Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Clio vs. Express

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
La_Jungla
Aktiv


Registreringsdatum: 17 december 2007
Inlägg: 80
Ort: Hörby

InläggPostat: 2008-07-11 21:40:39    Rubrik: Clio vs. Express Svara med citat

Stämmer det att Expressen generellt går längre än Clion? Hur mycket i så fall? 1 - 2 mil/laddning?

Å andra sidan så gillar jag vad jag hör om Clions skatt. 360 kr om året? Jag tycker gott att den kunde sänkas till 0 kr om man laddar från egen vindkraft Wink . Synd dock att Expressen inte gagnas av det faktum att det är en miljöbil.

Så vilken bil vill man helst ha? Om man ser till prestandan och underhållet av bilen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1595
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-07-16 21:09:55    Rubrik: Svara med citat

Expessen har ju högra batterikapacitet, 136 Ah mot Clios 100 Ah. Å andra sidan har Clion ett batteri mer dvs 6V extra. Å tredje sidan har Expressen en aerodynamik som en ladgårdsvägg och Clion är klart bättre.
Jag tror du har svårt att hitta någon som ägt/äger en av varje så en del av körstrräckorna är klart personrelaterade.
Vad jag lärt mig de senaste månaderna är hur fantastiskt stor skillnad bra, lättrullade däck spelar. Som du kan läsa i en annan tråd så bytte jag till Michelin Energy Saver för några månader sedan och det förlängde körsträckan med 15-20%. Jag kör nu lätt 100 km med min Express utan att "idiotsnåla" och har kört längre sträckor med ca 10,5 Ah/10km (dessa siffror går ej att jämföra direkt med Clions pga andra batterier mm) vilket skulle ge en totalsträcka runt 125 km om jag körde tomt.

Lusläs detta forum (Ekonomi, körsträcka) så kommer du säkert att hitta alla uppgifter du behöver, men det är som sagt siffror som påverkas kraftigt av personlighet bakom ratten.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-07-17 11:38:16    Rubrik: Svara med citat

Jag har ägt och kört både clio och express och kan konstatera att körsträckan i en fräsch express är klart överträffande en clio. Dock går det inte att snålköra expressen lika extremt pga dess högre vikt och sämre luftmotståndkoefficient. Om jag snålar rejält så kan jag komma ner i 8,5 Ah/10km i clion medan det är svårt att komma under 10 Ah/km i expressen. Jag har då inte moterat lättrullande michelindäck som tydligen ger en bra effekt. Min bror som fortfarande åker bensindrivet har med hjälp av michelins däck lyckats komma under 0,5 l/mil med sin Honda Civic.
Sen är det en sak till ang batterierna, clions "nya" batteri kommer aldrig över 90 Ah vid fulladdat och jag har heller aldrig lyckats få mer än 126 Ah på expressens display. Detta är ändå inte särskilt avgörande då det finns så många andra faktorer som påverkar aktionsradien. Ett exempel är att jag bytte mitt halvdåliga 12 V batteri mot ett frächt och sänkte medelförbrukningen med ca 10-15%. Vem kan förstå hur en UCL tänker och känner...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-07-17 18:32:41    Rubrik: Svara med citat

Tjena,

många skriver om Ah här, det är väl ett rätt bökigt sätt att jämföra typ äpplen och päron?



KWh från nätet per 10km är väl det intressanta?
Har man en viss referenssträcka och vindstilla och vill prova ut olika däck mm så är ju kW på plats i bilen jätteintressant, men? inte Ampere eller ah för att få ett bra mått på effektförbrukningen, det kommer ju att ändra sig när spänningen sjunker mot slutet av laddningen, om nån monterat mer celler, gamla eller nya celler, om bilarna man jämför kanske har olika systemspänning original osv.

Så kör med kW och kWh i stället så blir allting så mycket enklare att jämföra?

Typ Hur många Ah drar en Tesla per 100km? ingen aning. och det beror på vilken spänning du har som sagt, som i sin tur beror av belastningen väldigt mycket, och typ när under resan som du mäter kommer att påverka hur många ampere det drar, batteritemp mm..

Men med kW och kWh blir det bra mycket mer exakta siffror att jämföra med.

