Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Erider T4000, dåliga batterier?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-08 15:49:22    Rubrik: Erider T4000, dåliga batterier? Svara med citat

Hej alla elhoj-intresserade!

Jag har precis köpt mig en Erider T4000, kan även heta E-fun 4000 nånting.
Den är från -09, en äldre ägare och har bara gått knappt 400 mil.
Besiktigade den idag med blankt papper, så långt allt väl.

När den köptes angavs en körsträcka på 5-6.5 mil. Toppfart ca 90 km/t.
Jag har 11 km till jobbet, så det borde ju finnas lite marginal tycker jag.
Men efter att ha laddat hojen på jobbet så tog jag mig inte hem, fick dra hojen sista biten...

Vad är det troligaste felet? Är batterierna redan slut?
Det är 72V 40Ah lithiumbatterier kan jag tillägga.

Jättetacksam för tips, MVH Roger.
[img]

[/img]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zerous
intresserad


Registreringsdatum: 14 augusti 2013
Inlägg: 30

InläggPostat: 2015-10-08 16:39:05    Rubrik: Svara med citat

Det låter som om batterierna är slut.

Men det kan bara du kolla. Finns det någon voltmätare eller amperemätare på moppen? Kan du mäta batteripackets spänning eller enskilda celler? Har du en multimeter i närheten? Framför allt ladda så mycket du kan så dina celler inte står tomma för länge, så kanske du kan rädda några celler i bästa fall.

Som en liten jämförelse, min mc 200 kg + förare, 6 mil driftradie vid 70 km/Tim, max hadtighet ca 100 och 75 V 60 ah. Så dina 6,5 mil är nog möjliga, men i lägre farter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-08 16:48:32    Rubrik: Svara med citat

Tack för snabbt svar!

Jag har en batterimätare på mc-n, jag antar att den mäter spänningen.
När jag laddat fullt så är mätaren strax över max, när jag gasar på fullt så sjunker den nästan till hälften. Det borde den väl inte göra så fort med fulladdade batterier... Sen går det snabbt neråt tills strömmen till motorn bryter när mätaren står på rött. Det går att köra en liten bit till då med ytterst försiktig körning, knappt styrfart...

Jag har en multimeter, ska försöka mäta batterierna.
Kan jag mäta dom när dom är inkopplade på hojen?
Om alla eller några är kass, var får man tag i nya utan att ruinera sig?

MVH Roger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-10-08 18:06:55    Rubrik: Svara med citat

Har själv en E-rider, fast en annan modell med 72V/50Ah och en toppeffekt på 13kW, gör ganska exakt 100km/h.
Tror tyvärr inte att din gör 90, snarare runt 70-75, kan inte gå efter hastighetsmätaren, visar ofta 10-20km/h för mycket...

Skulle också rekommendera att mäta batterierna ett och ett, har du tur är det bara någon/några enstaka cell som är kass.
Problemet är att de kan visa ok spänning i viloläge, men sjunka kraftigt vid belastning.
Oftast kan man ändå lokalisera dålig cell med att de inte ligger på samma spänning som resten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-08 18:26:00    Rubrik: Svara med citat

Kan nog stämma Johnny, känns inte som det går i 90 riktigt...

Kan man mäta batterierna när dom är ihopkopplade med varandra?
Och vad ska mätaren visa ungefär?
Räcker det att köra motorn "i luften" när man mäter för att belasta batterierna lite?
Och kan man blanda gamla och nya batterier då om det t.ex bara är ett som är dåligt?

Många frågor, jag har elektrikerutbildning för många år sedan men detta är ju nytt för mig...

MVH Roger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-10-08 19:17:10    Rubrik: Svara med citat

Rogge75 skrev:
Kan nog stämma Johnny, känns inte som det går i 90 riktigt...

Kan man mäta batterierna när dom är ihopkopplade med varandra?
Och vad ska mätaren visa ungefär?
Räcker det att köra motorn "i luften" när man mäter för att belasta batterierna lite?
Och kan man blanda gamla och nya batterier då om det t.ex bara är ett som är dåligt?

Många frågor, jag har elektrikerutbildning för många år sedan men detta är ju nytt för mig...

MVH Roger.


