Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Projekttråd: Bygge av elbil, planering inför byggstart

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ERnsT
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 juni 2008
Inlägg: 7

InläggPostat: 2008-06-04 12:59:01    Rubrik: Projekttråd: Bygge av elbil, planering inför byggstart Svara med citat

Hej, Fredrik heter jag och håller hus i skogen 4 mil söder om Jönköping.
Jag har alltid pillat påtok för mycket på tekniska saker, och byggt lite bilar tidigare. Nuså har jag kommit till den punkt då det är dags att bygga en elbil.
Bilen kommer först och främst användas som pendlarbil, jag åker idag ca 12 mil om dagen, mestadels motorväg.
Eftersom att det både är lång sträcka och hög hastighet som jag vill kunna transporteras så inser jag redan nu att: 1, bygget kommer att ta tid. 2, det blir dyrt. Så det är inget "budgetprojekt".
Största problemet är ju att hålla nere vikten på ekipaget för att på så sätt "spara energi", därför är det tänkt att jag ska bygga på en locost seven.

Dessa locost bilar väger alltifrån 420kg och uppåt. 420kg är dock en ren racevariant. Men det är ett utmärkt utgångsobjekt, då bilen är lätt och det är lite luftmotstånd. Jag har också jobbat mycket med glasfiber, så större delen av karossen kommer bli i detta lätta och trevliga material.

Nu till lite frågor, för att komma så pass långt antar jag att jag måste kunna ta tillvara på energin som går till spillo vid inbromsningar osv.
Vad bör man använda sig av för motortyp för att ta tillvara på den energin?

kom gärna med tips och råd ifrån era egna erfarenheter, då jag är nybörjare och väldigt gärna lyssnar på erfaret folk.

Väl mött, Fredrik N
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-06-04 21:14:26    Rubrik: Svara med citat

Hej

Jag är inte expert på det här, men jag antar att det funkar med vilken sorts elmotor som helst - AC eller DC. Det beror mest på elektroniken om du lyckas återladda energin till batterierna vid inbromsning eller inte. Vissa styrsystem har detta inbyggt, andra har det inte. Att försöka återmata energi om man har skaffat ett styrsystem utan den funktionen kan vara knepigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-06-05 00:39:38    Rubrik: Svara med citat

Om det är mest landsväg lär återladdningen inte vara en av de viktigaste frågorna, den lär ju mest göra nytta vid frekventa start och stopp eller?
Vad säger ni som kör Clio?

Det allra viktigaste är ju vilken sorts batterier man skall välja om du vill ha såpass lång körsträcka och hög hastighet, bly är nog bara att glömma.
Det blir nog att ge sig på att hitta Li-Jon i någon form för dess höga energitäthet i förhållande till vikt och storlek. I dagsläget får man nog räkna med ett-par hundra tusen för ett sådant pack. (gissning).
Kan nog behöva ett på ca: 50kWh..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-06-05 10:06:45    Rubrik: Svara med citat

Eftersom batterikapaciteten i en clio är ca 10 kWh kan det ju knappast behövas 5 ggr så mycket energi för att frakta en hälften så tung bil 50% längre än en clio går. Om vi räknar med att hålla motorvägsfart så kan vi väl lägga till lite extra och landar nog på ca 20 kWh, tror jag. Jag har själv suttit och räknat på en lithium konvertering av en clio med 120 volts system och hittat batterier för ca usd 20000. Då har jag tittat på celler som håller 200 Ah av typen LiFePO4 på beepscom.com. Det finns även 160 Ah från everspring som kostar ca usd 12800. Ganska mycket pengar men man får ju inget gratis eller? Jag har iochförsig inte behov av att varken åka så långt eller så fort så jag kanske väljer att köpa batterier på "bara" 90 Ah. Då kan jag klara nig undan med usd 7200. Med dagens kurs på dollarn så betyder det ungefär 45000 kr. Sen kanske det blir svårt att undanhålla staten de pengar för tull och moms som de såväl behöver för att hålla Sverige rullande...

