Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Jag har köpt en I-MiEV -2011

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2015-09-26 08:59:57    Rubrik: Jag har köpt en I-MiEV -2011 Svara med citat

Hej på er, Mitsubishi-ägare.

Jag är ny i gänget, efter att ha inhandlat en I-MiEV från 2011.
Är det nån mer som har I-MiEV så skriv gärna här i tråden så vi hittar varandra om det skulle behövas.

Jag inte hunnit köra mycket med den än, men har noterat en del saker:

* km-mätaren (antal km kvar) verkar hoppa upp och ner som en jojo. Tycks inte vara alls något att lita på. Här om dagen när jag hade laddat hoppade den mellan 120 och 50 km inom några minuter för att sedan hamna på mellan 86-96...

* kupévärmare... finns ett separat värmaruttag framtill på bilen, men ingen automatik alls. Ska man verkligen behöva ha både laddkabel och värmarkabel på vintern... blir ju rena kabelhärvan på parkeringen. Jag är ju van vid att med min gamla Subaru Elcat från -99 att man bara trycker på en knapp på fjärrkontrollen så startar kupévärmaren...

* Batterivärmare tycks inte heller finnas? Så hur är det att starta en kall vintermorgon?

* Varsamhet med batterierna: Vad jag förstår så mår denna batterityp (LiIon 3,7V) inte bra av att ständigt vara 100% laddade. Så man ska alltså inte ha laddkabeln i mer än nödvändigt, och ladda fullt enbart när man vet att man ska resa långt? Motsatt beteende mot min gamla bil där jag alltid hade sladden ikopplad för att behålla temperaturen på batterierna, och jag kunde justera nivån på laddaren manuellt (slutspänning).

Om det finns nån mer I-MiEV-ägare här, har ni stött på några problem eller andra funderingar än så länge?

Vad jag förstår så har senare modeller (från 2012?) betydligt smartare finesser, t.ex fjärrkontroll för laddning och värme.... jag hamnade alltså på "fel" årsmodell... men så var ju priset därefter.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 32
Ort: Fristad

InläggPostat: 2015-09-28 17:57:55    Rubrik: Svara med citat

Hej, vad kul. Jag har skaffar mig för några veckor sedan en c-zero,
Jag bor i fristad. Jag har precis monterat in cupe uttag, satte det bak.
Jag har inte problem med räckviddsmätaren, men jag litar inte så mycket på den heller.
Den är ju jättekänslig för om man har på värmen, då åker mätaren jojo.
Har inte kört med värmen på, bara någon liten stund. Funderar på att köra med 12 v batterier och omvandlare och cupefläkten, har för mig att jag har läst om det här men har inte hittat det, eller bygga i dieselvärmare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2015-10-09 14:13:41    Rubrik: Svara med citat

Hej Stefan.

Jag har faktiskt tänkt åka till Fristad med min I-MiEV i helgen. Antagligen Söndag, då jag ska till sommarstugan (Skalle Strand) och tömma vattenpumpen inför vintern. Vi kunde ju ha en elbilsträff utanför ICA Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 32
Ort: Fristad

InläggPostat: 2015-10-09 21:28:22    Rubrik: Svara med citat

Javisst, säg en tid, bor strax jämte på åsboplan antingen är jag där eller i tämta hos mina föräldrar. det vore intressant att växla lite erfarenheter)
Jag har mobilnummer 0709786249
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-01-20 08:28:00    Rubrik: Svara med citat

Hur fungerar pärlan i brutal kylan?

Jag fick 77km med 8km kvar igår vid -16'C... Min står parkerad i garage...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mysnisse
intresserad


Registreringsdatum: 19 april 2016
Inlägg: 17
Ort: MÖLNDAL

InläggPostat: 2016-04-25 13:09:27    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Hur fungerar pärlan i brutal kylan?

Jag fick 77km med 8km kvar igår vid -16'C... Min står parkerad i garage...


Här är en Miev-ägare till. Har ni problem att level 2, mode 3, ladda när batteriet är säg 90% fullt? Jag lyckas inte få igång laddningen då. Säkerhetsspärr tro? Snabbladdning 80% med 50kw funkar klockrent.
Level 2, 8-10A med laddkabeldosa funkar alltid att ladda till 100%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-04-26 05:53:29    Rubrik: Svara med citat

mysnisse skrev:

Här är en Miev-ägare till. Har ni problem att level 2, mode 3, ladda när batteriet är säg 90% fullt? Jag lyckas inte få igång laddningen då. Säkerhetsspärr tro? Snabbladdning 80% med 50kw funkar klockrent.
Level 2, 8-10A med laddkabeldosa funkar alltid att ladda till 100%.


