Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Ioniq
Gå till sida 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-02-29 18:30:34    Rubrik: Hyundai Ioniq Svara med citat

http://www.hyundai.se/hyundais-nya-elbil-ioniq

Vad tror vi om denna då? Svårt att hitta några uppgifter, det stod 25 mils räckvidd nånstans. Frågan är om det är 25 riktiga mil eller Leafmil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-02-29 19:30:44    Rubrik: Svara med citat

finns en till tråd:

http://elbil.forum24.se/elbil-about6394.html
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-02-29 20:11:45    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
finns en till tråd:

http://elbil.forum24.se/elbil-about6394.html


Ah...lite bråttom där i min entusiasm över en ny elbil som släpps lagom till jag ska lämna tillbaka leafen.

Läste man den tråden blev man ju tyvärr inte jättesugen..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-03-01 06:07:52    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:

Ah...lite bråttom där i min entusiasm över en ny elbil som släpps lagom till jag ska lämna tillbaka leafen.

Läste man den tråden blev man ju tyvärr inte jättesugen..


Nej men det behöver inte vara så... ibland är dem enkla och genomtänkta prylar med samma funktionalitet och fantastisk KONKURRENSKRAFTIGT pris vinnande koncept och kioskvältare... som jag skrev i andra tråden blir Ioniq med liknande utrustning som Leaf 30Kw med ZOE Pris ex. batteri hyra så har vi vinnande koncept... det påminner mig om VW Golf på 70-talet som tog EU marknaden över natt, men liknande bilar hade funnits tidigare utan lika mycket succé...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-03-01 09:09:36    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
byrikaberta skrev:

Ah...lite bråttom där i min entusiasm över en ny elbil som släpps lagom till jag ska lämna tillbaka leafen.

Läste man den tråden blev man ju tyvärr inte jättesugen..


Nej men det behöver inte vara så... ibland är dem enkla och genomtänkta prylar med samma funktionalitet och fantastisk KONKURRENSKRAFTIGT pris vinnande koncept och kioskvältare... som jag skrev i andra tråden blir Ioniq med liknande utrustning som Leaf 30Kw med ZOE Pris ex. batteri hyra så har vi vinnande koncept... det påminner mig om VW Golf på 70-talet som tog EU marknaden över natt, men liknande bilar hade funnits tidigare utan lika mycket succé...


Typ som Tesla gjort i premiumsegmentet!
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-03-02 09:39:17    Rubrik: Svara med citat

28 kwH

155 miles uppges på flera ställen dvs 249km

till rätt pris kan detta bli väldigt bra!

Hyundai har (enligt mina egna erfarenheter) väldigt ärliga förbrukningssiffror på sina dieselbilar.


denna kan vara min nästa bil efter i3!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-03-02 09:49:32    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
28 kwH

155 miles uppges på flera ställen dvs 249km

till rätt pris kan detta bli väldigt bra!

Hyundai har (enligt mina egna erfarenheter) väldigt ärliga förbrukningssiffror på sina dieselbilar.


denna kan vara min nästa bil efter i3!

nedc. Så strax under 20 i verkligheten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-03-02 10:11:00    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
theo skrev:
28 kwH

155 miles uppges på flera ställen dvs 249km

till rätt pris kan detta bli väldigt bra!

Hyundai har (enligt mina egna erfarenheter) väldigt ärliga förbrukningssiffror på sina dieselbilar.


denna kan vara min nästa bil efter i3!

nedc. Så strax under 20 i verkligheten.


Förmodligen? Vad är i3 rex uppgiven till? vet ju hur långt man kommer på den
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-03-02 13:17:44    Rubrik: Svara med citat

I koreanska körcykeln kommer man 17 mil, så jag skulle tro att detta är närmare sanningen än 20.

Koreanska körcykeln listar Leaf på samma räckvidd som EPA-cykeln som är rätt rimlig. i3 (inte REX) har 13 mil range med EPA-cykeln.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-03-02 13:40:52    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
I koreanska körcykeln kommer man 17 mil, så jag skulle tro att detta är närmare sanningen än 20.

Koreanska körcykeln listar Leaf på samma räckvidd som EPA-cykeln som är rätt rimlig. i3 (inte REX) har 13 mil range med EPA-cykeln.


Rex klarar om man undviker motorväg och under väldigt bra förutsättningar 12-13
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-03-03 09:30:39    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
tor.ake skrev:
I koreanska körcykeln kommer man 17 mil, så jag skulle tro att detta är närmare sanningen än 20.

Koreanska körcykeln listar Leaf på samma räckvidd som EPA-cykeln som är rätt rimlig. i3 (inte REX) har 13 mil range med EPA-cykeln.


