Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


byta till NiMH eller Litiumbatterier?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-08-08 17:53:43    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=2387


Mycket snygg konstruktion.
Fast den är avsedd för seriekopplade Li-batterier, inte paralellkopplade NiMH eller NiCD. Två helt olika problem.

Jag är lite tveksam till ett par saker i hans krets bara.
Kretsen klipper vid absolut spänning. En säkrare termineringsteknik är delta-V.
Varje individuell krets måste trimmas in med trimpotentiometer, och kretsens egenskaper kan nog variera något med temperaturen.
Den i det närmaste obefintliga kylaren (det ser ut att sitta en liten metallbit bakom varje kretskort) ska bränna bort laddningseffekten till sex stora A123 celler.
Man får alltså inte snabbladda det där paketet...
Även vid en lägre laddström så riskerar effektutvecklingen att påverka kretsens egenskaper, såsom vid vilken spänning som den klipper..

Det kan nog också vara så att kretsen drar en aningen ström även när man inte laddar. Låter man batteripaketet stå under en längre tid så kan cellerna ta skada av att bli helt urladdade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-08-08 20:01:55    Rubrik: Svara med citat

Har du inte missförstått lite nu?

Kretsen skyddar en eller flera parallella Li celler.
Li celler går inte att kolla med dela-V
Varje chunt har en utgång som indikerar när den börjar chunta. Då drar man ner laddnings strömmen.

Viloströmmen bedömer jag till typ 0,0001A Så det är nog ingen fara.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-08-08 20:57:43    Rubrik: Svara med citat

Daniel skrev:
Har du inte missförstått lite nu?

Kretsen skyddar en eller flera parallella Li celler.
Li celler går inte att kolla med dela-V
Varje chunt har en utgång som indikerar när den börjar chunta. Då drar man ner laddnings strömmen.

Viloströmmen bedömer jag till typ 0,0001A Så det är nog ingen fara.


Nej, cellerna behöver skyddet på grund av det faktum att de är seriekopplade. Hurvida det handlar om en enda sträng seriekopplade celler eller sex rader parallellkopplade celler som sedan i sin tur seriekopplats är irrelevant.
Du kan lätt paralellkoppla 100 Li celler utan att du behöver någon extra övervakning utöver vad en vanlig laddare erbjuder.
Om du däremot seriekopplar 2 Li celler så får du problem.

Jo det är klart, genom att kraftigt reducera laddningsströmmen när den första övervakningskretsen indikerar att den börjar shunta så kan man undvika överhettningsproblemet. Förlänger dock laddningstiden.

Problemet med seriekopplade Li celler är att en cell kommer att bli fullt laddad före dom andra. När en Li cell är fulladdad stiger spänning och temperatur drastiskt. I detta läget måste laddaren avbryta laddningen för att undvika skador, men det innebär då att alla celler inte har hunnit laddas klart.

För NiMH är problemet det omvända. Seriekopplade NiMH celler är mer förlåtande är seriekopplade Li celler. NiMH cellerna klarar själva av att "shunta" en viss ström.
Däremot uppstår problem om man paralellkopplar NiMH celler. En NiMH cell som inte är riktigt fullt laddad kan skicka en strömrusning in i en cell som är fullladdad, och andra tråkiga fenomen. Det kan orsaka överhettning, och gör det dessutom omöjligt för laddaren att ladda alla celler till sin fulla kapacitet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-08-09 08:09:44    Rubrik: Svara med citat

Något i den stilen behövs ju även när man ha en cell. Men då ligger det direkt på anslutningarna, så att det går att sätta i laddaren. Annars håller jag med om ditt senaste inlägg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-08-10 15:20:31    Rubrik: Svara med citat

Här finns ett käckt paket som kanske skulle passa Clion, 20,5 kWh.
http://elitepowersolutions.com/products/product_info.php?products_id=41&osCsid=63f9942327327f3fd49fce745171bed0

Batterier, laddare och BMS
Hemma i Sverige för runt 110.000:-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-08-10 15:31:57    Rubrik: Svara med citat

Tänker man sig att bygga ett elbilspaket av tusentalet småceller så har man en hel del jobb att göra med att matcha cellerna.
Fick idén att undersöka om det inte går automatisera processen en smula: Batterimatchningsvideo
LEGO är bra till mycket!
För enkelhetens skull ställde jag den på att bara mäta cellspänningarna, men skulle lika gärna kunna ställa in den på att köra en laddnings/urladdningscykel på varje cell och därmed mäta upp varje cells exaka egenskaper.