Angående återladdning så tycker jag att det ger väldigt lite och om jag skulle bygga från "scratch" så skulle jag nog lägga pengar på annat. Det som jag gillar med återladdning är den kraftiga motorbromsen men det fanns ju många som gillade frihjulet på saabarna också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-06-05 15:28:30    Rubrik: Svara med citat

Nej, jag kanske överdrev lite grann, räknade ju på mitt blypack som är på 18kWh, med det är ju vid C20, kanske bara får ut runt 10kWh vid normal drift.
Har uppskattat en körsträcka på ca 6mil blandad körning.
Så kanske 20 eller om man vill ha marginal och inte ladda ur mer än 70-80%, 30kWh skulle vara lagom....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ERnsT
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 juni 2008
Inlägg: 7

InläggPostat: 2008-06-10 14:11:59    Rubrik: Svara med citat

Trevligt med lite feedback och uträkningar.
Eftersom att detta projektet är i planeringsstadiet så lär det ta ett tag innan det är slutfört. Är mycket annat som måste ut ur verkstaden först.

Jag har tidigare inte haft några problem med bensinpriset dock har det varit lite tråkigt att göra som alla andra och köra på bränslen som är beprövade. Men igår när bilskrället tankades för ÖVER 1000kr så slog det slint.

Nu så ligger bilen på blocket och det letas elbil för fullt.
Tanken är att skaffa sig en elbil och köra omkring i medans man bygger "den riktiga". Förhoppningen ligger väl just nu på att fåtag i en vettig clio.

Jag har också suttit och läst igenom en hel del trådar och har en liten fråga. Vad är det som gör att vissa förbrukar så mycket mindre ström än andra per mil? Har sett siffror på allt ifrån 7.7Ah upp till 13Ah har jag för mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-06-10 14:58:04    Rubrik: Svara med citat

Vad som skiljer är egentligen bara vikten på fordonet och effektiviteten på drivpaketet...och naturligvis hur och var man kör...

Ångrar mig lite, är ju också luft och rullmotstånd...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ERnsT
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 juni 2008
Inlägg: 7

InläggPostat: 2008-06-10 15:10:23    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Vad som skiljer är egentligen bara vikten på fordonet och effektiviteten på drivpaketet...och naturligvis hur och var man kör...

Ångrar mig lite, är ju också luft och rullmotstånd...


Så i mitt fall där det är låg vikt (någorlunda med tanke på att det lär bli en del batterier) och troligtvis lågt rullmotstånd. Cw värdet är väl inte världens vassaste med med lite annan design samt att det faktiskt är väldigt liten yta lär ju inte tala emot heller.

Körstilen däremot, euhm, den får vi väl jobba på Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-06-10 18:18:21    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Jag har också suttit och läst igenom en hel del trådar och har en liten fråga. Vad är det som gör att vissa förbrukar så mycket mindre ström än andra per mil? Har sett siffror på allt ifrån 7.7Ah upp till 13Ah har jag för mig.


Clio electrque har ett något underligt sätt att mäta förbrukning...... I AH dvs om det står att det förbrukas 10AH så menas 10 AH av batteripackets 100AH förbrukas per mil mao. bilen skulle då ha kommit 10mil när driftbatteriet är tomt.
Men detta är ju ett synnerligen udda sätt att mäta på i en elbil eftersom när spänningen sjunker så ökar ju uttaget av AH (för att hålla samma effekt) vilket innebär att man får en siffra som ökar mot slutet av räckvidden på en renault som "nollas" vid varje fulladdning (beror på ucl version)

Ett bättre sätt hade väl varit att beräkna kW/h per mil, men så är inte fallet på en renault.

Att det förbrukas så olika beror väldigt mycket på vem som sitter bakom ratten om det är stads eller lansvägstrafik, batteritemp, rullmotstånd, luftmotstånd. batteriskick.
Det sista är speciellt märkbart.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mooy
intresserad


Registreringsdatum: 30 maj 2007
Inlägg: 25

InläggPostat: 2008-06-10 22:11:11    Rubrik: Svara med citat

Men herregud , fy fasen va roligt. Jag sitter och tänkter på exakt samma sak. Nja drömmer iaf. Jag har tyvärr inte koll på mek eller el. Men jag har hittat en och annan Seven som är elbil. tex
http://www.thorr.eu/ (ser ut att kosta mkt)
Och
http://www.evalbum.com/241
http://www.e2v.co.uk/ (ser ut att inte kosta så mkt)

Som jag har hört så är inte seven speciellt bra strömlinjeformad. Jag tror att man få göra en del avsteg från seven normen. Tex Lutande ruta, strömlinjeformade speglar och kanske en bättre noskon.