Rex klarar om man undviker motorväg och under väldigt bra förutsättningar 12-13


förbrukning som I3 och massa andra bilar i samma klass har varma halvåret på omkring 1.75kWh/mil... Applicerar man till Ionoq batteri pack som annonseras på 28kWh så hamnar det omkring 16mil som är helt OK... Är dem smarta att satsa på starkare onboard laddare och samma pris som fulutrustad I30 så har man vinnande koncept att välja mellan hybrid, plug-in eller elbil... Jo mer man läser om bilen dessutom mer luktar det stor succé:

http://www.hyundaimotorgroup.com/MediaCenter/News/Press-Releases/hmc-ioniq-lineup-160301.hub#.Vtf13_B86rU
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-03-03 22:16:37    Rubrik: Svara med citat

Blev ju lite liv i den här tråden trots att det är en dubblett.

Hamnar den på ett pris under 250000:- kan det naturligtvis bli succé! För egen del, när det är dags att byta in leafen, hade jag nog hellre lagt en slant till för 5-10 mils längre räckvidd.

Nu har jag haft leafen på firman i snart tre år utan att det vart alltför ansträngande för firmans ekonomi. jag kan således skaffa en bil i samma prisklass igen när det är dags i augusti. En 30 kWh leaf känns ju lite tråkigt, man vill ju prova nåt nytt.

Det verkar ju som det blir ett tekniksteg 2017 med Model 3, Bolt och säkert fler, hade hoppats att Ioniq var den första bilen ut med räckvidd över 30 mil, förutom tesla förstås.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-03-04 13:19:25    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
theo skrev:
tor.ake skrev:
I koreanska körcykeln kommer man 17 mil, så jag skulle tro att detta är närmare sanningen än 20.

Koreanska körcykeln listar Leaf på samma räckvidd som EPA-cykeln som är rätt rimlig. i3 (inte REX) har 13 mil range med EPA-cykeln.


Rex klarar om man undviker motorväg och under väldigt bra förutsättningar 12-13


förbrukning som I3 och massa andra bilar i samma klass har varma halvåret på omkring 1.75kWh/mil... Applicerar man till Ionoq batteri pack som annonseras på 28kWh så hamnar det omkring 16mil som är helt OK... Är dem smarta att satsa på starkare onboard laddare och samma pris som fulutrustad I30 så har man vinnande koncept att välja mellan hybrid, plug-in eller elbil... Jo mer man läser om bilen dessutom mer luktar det stor succé:

http://www.hyundaimotorgroup.com/MediaCenter/News/Press-Releases/hmc-ioniq-lineup-160301.hub#.Vtf13_B86rU


Jag vill inte vara "han" men om jag kollar på MIN förbrukning med en REX så ligger min (rex) på 17.5 / 100 km (inte för den varma årstiden utan generellt), av alla som är med i "communityt" och låter sina uppgifter vara med så ligger snittet på 17.0 / 100 km (året runt).

Min gissning är att i3 (trots lågt uppgivet värde vid bästa möjliga förhållanden , den är väl tom snålaste bilen på marknaden) överlag ligger högre än många konkurrenter tack vare att det är så lätt att gasa (och ruskigt kul för den delen) . MEN frågan är om det är 28kwh utnyttjningsbart på ioniq, i3 har ju 18kwh utnyttjningsbart men kia ligger väl på 24kwh?

Om det skulle visa sig att det är 28kwh totalt med kanske närmre 24 unyttjnignsbart så blir ju räckvidden betydligt kortare =/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-03-04 17:18:04    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:


Jag vill inte vara "han" men om jag kollar på MIN förbrukning med en REX så ligger min (rex) på 17.5 / 100 km (inte för den varma årstiden utan generellt), av alla som är med i "communityt" och låter sina uppgifter vara med så ligger snittet på 17.0 / 100 km (året runt).

Min gissning är att i3 (trots lågt uppgivet värde vid bästa möjliga förhållanden , den är väl tom snålaste bilen på marknaden) överlag ligger högre än många konkurrenter tack vare att det är så lätt att gasa (och ruskigt kul för den delen) . MEN frågan är om det är 28kwh utnyttjningsbart på ioniq, i3 har ju 18kwh utnyttjningsbart men kia ligger väl på 24kwh?

