Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Model S P70 D
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1129
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-04-12 11:52:53    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Sen kan man stapla husvagnarna på varandra...

Ärligt talat, jag förstår mig inte på människor som åker runt mellan campingplatser med husvagn. Är inte det lite som att ha med sig matsäck till resturang?

Om syftet var att stå på camping så håller jag med.

men de gånger jag nyttjat husvagn så är det för att resa, och kunna stanna till lite varstans. Campingen är en fråga om att vara praktisk då och då. Men jag kan hålla med om att i större delen av Europa så är nog hotell i stort sett lika dyrt/billigt.

Oavsett 120kwh kan vara trevligt framförallt i norr. Jag gillar att semestra i de krokarna, men när det är 60 mil kvar till nord kap när man kommit till man narvik så....

med ett sådant batteri kan man nöja sig med övernattningsladdning på en semisnabb laddare, dage tappen blir ju fullt tillräcklig med upptill 60 mil....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-12 18:14:07    Rubrik: Svara med citat

Jag har också rätt svårt för husvagn men det finns trots allt en del som gillar det. Är väl heller inte så förtjust i att köra långa sträckor med bil, till Åre kan väl kanske fungera när barnen är lite äldre men inte i dagsläget. Men jag tycker det är långt, finns roligare saker än att åka bil.

Så för mig personligen så skulle P70 räcka bra, men då med kravet att snabbladdningsnätet byggs ut lite mer än vad som är planerat i dagsläget. Men det rimliga är väl att så också sker, Model 3 borde öka volymerna ordentligt och i.o.m det också ge underlag för detta. Frågan är väl om man kommer att leverera bilar utan möjlighet till snabbladdning, jag hoppas att man lyckas nå 35k $ och då med snabbladdning inräknat. Eller i så fall hellre höja priset till 37k.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1129
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-04-12 20:10:01    Rubrik: Svara med citat

Tja, teslas snabbladdningsnät är ju onekligen rejält svårslaget. Rejäla laddare, byggda på rätt sätt (många på ett ställe). Var tydligen fullt på alla åttta laddpunkterna i Karlstad nu under påskveckan, vid något tillfälle! Det är ju ett gott tecken! Förmodligen norrmän som tradar mellan stockholm-oslo kan man på god grunder förmoda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2942
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-04-22 18:25:41    Rubrik: Svara med citat

Tittar på kartan med CHAdeMO och jämför hur det såg ut för ett år sedan. Sen tittar jag på teslas SC karta. Man blir fan kär. Läste lite berättelser om europaresor också och det funkar tydligen riktigt bra att gasa på lite extra också. Det skulle suttit en SC på färjan Rödby - Puttgarden Smile

Man ser ju var utvecklingen sker helt klart. Tesla stegar framåt medan de andra kör krabbgång och står still på samma ställe. Det utan att nämna om deras lösningar är bra eller dåliga, bara att det är samma som för ett år sedan.

Har förövrigt jagat B-class electric men dem kommer förmodligen bara säljas av vissa ÅF precis som KIA soul EV. Slutet av året kommer dem in enligt senaste budet.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2016-02-24 18:17:50    Rubrik: Svara med citat

Fick låna en Model S 70D i ett dygn av en kompis, det var en upplevelse! Very Happy
Problemet var mest att gå tillbaka till min Leaf kändes ganska tråkgt efter det...
Med dual motor så verkar den ju vara komma lika långt som en 85 ungefär? Den är ju effektivare så den kanske räcker till o prestandan år ju tillräcklig...

Vi är ofta i Vemdalen på vintern, bor i Stockholm så den enda snabbladdaren som är på vägen är i Gävle (Vi åker alltid den vägen för att hälsa på föräldrar o vänner i Hudiksvall). Någon som testat att åka den distansen? Det borde bli åtminstånde 35 mil i vinterväglag o full bil. Skulle en S70D klara det tror ni?
Den var ju så himla trevlig så man vill ju gärna tro det men min fru skulle nog inte bli så imponerad av o bli stående mitt i ingenstans...

Brukar även åka till Kivik på sommrarna, däråt verkar det ju inte heller vara så mycket laddare direkt...
Den kanske måste förbli en dröm ett tag till eller klarar den verkligen dessa distanser?

Mvh Ken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1441
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-02-24 21:28:33    Rubrik: Svara med citat

Med värmen avstängd o rattvärme+sätesvärme på samt 80km/h är det nog inga bekymmer. När du ser på den ganska så exakta navigatorn att strömmen räcker gasar du på, nästan tomt batteri bör vara målsättningen.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2942
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-02-25 18:26:17    Rubrik: Svara med citat

Ken skrev:
Brukar även åka till Kivik på sommrarna, däråt verkar det ju inte heller vara så mycket laddare direkt...