Ja det går bra att mäta dem ihopkopplade, ha inte igång tändningen bara för då kan man få felaktiga värden.
Tappa inte nåt metallföremål på polerna heller, blir rätt höga strömmar. Smile

De borde ligga någonstans mellan 3,4-3,6V fulladdade, men man måste jämföra dem med varandra, du kommer nog att se att de flesta ligger på runt samma spänning.

Att köra med hjulet i luften räcker nog inte för att "pressa dem", börja med vilospänningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-08 19:28:19    Rubrik: Svara med citat

Ok, ska kolla på det i helgen så får vi se om det ger något.

Tack för hjälpen så långt Smile

MVH Roger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-10-08 19:29:35    Rubrik: Svara med citat

Förresten, hade en sån här för några år sedan, känns den igen? Smile



Här är den jag har nu:


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-08 19:39:17    Rubrik: Svara med citat

Känns absolut igen, nästan identisk med min frånsett färgen Very Happy

Den gröna ser riktigt trevlig ut, är det den som har 13 kw?

Förresten, om jag måste byta batteripaketet...
Kan man då enkelt sätta i ett större? Typ 50-60 ah, eller måste man byta ut en massa andra saker med?

MVH Roger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-10-08 19:56:43    Rubrik: Svara med citat

Rogge75 skrev:
Känns absolut igen, nästan identisk med min frånsett färgen Very Happy

Den gröna ser riktigt trevlig ut, är det den som har 13 kw?

Förresten, om jag måste byta batteripaketet...
Kan man då enkelt sätta i ett större? Typ 50-60 ah, eller måste man byta ut en massa andra saker med?

MVH Roger.


Ja är den, sitter en programmerbar Sevcon controller i, riktigt bra drag faktiskt.

Du kan sätta i så stora du får plats med.

Jag håller på att bygga en annan med 30st 50Ah celler, men hade kanske tänkt i andra banor i nuläget, finns flera som har satt i Nissan Leaf-celler i sina Vectrix-scootrar, verkar som ett bättre alternativ än de vanliga LiFePo4-batterierna...
http://elbil.forum24.se/elbil-about4618-0-asc-0.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-08 20:22:39    Rubrik: Svara med citat

Trevligt bygge, imponerande Smile

Så jag kan alltså ha större batteripack, bara det är på totalt 72 volt då om jag har förstått det hela rätt? Och får plats i hojen förstås... Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-10-08 20:28:28    Rubrik: Svara med citat

Ja, riktigt.
Kan kanske t.o.m. gå upp i spänning (högre hastighet) lite grann om controller mm. klarar det.
Får i och för sig byta laddare då...

Egentligen är det inte 72V, utan 76,8V i och med att varje cell har en nominell spänning på 3,2V och det sitter väl 24st i.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-08 20:37:57    Rubrik: Svara med citat

Hmm, ja det stämmer nog...

Men farten duger nog egentligen. Orkar inte lägga för mycket tid på det hela, man vill ju helst vara på vägen... Kör ca 1000 mil mc per år, så helst så lite skruvande som möjligt Very Happy

Sen är man ju inte rik heller... Så jag hoppas att det räcker med att byta någon/några celler, annars kanske det får bli ett nytt batteripack med mer Ah om det får plats.

Tack för hjälp så länge! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-10 15:00:52    Rubrik: Svara med citat

Hej igen, nu har jag mätt upp alla celler på hojen!

Det visade sig vara 20 celler och på laddaren (Thunder Sky) står det "Suitable for 20 cells" så det ska väl vara i sin ordning.

Det var 4 st. celler som utmärkte sig lite varav en verkar totalt död...

Se gärna på schemat jag har gjort. Frågan nu är ju om jag bör byta alla 4 cellerna, eller om det räcker med den som visar 0.17 volt?

Eller finns det något sätt så man kan få liv i den?

Verkar ju vara en djungel det här med celler... Var köper jag bäst nya?
Finns det i Sverige eller måste jag beställa från utlandet? Var hittar jag celler till bäst pris och med bra kvalitet? Och måste dom vara av samma märke? Behöver man göra något särskilt innan montering av cellerna eller är det bara att sätta dit dom? Hoppas på lite bra tips så jag får åka några mil innan vintern Smile

MVH Roger.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-10-10 16:58:46    Rubrik: Svara med citat

Det ska nog räcka med den som är kass.