Du har väl koll på http://www.locostsweden.se/ ,jag tror att du kan hämta mycket nyttigt där.

Jag skulle mkt gärna följa din utveckling endera om du tänker skriva här på forumet eller bara lite privat. Hoppas byggandet blir bra.

/Robin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ERnsT
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 juni 2008
Inlägg: 7

InläggPostat: 2008-06-13 12:19:32    Rubrik: Svara med citat

Planen är att avgå ganska så mycket ifrån traditionella ritningar. Bilen ska få ett tak och designen kommer påminna lite mer om bmw Z3 Coupe.

Planen är att använda bilen året om, som det ser ut idag så skulle jag göra en lite nätt besparing på ca 35 000kr om året att köra elbil jämfört med bensin, i enbart förbrukningsbesparing. Sedan blir väl den löpande servicekostnaden högre (räknar in lite batterihaveri emellanåt).

Detta är inget bygge som ska få sportbilsprestanda, utan är till för att transportera sig hyffsat fort och väldigt billigt. Sedan är det såklart en jätteutmaning, där ligger nog största intresset.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 116
Ort: Gävle

InläggPostat: 2008-06-15 19:42:59    Rubrik: Re: Projekttråd: Bygge av elbil, planering inför byggstart Svara med citat

ERnsT skrev:
Hej, Fredrik heter jag och håller hus i skogen 4 mil söder om Jönköping.
Jag har alltid pillat påtok för mycket på tekniska saker, och byggt lite bilar tidigare. Nuså har jag kommit till den punkt då det är dags att bygga en elbil.
Bilen kommer först och främst användas som pendlarbil, jag åker idag ca 12 mil om dagen, mestadels motorväg.
Eftersom att det både är lång sträcka och hög hastighet som jag vill kunna transporteras så inser jag redan nu att: 1, bygget kommer att ta tid. 2, det blir dyrt. Så det är inget "budgetprojekt".
Största problemet är ju att hålla nere vikten på ekipaget för att på så sätt "spara energi", därför är det tänkt att jag ska bygga på en locost seven.

Dessa locost bilar väger alltifrån 420kg och uppåt. 420kg är dock en ren racevariant. Men det är ett utmärkt utgångsobjekt, då bilen är lätt och det är lite luftmotstånd. Jag har också jobbat mycket med glasfiber, så större delen av karossen kommer bli i detta lätta och trevliga material.

Nu till lite frågor, för att komma så pass långt antar jag att jag måste kunna ta tillvara på energin som går till spillo vid inbromsningar osv.
Vad bör man använda sig av för motortyp för att ta tillvara på den energin?

kom gärna med tips och råd ifrån era egna erfarenheter, då jag är nybörjare och väldigt gärna lyssnar på erfaret folk.

Väl mött, Fredrik N

Hur går det med ditt projekt? Jag är själv sugen att bygga om en Saab till eldrift och jag ska till Huskvarna v30 så har bygget börjat skulle jag gärna titta lite på ditt bygge och hämta inspiration till ett eget projekt. Mitt bygge ska dock bli ett budgetbygge (ej snålt) lämpligt för de kortare resorna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ERnsT
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 juni 2008
Inlägg: 7

InläggPostat: 2008-06-16 10:11:03    Rubrik: Re: Projekttråd: Bygge av elbil, planering inför byggstart Svara med citat

ingemargavle skrev:

Hur går det med ditt projekt? Jag är själv sugen att bygga om en Saab till eldrift och jag ska till Huskvarna v30 så har bygget börjat skulle jag gärna titta lite på ditt bygge och hämta inspiration till ett eget projekt. Mitt bygge ska dock bli ett budgetbygge (ej snålt) lämpligt för de kortare resorna.


Somsagt så är projektet endast i planeringsstadie än så länge. Så det roligaste som finns är väl ett par papper med lite blyertskladd och beräkningar på Wink

Just nu så är jag väl mest inne på att få tag i en färdig elbil tills vidare. För att kunna ha någonting att kika på samtidigt som man åker miljövänligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.6 sekunder att ladda.