Jag har inte märkt nån problem med mode 3 laddningen, dock har inte försökt ladda 90% laddad bil... För mig är det hänsyn mot batteri viktigare än 10% laddning och lite solidaritet också, kanske nån elbilist behöver stolpe mer än jag... Rolling Eyes har själv varit i behöv av 100% laddning några ggr för att klara streckan och det var kämpigt att ladda mot Fortums gammal Chademo laddare...

Har läst nån gång i MiEV forumet att folk hade problem att starta laddningen med mode 3 eftersom jordning på stolpe var inte OK som liten inkompatibel mix av elektronik...

Är du nöjd med bilen annars?
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mysnisse
intresserad


Registreringsdatum: 19 april 2016
Inlägg: 17
Ort: MÖLNDAL

InläggPostat: 2016-04-26 06:18:48    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
mysnisse skrev:

Här är en Miev-ägare till. Har ni problem att level 2, mode 3, ladda när batteriet är säg 90% fullt? Jag lyckas inte få igång laddningen då. Säkerhetsspärr tro? Snabbladdning 80% med 50kw funkar klockrent.
Level 2, 8-10A med laddkabeldosa funkar alltid att ladda till 100%.


Jag har inte märkt nån problem med mode 3 laddningen, dock har inte försökt ladda 90% laddad bil... För mig är det hänsyn mot batteri viktigare än 10% laddning och lite solidaritet också, kanske nån elbilist behöver stolpe mer än jag... Rolling Eyes har själv varit i behöv av 100% laddning några ggr för att klara streckan och det var kämpigt att ladda mot Fortums gammal Chademo laddare...

Har läst nån gång i MiEV forumet att folk hade problem att starta laddningen med mode 3 eftersom jordning på stolpe var inte OK som liten inkompatibel mix av elektronik...

Är du nöjd med bilen annars?


Att behöva ladda 90% bil har med ovana av elbil att göra och okunskap. Läste manualen att man inte skall ladda ett så bra laddat batteri. Behövde körsträckan men det löste sig med chademo-laddning i Varberg.

Jag är jättenöjd. Hade sett mycket Youtube innan jag köpte den, och förväntade mig en kaffeburk med 4 hjul. Tycker den blivit bespottad av "motorjournalister" men såg att vanliga människor var jättenöjda. Så jag köpte den utan att ens ha provkört den innan.
Det är en fantastisk liten bil. Jag blev positivit överraskad av komfort.
Det enda nackdelen är att infrastrukturen av laddare är pinsamt dålig.
Oljelobbyn jobbar på bred front med framgång.

Jag tycker inte bilar skulle behöva 85 kwh batteri.
Låt alla ha 16 kwh men att du kan snabbladda längs de stora vägarna
och vid affärer.

Själv, nöjd?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 460
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-04-26 06:25:09    Rubrik: Svara med citat

Jag såg i din signatur "Battery Condition 78,85 % of factory max"

Hur kan man se batterikonditionen?
Hur många mil har den åkt?
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mysnisse
intresserad


Registreringsdatum: 19 april 2016
Inlägg: 17
Ort: MÖLNDAL

InläggPostat: 2016-04-26 06:30:13    Rubrik: Svara med citat

Jag stoppade in min ELM mini blåtandsdongel och laddade ner i-miev appen. Då kom det upp men det orsakade att ESP lamporna tändes så det funkar halvbra. Har istället beställt ett annat blåtands OBD2 som det snackas om i forumet.

Jag vet inte om denna condition är teoretisk eller "verklig". Ingen aning.
Kompisen jobbar på MHI så vi skall koppla in MHIs riktiga verktyg senare och kika om vi kan hitta andra goa grejer från bilen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-04-26 06:53:58    Rubrik: Svara med citat

mysnisse skrev:

Att behöva ladda 90% bil har med ovana av elbil att göra och okunskap. Läste manualen att man inte skall ladda ett så bra laddat batteri. Behövde körsträckan men det löste sig med chademo-laddning i Varberg.

Jag är jättenöjd. Hade sett mycket Youtube innan jag köpte den, och förväntade mig en kaffeburk med 4 hjul. Tycker den blivit bespottad av "motorjournalister" men såg att vanliga människor var jättenöjda. Så jag köpte den utan att ens ha provkört den innan.
Det är en fantastisk liten bil. Jag blev positivit överraskad av komfort.
Det enda nackdelen är att infrastrukturen av laddare är pinsamt dålig.
Oljelobbyn jobbar på bred front med framgång.

Jag tycker inte bilar skulle behöva 85 kwh batteri.
Låt alla ha 16 kwh men att du kan snabbladda längs de stora vägarna
och vid affärer.

Själv, nöjd?


WoW... gratulerar!

