Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ombyggd mini-el

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-08-05 17:20:48    Rubrik: ombyggd mini-el Svara med citat

för någon månad sedan köpte jag en delvis demonterad mini-el elmoped.

Very Happy

Den är ombyggd / uppgraderad till city-el fast utan CPU. (manuell panel)

den har 3 st blybatterier á 80ah/5h som tillsammans ger 36 volt vilket via en potentiometer vid gaspedalen matar en 2kw likströmsmotor.

efter att ha kopplat lite så vet jag nu allt om likströmsmotorer, känns det som (i alla fall den sorten). Har dock inte hunnit/lyckats ansluta kraftöverföringen - en drivrem direkt på motorn till bakaxeln, men med lite pillande ska det nog gå.

nån annan som har erfarenhet av ellerten?




Senast ändrad av jens den 2008-05-27 14:31:51, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-05-27 14:27:33    Rubrik: Svara med citat

Kan berätta att jag i går kväll äntligen fått igång 2.5kw motorn i min ombyggda mini-el. Motorn har inte velat röra sig och jag misstänkte att jag hade sabbat motorstyrningen! Men det visade sig att anslutningarna till motorn inte följde standard eller den ritning jag hade. Men nu är den riktigt inkopplad och jag provkörde med bakhjulen i luften i garaget igår. tjohoo!

Fattas bara en del mekaniskt pysslande, bl.a. ska jag försöka få plats med batterierna i ett grymt trångt utrymme, men det ska nog ordna sig. Om nån vecka eller så (är inte i närheten av det garaget så ofta) ska jag väl vara ute på vägarna. Ska bara skaffa en sån där ful röd triangel att fästa bak på fordonet först.



(gammal bild)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-05-27 18:08:36    Rubrik: Svara med citat

Behövs LGF-skylt? Är den inte reggad som moped, dvs >=30km/h
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2008-05-27 22:53:02    Rubrik: Svara med citat

Skylten kan ju förhoppningsvis reducera risken för alt för närgångna besök bakifrån.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-05-28 09:57:13    Rubrik: Svara med citat

Den är reggad som moped, men en sån där triangel tror jag kan vara bra. Har sett att många av de där nya mopedbilarna har en sådan. Något som jag däremot måste ha är en liten metallskylt med ramnummer/motornummer. Den finns inte så jag får väl ha med mig regbeviset.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2008-05-28 11:48:34    Rubrik: Svara med citat

Ta en kopia och ha med dig. Förvara orginale säkert, svårt om inte omöjligt att få tag på igen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2008-05-28 11:54:37    Rubrik: Svara med citat

Så har jag också gjort.
Kopian i fordonet & orginalet hemma. Vet dock inte vilket som är säkrast när man har en 2,5 årig pojke till vilde hemma......

Fast i mitt fall är det registreringsbesiktningsprotokollet (långt ord eller?) från 1998 med chassi nummer & motornummer. vilket är beviset att den är godkänd som gamla tidens moped.
I mitt fall har jag inget från vägverket.
Borde jag ha det?

LGF skylt ska jag också skaffa det kan kännas skönt när man ibland kör på 90 väg med växelvisa körfält och wireräcke.

Mvh Rikard
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-05-28 12:35:08    Rubrik: Svara med citat

Jag ska kopiera det.

Mitt heter "besiktningsinstrument" och är utfärdat av AB Svensk Bilprovning 1991 i samband med import från Danmark.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-06-08 00:56:46    Rubrik: Svara med citat

Har provkört idag några kilometer. Batterierna verkar ha bilvit ganska kassa under den tid de stått obrukade.



Jag hade monterat allt - trodde jag.

Jag kom 30 meter, sedan började remmen på motorn slira i en liten uppförsbacke. Jag backade och försökte igen... konstiga ljud - mer slira... hoppsan! Remmen börjar krypa ut!

Jag hade missat att jag måste säkra motorfästet i hjulaxeln från att röra sig i sidled. När det skumpade lite så rörde sig motorn fram och tillbaks tills ena kullagret hoppade ur! Motorn hamnade snett i förhållande till axeln och remmen började krypa av.

Det blev en del slitage på remmen i och med denna incident, men nu har jag säkrat motorfästet med en fästring på vardera sidan. (Det var en halv dags arbete för tre personer - båda hjulen av, motor loss, ut med hjulaxeln och på med ringarna och tillbaks med alltihop igen. Motorns tyngd hängde på hjulaxeln så det gjorde att det blev grymt trögt att dra ut axeln...)



Drivremmen (med 12 st åsar) spänns med en remspännare som består av två rullar. Spännaren måste kunna röra sig fram och tillbaks för att remmen ska få rätta greppet när motorn drar. (beroende på fram/back). Det verkar som om den rör sig lite trögt, för det räcker inte alltid med motorns drivkraft för att den ska "gå i lås" och då kan remmen lätt slira och det lilla drivhjulet på motoraxeln blir glödhett. På bilden nedan kan man se att spännaren sitter något snett. Antagligen tar det emot nånstans.



Jag råkade också missa att släppa handbromsen vid något tillfälle, tyckte den gick dåligt! Just nu saknas helt instrumentpanel men jag ska så snart som möjligt ordna varningssignaler för handbroms, blinkers, helljus mm.. så att jag har koll på sånt. Råkade köra en bra bit med helljuset på mitt på dagen vilket var lite onödigt.

Det är grymt trångt i motorutrymmet om batterierna är monterade på plats så innan jag är klar med justeing av drivrem mm. så kommer ett avbatterierna att stå i "bagageutrymmet"



Många stannade till och tittade när jag kom susande förbi... Razz


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-06-15 20:20:18    Rubrik: Svara med citat

Jaha, det här verkar bli min egen lilla mini-el blogg.

Har ju inte elmopeden hemma än, så det blir lite sporadiska besök då jag jobbar lite med den. Ska dock fixa en plats åt den hemma ganska snart.

Jag blev förfärad då jag upptäckte häromdagen att motorn knappt rörde sig ... det visade sig att det var kortslutning i plugdioden som används till motorbromsen. En ström på 275 A gick genom plugdioden och fältlindningen - vilket givetvis fick fältlindningen att bli mycket het inom bara några sekunder.

Efter att ha studerat en del elscheman och fattade att det var dioden (trodde först det var kortslutning i motorn eller mellan ett par kablar) så kopplade jag helt enkelt bort den. Sen fungerade det utmärkt igen. Jag fick också svar på en fråga som jag inte känt till tidigare , vilket gör att jag nu vet hur man bör bygger en bra DC-motorstyrning. Eftersom jag har en extramotor liggande tänker jag använda den som testobjekt för mina kommande DC-styrningar. Jag räknar med att kunna bygga en DC-styrning för upp till 60 volt och 150 Ampere för ett par tusenlappar - en bråkdel av priset på existerande styrenheter. Kanske kan vara intressant för hobbybyggaren som vill tillverka ett mindre elfordon / elmoped. Projektet blir nog inte förrän till hösten/vintern, jag har för mycket annat på gång nu. Om jag kommer på en lösning med återmatande bromsning kan det bli en ännu intressantare styrning. Och förhoppningsvis kan jag komma upp i mycket högre spänning så småningom.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-06-21 22:47:55    Rubrik: Svara med citat

The flying banana 12

http://www.evalbum.com/947
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.58 sekunder att ladda.