Det verkar som du inte har någon BMS i scootern, förmodligen därför de är så pass ojämna.
Du kan ladda upp de "låga" cellerna separat för att jämna till det lite grann.

Tror inte den modellen tillverkas längre, så köp ett annat märke (40Ah).
Tror att dessa är mest lika, kolla om det är samma storlek: http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP40AHA-LiFeYPO4-3-2V-40Ah.html

Kanske finns nån på forumet som har något enstaka Thunder Sky 40Ah liggande?

Har förresten en hemmagjord "Laddnings-BMS" liggandes här hemma, den är just för 20 celler och "bromsar" laddningen med en resistor när en cell når en viss spänning, har för mig det är 3,7V.
Har även en extra sådan laddare som du har.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-10 17:54:02    Rubrik: Svara med citat

Det batteriet ser ju ut att passa perfekt, ska ut och mäta Smile

Hittade samma batteri på Batteriexpressen för 1041:-
Känns lite smidigare än att beställa från utlandet och det kommer nog hem fortare. Och kanske lättare med garanti osv.

https://batteriexpressen.nordicshops.com/product.html/lithium-ion-batterilifepo4-128v/80ah

Men har någon ett batteri liggande så HOJTA TILL!!! Smile

BMS har jag ju inte verkar det som, det vore nog bra förstår jag...

Har du eller kan du fixa en bild på din BMS?
Och hur kopplas den in? Pris?

Den här laddaren borde man kanske beställa för att kunna ladda enstaka celler: http://www.ev-power.eu/Chargers-6V-to-36V/Charger-3-6V-5A-for-LiFePO4-cells-1-cell.html?cur=1
Eller finns det något bättre?

Man hoppas ju laddaren ska palla med ett tag till, men vad hade du tänkt dig för den i så fall? Kan ju vara bra med en i reserv Very Happy

MVH Roger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-10 18:09:20    Rubrik: Svara med citat

Hmm, verkar inte som dom kan leverera den laddaren via postorder...

Men batteriet ska ju fixa 20A laddström så denna är kanske bättre, går ju lite fortare med: http://www.ev-power.eu/Chargers-6V-to-36V/Charger-3-6V-20A-for-LiFePO4-cells-1-cell.html?cur=1
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-10-10 18:50:18    Rubrik: Svara med citat

1041:-. rätt dyrt...

Du skulle kunna ladda med ett ställbart nätagg eller nätdel också, bara ställa det på runt 4V och ha koll med mätinstrument under laddningen, det brukar inte behövas så mycket ström för att de skall gå upp i spänning.

Hade ingen bra bild ju nu:



Sitter en Dsub 25-polig hane på BMSen, så det behövs dras en kabel från varje batteri till en Dsub hona.

Kan få köpa laddaren för en femhundring om det skulle vara intressant..


Senast ändrad av Johnny J den 2015-10-10 19:00:45, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-10 18:57:53    Rubrik: Svara med citat

Ja det kanske var lite i grövsta laget... Men jag vill ju igång och köra så fort som möjligt Very Happy

Tack för bilden, känns som lite väl hemmapulad lösning för mig tror jag dock...

Om man har en laddare som kan ladda en enskild cell, hur ofta behöver man mäta upp och balansera batteripaketet då?

Räcker det med ett par gånger om året så kanske det vore hanterbart.

MVH Roger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rogge75
intresserad


Registreringsdatum: 07 oktober 2015
Inlägg: 16
Ort: Vimmerby

InläggPostat: 2015-10-10 21:16:19    Rubrik: Svara med citat

Har beställt mig en ny cell och en singlecell-laddare nu, vill ju komma igång och köra så fort som möjligt... Very Happy

Tack för all hjälp, ska fundera på laddaren lite Smile

Du Johnny som hade en nästan identisk hoj, vet du var man bäst får tag i delar till hojen om det skulle behövas? Alltså mer modellspecifika saker som t.ex bromsbelägg m.m.

MVH Roger.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.22 sekunder att ladda.