Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


el-jet 3 från 93 automat , jag behöver information
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2015-10-28 00:35:38    Rubrik: el-jet 3 från 93 automat , jag behöver information Svara med citat

Hejsan jag var på ett museum i veckan och hittade en gammal kewet El-Jet 3
som jag råkade handla med hem .
den har knappast gått någonting och endast varit in reggad i ett år, sedan har den stått på museum . kunde inte låta bli handla den .

men nu har jag massa frågor ..
för det första så vet jag inte hur den ska bete sig när jag ska köra den .
jag håller på att reconda batterierna jag har 12,3volt i batterierna nu , den tänder upp en grön lampa och en röd lampa ovanför när jag slår på huvudbrytaren och nyckeln . ljus och alla el detaljer fungerar vad jag kan förstå .
men i sista fjädrande läget på nyckeln ,då klickar en kontaktor bak i bilen , men inget händer .så frågan är vad ska hända då . någon lampa som ska tändas eller släckas? det händer inget när jag trycker på gasen . frågan är om de har med för låg spänning på batterierna , har haft start hjälp och extra batterier kopplade parallellt med batterierna så späningen ska ligga konstant då batterierna är ju lite dåliga . jag ligger på en spänning på ca 52 volt , de borde fungera tycker jag .
så nu undrar jag om någon har lust att berätta för mig hur den ska fungerar,
hade varit mycket glädjande MVH Nicklas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2015-10-28 06:06:40    Rubrik: Svara med citat

Jag skall se vad jag har hemma, hade då det begav sig samlat in en del info om min dåvarande Eljet 2 och det borde finnas kvar.
Annars har Timpellet här på forat också nyligen köpt en Kewet som verkar vara I körbart skick.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2015-10-28 07:56:51    Rubrik: Svara med citat

hade varit helt underbart om du hittade något .
som sagt just nu undrar jag ju mest vad som ska hända när man vrider nyckeln i fjädrande läget.. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
powerman
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 april 2009
Inlägg: 7

InläggPostat: 2015-10-28 07:58:53    Rubrik: Svara med citat

Hej..
Det var länge sedan jag var här inne..😃
Hum ditt problem...

Vad jag minns av funktionen av startläget på nyckeln..

Normalt sett ska elekroniken skydda batterierna från djupurladdning..
När batterierna är för dåliga så ska det slå ifrån..
Och då får man nytta av startläget på nyckeln..
Om man står dumt till i trafiken ska man kunna flytta sig genom att hålla nyckeln i startläge för att kringgå funktionen att skydda batterierna..

Antingen är det fel på elektroniken..
Eller har du för dålig spänning..😬

Det är ganska vanligt med fel i elektroniken då detta var en experiment bil.

Efter mycket forskande på den tiden jag hade min bil..
Blev jag idiotförklarad av en norrman att man ska äga en eljet 4 eller senare😂😂

Ni elektronik var kass och den kopplades bort..
Körde utan genom att växla duocomp motorn med en knapp i stället..😃
Hoppas att du fått någon hjälp av detta...😃
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2016-05-21 21:00:52    Rubrik: Svara med citat

Hur har det gått med denna?

Jag har mycket riktigt en lika dan bil som fungerade fram tills jag bytte däck Smile

Tim
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2016-05-21 22:29:30    Rubrik: Svara med citat

hej kul bytte däck.. hur kan den sluta fungera för de??

jodå ja har konstaterat att om ja håller in nyckel så går den o köra både fram o bak.som powerman skrev 😊 .men provat ca 2meter sen rök de i batteri kontakterna ... batterierna är kass. varav ett batteri e helkass så körde en batteri starter på det och planerar köpa nya blybatterier i vår. så de är snart dags☺ tänkte satsa på 4 vanliga 12v 225amp bly batterier..
så ja hoppas att problemet ligger i batterierna.men de vet ja ju inte föŕrän ja bytt dem..
du har inte ett el schema på den .eller nåt så man vet hur elektroniken ska fungera..
mvh nicklas

vet nån hur man ska bygga om elektroniken om det behövs??

hade varit skit kul om den kunde fungera ju 😀
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 33
Ort: Fristad

InläggPostat: 2016-05-22 09:37:18    Rubrik: Svara med citat

TimPellet skrev:
Hur har det gått med denna?

