Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Nån som vet nåt om likströmsmotorer?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-01-03 00:09:45    Rubrik: Nån som vet nåt om likströmsmotorer? Svara med citat

Jag har en 2.2kw likströmsmotor med motorstyrning i min "mini-el" moped. Den har fungerat, men när jag testade sist hördes bara ett surrande ljud (det var frekvensen på motorstyrningen) men motorn var helt stilla. Nån som är van att meka med likströmsmotorer som kan ha en idé om var jag ska börja? Vad / var jag kan mäta spänningar etc. för att felsöka? Det kom ju väldigt olägligt då jag precis monterat motorn på hjulaxeln, viket var bökigt. Trångt är det så att komma åt och kolla kolstift blir svårt. Den har tyvärr blivit utsatt för fukt under hösten, kanske det kan ha en inverkan?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-01-08 23:59:33    Rubrik: Svara med citat

Vad är det för motor och controller(hackare) ?? Märke modell.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-01-12 16:26:09    Rubrik: Svara med citat

Jag ser ingen märkning npå motorn - antar att det är en bosch likströmsmotor 2.2kw. motorn har fyra anslutningar - A1 A2 F1 F2 vilket är ankare / fältlindning.

Hackaren är en SPECMA PCM / Curtis controller med FYRA utgångar: B+ B- A2 samt M-.

B+ och B- går till batteriet, b+ och a2 går til motorns ankare (antar jag) och M- går via korskopplade kontaktorer (fram / back) till motorns fältlindning. Jag antar att magnetiseringsströmmen är konstant. (hm.. eller? att den ligger mellan m- och a2 antyder kanske att den regleras på något vis Rolling Eyes )

Ljudet ändrar karaktär beroende på gaspedalens läge så jag antar att i alla fall den delen av hackaren fungerar. Kan ju vara nån av kontaktorerna som strejkar... den har tyvärr stått ganska fuktigt några månader Rolling Eyes

kontaktorerna borde jag väl kunna mäta upp om de funkar tycker jag... men jag har ingen aning om vilka spänningar man förväntar sig över motorns fyra kontakter....

funkar det att mäta den hackade spänningen direkt över ankaret med en digital voltmeter eller kommer den att få panik när den kör fyrkantsvåg i 10.000 Hz?

jag har dessutom en reservmotor med bara 3 kontakter.. har ingen aning hur den ska kopplas in - trodde att man behövde två för ankaret och två för fältlindningen... å vilken som är vad vet jag inte...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Wiik
Aktiv


Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 87
Ort: Hallsberg

InläggPostat: 2007-01-12 23:06:14    Rubrik: Svara med citat

Har du verkligen en likströmsmotor på fordonet och en fyrkantsvåg ut från hackaren?
I mina öron låter det som du har problem redan där i så fall, om du nu har fyrkantsvåg ut från hackaren så skulle jag rekomendera dig att fixa ett ocilioskop och sen titta på signalen ut från hackaren för har prylarna blivit utsatta för fukt så är det nog störst risk att nåt har hänt hackaren och inte elmotorn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-01-13 00:58:38    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte han menar fyrkantsvåg det är nog snarare. "går det mäta pulsad (hackad) spänning" som är frågan

Varför jag ställde föregående har jag inte en aning om jaja.... det är ju alltid bra med ytterligare information.

Det finns inte så mycket som kan hända med en DC motor, så om din Ellert bara har stått still och motorn går runt och inte rostat ihop fullkomligt så tror jag du kan utesluta motorfel.
Det skulle möjligtvis vara om kolen av nån outgrundlig anledning inte har kontakt med kollektor men osannolikt om bilen bara stått.
Kollektor som ärgat iof. men nä..........
Mät resistansen över a1 och a2 den ska inte vara oändlig snarare under en ohm (gissningsvis)

Däremot kontaktor är inte helt osannolikt.
Mät spänning över a1-a2 och f1-f2 på motor med lite gas (det går alldeles utmärkt med en digital multimeter) Och ta det försiktigt med gasen det är ju dumt och bränna sönder saker i onödan.
Saknas det spänning på "krets A_rmature" eller "krets F_ield" arbeta dig bakåt på den kretsen som det inte finns spänning mot hackaren.
Mät kontaktorn genom att mäta om det blir nån spänning mellan + till + och - till - när du gasar lite.
Eller kanske lite mer logiskt förklarat från anslutning till anslutning på en och samma kontaktor.
För det var väl 2 ansl. på varje kontaktor eller var det dubbel mod.
OM det blir spänning är kontaktorn inte riktigt kurant, spänningsfallet ska vara väldigt litet helst obefintligt.
Det går ju givetvis att mäta resistansen över kontaktorn men det ger inte hela sanningan.

Om det inte är nåt fel på kontaktorn ja då är det väl hackaren som blivit fuktskadad Sad
Sitter hackaren lustigt placerad med anslutningar i vattensprut uppåt el likande ? kanske utsatt för droppande vatten.

Jag har en 24-36volt 300ah hackare liggande är dock inte helt 100% på funktion har inte hunnit prova efter rep.

Citat:
Jag antar att magnetiseringsströmmen är konstant. (hm.. eller? att den ligger mellan m- och a2 antyder kanske att den regleras på något vis )

Ja det senare antagandet är riktigt man reglerar både fält och ankare.
Om man släpper på fullt ös på fält kör du nog sönder drivlina vid första stillastående fullgasstart
Man reglerar vridmoment genom att styra fältströmmen på en shuntmotor
jag fick en mycket (nästan 2 timmars lunch) utförlig förklaring av hur man styr en shuntmotor på ett effektivt sätt av en programmerare på DMC i Holland, tyvärr är det bara fragment av den förklaringen kvar Confused (snart 34 och dement Shocked )

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-01-13 10:09:45    Rubrik: Svara med citat

sprang på en sida med bra info
http://www.ralfwagner.de/mini.htm
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-01-15 00:19:25    Rubrik: Svara med citat

tack för svaret. Låter ganska självklart det du skriver . nu kanske jag kommer igång... kanske ska spruta hackaren full med sån där antifuktsprej. Det funkade ganska bra på UCL-kontakterna på Clion Cool

wiik: 4-kantsvåg kanske var fel term, ja. galen

synd att jag har så lite tid för mina fordon att båda står still nu Mad

ha det så gott


Senast ändrad av jens den 2008-01-30 12:48:03, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-01-15 10:49:55    Rubrik: Svara med citat

Skulle tro att detta är en snarlik kontroller

manual
http://www.curtisinst.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.DownloadPDF&file=1204%5F05%2Epdf

http://www.curtisinst.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.dspProductCategory&catID=11

Och slutligen titta längst ner på följande sida
http://www.ralfwagner.de/mini/technik/ecurtis.htm

Under "Fehler"
där står följande (översatt med Babelfish)

A well-known error is the Stellerausfall, with vehicles before seriennummer 3006. There the Steller stands perpendicularly with the connections upward. Water break-down can be the result. If you have such a vehicle, I recommend to seal the connections again (silicone or the like). There were give problems with vehicles those for a very long time is confessed and then again in enterprise went. A Stellerausfall can express itself apart from the total failure also in such a way that the vehicle drives only modulation rate or jerk ELT. On hot days during slow uphill drive it can also be the fact that the Steller down-regulates temperature-dependent or switches cooling off leaves
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.