Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Volvo Cars uppmanar fordonsindustrin att standardisera laddn

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nyhetsbrev
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2016-03-10 07:18:44    Rubrik: Volvo Cars uppmanar fordonsindustrin att standardisera laddn Svara med citat

Volvo Cars uppmanar fordonsindustrin att standardisera laddning av elbilar

– Den globala fordonsindustrin måste införa en standardiserad laddinfrastruktur för elbilar, säger Peter Mertens, Senior Vice President för Research & Development på Volvo Cars.

För att stödja arbetet mot en global standard för laddning av elbilar ställer Volvo Cars sig bakom Charging Interface Initiative, ett konsortium av intressenter som bildats för att göra CCS (Combined Charging System) till standard för laddning av eldrivna fordon.

Volvo Cars är en ledande tillverkare av plug-in hybridbilar som kommer att erbjuda en plug-in hybridvariant på alla nya modeller, då man ersätter hela sin produktportfölj de närmaste åren. 2019 kommer en helt eldriven bil som bygger på Volvos modulära SPA-arkitektur att lanseras.

För att stärka den växande efterfrågan på elbilar och säkerställa att kunder verkligen tar till sig tekniken, måste vi ha en enkel, standardiserad, snabb och internationell laddinfrastruktur menar Peter Mertens.

– Vi ser att en förändring mot helt eldrivna bilar sker i takt med att batteritekniken blir bättre, kostnaderna mindre och laddinfrastrukturen kommer på plats. Vi har redan tekniken men laddinfrastrukturen är inte där riktigt än. Om vi ska kunna lägga oron för att inte hitta laddstationer bakom oss är ett globalt standardiserat laddsystem ett måste, säger Peter Mertens.

Med Combined Charging System, som har både vanlig och snabb laddning, blir det enkelt och praktiskt att ha elbil, speciellt i städer där elbilen passar perfekt.

Systemet har både enfas- och snabb trefasladdning med hjälp av växelström på maximalt 43 kW samt likström på maximalt 200 kW, som i framtiden kan höjas till 350 kW – allt i samma system.

Charging Interface Initiative håller just nu på med att titta på vilka krav som ska gälla för framtagningen av laddrelaterade standarder och certifiering för biltillverkare runt om i världen.

– Vi är mycket stolta över att kunna bidra till och ta del av standardiseringen av laddsystem för elbilar. Avsaknaden av just en sådan standard är det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden, säger Peter Mertens.

Volvo Cars har en lång historia inom forskning och utveckling när det gäller elbilar. Den sträcker sig mer än 40 år, och med Twin Engine-tekniken är Volvo Cars en av de ledande tillverkarna av plug-in hybrider. Av alla Volvo XC90 som säljs i dag är redan en av fem en T8 Twin Engine plug-in hybrid.

– Twin Engine-tekniken ger dig den helt eldrivna bilens låga utsläpp, tystnad, komfort och prestanda i kombination med den traditionella drivlinans räckvidd. Den ger dig fördelarna med elektrifiering redan i dag, tillägger Peter Mertens.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2016-03-22 16:10:50    Rubrik: Svara med citat

Tesla kör ju redan 120kW DC i Typ-2-kontakten. Varför inte köra vidare på den bara?
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2016-03-22 16:32:25    Rubrik: Svara med citat

Detta måste väl främst vara riktat emot Nissan och Chademo, antar jag. De kan ju rimligen inte tro att Tesla som marknadsledare kommer rätta in sig i ledet. Det blir väl lite som att få Apple att följa laddstandarder.
Vill man vara med i Superchargnätverket så måste man pynta in, det finns nog inget annat sätt Volvo.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 503
Ort: Malmö

InläggPostat: 2016-03-22 16:41:55    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Detta måste väl främst vara riktat emot Nissan och Chademo, antar jag.


Precis! Chademo fanns långt innan CCS - jag har en bil från 1996 som har Chademo inlet från fabrik. Det är lite komiskt när några tillverkare uppfinner en ny standard (CCS) och sedan ropa på att "man måste ha EN standard"...
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-03-22 17:57:02    Rubrik: Svara med citat

p8 skrev:
LarsL skrev:
Detta måste väl främst vara riktat emot Nissan och Chademo, antar jag.


Precis! Chademo fanns långt innan CCS - jag har en bil från 1996 som har Chademo inlet från fabrik. Det är lite komiskt när några tillverkare uppfinner en ny standard (CCS) och sedan ropa på att "man måste ha EN standard"...


Wow, jag visste inte att chademo har funnits så länge! Vad är det för bil från -96 som har det, RAV4 EV? Antar att chademo inte är lika framtidssäkert som CCS, att specifikationen inte klarar lika hög effekt?
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-03-22 20:27:26    Rubrik: Svara med citat

Chademo klarar 100Kw dvs mer än 500km/h, men det finns inte bilar som klarar ta emot den effekten ännu (förutom ni vet vilken).
Det vi behöver är inte att man börjar plocka bort chademo för att standardisera, utan att man utvecklar fler bilar och bättre batterier! Kanske Volvo skulle fokusera på det istället?

Skulle det visa sig vara ett problem kan man säkert göra en adapter som tesla gjort.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 458
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-03-22 20:43:16    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Chademo klarar 100Kw dvs mer än 500km/h, men det finns inte bilar som klarar ta emot den effekten ännu (förutom ni vet vilken).

Exakt! Kia Soul EV! Very Happy

(Den klarar faktiskt 100 kW CHAdeMO)
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-03-22 20:56:07    Rubrik: Svara med citat

Ha ha! Det var inte den jag tänkte på men fränt! Hur långt orkar den upprätthålla 100KW månntro? Avtar det linjärt som leaf 24KWh? Eller som Leaf 30? Då borde kian bli 80% full på långt mindre än halvtimmen.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2016-03-22 21:15:32    Rubrik: Svara med citat

Enda nackdelen med Chademo är ju att det krävs två uttag på bilen som på Leafen. Fast det kanske ändå är bättre med två uttag än ett stort och klumpigt?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 503
Ort: Malmö

InläggPostat: 2016-03-23 11:24:53    Rubrik: Svara med citat

dontommazo skrev:
p8 skrev:
LarsL skrev:
Detta måste väl främst vara riktat emot Nissan och Chademo, antar jag.


Precis! Chademo fanns långt innan CCS - jag har en bil från 1996 som har Chademo inlet från fabrik. Det är lite komiskt när några tillverkare uppfinner en ny standard (CCS) och sedan ropa på att "man måste ha EN standard"...


Wow, jag visste inte att chademo har funnits så länge! Vad är det för bil från -96 som har det, RAV4 EV? Antar att chademo inte är lika framtidssäkert som CCS, att specifikationen inte klarar lika hög effekt?


Se här:
https://www.youtube.com/watch?v=7xiQP06MNaI

Det funkade dock inte...
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nyhetsbrev Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.17 sekunder att ladda.