Jag har mycket riktigt en lika dan bil som fungerade fram tills jag bytte däck Smile

Tim


Är det din bil som stod vid rolands däckservice i fristad?
Såg en kewet där en gång i förra veckan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2016-05-22 17:42:19    Rubrik: Svara med citat

de får ja inte hoppas 😊 den borde stå i mitt garage här nere på österlen ☺..



visst e den kär ☺

hade kul o få den fungera bara 😊
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 33
Ort: Fristad

InläggPostat: 2016-05-22 17:55:18    Rubrik: Svara med citat

Jag menade Tim kewet)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2016-05-22 18:02:45    Rubrik: Svara med citat

Stefan björkqvist skrev:
Jag menade Tim kewet)


ledsen missförstod..☺
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2016-05-23 21:09:19    Rubrik: Svara med citat

Stefan björkqvist skrev:
TimPellet skrev:
Hur har det gått med denna?

Jag har mycket riktigt en lika dan bil som fungerade fram tills jag bytte däck Smile

Tim


Är det din bil som stod vid rolands däckservice i fristad?
Såg en kewet där en gång i förra veckan.


Yes, mine it is Smile
Har pendlat till hulta varje dag en månad

Det brukar vara väldigt bra att byta däck hos Rolands så länge han inte pajar backen Wink
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2016-05-23 21:13:14    Rubrik: Svara med citat

saabmaffian skrev:
hej kul bytte däck.. hur kan den sluta fungera för de??

jodå ja har konstaterat att om ja håller in nyckel så går den o köra både fram o bak.som powerman skrev 😊 .men provat ca 2meter sen rök de i batteri kontakterna ... batterierna är kass. varav ett batteri e helkass så körde en batteri starter på det och planerar köpa nya blybatterier i vår. så de är snart dags☺ tänkte satsa på 4 vanliga 12v 225amp bly batterier..
så ja hoppas att problemet ligger i batterierna.men de vet ja ju inte föŕrän ja bytt dem..
du har inte ett el schema på den .eller nåt så man vet hur elektroniken ska fungera..
mvh nicklas

vet nån hur man ska bygga om elektroniken om det behövs??

hade varit skit kul om den kunde fungera ju 😀


Det är vår nu så det är bara att knalla iväg och köpa batterier Smile

Jag har tyvärr inget elschema men det känns som det inte är så mycket elektronik i den bortsett från det som är i curtis controllern bak vid motorn. Är den trasig antar jag att man får byta den.

Hur långt har du tänkt köra mellan laddningarna?

Tim
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2016-05-23 22:51:23    Rubrik: Svara med citat

TimPellet skrev:
saabmaffian skrev:
hej kul bytte däck.. hur kan den sluta fungera för de??

jodå ja har konstaterat att om ja håller in nyckel så går den o köra både fram o bak.som powerman skrev 😊 .men provat ca 2meter sen rök de i batteri kontakterna ... batterierna är kass. varav ett batteri e helkass så körde en batteri starter på det och planerar köpa nya blybatterier i vår. så de är snart dags☺ tänkte satsa på 4 vanliga 12v 225amp bly batterier..
så ja hoppas att problemet ligger i batterierna.men de vet ja ju inte föŕrän ja bytt dem..
du har inte ett el schema på den .eller nåt så man vet hur elektroniken ska fungera..
mvh nicklas

vet nån hur man ska bygga om elektroniken om det behövs??

hade varit skit kul om den kunde fungera ju 😀


Det är vår nu så det är bara att knalla iväg och köpa batterier Smile

Jag har tyvärr inget elschema men det känns som det inte är så mycket elektronik i den bortsett från det som är i curtis controllern bak vid motorn. Är den trasig antar jag att man får byta den.

Hur långt har du tänkt köra mellan laddningarna?

Tim

har ingen aning. hade varit kul o kunna köra till ystad där e ca 3 mil dit 6 mil tot hem igen.. men vet inte hur långt den går på laddningen.
läste man kan använda ca halva batteri kapasiteten...
men vet inte hur långt de kan va..läst nåt om max 3- 9 mil..
funderade på om man skulle monterat en hjälp mig hem motor . behöver ju inte så stor motor till det..
ska först få den fungera som den ska..blir de kul så går ja vidare..
måste pilla me nåt ju☺
👍 batterierna kostar ju en slant.. så får se va man får råd med..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2016-08-24 16:39:21    Rubrik: Svara med citat

Hur gick det med denna?

Har börjat få lite ordning på min igen efter diverse kortslutningar men skulle verkligen ha nytta av ett elschema. galen
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2016-08-24 18:30:55    Rubrik: Svara med citat

TimPellet skrev:
Hur gick det med denna?

Har börjat få lite ordning på min igen efter diverse kortslutningar men skulle verkligen ha nytta av ett elschema. galen



ja har sparat pengar nu till batterier så tänkte handla batterier snart o då ger de sig.. den rör sig när man håller nyckeln i start läge men övrigt säger den bara inget... hoppas de är svagt batteri..😀
skriver så fort ja köpt batterier då behövs kanske hjälp 😉
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2016-08-31 23:09:24    Rubrik: batteri dags .. Svara med citat

saabmaffian skrev:
TimPellet skrev:
Hur gick det med denna?

