Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Nytt laddryck vad är max?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 22

InläggPostat: 2017-01-03 11:40:14    Rubrik: Nytt laddryck vad är max? Svara med citat

Legat på is ett tag men har övertalat mig att köpa en 16A laddkabel.

Enligt tidigare inlägg står det att laddaren i bilen begränsar så att man drar max 14A från 230uttaget. Vad är det som är begränsande? ÄR det effekten till batteriet eller är det strömmen från elenätet in till laddaren?

Antar ju att det är effekten till batteriet som är begränsande och att det råkar bli typ 14A vid 230V

Om inte så finns det ju outnyttjad potential. Elnätet är ju inte helt optimalt hos mig så spänningen går ner till 215V när ja laddar 10A (effektfaktorn vet ja ju inte). Om det är 10A AC som är begränsande så skulle ju det innebära högre effekt till laddaren spänningen in hade varit 240V något som enkelt går att fixa med en spartransformator.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1183
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-03 19:58:46    Rubrik: Svara med citat

Det är bilens inbyggda laddare som är på max14A
Vid DC laddning kan bilen ta emot upp till 18kW.
Så utan vidare hade Mitsubishi kunnat sätta i 3st 14A laddare, men nej det hade ju varit för bra.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 22

InläggPostat: 2017-01-04 06:39:54    Rubrik: Svara med citat

Bilens interna laddare som är på max 14A vadå? Inström från nätet eller till batteriet, viss skillnad. 14A*300 =4200W så det stämmer ju inte så då är det väll 14A AC från nätet men frågan kvarstår om det är detta som är gränsen eller om det är batteriströmmen som är den satta begränsningen som får konsekvsen att det dras max 14A från nätet.

Om det bara är 14A ac som är en begräsning så får man ju olika laddkapacitet om man har 215 220 225 230V AC in i laddaren men så är det säkert inte....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 961
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-04 08:00:15    Rubrik: Svara med citat

Du får nog helt enkelt ta och testa. Exakt hur laddaren har begränsat strömmen till vad EVSEn meddelar är okej måste man nog undersöka mitsubishis laddare lite närmare för att veta.

Gissningsvis sitter regleringen på utgången eftersom det är där det är viktigast. Ingångsströmmen "blir vad det blir". Prova med en energimätare!
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-01-04 08:07:40    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle vilja tro att bilens inbyggda laddare (den som gör om växel till likström) klarar 16A, Har inte hört talas om nån inbyggd laddare som fixar 14A just. Teslas laddkabel som följer med begränsar laddningen till 13A via schuko så jag skulle gissa på att det är lika här att laddningen via schuko med medföljande laddsladd är det som begränsar. köper du en ny laddsladd med tex blå cee kontakt som fixar 16A så borde du får det tror jag. Vad finns det för info som säger annat? "tidigare inlägg"?

Vilken bil är det vi pratar om? Outlander?

På mitsubishis hemsida står detta:
"I de nya laddstationerna har man flyttat boxen från kabeln in i laddstationen. Anslutningen i laddstationen ser också annorlunda ut och kallas Typ2 uttag. För att kunna ladda i stationerna behöver man en så kallad Mode3 kabel utan CCID-box. Denna kabel har en typ1 kontakt för anslutning i bilen och en Typ2 kontakt för anslutning i laddstationen. När bilen ansluts till de nya laddstationerna kommer den laddas med 230V växelspänning 16A (om laddstationen inte är begränsad till 10A). Vissa stationer kan leverera högre spänning och strömstyrkor men bilen kommer begränsa laddningen till 230V 16A."

Så om du skaffar t.ex. en sån här kabel så ska du få 16A:
https://evconnectors.com/EV-Portable-Mode-2-16A-J1772-EVSE-16A-COMMANDO-Plug
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1246
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-01-04 08:29:01    Rubrik: Svara med citat

Jag är inte riktigt med på frågeställningen. Som jag förstår det styr AC/DC-konvertern så att det drar max 14A från nätet. Om det sen är 215 eller 240 volt bryr den sig inte om utan omvandlar till lämplig batterispänning ändå.

Det är ju inte så att AC/DC-konvertern tar åt sig all ström den kan komma åt utan den har styrning för att arbeta så bra den kan för hållbarhet och säker funktion.
Har man en 10A säkring före uttaget så lär den bryta strömmen efter ett tag.
På de flesta elbilar har man yttre styrning av hur mycket ström den ska få dra när man laddar så man inte ska blåsa säkringar bara för att man laddar där det sitter mindre säkring nån gång. Man knappar in 6A och då vet bilen att det är max där.

