Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


72 volt dubbellindad truckmotor kan tåla mer stryk?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 50

InläggPostat: 2016-11-21 08:30:52    Rubrik: 72 volt dubbellindad truckmotor kan tåla mer stryk? Svara med citat

Hej! Jag har sett lite här och var att de klassiska dubbellindade truckmotorerna har förmåga att tåla mer stryk än vad det står på dom? Tex såg jag en golf sitystromer på blocket som hade en 72 volts motor fast en 120 volts curtis controller och 20 st 6v celler så systemspänningen är solklart på 120v. Läste också någonstans att en filur hade tryck in hela 144v i en truckmotor. Stämmer detta? Brinner inte borstarna etc?
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-11-21 20:54:59    Rubrik: Svara med citat

Tror du att alla motorer, som klassificeras som "truckmotorer" är och alltid har varit helt identiska i sin uppbyggnad ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MrElectric
Aktiv


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 50

InläggPostat: 2016-11-22 04:30:31    Rubrik: Svara med citat

Nä såklart inte
_________________
Hejsan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2083
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-11-22 09:05:03    Rubrik: Svara med citat

Enkelt förklarat så brukar "truckmotorer" vara byggda för att tåla att köra sin maxeffekt hela dagen mer eller mindre.
Ökar man spänningen så behövs det mindre "area " i ledarna och då blir det snällare mot kolen.
Ökar man strömmen så brukar lite extra kylning se till att det fungerar felfritt ändå
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.