Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


EL fyrhjuling!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
svenne78
Aktiv


Registreringsdatum: 28 september 2016
Inlägg: 41
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-12-20 10:27:24    Rubrik: EL fyrhjuling! Svara med citat

Tjo!

Elfrälst som man blev, gick jag o fick en fix idé om o bygga el fyrhjuling. Glad amatör som man är, kan de nog ta lite tid innan de blir klart =)

Skaffade en grundplåt, i form av denna.



Nu har jag två alternativ.

Alternativ 1. Detta kommer bli dyrt. Gissar runt 30tkr+batterier.

Tänker mig 4 st sådana här motorer med 4 st kontrollers. Då slipper jag ju allt vad drivlinor heter.

https://lmotor.en.alibaba.com/product/60454471315-803040514/72v_6KW_single_shaft_in_wheel_hub_dc_motor_for_electric_car_kit.html

24kw dvs, men jag tar specarna med en nypa salt på kines sakerna, men den kommer ju antagligen röra på sig, då är väl lithiumbatterier det enda sunda valet.

Alternativ 2. Snikalternativet, och mycke mindre roligt.

Hittat en 2.2kw elmotor med controller o reglage från en golfbil. Helt enkelt sätta den på bef drivlina till bakaxel. dvs den blir bara 2wd och blybatterier till och börja med. För o se om de duger.

Ska strippa maskinen på allt gammal el o bröte ikväll, mäta lite o se vad att göra härnäst.

Alla råd mottages varmt såklart, finns de nån elguru i GBG månne? Om man skulle köra fast tänker jag...=)
_________________
Nissan Leaf - 12.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-12-20 12:15:41    Rubrik: Svara med citat

bly kostar många gånger
Litium kostar en gång Wink det är de bästa tipset jag kan ge
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svenne78
Aktiv


Registreringsdatum: 28 september 2016
Inlägg: 41
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-12-20 14:05:44    Rubrik: Svara med citat

Citat:
bly kostar många gånger
Litium kostar en gång Wink det är de bästa tipset jag kan ge


Redan ett bra tips...=) Får nog ta o anamma de när jag tänker till.

Jag är ju tyvärr helt ny på lithium, så de blir o läsa ikapp lite. Är ju inte riktigt där ja tänker sätta mig o löda ihop en drös 18650, utan får nog bli nått lite mer färdigt, behöver 36v i händelse av golfbilsmotorn. Och vad blir lagom för o kunna köra en stund tror ni? Även vintertid, då tappar ju de effekt...

Ett sådant litet pack som de blir te ATVn, kommer de behövs aktiv reglering av tempratur?

Får hägra lite i köp/säljes sektionen lite antar jag, har en hel del o göra innan de e dags o skaffa batterier..=)
_________________
Nissan Leaf - 12.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 238
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-20 18:10:36    Rubrik: Svara med citat

Håller med, glöm bly.

Fundera på vad du vill ha den till - ska du dra kärror typ som en trädgårdstraktor eller vill du ut och böörna i skogen?
De båda alternativen kräver rätt olika effekt osv. Med hubmotor kan du eventuellt bli besviken på råstyrkan trots hög effekt.
Jag har själv funderat en del på samma fordon men isf för att köra träd osv, alltså räcker 10kmh och rätt låg effekt, det är råstyrkan jag ville åt. Kräver inte superdyra batterier heller.
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 98
Ort: Söråker

InläggPostat: 2016-12-20 19:41:59    Rubrik: Svara med citat

Har också funderingar på att konvertera en fyrhjuling. Ska följa detta med spänning! Lägg gärna ut mycket erfarenheter, tips o länkar😀
_________________
Leaf 1-års leasing
Såld: JapanLeaf -13
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svenne78
Aktiv


Registreringsdatum: 28 september 2016
Inlägg: 41
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-12-21 07:49:13    Rubrik: Svara med citat

Mörra!

