Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kupévärmaren i i3 rex

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2017-01-08 19:08:14    Rubrik: Kupévärmaren i i3 rex Svara med citat

Jag väntar fortfarande på min beställda i3 rex (mitten på mars), men i dessa kyliga dagar undrar jag lite över var kupévärmaren hämtar sin energi. Använder sig bilen av bensinmotorns överskottsvärme? Och vad genererar förvärming av en i3 rex som inte är ansluten till laddström?
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1082

InläggPostat: 2017-01-08 20:12:10    Rubrik: Re: Kupévärmaren i i3 rex Svara med citat

Manders skrev:
Jag väntar fortfarande på min beställda i3 rex (mitten på mars), men i dessa kyliga dagar undrar jag lite över var kupévärmaren hämtar sin energi. Använder sig bilen av bensinmotorns överskottsvärme? Och vad genererar förvärming av en i3 rex som inte är ansluten till laddström?


Här finns mycket info för den vetgirige!

https://drive.google.com/file/d/0B3oSgcvM3UaLMDlYTGp6VGEtVTQ/view

Rex saknar som sagt värmepump och har cirkulerande vätska 2liter som värms av elpatron, samma som japanleaf. Men gissar att bmw har kompleterat med elslingor då värmen kommer väldigt snabbt, men inte säker, står kanske i dokumentet.
Tror inte bensinmotorn är inblandad alls, däremot kan batteriet både kylas och värmas om jag förstått rätt. Måltemperaturen är 10grader när batteriet är kallare än så värms det om bilen är nätansluten och avresetid inlagd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2017-01-09 06:47:23    Rubrik: Svara med citat

Tack Leaf, för den intressanta filen. Den hade jag inte hittat själv. Jag hade en svag förhoppning om att värmepumpen på Rex ersattes av överskottsvärme från bensinmotorn, men så är det inte. Då undrar man hur mycket räckvidd det kostar att hålla kupén isfri vid körning under dagar och veckor som dessa...
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1082

InläggPostat: 2017-01-09 07:28:52    Rubrik: Svara med citat

Varsågod.

Skillnaden mot bil med värmepump är att man tappar rätt mycket i räckvidd redan vid 0 grader om man inte har värmepump.
Däremot är skillnaden mellan 0 grader och -20 inte så jättestor.
Med bil med värmepump skiljer det däremot mycket i räckvidd vid -20 vs nollgradigt.

Sammanfattningsvis, sommartid ingen skillnad, varm vinter stor skillnad, kall vinter liten skillnad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2017-01-09 07:49:59    Rubrik: Svara med citat

Tack igen. Det blir mao rattmuff o mössa på under vintertid. Sad
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
peterohman
intresserad


Registreringsdatum: 28 juli 2012
Inlägg: 35
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-01-09 08:07:27    Rubrik: Svara med citat

Ett annat tips är

https://itunes.apple.com/us/book/id1125422107

sid 65-76 beskriver utförligt både värmeväxlaren och resistans-värmaren (0,75 kW, 1.5 kW och 2.25 kW som kan kombineras). Som mest kan du få 4.5 kW värme.
_________________
-----
BMW i3 BEV 60 Ah
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2017-01-09 08:18:20    Rubrik: Svara med citat

Tack Peter,

Den ska jag ladda ner på paddan o läsa med intresse. Men det är inte mängden värme som bekymrar (tror jag). Det är kraften som den suger ut ur batterierna.
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 914
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-09 09:13:40    Rubrik: Svara med citat

Jag hade väntat mig att BMW skulle använda spillvärme från generatorn. Verkar dumt att bara kasta bort den värmen. Man skulle ju kunna använda både värmen från motorn, samt vattenmantla avgasröret för att ta tillvara på ännu mer värme. Med 33% verkningsgrad på generatorn borde den producera dubbelt så mycket värme som laddning till batteri. Även om inte allt tas tillvara borde det ändå räcka till bastutemperaturer i kupén.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Manders
intresserad


Registreringsdatum: 18 december 2016
Inlägg: 30
Ort: Gustavsberg Värmdö

InläggPostat: 2017-01-09 09:20:32    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Jag hade väntat mig att BMW skulle använda spillvärme från generatorn. Verkar dumt att bara kasta bort den värmen. /.../


Kan bara hålla med.

/ A
_________________
BMW i3 Rex 33 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 914
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-09 09:36:23    Rubrik: Svara med citat

Hur långt behöver du köra på vintern?

Hittade för övrigt denna info:
"According to BMW, at the beginning of the i3 release, the use of range-extender was much more than the carmaker expected, more than 60%. Over time it has decreased significantly, with some people almost never using it, and by 2016 it is being regularly used in fewer than 5% of i3s.[59]"
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3#Range_extender_option
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2017-01-09 15:25:46    Rubrik: Svara med citat

Jag är glad att värmen inte är baserad på REX:en, för det vore DÖDEN om den skulle behöva hoppa igång så fort man behöver värme.

Jag kör så lite jag kan med REX:en, har gjort av med 20 liter bensin på 2300mil. Men jag vill inte vara utan REX Embarassed
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 914
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-09 16:02:17    Rubrik: Svara med citat

Jag tror ingen menar att den endast skulle vara baserad på Rex. Men när generatorn går finns ju gratis värme. Batteriet laddas ju med upp till 5 kW mindre ifall värmen hämtas gratis från Rex.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2017-01-09 17:13:03    Rubrik: Svara med citat

Det verkar dock som att det sitter en värmeväxlare som används för att kyla ner motorn om tempen är över 85 grader om jag förstår systemet rätt.

Men om det även används för att värma kupén kan jag inte svara på, står att det är ihopkopplat med "högspänningssystemets" kylsystem.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 914
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-09 20:09:32    Rubrik: Svara med citat

Då kanske värmen tas tillvara ändå.
På vilken sida ser du värmeväxlare?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2017-01-09 20:15:23    Rubrik: Svara med citat

I de pdf-filerna som jag har är det i sektionen Engine, sidan 29. (Sidan 33 av 64 i dokumentet).

Bland dessa filer:
http://www.jack.sh/wp-content/uploads/2014/08/
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 914
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-09 20:59:31    Rubrik: Svara med citat

På sida 163 i 06_I01-High-voltage-Components syns hur systemet är byggt.

Det är alltså till elmotorns och dess kylares kylsystem som generatorns värme kan växlas. Om den kylaren sitter framför ACns kan ju lite värme tas tillvara.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 914
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-10 14:36:09    Rubrik: Svara med citat

Eller nu har jag ju fel. REX använder ju inte värmepumpen för värmen. Så då är det alltså som det sagts från början. Generatorns värme går bara till spillo.

Två missar med REX alltså:
*Värmepumpen används inte för värme
*Generatorns gratisvärme tas inte tillvara
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1140

InläggPostat: 2017-01-10 16:28:16    Rubrik: Svara med citat

Men som jag skrev, det är ju ihopkopplat med "högspänningssystemets" kylsystem. Vilket åtminstone på vintern borde innebära att värmen borde gå att använda för att värma batterierna?

Hursomhelst, inga smidiga helhetsbilder som förklarar funktionerna speciellt bra.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 914
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-10 19:49:37    Rubrik: Svara med citat

Är bara motorer och elektronik i den kylslingan. Inget batteri.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.