Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hjälp till val av elbil
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Inköpstips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 31

InläggPostat: 2016-08-17 11:02:30    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Går det att privatleasa B-klass? Eller du kanske ska ha den som förmånsbil.
B-klassen går inte att snabbladda och det är väldigt jobbigt om du måste fylla på lite...

Leafen kommer ju med 40kWh batteri till nästa år... Fast kanske lite lurigt till Jannuari... Dessutom ordentligt dyrare än 30kWh få vi gissa.


Blir det B-klass blir det som förmånsbil.

Leafen är fortfarande en konstruktion som börjar kännas omodern, oavsett hur många batteriförlängningar de kommer med. Räknar som sagt inte bort den än dock.
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2136
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-17 12:43:47    Rubrik: Svara med citat

slyfox skrev:

Blir det B-klass blir det som förmånsbil.

Leafen är fortfarande en konstruktion som börjar kännas omodern, oavsett hur många batteriförlängningar de kommer med. Räknar som sagt inte bort den än dock.


B-klass ED är fantastisk roligt att köra, man kommer 200km sommartid om man lär sig utnyttja eldrift till max... Laddningen kan vara upp till 11kW effektivt om man har rätt uttag, ca. 6-7 mil/timme... ingen dålig elbil direkt, snarare byggd för special användare group... Wink
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1193
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-17 13:39:43    Rubrik: Svara med citat

Hur får ni det till 6-7 resp 8 mil per timme om effekten från vägguttaget är 11KW och förbrukningen är 20KWh per 100km?

Om man helt bortser från förlusterna i laddning får jag det till 5,5 mil per timme. Förlusterna inräknat närmare 5 mil.

Obs jag har inte faktiskt provat själv utan går bara på den data som finns från EPA och spritmonitor.de.

Skulle mycket hellre åka Mercedes än Nissan, om bara energiförbrukning och snabbladdning vore vettig, har åkt nästan uteslutande Mercedes i tio år mellan 2005 och 2015, men går ifrån märket nu eftersom de inte erbjuder vettig eldrift.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2136
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-17 14:11:40    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Hur får ni det till 6-7 resp 8 mil per timme om effekten från vägguttaget är 11KW och förbrukningen är 20KWh per 100km?




MB Sverige skriver:

Citat:
Används väggboxen laddas batteriet på tre timmar. Om laddkabeln ansluts till ett vanligt hushållsuttag är batteriet fulladdat efter ca 11,3 [4] timmar. Det finns även en snabbladdningsfunktion som matar batteriet med energi för en räckvidd på 100 km på 1,5 timme.

_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1193
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-17 17:14:49    Rubrik: Svara med citat

Det man får på 1,5h vid 11kw är 16,5kwh och kör man på NEDC-förbrukningen så får man ju förvisso det till 100km.

Men då är det ju viktigt att man som spekulant har klart för sig om man tänker köra som i NEDC-cykeln eller om man tänker sig köra som i verkligheten?
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2136
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-17 17:32:35    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Det man får på 1,5h vid 11kw är 16,5kwh och kör man på NEDC-förbrukningen så får man ju förvisso det till 100km.

Men då är det ju viktigt att man som spekulant har klart för sig om man tänker köra som i NEDC-cykeln eller om man tänker sig köra som i verkligheten?


det är vad jag uppskattade mellan tumme och pekfingret; 6-7mil/timme med bra ladd uttag... och det är inte svårt att köra B-ED effektivt, snarare tvärtom... en gång i tiden provkörde jag B-ED och man blir frestad som f..n att låta bli och gasa... Mr. Green
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 31

InläggPostat: 2016-08-18 12:35:07    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
tor.ake skrev:
Hur får ni det till 6-7 resp 8 mil per timme om effekten från vägguttaget är 11KW och förbrukningen är 20KWh per 100km?




MB Sverige skriver:

Citat:
Används väggboxen laddas batteriet på tre timmar. Om laddkabeln ansluts till ett vanligt hushållsuttag är batteriet fulladdat efter ca 11,3 [4] timmar. Det finns även en snabbladdningsfunktion som matar batteriet med energi för en räckvidd på 100 km på 1,5 timme.



Från MB:s hemsida:
"Själva kärnan i den helt eldrivna B-Klassen utgörs av en effektstark elmotor. Motorn matas med energi från ett högvoltsbatteri av litiumjontyp som laddas hemma eller på en offentlig laddstation. Laddningen tar mellan 2,4 [1] och 9,0 [2] timmar."

