Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hästar och Watt

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gego
Gäst





InläggPostat: 2007-12-29 14:33:35    Rubrik: Hästar och Watt Svara med citat

jag har en fråga, hur kan man räkna ut hur många hästkrafter en elmotor har om man tittar på dess effekt?

finns det någon enkel formel?

och hur stora fordon kan en motor på tex. 10kW dra?

//Gustav Hartvigsson
Till överst på sidan
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2007-12-29 15:15:55    Rubrik: Svara med citat

1kW = 1,36Hk
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 980
Ort: Gbg

InläggPostat: 2007-12-29 17:02:16    Rubrik: Svara med citat

En Truckelmotor på 10 kW kontinuerlig effekt (kortvarigt det tredubbla -30 kW) ger en VW Golf en fart på CIRKA (!) 70 km/h på plan väg.
Finns käcka formler som uträknar dragkraft i Newton (10 N = 1 kg) ett fordon beroende på dess luftmotstånd, rullmotstånd, förluster i ev vxl.låda och elmotor, behöver för en vis fart.

Luftmotstånd = fordonshastigheten i kvadrat x frontytan x cw-värdet x ½ luftttätheten.

http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1597/a1597.php&var=
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-12-29 17:54:51    Rubrik: Svara med citat

Effekten som fodras är bara resultatet av hur fort du vill färdas/accelerera.

Några exempel på vikteffekter och toppfart, data på accelation är svår att få tag på.

Moped ca 0,008hk/kg (30km/h)
Clio Electrique 0,022hk/kg 100km/h
Sossecontainer 0,1hk/kg 180km/h
Porsche Turbo 0,3hk/kg 320km/h
Suzuki Hayabusa 0,5hk/kg 305km/h
Jas 39 Gripen ca 2,8hk/kg 2450km/h
Saturn V (månraket) ca 3,4hk/kg 38938km/h!!
Topfuel dragster ca 10hk/kg 530km/h efter 4,45s!!

Saturn V hade en dragkraft på 34MN och en startvikt på 3038ton, trots vikten hade den både hög acceleration och toppfart.

Omräkningsfaktor dragkraft (N) till hk förutsätts 3,25N~1hk
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-12-29 21:13:23    Rubrik: Svara med citat

Om jag förstår senaste inlägget rätt så behövs det för att köra en moppe i 30 km/h som väger (inkl förare) 100 kg följande kraft:

100kg*0.008hk/kg = 0.8 hk
0.8 hk / 1.36 hk/kw = ca 0.6 kw

en 600w motor alltså. (låter rimligt)

El-clio, 100 km/h:

0.022*1300/1.36 = 21 kw (det stämmer ju, eeh eller?)

fast, jag vräker ju inte på alla 21 kw när jag kör i 100. jag ligger på ca 3 streck, så länge det inte är uppförsbacke... hur mycket det nu blir i kw??? Är alla sex strecken = maxeffekt 22 kw?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-12-29 22:12:13    Rubrik: Svara med citat

Vad gäller Clio (som jag börjar kunna utan och innan) stämmer dina funderingar helt.
Clio har dock en effektbegränsning, 275A är max ström under 30s, därefter styr fartreglaget (hackaren) ned strömmen till 180A.
Det motsvarar ca 21kW resp 16,4kW, jag brukar kunna klara 100km/h på plan mark med ca 70-90A det motsvarar då ungefär 8-10kW.

Märkligt nog tycker jag inte förbrukningen stiger lika mycket som den borde vid "forcerad" körning, plattan i mattan i 2,5mil ger nästan samma förbrukning som normalkörning, bara ca 10% mer. Vid "gubbkörning" går det dock att spara betydligt mer, kanske 20-30%.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pgerts
Nyfiken


Registreringsdatum: 21 juni 2008
Inlägg: 8
Ort: Fjälkinge

InläggPostat: 2008-06-21 18:55:40    Rubrik: Svara med citat

Detta är ju ett gammalt inlägg men som ny läsare ställer jag mig undrande till om man kan jämföra kW och hästkrafter så där med en faktor.
Hästkraften/kW på en bränsledriven bil räknas väl som överförd effekt till hjulen.
På en eldriven bil bör väl effekten snarare vara den inmatade effekten till motorn? Om det är så har man en hel del förluster i verkningsgrad i både fartreglaget, (batterierna) och motorn - allt som blir värme är förluster.
Å andra sidan är en elmotor ofta väldigt grym med moment jämfört med en bränslemotor.
/Patrik
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-06-21 20:06:15    Rubrik: Svara med citat

Den effekt som presenteras på motorer (el /förbrännings) är generellt alltid axeleffekten, hästkrafter är ett gammalt utryck som inte ska användas men 1,36hk motsvarar 1kw.
Sedan finns det diverse mindre nogräknade tillverkare österut (för den delen även västerut) som presenterar inmatad effekt på t.ex handverktyg, det gör att de kan tyckas kraftiga men deras uselt konstruerade motorer brinner snart upp pga låg verkningsgrad.

På förbränningsmotorer fanns/finns? det 2 mätmetoder SAE och DIN, SAE är motorn exklusive generator, fläkt, oljepump, styrservo, ac, osv, DIN är med alla hjälpsystem, skillnaden är ca 5-10hk.

Skulle en förbränningsmotor presentera effekten med hjälp av inmatad energi skulle en normal familjebil vara på ca 760kW (1000hk)! Clion's siffror är 31kW under 30s sedan 20,5kW, axeleffekten är då 21kW respektive 16,4kW.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-06-23 13:52:33    Rubrik: Svara med citat

Så, Julle, är det så att man kan räkna med en ungefärlig förlust på 1/3 av den inmatade effekten i en elmotor (om man bortser från dåliga asiatiska handverktyg) eller är variationen mycket stor mellan olika motorer? 21kw/31kw = ca 2/3. betyder alltså att jag måste mata in 3300 watt el i min 2200w motor för att få ut märkeffekten?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-06-23 15:37:48    Rubrik: Svara med citat

Nu är det inte riktigt så enkelt, det beror på varvtal och belastning samt en hel del annat var konstruktören har lagt optimal verkningsgrad.
Clio är inte optimerad för 275A kontinuerligt, troligtvis ligger 100-140A närmare högsta verkningsgrad.
Fördelen med likströmsmotorer är just förmågan att kortvarigt kunna överbelastas kraftigt för att öka momentet vid start.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pgerts
Nyfiken


Registreringsdatum: 21 juni 2008
Inlägg: 8
Ort: Fjälkinge

InläggPostat: 2008-06-28 07:04:14    Rubrik: Svara med citat

Det är stor skillnad i verkningsgrad på elmotorer.
Därför har övergången från likströmsmotorer med kol till de så kallade borstlösa motorerna gått väldigt fort de senaste åren.

Även borslösa motorer har förstås olika verkningsgrad men över 90% är inte lass svårt att nå om man har någorlunda vettig tillverkningskontroll.
Här liksom med annat så brukar det vara så att bättre grejor är något dyrare.

I princip styrs de nya motorerna av en växelriktare men den är inte riktigt att jämföra med de frekvensomriktare som används till vanliga asynkronmotorer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.