Jag är elbilist sedan 2008 och med samma inställning som du... Wink

Har såld Leaf eftersom min Ion har samma räckvidd när det är -15*C ute som Leaf '12 hade... gillar skarpt min lilla pärlan och vet exakt att folk som spottar på trilling bilarna har ingen teknisk kunskap eller är märkesfantaster som har glömt vad är essentiella meningen att ha bilen... fler laddare är det som behövs det skriker jag om sedan regeringen har introducerat det löjliga supermiljöbilspremien på 40tkr... dem har bara höjd priserna på elbilar med exakt summa jämfört med EU och pengarna skulle till investeringsfonden för laddnings infrastruktur om man ville nå 1M eldrivna bilar på Svenska vägar år 2020, MEN som alltid det är en annan dimension på politiker mot folk från branschen...

Ion har fantastisk driftsäkerhet, byggkvalitet är exemplarisk, 4 sittplatser är vad vi behöver, 8mil alla dagar i året räcker till 99%, lastförmåga med nerfällda backstolar uppskattar jag, vändradie är utomordentligt, reservdelar är billigaste i klassen, driftkostnad superlåg, materialval skulle kunna varit lite bättre men jämfört med alla andra budget bilar står Ion som en bland dem bästa... galen

Fler liknande budget bilar med budget pris skulle kunna göra stor skillnad och förbättring med luft kvalitet i världen... Shocked
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-04-26 07:02:10    Rubrik: Svara med citat

mysnisse skrev:
Jag stoppade in min ELM mini blåtandsdongel och laddade ner i-miev appen. Då kom det upp men det orsakade att ESP lamporna tändes så det funkar halvbra. Har istället beställt ett annat blåtands OBD2 som det snackas om i forumet.

Jag vet inte om denna condition är teoretisk eller "verklig". Ingen aning.
Kompisen jobbar på MHI så vi skall koppla in MHIs riktiga verktyg senare och kika om vi kan hitta andra goa grejer från bilen...


ELM funkar inte!

köp en OBDLink LX eller MX:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XOBDLink+LX.TRS0&_nkw=OBDLink+LX&_sacat=0

jag har samma kapacitet i min bil idag som jag hade när bilen köptes... jag märker ingen degradering än... hade du haft 79% då hade du haft "bara" 12kWh tillgängliga och räckvidd på max 8mil en solig sommar dag... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mysnisse
intresserad


Registreringsdatum: 19 april 2016
Inlägg: 17
Ort: MÖLNDAL

InläggPostat: 2016-04-26 07:11:29    Rubrik: Svara med citat

Man får inte glömma oljeindustrins grepp om samhälle, ekonomi, politiker osv. Det kommer ta många år innan det ändras. Och ändringen kommer innifrån. Vi rör oss sakta på noll-marginal-samhället där staten och gamla industrier är förlorare på minskad skatteinkomster osv.

Tänk vad vi elbilister inte bidrar till olje-ekonomin längre:
Tänk vilka snyltare vi har blivit, fy skäms på oss:
- Staten får ingen skatt/moms på den bensin vi inte köper
- Oljebolag/Staten får ingen skatt/moms på den motorolja vi inte köper (4 liter till min gamla Yaris kostade 700 kr!)
- Staten får in mindre fordonsskatt
- Staten får in mindre moms på de verkstadsbesök vi inte gör
- Biltillverkare (deras verkstäder) får in mindre pengar på de verkstadsbesök vi inte gör
- Elbilister tenderar att lägga sina pengar (de pengar som blev över) på andra klimatvänliga aktiviteter vilket bidrar återigen till mindre skatteintäkter

För de som har egna solceller så får inte ens staten in elmoms/elskatten på elen man slänger in i bilen. Ytterligare mindre bidrag till staten - oljestrukturena.

Det är för jäkligt va man inte bidrar till samhället Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mysnisse
intresserad


Registreringsdatum: 19 april 2016
Inlägg: 17
Ort: MÖLNDAL

InläggPostat: 2016-04-26 07:26:10    Rubrik: Svara med citat

Jag har kört lite långsträckor och jag är inte jätteimponerad, men jag vet att det är kallt ute ca 5 grader och degraderar tillfälligt.
Men däremot så har jag snabbladdat lite på långsträckorna
med det är inte mycket man behöver trycka i för att få många mil.
Imorse stod det 112 km to empty... Och det har väl varit 3-4 grader inatt men senaste körcykel var lite gubbkörning förståss
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-04-26 08:37:48    Rubrik: Svara med citat

mysnisse skrev:
Jag har kört lite långsträckor och jag är inte jätteimponerad, men jag vet att det är kallt ute ca 5 grader och degraderar tillfälligt.


långsträckor = hur långt?
motorvägg eller landsvägg?



mysnisse skrev:

Tänk vad vi elbilister inte bidrar till olje-ekonomin längre:
Tänk vilka snyltare vi har blivit, fy skäms på oss:

-----

Det är för jäkligt va man inte bidrar till samhället Smile


Njaaaa... skulle man vända på saken så är det att man skapar nya jobb eftersom man måste bygga om samhälle för ny kommande teknik + att alla gamla bilar ska skrotats och successivt bytte är på G som betyder nya resurser, ny teknologi, nyproduktion osv.

fördelar med renare livsstil mot alla nackdelar inte kan jämföras med kronor och öre på olja skatt intäkter som staten inkasserar... hur mycket kostar vård för alla drabbade av föroreningar och utsläpp... Wink

Hur som helst budget elbil i kombination med välutvecklad laddningsinfrastruktur kan fungera 99% bra...