Jag överslagsräknade med denna uppgift på 2,4h från tomt till fullt och 20 mils räckvidd. 20/2,4=8,333 mil/h

Det kanske är rimligare att räkna på 16-18 mils räckvidd och då blir siffrorna mellan 6,6-7,5 mil/h.

Å andra sidan kan man ju räkna med Range Extendern som ger några mil till som max och vips så blir min ursprungliga beräkning på ungefär 8 mil/h rätt ok tror jag.
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1193
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-18 15:11:59    Rubrik: Svara med citat

Hur du får det till att 11kw ggr en timma är lika med 16kwh begriper inte jag. Måste vara NEDC-matematik Question

Jag kan låtsas att min leaf drar 10kwh som Nissan påstår, kan göra det hela dagen men det blir inte sant för det! Ca 15/100 drar den.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 31

InläggPostat: 2016-08-18 20:00:24    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Hur du får det till att 11kw ggr en timma är lika med 16kwh begriper inte jag. Måste vara NEDC-matematik Question

Jag kan låtsas att min leaf drar 10kwh som Nissan påstår, kan göra det hela dagen men det blir inte sant för det! Ca 15/100 drar den.


Tjaa, jag har inte angivit 11kw någonstans. Det gjorde du. Smile
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2136
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-19 04:36:41    Rubrik: Svara med citat

KVD har B-klass ED så gott som nytt:

https://www.kvd.se/auktion/personbil/Mercedes/B-250-e-Aut--Hell%C3%A4der--GPS--180hk/726955



_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1193
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-19 13:28:58    Rubrik: Svara med citat

slyfox skrev:
tor.ake skrev:
Hur du får det till att 11kw ggr en timma är lika med 16kwh begriper inte jag. Måste vara NEDC-matematik Question


Tjaa, jag har inte angivit 11kw någonstans. Det gjorde du. Smile


Om man läser fotnötterna på sidorna från mercedes-benz där ni hämtar uppgifterna om laddtid står det svart på vitt vilka laddeffekter som de anger laddtiderna för:

Citat:

[1] Laddtid 20–100 %, 400 volt/16 ampere.
[2] Laddtid 20–100 %, 230 volt/13 ampere.


Någon högre laddningseffekt än 16A trefas finns inte att tillgå, oavsett om man aktiverar någon "snabbladdningsfunktion" "range extender" eller annan ren mjukvarufunktion. Laddaren är på 11KW och så är det med den saken.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 31

InläggPostat: 2016-08-20 20:18:36    Rubrik: Svara med citat

Citat:

[1] Laddtid 20–100 %, 400 volt/16 ampere.
[2] Laddtid 20–100 %, 230 volt/13 ampere.

Någon högre laddningseffekt än 16A trefas finns inte att tillgå, oavsett om man aktiverar någon "snabbladdningsfunktion" "range extender" eller annan ren mjukvarufunktion. Laddaren är på 11KW och så är det med den saken.


Ok, du får ursäkta en rookie. Jag ser fortfarande inte 11kW någonstans i de uppgifterna, men de som kan sina saker vet säkert att det är så.

Alldeles oavsett så passar Mercedes B-Electric utmärkt för mina syften.
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 31

InläggPostat: 2016-10-07 15:05:25    Rubrik: Svara med citat

slyfox skrev:
Jag är i princip samma sits som TS. Pendlar ca 8 mil om dagen (totalt) plus lite körning till affärer etc. En eller max två långresor per år.

Måste snart bestämma mig och det kan bli en ren ekonomifråga...bilen ska leasas för jag tror det blir svårt att få ekonomi på andrahandsmarknaden även om man hittar något billigt just nu. Det är för mycket på gång på elbilssidan och utvecklingen kommer att successivt gå fortare och fortare, spår jag.

Med reservation för att jag ännu inte fått tillfälle att prova Kia Soul väljer jag mellan:

- Mercedes B-klass Electric.
En Merca är en Merca är en Merca, liksom Zlatan är Zlatan, typ. Sedan passar den våra behov perfekt och är otroligt rymlig, bekväm och snygg (enligt frugan, och jag håller nog med).

- Nissan Leaf
I en Nissan-tråd har jag efterfrågat lämpliga och prisvärda tillval, vilket var oklart för mig. Mycket bra svar där. Den bilen är bra vad gäller utrymmen (större än man tror!) och bekvämlighet. Saknar en hel del säkerhetsutrustning som inte ens finns som tillval. Det jag saknar mest är adaptiv farthållare. Ett fullgott alternativ men jag kör hellre Mercedes. Konkurrerar med sitt pris, för snygg är den inte.