Kopplar du in en spartrafo och försöker ta ut högre effekt lär du få ännu större spänningsfall innan spartrafon och riskera överhettning nånstans.

Lite utanför ämnet:
Vissa av de AC/DC-konvertrar jag säljer kan matas med 80-264V AC och oavsett vad man matar med så ger de fortfarande vald utspänning, exempelvis 24V och den ström de ska.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1183
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-04 10:25:44    Rubrik: Svara med citat

Om bilen är ansluten till ett 32A uttag AC, så laddar den 3,24kW
Vad är bekymret?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 22

InläggPostat: 2017-01-04 10:41:29    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Vissa av de AC/DC-konvertrar jag säljer kan matas med 80-264V AC och oavsett vad man matar med så ger de fortfarande vald utspänning, exempelvis 24V och den ström de ska.
_________________


Om du har en AC/DC på 24V som tex är kopplad till en last som drar 1A (alltså 24V 1A är "låsta") så kommer strömmen från nätet variera beroende på inspänning.

Om jag matar med 215V 14A så mosar jag in mindre effekt än om jag matar med 240V 14A (förutsatt att effektfaktorn bibehålls.....) Om sedan laddaren kan tillgodogöra sig mer effekt än vad man får in vid 215V 14A är ju en annan femma
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 22

InläggPostat: 2017-01-04 10:43:16    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det är ju inte så att AC/DC-konvertern tar åt sig all ström den kan komma åt utan den har styrning för att arbeta så bra den kan för hållbarhet och säker funktion.


Visst är det så och ursprungsfrågan va vad som går i taket. Gränsen i AC ström eller effekt till batteriet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1183
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-04 12:34:55    Rubrik: Svara med citat

Arne999 skrev:
Citat:
Det är ju inte så att AC/DC-konvertern tar åt sig all ström den kan komma åt utan den har styrning för att arbeta så bra den kan för hållbarhet och säker funktion.


Visst är det så och ursprungsfrågan va vad som går i taket. Gränsen i AC ström eller effekt till batteriet.


Då bilen klarar upp till 18kW DC laddning måste väl det ses som gränsen.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-01-04 15:30:26    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Jag är inte riktigt med på frågeställningen. Som jag förstår det styr AC/DC-konvertern så att det drar max 14A från nätet. Om det sen är 215 eller 240 volt bryr den sig inte om utan omvandlar till lämplig batterispänning ändå.

Det är ju inte så att AC/DC-konvertern tar åt sig all ström den kan komma åt utan den har styrning för att arbeta så bra den kan för hållbarhet och säker funktion.
Har man en 10A säkring före uttaget så lär den bryta strömmen efter ett tag.
På de flesta elbilar har man yttre styrning av hur mycket ström den ska få dra när man laddar så man inte ska blåsa säkringar bara för att man laddar där det sitter mindre säkring nån gång. Man knappar in 6A och då vet bilen att det är max där.

Kopplar du in en spartrafo och försöker ta ut högre effekt lär du få ännu större spänningsfall innan spartrafon och riskera överhettning nånstans.

Lite utanför ämnet:
Vissa av de AC/DC-konvertrar jag säljer kan matas med 80-264V AC och oavsett vad man matar med så ger de fortfarande vald utspänning, exempelvis 24V och den ström de ska.


Verkar som att du säljer grejer du inte riktig kan. Om bilens laddare, alltså ac/dc omvandlaren bara klarar att ta emot max 14A o en spänning på 230V så kan den alltså omvandla 14A*230V = 3,2kW men om hans uttag bara levererar 210V och laddaren fortfarande begränsar strömmen till 14A så kommer effekten bli 14A*210V = 2,9kW. Därför skulle man kunna höja spänningen så att laddaren får in den kräm den mest kan omvandla.

Anledningen att din laddare ger 24V o rätt ström är för att effekten den får in, alltså i W eller volt*ampere är högre än det den skickar ut. Energi kan inte bara skapas ut intet...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-01-04 15:31:20    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Om bilen är ansluten till ett 32A uttag AC, så laddar den 3,24kW
Vad är bekymret?


Problemet är att han vill ladda med 16A och udnrar varför det inte går. Vad är det som är begränsande? Inget tror jag. Jag tror att han kan ladda med 16A och få ut 3,6kW.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-01-04 15:34:39    Rubrik: Svara med citat

Arne999 skrev:
Citat:
Det är ju inte så att AC/DC-konvertern tar åt sig all ström den kan komma åt utan den har styrning för att arbeta så bra den kan för hållbarhet och säker funktion.