För mig som pendlar 5mil ToR till jobbet + lokala ärende ca. 2000mil/år är trilling rätt bil att ha... Mr. Green
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mysnisse
intresserad


Registreringsdatum: 19 april 2016
Inlägg: 17
Ort: MÖLNDAL

InläggPostat: 2016-04-26 08:47:37    Rubrik: Svara med citat

Ja, håller med dig i stort.

En vacker dag började jag tänka såhär:
- Investera i solel 170 000 kr (mestadels smutsiga pengar från börsen)
- Få tillbaka 60 000 kr av staten i solstöd (in i elbil med detta)
- Sälj vindkraftsandelar 30 000 kr (in i elbil)
- Byt in gamla dieselbilen 30 000 kr (in i elbil)

och vips hade man
- Solceller (betalda och klara)
- Elbil (betald och klar)

Då har man slungat runt pengar men fått ett nytt billiv
och man sover skönare på nätterna!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-04-26 14:02:19    Rubrik: Svara med citat

klok tänkt...

en gång i tiden jag kunde inte köpa elbil, det fanns inga... så jag byggde en... Mr. Green

då kom på tapet att min elbil tankas med kärnkraft... för att motbevisa och säkerställa att elbil körs med SOLEL så byggde vi solcells anläggning med stöd från Energimyndighet... Rolling Eyes

Det är synd att MiEV, Ion & C-Zero kom mycket före alla andra bilar när teknik hade kostat otroligt mycket... det skulle vara intressant att se om Mitsubishi och Nissan gör som dem hade lovat en gång i tiden och bygger ultra budget elbil tillsammans:

http://insideevs.com/nissan-mitsubishi-team-ultra-affordable-electric-car/

blandar man det bästa från båda då kan dem skapa historia kanske...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-04-26 14:07:03    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
reservdelar är billigaste i klassen


Det såldes nyligen en Trilling på KVD med trasig diff/slutväxel. Kollade upp vad en ny växellåda skulle kosta, 37000 kr! Dessutom verkar dessa rasa ganska ofta, bilen på KVD hade bara gått 3300 mil... Det blir mer än 10 kr/mil bara i slutväxelkostnad! Surprised
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-04-26 15:03:35    Rubrik: Svara med citat

dontommazo skrev:
elfi skrev:
reservdelar är billigaste i klassen


Det såldes nyligen en Trilling på KVD med trasig diff/slutväxel. Kollade upp vad en ny växellåda skulle kosta, 37000 kr! Dessutom verkar dessa rasa ganska ofta, bilen på KVD hade bara gått 3300 mil... Det blir mer än 10 kr/mil bara i slutväxelkostnad! Surprised


Stämmer bra, just den trilling som alla andra sålda i Östersund var använd som folkracer utav Öresundskraft anställda, detta bil var krockad 3 ggr nog enligt Carfax om jag minns rätt... galen

det finns en reparations kit för samma diff, då betalar man 1/3 del pengarna hos auktoriserade om man har kunskap att renovera själv... jag skulle rekommendera begagnad från skrot, finns massa i Tyskland, England & hela EU... Rolling Eyes

eller Norge, typ som 12.5tNOK:

http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=3400&Model_Id=3424&PartGroup_Id=26&Part_Id=7299

Hade man havererat på Leaf så kostar det 49.900kr att reparera... på E-Golf om jag minns rätt så måste man köpa elmotor & växelomvandlare för att dem är parade tillsammans eller nån liknande dumhet för ca. 6690EUR... Wink

Däck för min Leaf en gång i tiden gick på 1599kr/st och för Ion måste jag handla för nästa säsong for 726kr samma modell...


jo... det är dyr bil att ha... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mysnisse
intresserad


Registreringsdatum: 19 april 2016
Inlägg: 17
Ort: MÖLNDAL

InläggPostat: 2016-04-27 13:27:00    Rubrik: Svara med citat

Såg att gårdagens KVD auktion på en miev ej nådde reservationspris.
Antingen är det för dåligt intresse eller så är den för dyr / dåligt skick.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.17 sekunder att ladda.