- e-Golf
Golfen är liksom Mercan väldigt lik sina fossilsyskon, låt vara piggare än de flesta versioner av dem. Eftersom den just nu inte går att köpa i den kommande versionen med nya och bättre batteriet, och man inte riktigt vet varken när den går att beställa, vad den kommer att kosta och vad faceliften egentligen innebär, så känns det aningen svajigt. Mitt nuvarande leasingkontrakt går ut i början av januari så jag måste snart bestämma mig. På gränsen till att vara ett alternativ om jag får tag på en ny leasebar till extremt reducerat pris. Finns någon sådan eller två som annonseras på bytbil.com och kan kanske tänkas vara intressanta.

Enligt all min forskning genom läsning på detta forum, samt på norska och amerikanska elbilsforum, så ska dessa bilar klara av mina räckviddsbehov även på vintern.

Hoppas att detta inlägg, låt vara en aning subjektivt då jag verkligen gillar Mercan, kan hjälpa någon annan också.


Sådär, nu har jag valt och det blir en Leaf 30 Tekna, leasad via jobbet som "förmånsbil" i tre år. Sa ju från början att det kunde tänkas bli en rent ekonomisk affär till sist och Leafen blev med detta kontrakt 900kr/månad billigare än Mercedesen och 700kr/månad billigare än om jag privatleasat den.

Så, ser fram emot en bronzemetallic Leaf i december!
Razz
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-10-07 17:44:13    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
PHEV


Ampera med andra ord? Eller i3 REX?


....eller Mischmachern?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2628
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-10-07 17:46:56    Rubrik: Svara med citat

slyfox skrev:

Alldeles oavsett så passar Mercedes B-Electric utmärkt för mina syften.


Tänk på att en Elmercedes drar MER juice per mil än en Tesla. dess till synes väl tilltagna 33kWh blir i praktiken ungefär samma som en Leif24 tyvärr. Minus DC-laddning då. Rolling Eyes
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1193
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-10-07 17:58:09    Rubrik: Svara med citat

Man kan tycka vad man vill om Leaf men att det är en kostnadseffektiv och praktisk arselfraktare kan man inte ta ifrån den. Extra kostnadseffektiv som leasad förmånsbil dessutom!
Synd att du inte kunde vänta på någon av nykomlingarna - Du kommer fira Leafs tioårsjubileum i den bilen du beställt nu. Razz
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1330

InläggPostat: 2016-10-07 18:03:04    Rubrik: Svara med citat

slyfox skrev:


Sådär, nu har jag valt och det blir en Leaf 30 Tekna, leasad via jobbet som "förmånsbil" i tre år. Sa ju från början att det kunde tänkas bli en rent ekonomisk affär till sist och Leafen blev med detta kontrakt 900kr/månad billigare än Mercedesen och 700kr/månad billigare än om jag privatleasat den.

Så, ser fram emot en bronzemetallic Leaf i december!
Razz

Grattis, Leafen är en trevlig liten bil.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 31

InläggPostat: 2016-10-27 12:06:57    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Man kan tycka vad man vill om Leaf men att det är en kostnadseffektiv och praktisk arselfraktare kan man inte ta ifrån den. Extra kostnadseffektiv som leasad förmånsbil dessutom!
Synd att du inte kunde vänta på någon av nykomlingarna - Du kommer fira Leafs tioårsjubileum i den bilen du beställt nu. Razz


Så blir det! Och tyvärr måste jag leasa den på 3 år istället för Nissans egna deal med 2 år, men jag får se det som att marknaden hunnit ännu längre när det är dags att välja nytt igen. Razz
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 31

InläggPostat: 2016-10-27 12:08:00    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
slyfox skrev:


Sådär, nu har jag valt och det blir en Leaf 30 Tekna, leasad via jobbet som "förmånsbil" i tre år. Sa ju från början att det kunde tänkas bli en rent ekonomisk affär till sist och Leafen blev med detta kontrakt 900kr/månad billigare än Mercedesen och 700kr/månad billigare än om jag privatleasat den.

Så, ser fram emot en bronzemetallic Leaf i december!
Razz

Grattis, Leafen är en trevlig liten bil.


Tack Lars!
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1232
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-10-27 15:05:05    Rubrik: Svara med citat

Grattis till det förmodligen förnuftigaste valet av elbil!

Själv har jag inte ännu bestämt vad som skall ersätta PHEVn.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Inköpstips Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.