tar batteriet nämvärt med stryk om bilen är ute i -20? Frågan är om jag tappar laddningskapacitet på batteriet om bilen står ute när det är jättekallt? Jag kan ju köra in bilen i ett garage isåfall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1101
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-05 11:55:41    Rubrik: Svara med citat

Om du har garage, 10 plusgrader då går 10 mil men du måste köra långsamt. 90 verklig fart är på gränsen och 110 är inte att tänka på.
Givetvis minimalt med värme.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2017-01-05 13:27:47    Rubrik: Svara med citat

24kW leaf har jag inte hört talas om. Trodde att leaf hade nån stans runt 100hk dvs cirka 70kW? Eller menar du kanske kWh?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2017-01-05 13:35:53    Rubrik: Svara med citat

Ioniq o bmw i3 33kWh fixar sträckan. Ioniq gör det med god marginal.

I3 med mindre batteri och rex kan också vara ett alternativ men de är dyra, även begagnade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1171
Ort: Frösön

InläggPostat: 2017-01-05 14:22:27    Rubrik: Svara med citat

Slå till på ett privatleasingavtal på en 30 kWh nu när de har sänkt priset.
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/leaf-kampanjer.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 132

InläggPostat: 2017-01-05 15:57:02    Rubrik: Svara med citat

Om du har 9 mil tur och retur så borde en Renault Zoe funka även med värme på vid nollan eller några grader under (om än med liten marginal). De allra kallaste dagarna (-10 till – 20) kan det nog bli tight om du kör med över 20 grader i kupén. De dagarna kan ju å andra sidan din sambo ta elbilen? En begagnad Zoe borde du kunna hitta för 120-140 000 kr efter lite prutande, men då tillkommer en månatlig kostnad för batteriet på bortåt tusenlappen.

Eftersom det där med batterileasing är lite av ett rött skynke här på forumet, och för att tråden inte ska urarta i ytterligare en diskussion om batterileasingens för och nackdelar, så kommenterar jag inte det vidare. Det är upp till var och en att avgöra om pris för bil + batterileasing är ett vettigt ekonomiskt alternativ utifrån var och ens behov.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 416
Ort: Lund

InläggPostat: 2017-01-05 16:37:14    Rubrik: Svara med citat

apkungen skrev:
24kW leaf har jag inte hört talas om. Trodde att leaf hade nån stans runt 100hk dvs cirka 70kW? Eller menar du kanske kWh?


Har inte hört talas om leaf, men du menar kanske Leaf? 😉
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zigge
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 januari 2017
Inlägg: 8
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2017-01-10 19:49:20    Rubrik: Svara med citat

Finns det någon som kan meddela körsträcka på en leaf 24 kWh med eco - mode. Årsmodell 2013-2014.

10 grader
0 grader
-10 grader

90 och 110 väg.

Skulle vara gött och veta vad som är rimlig körsträcka.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1101
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-10 20:22:16    Rubrik: Svara med citat

Det går inte att svara på utan att veta exakt hur fort du tänker köra. Jämn fart 90km/h, nollgradigt, torr väg och vindstilla kommer min bil cirka 11 mil.
I 110, kanske 8 mil eller ännu mindre, har aldrig kört 110 i gps-fart från fullt till tomt eftersom man inte kommer fortare fram pga den ökade snabbladdningstiden. Faktiskt helt poänglöst att köra fortare än 90-100 med en leaf om man ser till totala restiden innefattande snabbladdning!

Om du googlar Leaf range chart så finner du en bra räckviddstabell, ta och räkna ut energiförbrukningen för varje delsträcka med den.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1278

InläggPostat: 2017-01-10 20:29:51    Rubrik: Svara med citat

zigge skrev:
Finns det någon som kan meddela körsträcka på en leaf 24 kWh med eco - mode. Årsmodell 2013-2014.

10 grader
0 grader
-10 grader

90 och 110 väg.