Visst är det så och ursprungsfrågan va vad som går i taket. Gränsen i AC ström eller effekt till batteriet.


Batteriet är inte begränsande. Din laddkabel idag är begränsande. Men om du köper den jag länkade till ovan och sätter in ett cee uttag uppsäkrat till 16A så borde du få ut 16A.

Om det inte är så att laddaren i bilen, den som omvandlar ac till dc bara klarar att omvandla max 14A, men det har jag aldrig hört om en laddare som skulle göra. Alla jag har hört om klarar 16A eller mer i moderna elbilar så jag tror att 14A är fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wizbuilder
Passiv


Registreringsdatum: 20 november 2015
Inlägg: 2
Ort: Älvsjö

InläggPostat: 2017-01-04 17:05:24    Rubrik: Svara med citat

Vår "16A laddare" till Mitsubishin matar 3350 watt (14,5A x 231volt) enligt separat mätare/undercentral till laddning. På de i undercentralen olastade faserna ligget det enligt samma mätare 240 volt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1183
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-05 04:17:58    Rubrik: Svara med citat

wizbuilder skrev:
Vår "16A laddare" till Mitsubishin matar 3350 watt (14,5A x 231volt) enligt separat mätare/undercentral till laddning. På de i undercentralen olastade faserna ligget det enligt samma mätare 240 volt.


Det tycker jag låter bra, jag har alltid tyckt att det är konstigt att jag inte kunnat ladda med 3,3kw. Min gamla PHEV tog bara emot max 3,24kw. Mätaren i fråga var en Ahlsell EM23 som enbart mäter laddningen, har en sådan till varje box (bara för nöjes skull).
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1246
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-01-05 06:33:07    Rubrik: Svara med citat

apkungen skrev:
Verkar som att du säljer grejer du inte riktig kan. Om bilens laddare, alltså ac/dc omvandlaren bara klarar att ta emot max 14A o en spänning på 230V så kan den alltså omvandla 14A*230V = 3,2kW men om hans uttag bara levererar 210V och laddaren fortfarande begränsar strömmen till 14A så kommer effekten bli 14A*210V = 2,9kW. Därför skulle man kunna höja spänningen så att laddaren får in den kräm den mest kan omvandla.

Anledningen att din laddare ger 24V o rätt ström är för att effekten den får in, alltså i W eller volt*ampere är högre än det den skickar ut. Energi kan inte bara skapas ut intet...
Jag tror jag har ganska bra koll på vad jag säljer.
Det jag menar är att oavsett inspänning är det inte säkert att han får ut mer effekt. Att man har en AC/DC-konverter som är kapabel att hantera 14A 230V innebär inte automatiskt att man får ut 85-90% av det på andra sidan. Det sitter troligen styrning även på sekundärsidan som gör att man inte får ut mer bara för att man justerar inspänningen en smula. Det är ganska långt från en enkel transformator och en hög dioder som skulle ge linjära förhållanden mellan in och ut.

Höja spänningen med en spartrafo ger att man får ännu större spänningsfall före spartrafon.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 22

InläggPostat: 2017-01-05 08:35:34    Rubrik: Svara med citat

Låter som att jag måste testa för att veta 100. Det är väll inte så långsökt att laddaren begränsar strömmen till batteriet eftersom komponenterna har en begränsning. Jämför med en vanlig batteriladdare. Bilbatteriet klarar ju betydligt mer än en vanlig laddare ger, begränsningen sitter ju i komponenterna i laddaren och blir snabbt dyr om den ska ladda snabbare.

Hoppas priserna tickar neråt... billigaste 16A laddaren från en svensk sida jag hittat ligger på 2800kr men den är slut på lager och har varit det sedan november så.....

Skulle lätt klara mig med en 2m lång kabel dessutom..kan ju hopppas att biltema eller nått börjar sälja...fast marknaden är la inte mogen för det än...Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2074
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-01-05 09:17:22    Rubrik: Svara med citat

apkungen skrev:
...
Batteriet är inte begränsande. Din laddkabel idag är begränsande. Men om du köper den jag länkade till ovan och sätter in ett cee uttag uppsäkrat till 16A så borde du få ut 16A.
...


Jag är inte helt säker på exakt ström men det är ett antal bilar som inte klarar 16A.
(Ström dragen från väggen)
Inget konstigare än att de valt en liten laddare ( laddaren blir begränsningen)
Leaf tex kan ladda upp till 18A med sin interna laddare men man måste ha en 32A kabel för att "kunna" göra det
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.