Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ampera-e = EU version av bolt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-09-13 06:10:09    Rubrik: Svara med citat

En Räckvidd på 238 mile enligt EPA uppskattning verkar otroligt lovande, bör motsvara 38 mil i Sverige och troligen då 30 mil en vinterdag?

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev-rated-238-miles-electric-range/

Pris och när det går att köpa i Sverige återstår att se
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 98
Ort: Söråker

InläggPostat: 2016-09-13 06:34:51    Rubrik: Svara med citat

38 mil, now we are talking. Klarar Tesla konkurrensen när de inte längre är ensam med räckvidd som räcker? De stora drakarna slipar sina knivar.
Supercharger säger vissa är en dealbreaker, nja jag är inte så säker på det när det är så sällan vanliga bilister kör långa sträckor.

Jag börjar spara nu tills Bolt eller liknande fordon finns som begagnade Smile
_________________
Leaf 1-års leasing
Såld: JapanLeaf -13
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 592

InläggPostat: 2016-09-13 06:43:10    Rubrik: Svara med citat

Varför skulle inte Tesla klara av lite konkurrens?
Snarare som Elon säger, fler tillverkare / modeller öppnar upp än mer på BEV marknaden, fler inser fördelar, alla vinner.
Förutom de som investerar i ännu en ny dieselmotor. Smile
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 399
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-09-13 06:59:39    Rubrik: Svara med citat

Bra jobbat Chevrolet/Opel, får kanske bli en sådan.

Hoppas bara att Opels variant får en bättre snabbladdare som klarar lite mer kraft. Bolt verkar bli begränsad till 50 kV(ska klara att ladda 1/3 av batteriet på 30 minuter), vet att utvecklarna trodde på 70-80 kV när man körde omkring med testvarianterna av Bolt.

Ystad-Stockholm med bara ett laddstopp(lång Lunch) Very Happy Very Happy Very Happy

Nu får man hoppas på snabbladdare i Sverige på 120 kV som i Norge.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-13 06:59:47    Rubrik: Svara med citat

från hela artikel jag har sett:

Citat:
The EV has been estimated at around $37,500 (or under $30,000 with Federal incentive applied), and the news of the 238 mile range


383km EPA är inget att leka med... dock 37.5tUSD + transport till EU + tull & VAT + Opel påslag = 500tkr mellan tumme och pekfingret... 8

Är det nån härifrån som skulle kunna tänka sig betala halv mille för Ampera-E?
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2016-09-13 07:02:29    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
En Räckvidd på 238 mile enligt EPA uppskattning verkar otroligt lovande, bör motsvara 38 mil i Sverige och troligen då 30 mil en vinterdag?

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev-rated-238-miles-electric-range/

Pris och när det går att köpa i Sverige återstår att se


Mer än dubbelt mot leaf30 och i3 33kwh. Det borde bli 50-60mil NEDC!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3129
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-13 09:28:52    Rubrik: Svara med citat

Då behöver vi bara få igång 100kW snabbladdare också så man kan använda bilen på långresorna också. Känns som vi är tillbaka på ruta ett där bilen finns men inte laddarna haha...
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 98
Ort: Söråker

InläggPostat: 2016-09-13 10:30:35    Rubrik: Svara med citat

[quote=]
Är det nån härifrån som skulle kunna tänka sig betala halv mille för Ampera-E?[/quote]

Var det någon som ville hosta upp 320 000 för en Leaf för några år sen? Ändå finns de på vägarna, så leasing och organisationer som köper bilar ser till att europa-Boltar säljer, tror jag.
_________________
Leaf 1-års leasing
Såld: JapanLeaf -13
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-13 14:06:26    Rubrik: Svara med citat

Piper_Cub skrev:
[quote=]
Är det nån härifrån som skulle kunna tänka sig betala halv mille för Ampera-E?


Var det någon som ville hosta upp 320 000 för en Leaf för några år sen? Ändå finns de på vägarna, så leasing och organisationer som köper bilar ser till att europa-Boltar säljer, tror jag.[/quote]

Första Ampera/Volt hade 420tkr som basmodell, jag minns ingen Leasing eller reklam... hoppas att Opel folk har öppet sinne och initiativ som Nissan tex. Och erbjuder förmånliga erbjudande för företag och framförallt privata spekulanter fast tittar man vad köps av privata personer så dominerar objekt upp till 250tkr, allt övanför är sci-fi och önskelista objekt när dem kommer på begagnad marknad. .. dock det kan vara stor säljare som Iphone eller Tesla en gång i tiden...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 98
Ort: Söråker

InläggPostat: 2016-09-13 16:32:03    Rubrik: Svara med citat

Oljeproducenter o skattmasen (innan beskattning görs på elbilar) är förlorarna, vinnarna är elbilstillverkarna (de som lyckas) och bilköparna pga de totala ägarkostnaderna. För snart är bensin o dieselbilarna historia.
Intressant framtid hur som helst.
_________________
Leaf 1-års leasing
Såld: JapanLeaf -13
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 911

InläggPostat: 2016-09-13 17:13:06    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:

Är det nån härifrån som skulle kunna tänka sig betala halv mille för Ampera-E?