Johnny J: Väldigt bra pris på det paketet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 988
Ort: Gbg

InläggPostat: 2008-08-10 23:02:00    Rubrik: Svara med citat

Batterier på eBay!
http://shop.ebay.com/items/?_nkw=LiFePO4&_fromfsb=0&_trksid=m270
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-08-11 00:18:26    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Här finns ett käckt paket som kanske skulle passa Clion, 20,5 kWh.
http://elitepowersolutions.com/products/product_info.php?products_id=41&osCsid=63f9942327327f3fd49fce745171bed0

Batterier, laddare och BMS
Hemma i Sverige för runt 110.000:-


Tjena !

Har ett erbjudande från ett annat företag med i princip samma saker.
Samma batterier (Thunder Sky) fast 38st istf 40st
Samma BMS
En annan laddare som verkar bättre ?

LFP160Aha: 208$/pc* 38pcs
Connectors: 4$/pc* 38pcs
Jigs and Straps: 20$/set* 10sets
BMS $1,900.00
Charger(161.5V,48A,7.752kw) $3,500.00
The total price for this pack is: $13,656.00
Vikt batterier ca 220kg


Även ett mindre paket med TS 90ah

LFP90Aha: 117$/pc* 38pcs
Connectors: 4$/pc* 38pcs
Jigs and Straps: 20$/set* 10sets
BMS $1,800.00
Charger(161.5V,27A,4.3605kw) $3,200.00
The total price for this pack is: $9,798.00
Vikt batterier ca 140kg

Och ett större med TS 200ah:

LFP200Aha: 260$/pc* 38pcs
Connectors: 5$/pc* 38pcs
Jigs and Straps: 25$/set* 10sets
BMS $1,900.00
Charger(161.5V,60A,9.69kw) $4,100.00
The total price for this pack is: $16,320.00
Vikt batterier ca 280kg

Allt från detta företag:
http://www.tradwinhk.com/

Kanske läge för en sambeställning av batterier, Jag tror att BMSen är lite overkill och laddaren tycker jag är lite väl dyr. Jag är grymt sugen på en packe 160 ah. Om man bara köper den packen utan BMS och laddare, blir det ca 67kkr hemma i Sverige med tull moms och frakt. Och en hygglig laddare får man för ca 7-8 k här hemma i Sverige. Man kanske kan klara sig med en laddare som ger ca 20A (Zivan NG3). Återstår gör då BMS. någon som vet om något bra till rätt peng.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-08-11 14:06:19    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Jag är intresserad av att köpa paket framöver till mitt Buggy-bygge. Ska läsa på lite om vad jag kommer att ha för behov och återkommer i diskussionen. Bilens vikt är ca 600kg exkl batterier. Motorn (ca 120V) ska vara ganska stark i förhållande till bilens vikt men det är ju en kompromiss i förhållande till relativt begränsat batteriutrymme.
/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-08-12 17:34:09    Rubrik: Perfekta paketet ! Svara med citat

Här kommer det !

http://www.houseofbatteries.com/pdf/VLE

Detta batteri borde vara helt perfekt att använda som Nicd ersättare i Clion, lite kortare längd men annars samma mått.
Om man dessutom konfigurerar om denna packe med 6 st celler i, till att vara tre parallella i serie så får man 7,2v och 126 ah vikt 8 kg, 16 st sådana och man har 115,2v och 126ah totalvikt 128kg. max konternuerlig ström 300A och 30s peak 750A
Totalt 14,5kwh

Det är ju så man drägglar.
Jag har skickat prisförfrågan till flera ställen om detta batteri.
Vi får se om man får något svar.
Men är det sedvanliga SAFT priser lär man ju kunna glömma detta batteri.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-08-12 19:19:37    Rubrik: Svara med citat

Fråga julle så får du svar på priset.....
Och jo dom är dessvärre dyra men man kan nog lita på dom.