Har börjat få lite ordning på min igen efter diverse kortslutningar men skulle verkligen ha nytta av ett elschema. galen



ja har sparat pengar nu till batterier så tänkte handla batterier snart o då ger de sig.. den rör sig när man håller nyckeln i start läge men övrigt säger den bara inget... hoppas de är svagt batteri..😀
skriver så fort ja köpt batterier då behövs kanske hjälp 😉


nu har ja läge o köpa batterier .
nån som vet om ja måste ha speciella batterier eller de duger bra med vanliga bly batterier på en 225 amp nåt sånt .. kostar drygt 10000 +moms för 4 st
eller nån som har bra inköps källa på dessa ..
tack om nån har nån klok tanke innan ja handlar ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2016-09-01 07:03:26    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Menar du vanliga startbatterier?
Det måste minst vara så kallade truckbatterier, men bäst och billigaste i längden är litium batterier. Har tidiare hnaft olika typer av bly och legat på en livslängd på 250 mil per set i min city-el och nu har jag kört över 2000 mil. När jag satte in den var priset för bra bly ca8000 och litium 12000.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2016-09-01 10:56:20    Rubrik: Svara med citat

aixam skrev:
Hej!
Menar du vanliga startbatterier?
Det måste minst vara så kallade truckbatterier, men bäst och billigaste i längden är litium batterier. Har tidiare hnaft olika typer av bly och legat på en livslängd på 250 mil per set i min city-el och nu har jag kört över 2000 mil. När jag satte in den var priset för bra bly ca8000 och litium 12000.


hej igen . har du nåt bra ställe och hitta litium batteri på ? 12000 är ok o lägga om de är så mycket bättrew .. vet du vad de batterierna heter ?
hur stora o amp ? 12 el 6 v ?

har man litium behövs mindre batterier eller ?? då de kan laddas ur mycket mer . eller ??
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2016-09-01 15:33:57    Rubrik: Svara med citat

Detta var för 3 år sedan 38,2V 100 Ah. Ersatte 36V 110 Ah och fick dubbla körsträckan.
Köpte mina hos https://shop.strato.de/epages/61269654.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61269654/Categories
12 st 3,2V celler, Ev power har också men då var deras priser lite högre men bättre info.
Har en mini Bms som larmar bryter vid över och underspänning samt topp balanserar cellerna. Finns mer avancerade Bms system men så kostare det och mer som kan fallera.
I detta system har jag samma systemspäning som fulladdade bly batterier hella vägen. Toppspänningen i laddaren har fått begränsas genom mindre ombyggnad ( har fått hjälp med detta ).

Med de 2000 mil jag kört så hade det gått åt 4 set bly a 8000 så det dyrrare inköpet är redan intjänat och de är fortfarande mycket bra.

De är känsliga för underspänning, har tvingats byta 2 st som tog skada då vi var bortresta 8 veckor och någon drog ur laddningen. 36-12v omvandlaren drar ur laddningen på 3 veckor, och hade då under 1 V.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2016-09-01 20:31:52    Rubrik: Svara med citat

aixam skrev:
Detta var för 3 år sedan 38,2V 100 Ah. Ersatte 36V 110 Ah och fick dubbla körsträckan.
Köpte mina hos https://shop.strato.de/epages/61269654.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61269654/Categories
12 st 3,2V celler, Ev power har också men då var deras priser lite högre men bättre info.
Har en mini Bms som larmar bryter vid över och underspänning samt topp balanserar cellerna. Finns mer avancerade Bms system men så kostare det och mer som kan fallera.
I detta system har jag samma systemspäning som fulladdade bly batterier hella vägen. Toppspänningen i laddaren har fått begränsas genom mindre ombyggnad ( har fått hjälp med detta ).

Med de 2000 mil jag kört så hade det gått åt 4 set bly a 8000 så det dyrrare inköpet är redan intjänat och de är fortfarande mycket bra.

De är känsliga för underspänning, har tvingats byta 2 st som tog skada då vi var bortresta 8 veckor och någon drog ur laddningen. 36-12v omvandlaren drar ur laddningen på 3 veckor, och hade då under 1 V.


men 4 bly batterier ligger på 48+volt . hur kan 36 volt räcka.. borde ju gå saktare då.. eller?
ja kollade länken men kom ingenstans på den tyvärr..

3.2 volt 100amp /litium cell?? de blir 12 batterier eller hur?? tar de samma plats som bly batterierna?
har du nån bild hur de ser ut 😀
hittade batteri 3.2v 100amp. men behöver man inte 15 st för o komma upp i 48 volt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.17 sekunder att ladda.