Skulle vara gött och veta vad som är rimlig körsträcka.

Kolla http://egotrip.se för att se om du klarar en viss sträcka. Det brukar stämma hyfsat bra.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 70
Ort: Söråker

InläggPostat: 2017-01-10 20:35:50    Rubrik: Svara med citat

[b]Uppskattning[/b] av min leaf, 84% av ursprunglig kapacitet
Förvärmd i garage, flack topografi

90 km/h
10 grader: ac avstängd, 11 mil
0: ac 16 grader, 10 mil
-10: ac 16, 9 mil

110km/h
10 grader: 9 mil
0: 8 mil
-10: 7 mil

Kört Leaf 6 mån, 1200 mil, aldrig turtlat.
_________________
JapanLeaf -13, +10 000 mil
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1101
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-10 20:38:19    Rubrik: Svara med citat

Det finns ytterligare en aspekt att ta hänsyn till och det är att om du behöver utnyttja hela batterikapaciteten varje dag kommer det slita hårdare på batteriet. Leaf i svenskt klimat verkar tappa sitt första batteristreck nånstans mellan 5000 och 9000 mil och då är bara 85% av kapaciteten tillgänglig. Håller man sig mellan 30 och 80% då är det troligen den högre siffran, 100-0 den lägre (kvd-leafar, typiskt).
Med 15% degradering av batteriet så är vinterpendling på 10 mil helt utom räckhåll skulle jag säga. 5000 mil kör du på två år så min slutsats är nog att det är den kortare sträckan du skall satsa på. Eller en bil med längre räckvidd.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zigge
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 januari 2017
Inlägg: 8
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2017-01-10 20:46:08    Rubrik: Svara med citat

Så Stockholm Norrköping denna årstid 1 eller 2 stopp. Det är cirka 17-18 mil. Finns det något klassiskt laddställe på vägen som det alltid finns plats att ladda på. Så ddg inte är trasigt/inte fungerar. Många frågor men jag är den jobbigt frågvisa personen 😁
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2587
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-01-11 07:25:25    Rubrik: Svara med citat

zigge skrev:
10 mil tur/retur. Tänker ju då att förvärma bilen när den är ipluggad hemma men det blir ju "kallstart" hem.


Körde en Leaf 2014 i ett par år. 5+5mil och när det var kallare än 0grader ute så fick jag ladda i lite extra hemma. Då var det 70-80väg hela vägen där jag höll skyltad fart enligt GPS. (Leafs mätare skiljer över 10%)

Sen är det inte roligt att inte ha lite extra juice kvar utan att alltid köra ner till exakt noll.

En Leaf 30kWh skulle fixa detta åt dig, då har du god reserv på sommaren och ända ner till -10grader vill jag påstå sen börjar det bli på det berömda, men jag tror ändå den skulle fixa det. Inte i 110km/h men i 90km/h enligt GPS.

Eller en 24:a med laddning både hemma och på jobbet.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1101
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-11 08:09:23    Rubrik: Svara med citat

zigge skrev:
Så Stockholm Norrköping denna årstid 1 eller 2 stopp. Det är cirka 17-18 mil. Finns det något klassiskt laddställe på vägen som det alltid finns plats att ladda på.


Egotrip.se är din vän.

Den visar att du skall göra ett laddstopp i Sillekrog och ett på Clever i Nyköping. För att försäkra sig om att komma fram håller du låg hastighet fram till Nyköping så att du klarar dig även om endera av laddarna strular. Laddar du till 80% i Nyköping så är det bara dra på sista biten sedan.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hurva79
intresserad


Registreringsdatum: 21 september 2016
Inlägg: 21
Ort: Hurva

InläggPostat: 2017-01-13 19:29:37    Rubrik: Svara med citat

har du cool cash, är där penge att spare, vet att köp bil i tyskland, kanske i danmark. båda lande kan du också pruta om prisen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.