Dom används ju bla i Antares 20E Self launced glider


tom väldigt dyra men kvalitet kostar
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Multimuppen
Nyfiken


Registreringsdatum: 18 september 2008
Inlägg: 9

InläggPostat: 2008-09-18 13:24:26    Rubrik: Valence Epoch litiumfosfatbatterier för elbilar Svara med citat

Är det någon som har kollat in dom här batterierna?

http://www.valence.com/products/epoch_overview.html

Så som jag förstår det är dom utbytbara med vanliga 12-volts blybatterier ganska rakt av, samma laddare kan användas. Ingen aning om vad dom kostar dock, man får väl göra en förfrågan...

Själv äger jag ingen elbil (gråter lite) men om jag gjorde det skulle nog frestelsen bli väldigt stor att prova.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-18 13:49:24    Rubrik: Svara med citat

Spännande batterier! men till vilket pris?
någon som vet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-09-18 15:02:01    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Spännande batterier! men till vilket pris?
någon som vet?


Jupp !

Jag har varit i kontakt med Valence, dom ringde upp mig efter att jag skickat in en intresseanmälan via deras Web.

Priset är ca 0,9 till 1,2 dollar/Wh beroende på volymer dvs ca 6500kr /kWh batteripaket.
Då vet jag inte om det var ett nettopris eller ej eftersom det var inom
EU ( jag tror att det var Irland dom höll till i Europa) så troligen skall moms till på det också.

Jag har fortfarande inte hittat något som har bättre pris än Thunder Sky.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-18 16:22:02    Rubrik: Svara med citat

Hupps! det blir ca 12.000:- för ett 100Ah batteri inkl moms
Ungefär samma som SAFT vill ha för sina NiCd.

Det man får med är då BMS i varje batteri, vilket ju är nödvändigt
för att använda Li-batterier. Det tillkommer förstås en del elektronik
för att sköta kontakten med batterierna vid laddning mm.

Hur som helst blir det ganska stor kostnad per mil, inte 1:- eller 2:-
som ofta anges. 2000 laddcykler á 8mil = 16000 mil (rimligt?)
på batterikostnad 120.000:- blir det 7.50/ mil + laddning ca 9:-
Men man får väl betrakta batterier på samma sätt som värdeminskning
i en vanlig bensinare, motor och växellåda bla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Multimuppen
Nyfiken


Registreringsdatum: 18 september 2008
Inlägg: 9

InläggPostat: 2008-09-18 18:18:27    Rubrik: Kostnad Svara med citat

Ja så är det ju. Men det var ju positivt att dom inte kostar mer ändå. Dom är ju betydligt lättare per kwh än NiCad-batterier så...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Multimuppen
Nyfiken


Registreringsdatum: 18 september 2008
Inlägg: 9

InläggPostat: 2008-09-18 18:24:05    Rubrik: Kostnad igen Svara med citat

För att inte tala om allt annat förbränningsmotorrelaterat underhåll som man slipper. Det är ganska många kronor per år man lägger på sin fossilslukare... Surprised
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-10-01 20:43:30    Rubrik: Svara med citat

dehär var ju lite intressant......
Kolla "batterier"

Berlingo

Elcat
Citat:
Front wheels are airborne if set for 1000A from Zilla. 0-60.. TBD
kul den har man ju sett på film

Neoplan

Och sist men inte minst (med hemligt batteri)
http://www.evalbum.com/1206

Citat:
FEVT offers customer specific, high performance CCS solutions for applications in dutyvehicle, industrial and stationary sectors. To maintain competitive edge, these sectors will need more advanced energy storage solutions than lead-acid batteries can provide.


så det borde mao.gå att köpa batterier från fewt
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-10-04 23:08:31    Rubrik: Svara med citat

Läste om en ny BMS-krets i NyTeknik.
Det är Linear som tagit fram en integrerad BMS (LTC6802-1) som kan övervaka 12 seriekopplade Litium-celler. Flera sådana BMS-kretsar kan seriekopplas för att övervaka ännu större batteripaket. Batteripaket på upp till 1000V kan övervakas utan att några optoisolatorer behövs.

Kretsen övervakar varje cells spänning, BMS:ens temperatur, ingång för extern temperatursensor, och har inbyggd passiv cellbalansering.

Trevlig liten krets.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-10-05 08:12:03    Rubrik: Svara med citat

http://elbil.forum24.se/elbil-post-6918.html#6918

Anders skrev:
IC-kretsar för laddning/övervakning.
http://www.industrial-embedded.com/news/db/?13345
http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1003,C1037,C1078,C1089,P85071

_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 4 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.