Teslan: 1.2 kWh per mil har jag hört en siffra på, okänt vilken körcykel det är testat på. förmodligen stadskörning

Ev1:
0.7kWh
per mil "från väggen" i jämn fart 70kmh om jag inte minns fel (blybatt, lite mindre effektiv med NiMH)
1.0kWh i 90kmh på bly, drygt 1.1 på NiMH har jag för mig det var. Det är bra siffror om det stämmer att det är från "vägguttaget", och självklart går det att få ännu bättre om man körde bly och bara fulladdade(utjämning) någon gång per vecka. det är på slutet av laddningen som det blir sämre verkningsgrad. (men hur det går med livslängden är en annan femma..)



Men, ang "Ah"-angivelserna här hela tiden, beror det på att "ucl" inte klarar att visa detta(är det så enkelt?)

Mät då i stället när man kommer hem?,
Men bättre är att också samtidigt, på din plana referenssträcka i rätt fart, då skriva upp ström och spänning när man kör just där på den kända sträckan, utan vind och regn osv. och GPS-hastighet tack.. Wink

Mät åt båda hållen för att få lättare att få bort eventuell lutning och om det är aningen vind,,

effekt vid 50,70,80 kmh vore intressant att få reda på för era bilar, alla elbilar egentligen... När det nu är så himla enkelt jämfört med en bensinbil,


särskilt intressant vore att få reda på däck-grejen, men då med förbrukning i GPS-50kmh (för att få bort en hel del av vind-effekten i motorvägskörning, hög fart som kanske gör det svårt att se den verkliga skillnaden mellan original och tex enegy-saver-däcken.

inte ens michelin själva kunde ge något bra svar på hur mycket effekt däcken käkade i 100 knyck med 1500kg och rekommenderat tryck i däcken .




Allt det här är ju sjukt Lätt att mäta i elbil jämfört med en bensinbil, vi har ju "inbyggd" lyx-vindtunnel med rörlig markreferens OCH rullande landsväg så man kan få med även tranmissionsförluster, om nån får för sig att byta olja osv och se vad detta ger, aero-modda osv. Smile


och om nån har förbrukning i GPS-110 kmh är också intressant ur aerodynamik-moddar-perspektiv.

intressant det med, om nu någon av våra bilar klarar det, min hembyggda gick bara 80, kanske 90 om den hade en bra dag Wink


Både körsträcka och toppfart kan nog trimmas till en hel del på våra bilar utan att öka effekten/batterikapaciteten!





appropå Civic, det är en kile som ecomoddat, och då en hel del..... se bilder nedan, som kommit ned i 0.27 L mil Shocked

http://ecomodder.com/blog/2008/02/07/crazy-ecomodder-gets-95-mpg-in-a-1992-civic/
Synd att det inte var en elbil, hade varit intressant att veta vad den drar på riktigt och hur mycket skillnad det gjorde i CW mm

Men.. det innefattar alldeles säkert riktig extremkörning. och hehe.. lite "snygga" spoilers..
Spoilerade i alla fall originalutseendet rätt så rejält!




* Skall vi prova att bygga om någons express så den kan ta sig 20 mil? Jag är gärna med på det och hjälper till att fundera/ (och gärna bygga också, om det är i närheten)

skoj grej att göra, och på den finns nog massor att hämta, men det går nog åt lite ombygge...





Jag har ingen elbil själv just nu tyvärr.

Men jag lär behöva en HEL DEL "moddande" om jag skall få en sunkig Volvo 244 att bli ett aerodynamiskt underverk haha. Eller så får det just bara bli en tillfällig 50kmh-el-traktor att åka småvägar med här.

Lyfte motor i går ur en -76a, bara på kul för att det är så himla "fel" med el-244:a , så det får därför bli en pluginmiljöbil av en sån miljöskräck ett tag, innan alla elgrejorna hittar ett bättre "värddjur" att leva vidare en generation till i....

Får se om jag kan klura ut hur man gör en bra adapter mot elmotor-volvolåda. (har hemsk uppförsbacke när jag kommer hem med tomma batterier, så man behöver nog lådan för att orka upp med 900kg bly.. (varav 450 är tänkt att bo på en liten släpkärra, annars blir det för mycket i volvon Smile och på bara de 450 i bilen(trötta gratisbatt, 90Ah kvar av 225 original) kommer jag inte att komma riktigt dit jag vill kunna köra, så kärran kommer nog att få åka med ofta.)