Såhär ser den ut nu, tryckluftsspärrnyckel är eventuellt de bästa som har hänt, snäva vinklar på kinesmaskinen och såklart rostigt som fan..



Syftet med maskinen blir till o ploga och va laståsna hemmave, så en kärra ska den kunna dra med lite last, ved o dylikt. Fart är ytterst sekundärt, så att den orkar e ju viktigt. Jag behöver "pulver" i batterierna för o klara mig iaf en timmas bruk.

Får ta o googla ikapp på råstyrkan på hubmotorerna då, vill ju inte sitta med dålig ork i den efter allt arbete.

Första problematiken, hade en god vän upp som designar motorer på volvo, han kunde förutse problem med infattningarna vid drivaxlarna, dessa blir ju nu då fästen för motorerna, det är tveksamt om dessa klarar och hantera vridet av motorn i längden. Detta föranleder att jag antagligen måste gå ner i effekt på motorerna, till kanske 2-3kw, det blir till att göra sorts adaptrar likväl för inpassning, att passa in efter att lagret är urtaget.



_________________
Nissan Leaf - 12.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-12-21 08:07:55    Rubrik: Svara med citat

För dina behov tror jag centralt placerad motor med utväxling är att föredra. Med rätt (=låg) utväxling så kan du få en urstark maskin utan att behöva alltför stor motor.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
svenne78
Aktiv


Registreringsdatum: 28 september 2016
Inlägg: 41
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-12-21 08:35:27    Rubrik: Svara med citat

Mjo,

Tyvärr är framdiffen trasig på denna maskinen, och jag är i behov av 4x4, så ja gjorde ett försök att tänka utan för den sk "boxen" =)

Det går sådär just nu =)
_________________
Nissan Leaf - 12.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-01-04 06:51:58    Rubrik: Svara med citat

Intressant projekt! Jag är lite sugen på något liknande så jag kommer följa tråden med spänning.

Funderar på ditt problem med trasig framdiff och behov av 4x4. Man kan inte helt enkelt sätta två navmotorer fram och en centralt monterad motor som driver bakhjulen!?
Då kan du ju få en urstark maskin som även driver på framhjulen (om än inte så jättestarkt).

Annars kanske inte framdiffen är så dyr att byta ut?
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svenne78
Aktiv


Registreringsdatum: 28 september 2016
Inlägg: 41
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-01-04 11:50:21    Rubrik: Svara med citat

Tjo!

Sitter o mailar med lite olika leverantörer just ang navmotorer, det är en jungel kan man säga.

Dom kommer i ovanliga dimensioner, 10" och 13" , hittat en som ev kan leverera en 14" elmotor, då är de minst 1.5kw som gäller. De blir ju 6kw el. Räcker de? Det känns ju så, men så har jag hört att navmotorer har klent vrid vid låga varv...med de i åtanke, vill man ju inte köpa för "pyttigt"...

Sätter man navmotorer, får ja mer plats till battierer, nu ser man inte det så bra, men drivklumpen där bak o axlar tar en del plats, kan va batterier där istället.

Blev helt disträ här nu och lite stressad, då jag såg att Ippe kränger här på forumet lite E-up batterier, http://elbil.forum24.se/elbil-about7013.html

Som helt novis, blir man ju då frågande hur mycket man bör ha för att kunna få en vettig körtid....Modulerna kommer ju smidigt format, och de blir ju en platsfråga naturligtvis. Så för att de ska bli meningsfullt...mja...hur många ska man ha? =)

Här en leverantör jag har dialog med, och lite exmpel på motorer http://www.cnqsmotor.com/en/article_read/QS%20Motor%2013inch%201500W~8000W%20273%20Electric%20Single%20Shaft%20Wheel%20Hub%20Motor/534.html


Alla råd mottages ju varmt såklart!

Mvh
Svenne
_________________
Nissan Leaf - 12.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.22 sekunder att ladda.