Om det skulle visa sig att det är 28kwh totalt med kanske närmre 24 unyttjnignsbart så blir ju räckvidden betydligt kortare =/


Kia och Hyundai har redan en gång i tiden betalad högt pris för missvisande siffror när deras bilar drog mer bränsle än EPA deklarerad och dem hade betalat sina kunder skadan i form av ersättning i pengar, därför när dem deklarerar nåt idag så är det 3 ggr testad och enligt norm deklarerad... det sagt så har tex. KIA Soul deklarerad kapacitet på 27kWh och i packet så finns det 30, men bara dem 27 är tillgängliga... 28 som Ioniq ska få kommer definitivt att vara 28 och delar man det med det som Normal elbilst förbrukar ca. 1.75 så har man ganska mycket räckvidd (ca.16mil)... det finns så mycket att 95% folk klarar sig 350 dagar i året... Mr. Green

det finns intressant video när italiensk journalist bläddrar Ioniq portfolio:

https://youtu.be/bpvXmbOyV6o

290Nm - acceleration
310Nm - retardation
6.6kW - laddare
28kW - batteri
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 214
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2016-03-04 18:03:56    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
... det sagt så har tex. KIA Soul deklarerad kapacitet på 27kWh och i packet så finns det 30, men bara dem 27 är tillgängliga...

Stämmer bra det.

http://avt.inl.gov/pdf/fsev/batterySoul1919.pdf
_________________
Soul EV -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-03-04 18:36:08    Rubrik: Svara med citat

Elmil skrev:
elfi skrev:
... det sagt så har tex. KIA Soul deklarerad kapacitet på 27kWh och i packet så finns det 30, men bara dem 27 är tillgängliga...

Stämmer bra det.

http://avt.inl.gov/pdf/fsev/batterySoul1919.pdf


Hur långt kommer du på din under olika förhållanden elmil?

Inte nåt miljöpyspuffande utan vanlig körning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 214
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2016-03-04 19:24:25    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
Hur långt kommer du på din under olika förhållanden elmil?

Inte nåt miljöpyspuffande utan vanlig körning.

Kan väl som exempel ta ett par sträckor från Stockholmsresan jag gjorde i onsdags (temp runt 0 grader):
Västerås - Kista 92km, farthållare runt 100 (verklig), SOC 97-24%
Hem på natten i blötsnösnöväder:
Västerås - Smedjebacken 103km, farthållare runt 70, SOC 94-20%

Passerade 2800 mil idag, förresten. Smile
_________________
Soul EV -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-03-05 07:38:36    Rubrik: Svara med citat

Mycket spekulationer om pris, men finns det någon officiell prisuppgift (riktpris) över huvudtaget på bilen? Räckvidden verkar minst sagt snål med tanke på att opel ampera e kommer så snart därefter och alla andra elbilar förväntas ta drastisa steg uppåt eller dö i samband med det...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-03-05 10:13:24    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
Mycket spekulationer om pris, men finns det någon officiell prisuppgift (riktpris) över huvudtaget på bilen? Räckvidden verkar minst sagt snål med tanke på att opel ampera e kommer så snart därefter och alla andra elbilar förväntas ta drastisa steg uppåt eller dö i samband med det...


Prislappar lär anpassas. Ingen vill stå med en massa osålda bilar....
Sedan att bolt\nya ampere skule vara någonting som tar död på alla andra elbilar har jag svårt att tro. Ioniq lanseras 2016 oktober i sverige och vad jag vet kommer inte opel förrän tidigast nästa vår vilket gör alla jämförelser med den helt meningslösa - det kommer alltid något bättre om man väntar. Tesla 3 samma sak, är grymt sugen på en tesla men när var hur är något man måste ta i beaktande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-03-05 11:22:01    Rubrik: Svara med citat

theo skrev:
JFAH skrev:
Mycket spekulationer om pris, men finns det någon officiell prisuppgift (riktpris) över huvudtaget på bilen? Räckvidden verkar minst sagt snål med tanke på att opel ampera e kommer så snart därefter och alla andra elbilar förväntas ta drastisa steg uppåt eller dö i samband med det...


Prislappar lär anpassas. Ingen vill stå med en massa osålda bilar....
Sedan att bolt\nya ampere skule vara någonting som tar död på alla andra elbilar har jag svårt att tro. Ioniq lanseras 2016 oktober i sverige och vad jag vet kommer inte opel förrän tidigast nästa vår vilket gör alla jämförelser med den helt meningslösa - det kommer alltid något bättre om man väntar. Tesla 3 samma sak, är grymt sugen på en tesla men när var hur är något man måste ta i beaktande.


Jag brukar titta i EU, typ Tyskland bara för referens... Kia Soul EV där köps för ca. 28 tEUR:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?isSearchRequest=true&vc=Car&dam=0&ms=13200%3B29&ft=ELECTRICITY

Jag har tittat intervju med Hyundai ansvarig där han säger att basmodell hybrid 19, plugin 22 och el under 25tEUR är mål... Men våra kära leverantörer kommer att packa in Nordic-pack + supermiljöbilspremien som resulterar med säg 300-ish tusen... Jag spekulerar mellan tumme och pekfingret 319för el Ioniq... galen

Har läst nyligen att Norge förväntar priset på runt 300tkr för Model 3, men i mina öron det låter som efter avdragen premie...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Nästa
Sida 1 av 15

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.05 sekunder att ladda.