Men med energysaver och nått skräckblandat fint likt det i civic-moddandet i länken ovan så kanske den kan gå lite snålare i alla fall Smile Vore ju kul om den gjorde minst 70.. en liten bit i alla fall! hehe.


hej
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-07-17 20:14:59    Rubrik: Svara med citat

Citat:
många skriver om Ah här, det är väl ett rätt bökigt sätt att jämföra typ äpplen och päron?


Jo det är så våra vinälskande bilkonstruktörer bestämt sig för att presentera förbrukningen så det är den standrad som gäller för oss som äger en electrique.
Att det är ett något dumt sätt att mäta på råder det ingen tvekan om.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-07-17 21:29:26    Rubrik: Svara med citat

Men går det inte åt någonstans mellan 12 och 15 kWh att fulladda
en Clio, och på det kommer man 7 - 8 mil så alltså 1.5 - 2kWh/mil.
(jag har inte mätt själv,bara uppskattning)
Då låter det väldigt lite med 0.7kWh för EV1
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-07-17 23:43:29    Rubrik: Svara med citat

ok, aha.. knas
galen

Men ni kan väl läsa av spänning och ström på batterisidan?





ang EV1, ja, det är lite, men det är en bra bil också. Gjord för att vara elbil.

Och..du får då jämföra med 70kmh i så fall i din bil också, och..tänka på att den andra har 0.19 i Cw-värde! om jag inte minns fel och även bättre batterier gissar jag, och bra däck..

Bättre batt, i alla fall blybatterierna är upp till 40-50%SOC är nästan garanterat effektivare än NiCD. men sen när man närmar sig "fullt" kanske det inte skiljer så mycket?

Blir era varma/gasar mycket vid iladdning och varma vid urladd?

1.5 på en clio i 80 låter ok i mina öron, 2.0 låter som nått är väldigt fel. Eller ?

men i 110 är det ju en annan sak... typ nästan dubbelt så jobbigt att driva bilen i 110 som i 80.

men någon här borde väl ha mätt upp detta, vad dom drar i olika hastigheter?

nattinatti
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-07-18 08:50:59    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Men ni kan väl läsa av spänning och ström på batterisidan?


Jo då det går om man har den hemliga displayen aktiverad eller har serviceväskan XR25 inkopplad och då bara ett momentanvärde åt gången.
Så ett snittvärde per km eller per 10km är inte nåt som går att få fram i nån display såvitt jag vet.
jag själv har inte den hemliga displayen då jag har för gammal ucl som iof. har momentanförbrukning Ah i klartext


Citat:
Blir era varma/gasar mycket vid iladdning och varma vid urladd?

1.5 på en clio i 80 låter ok i mina öron, 2.0 låter som nått är väldigt fel. Eller ?

men i 110 är det ju en annan sak... typ nästan dubbelt så jobbigt att driva bilen i 110 som i 80.

men någon här borde väl ha mätt upp detta, vad dom drar i olika hastigheter?


Dessa NiCD sjunker i temperatur i den första laddningsfasen absorberar värme.
Och genererar värme när dom närmar sig överladdningsfasen samt hela överladdningen.
Under urladdning kan dom bli lite varma men vid normalkörning är det knappt märkbart.... men dom är ju vattekylda.

Jag har lyckats köra 11,8 mil på ett packe som enligt ucl laddade 104Ah och eftersom det är 114volt nominellt så
(114*104)/11,8=1004watt per 10Km men då var snitthastigheten nära idealet för en clio mao. 65-70km/h (landsväg)
I den hastigheten lever motorn helt eller nästan helt på "back EMF" på fält samtidigt som luftmotståndet ligger på en rimlig nivå.

Mer normala siffror för en clio är nog 7 mil på 90 Ah
(114*90)/7=1465watt per 10km

Detta är ju räknat från batteriet, räknar man med laddförluster kommer man nog ibland över 2kW/10km.

Clio/Express går inte fortare än 95-97km/h
Vid fullgas 100km/h så regenbromsar den "släpp gasen/foten lampan" tänds vid ca105km/h jag har sett den tändas vid 2 tillfällen båda i "jönköpings backen" utanför falköping.

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-07-18 09:28:22    Rubrik: Svara med citat

hehe,
ok, tack för info.

Vi håller på och bygger en hyfsat billig multi-mega-elbilslåda med tex ljudmodul, logger, bmsfunktioner, 2 gig minne mm, så det blir väl att hänga på en sån eller nått annat sen för de som vill ha mer koll än vad fabriken tyckte att kunderna skall ha...

ha D fint
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.18 sekunder att ladda.