Mvh Ken.


Inte? Du laddar i Toftaholm på vägen ner, sen har du 18mil till Kivik. Det är nog omöjligt att tömma en 70D på 18mil utan att riskera livet på dina medtrafikanter, oavsett väderlek. I Kivik finns en CHAdeMO där du fyller upp de 18 milen på ungefär 1timme.

Sen kan man ju misstänka att man inte åker till Kivik från Hägersten utan att stanna över natten. Då fyller du med ett vägguttag på de 18milen över natten.

Att man inte ger sig ut på den sträckningen med Leif är ju en sak, men med en 70D är det svårt att inte lyckas.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2016-02-26 17:46:46    Rubrik: Svara med citat

Ahh ok, missade den i Toftaholm. Bra då funkar det 😀
Vi brukar köra hela sträckan på en dag, brukar fungera bra. Ca 60 mil så det är ok.
Hittade Chademo i Ljusdal o Sveg så det kanske kan hjälpa till också. Att ligga i 80 är väl ok efter Ljusdal eller snarare Färila men innan känns lite på gränsen.
Man kan kanske fortsätta drömma då Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2016-02-26 17:47:18    Rubrik: Svara med citat

Ahh ok, missade den i Toftaholm. Bra då funkar det 😀
Vi brukar köra hela sträckan på en dag, brukar fungera bra. Ca 60 mil så det är ok.
Hittade Chademo i Ljusdal o Sveg så det kanske kan hjälpa till också. Att ligga i 80 är väl ok efter Ljusdal eller snarare Färila men innan känns lite på gränsen.
Man kan kanske fortsätta drömma då Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1208
Ort: Frösön

InläggPostat: 2016-02-26 23:44:58    Rubrik: Svara med citat

Chademo i Ljusdal? Spännande! Var står den?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ken
Aktiv


Registreringsdatum: 19 mars 2015
Inlägg: 55
Ort: Hägersten

InläggPostat: 2016-03-01 17:18:13    Rubrik: Svara med citat

Embarassed
Hmm ingen Chademo i Ljusdal... Det som ser ut att finnas är typ2...
: Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1129
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-03-01 21:22:36    Rubrik: Svara med citat

26 mil gävle-->sveg. Borde gå med försiktig körning. Ellerkör via hudiksvall som ger 22 mil vilket borde vara helt ok, öven vid normal landsvägsfart (du tankar i hudiksvall). Förslagsvis 95% laddning i gävle för en toppning i hudiksvall (15-20 minuter) direkt till vemdalen. Väl där bör du kanske ha som minst 16a laddning, eller ännu bättre en trefas handske... Och nattladdning.

Med 85kwh varianten borde det var helt lugnt. Och med 90 behöver du inte ens tänka på att minska komforten... Eller stanna i sveg eller hudiksvall... Det vore trevligt om bollnäs blev begåvad med en chademo också. De är inte speciellt snabba, men klart bättre än 22kw stolparna, och relativt sett billiga att sätta upp.

range matters.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elektro
intresserad


Registreringsdatum: 06 augusti 2016
Inlägg: 38

InläggPostat: 2016-09-02 15:30:58    Rubrik: Svara med citat

Hur står sig ljudnivån inne i en P70 mot tex en nyare Mercedes? Jag tänker mig i familjebilsklassen och att man kör i 90km/h.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1728

InläggPostat: 2016-09-02 16:50:29    Rubrik: Svara med citat

Var längesedan jag körde en S men då tyckte jag den var likvärdig med min E-klass i 90. Det är ju mest vindbrus i de hastigheterna och inte särskilt mycket vindbrus. Numera när jag har Leaf och MB så stör jag mig däremot på vibrationerna från motor i alla hastigheter så det är möjligt att jag skulle ändra åsikt om jag körde S idag. I låga hastigheter och framför allt i köer så vinner ju Leafen helt klart, särskilt irriterande är start stopp funktionen som skakar om en vid varje start.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1441
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-02 20:29:33    Rubrik: Svara med citat

Kör du i 90 så är det nog i stort sett bara vibrationerna som skiljer, ljudmässigt är det nog bara mätaren som hör eventuell skillnad.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elektro
intresserad


Registreringsdatum: 06 augusti 2016
Inlägg: 38

InläggPostat: 2016-09-03 08:39:53    Rubrik: Svara med citat

Man vet ju när man kör vanlig bil och stannat på en parkering, måste man sänka radion för den är för hög.

För Tesla är nog eldrift inget "vända på kronantänk" det är en lyxfeature för att uppleva 1a klass reskomfort. Kolla klippet Cool

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hKqFQxQrKrE#t=458
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.