Nej, känns ju konstigt att alls överväga en Opel (eller Chevrolet) oavsett pris..
"Köp en Opel bli belåten se naturen genom plåten" hette det ju förr.
Fast, jag kan allt stå ut med en sån här Opel om priset blir vettigt: https://youtu.be/wQo6-ta889I

Ryktet säger att den ska kosta från 30000 EUR i Tyskland men osäkert om de då redan dragit av deras elbilspremie (5' EUR) eller ens om det är med deras moms (19%).
Så minst allt ifrån 300' till 420' SEK i Sverige, och sen får vi se om det finns nån elbilpremie eller kanske ett bonus-malus system 2018.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2016-09-13 19:22:41    Rubrik: Svara med citat

Fina siffror!
http://insideevs.com/opel-ampera-e-range-beats-all-competitors/

Undra hur Leaf2 ska konkurrera med detta, snyggare design kanske!
Blir bara patetiskt om det kommer en 40kwh 2010 Leaf 2017
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 399
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-09-14 06:49:10    Rubrik: Svara med citat

Leaf 2 på 40kW(tillgängligt) skulle kunna konkurrera med pris och snabbladdning upp till 100kW och med CSS uttag.

Elon har ju lovat att superchargestationerna i Europa ska få CSS handskar med möjlighet att ladda för andra elbilar än Tesla.

En räckvidd på ca 230 km och snabbladdas på 20-30 minuter är nog OK för många.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 98
Ort: Söråker

InläggPostat: 2016-09-14 11:05:32    Rubrik: Svara med citat

Håller med dig LarsA, om människor skaffar fordon efter vilket faktiskt behov de har så kommer nog många få insikt att 230-ish räcker långt.

Tyvärr tänker många petroleumtankar - "när man kan köra 50 mil på vintern och sen ladda fullt på en kvart - då blir de intressant för mig".

När de kör den trippen en gång per år så kanske man kan lägga in matrast med blåstömning...

Ska bli kul att läsa biltidningarnas omdömen om Ampera-E framöver.
_________________
Leaf 1-års leasing
Såld: JapanLeaf -13
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-09-14 11:56:16    Rubrik: Svara med citat

Fast det är det är relativt många som kör mellan våra storstäder relativt regelbundet och då räcker det inte med 230 km för att göra resan okej. Att köra mellan GBG och Sthlm med 5-6 laddstopp som jag läst om här på forumet är för entusiasten. Jag vill kunna köra malmö-sthlm med ett laddstopp, två känns helt okej.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1310
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-09-14 13:51:05    Rubrik: Svara med citat

Jag vidhåller att elbilar inte passar alla. Jag som oftast bara kör 11-13 mil om dagen vill inte ha ett klumpverk till bil med 600 kg batterier för att jag ibland behöver åka lite längre. Det ska vara så optimerat som möjligt för mina behov.
Jag vill inte ha högre fälgar än 15" för däcken blir dyrare och komforten sämre.

Jag har aldrig förstått vitsen med att åka ensam i en fem meter lång bil.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-09-14 14:24:38    Rubrik: Svara med citat

Börjar ni verkligen inte bli trötta på dessa diskussioner, i var och varannan tråd tjatas det fram och tillbaks.
Acceptera att det finns olika synsätt och att det inte går att övertyga den som låst fast sig (speciellt fjällresenärerna och 50-mila pendlarna)..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-09-14 19:34:25    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Börjar ni verkligen inte bli trötta på dessa diskussioner, i var och varannan tråd tjatas det fram och tillbaks.
Acceptera att det finns olika synsätt och att det inte går att övertyga den som låst fast sig (speciellt fjällresenärerna och 50-mila pendlarna)..


Jag tror du har rätt. Ger egentligen inte mycket att tjaffsa om samma skit.

Jag ser den sekteristiska elbilisten som lika tokig som storstadsbon som tror att man måste ha en 3 tons SUV för att åka en fem minuters resa till jobbet varje dag.

Alla har vi gjort de valen vi själva tycker var bäst med de förutsättningar vi hade då.

Till viss del kan man ju tillföra information i diskussioner, men ganska snabbt märker man när någon har sin åsikt skriven i sten och inte är beredd att ändra sig även om ny information dyker upp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-09-16 16:24:02    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Bra jobbat Chevrolet/Opel, får kanske bli en sådan.

Hoppas bara att Opels variant får en bättre snabbladdare som klarar lite mer kraft. Bolt verkar bli begränsad till 50 kV(ska klara att ladda 1/3 av batteriet på 30 minuter), vet att utvecklarna trodde på 70-80 kV när man körde omkring med testvarianterna av Bolt.

Ystad-Stockholm med bara ett laddstopp(lång Lunch) Very Happy Very Happy Very Happy

Nu får man hoppas på snabbladdare i Sverige på 120 kV som i Norge.


Väldigt stor skillnad på V och W när man pratar el! Gissar att du menar kW. Smile
120kV blir lite svårt tror jag. Very Happy
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-09-17 21:40:01    Rubrik: Svara med citat

Har ni sett den här??!

http://www.youtube.com/watch?v=wQo6-ta889I

Smile

Han kommer längre än uppgivet... dock verkar han köra rätt lugnt.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 4 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.