Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Michelin Energy Saver

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-04-18 18:48:21    Rubrik: Michelin Energy Saver Svara med citat

Mina gamla sommarhjul (som var orginalhjulen på bilen) har tjänat ut och jag har därför investerat i en uppsättning Michelin Energy Saver. Dessvärre (?) finns dom inte i mindre storlek än 14" så jag var tvungen att byta upp mig till ett par Kangoofälgar också.
Däcken kostade 540:-/st hos däckonline.se och är i storleken 165/65x14.

Efter att ha kört ca 10 mil får dom klart godkänt för både buller och rullmotstånd. En första uppskattning säger att dom ökar aktionsradien med 10-20%, men det är jämfört med de grovmönstrade vinterhjulen.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-18 20:25:07    Rubrik: Svara med citat

Jag nyinvesterade i en uppsättning energy michelin och min uppfattning hittills är att de är ungefär som gamla contintental C däck dvs 10-20% bättre än vinterhjulen.

De har bara rullat 100 mil och är inte riktigt inslitna ännu. Det påverkar ganska mycket om batteripacken är kall eller varm.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-19 10:08:53    Rubrik: Svara med citat

När jag vägsatte min nyrenoverade clio i februari
blev jag oxå tvungen att köpa vinterdäck eftersom
det bara följde med sommard när bilen köptes.

Kollade på nätet och hittade ganska oslitna dubblösa
från en krockad bensinclio.
Vinterdäck:
Good Year Utltra grip 6 175/65-14

Förbrukning började på 13,8Ah/10km i februari
för att sedan långsamt minska till 12,7 nu.
I går det blev dags att byta till de medföljande
sommardäcken, som jag antar är original eftersom
bilen bara hade gått 1048 mil när jag köpte den.

Vill påpeka att jag har 20 batterierer som borde
minska strömuttaget något.

Sommardäck:
Good Year GT3 eco 165/70-13C

Med 3kg nypumpade däck på bilen gav jag mig ut
på "långtur", blandad körning, och studerade
energimätaren för att se när den började sjunka.

Efter turen på ca 6 mil kunde jag konstatera att
den stod kvar på 12,7Ah/10km!

Ingen skillnad alltså mot förmodat mer tungrullande
vinterdäck, trist men sant.
Frågorna man måste ställa sig är:

1. Har jag väldigt bra vinterdäck med lågt rullmotstånd?

2. Dåliga sommardäck med högt rullmotstånd?

3. Har skillnaden i vinter och sommarförbrukning
egentligen att göra med is, snö, och kallare batterier?

4. Hur stor del beror det på körsätt, last, tyngd på gasfoten?

5. Hur i h-vete skall man kunna komma ner i, på detta forum
redovisade förbrukningar, på 10Ah/10km och under??


Senast ändrad av hawk den 2008-04-19 12:28:58, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-19 12:18:16    Rubrik: Svara med citat

Det finns några saker att ta hänsyn till som är väsentliga:

- Början när man laddar ut från full laddad packe (högre spänning, lägre ström). Spontant skiljer det ca 1,5 Ah från att ligga i början eller slutet.

- Temperaturen på packen. Det skiljer ca 1-2 Ah att ha 0 gradigt resp 10 gradigt (uppskattning).

Klarar Du ~12,7 under en hel urladdningscykel är detta mycket bra!

Att komma under 10 kräver s.k. Jullekörning och rekommenderas INTE (1,5 m bakom en lastbil i 90 på slät landsväg)!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-19 12:26:46    Rubrik: Svara med citat

Har aldrig sett någon skillnad på mätaren
från nyladdad till urladdad, vilket är lite
märkligt. Eller är det så att medelförbrukningen
med min UCL tas under lång tid, typ 5 mil

Angående däcken, tror du verkligen att du
kommer att få 10-20% lägre förbrukning.
Låter väldigt optimistiskt.

Sen undrar jag bara om logiken, att ström-
förbrukningen skulle öka om batterierna
är kalla mot varma? Att det går att lagra mer
och att går att ta ut mer kräm ur batterierna
om dom är varma förstår jag, men varför drar
motorn så mycket mer när den är kall?

Vet du om mina s-däck är original?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-04-21 08:08:30    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Vet du om mina s-däck är original?


Det finns datumstämpel på däcket (DOT märkning)

Det är en liten inbränning med 3st siffror om det är före år 2000 och 4st siffror om det är efter år 2000

står det ex. 079 så är det Vecka 7, 1989 (eller till och med 1979 om dom är riktigt gamla)

är det en liten pil före eller efter de tre siffrorna så är det Vecka 7, 1999

står det 0701 så är det Vecka 7, 2001 o.s.v.....
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-21 10:28:51    Rubrik: Svara med citat

Hittar på däcken efter DOT 3st siffer/bokst

DOT COEK 2JD4 1005

Betyder alltså vecka 10 2005, hyggligt nya.

Inte original alltså, frågan är om dom inte
är så lättrullande som jag trodde.

Vad satt det för det mesta som originaldäck
när clion levererades?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-21 11:06:17    Rubrik: Svara med citat

Continental Contrans 165/70-13 sommardäck samt Michelin X 165/70-13 som vinterdäck.
98 års modell levererades med Klebér 165/70-13.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-21 11:34:40    Rubrik: Svara med citat

Vad tror du, kan man minska strömförbrukningen
om man byter till Michelin Energy Saver 165/65x14
istället för Good Year GT3 eco 165/70-13C
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-21 11:45:58    Rubrik: Svara med citat

Det är svårt att säga, vanligtvis rullar rullar ett "C" däck lättare än ett vanligt däck pga starkare stomme.
Min erfarenhet är att Bridgestonedäcken som monteras på Think, 165/60-14 rullar ganska tungt, de bästa jag kört på hittills var ett par nästan blankslitna originaldäck med 3,5bar. Det gick att komma ned till 8,5Ah/10km med lite snäll körning.

Det finns ju andra sätt att se på det, en lättare plånbok (som blir resultatet efter att ha köpt 4st Michelin) borde minska strömförbrukningen, även att ställa väckarklockan tidigare gör en skillnad då stressen minskar, sedan finns ju friskis och svettis... Very Happy
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-21 12:06:22    Rubrik: Svara med citat

Citat:
8,5Ah/10km med lite snäll körning


Men inte är det väl snällt att ligga 1cm bakom en stor lastbil.

Citat:
en lättare plånbok


Tyvär handlar jag med kort så det funkar inte

Citat:
ställa väckarklockan


Har för kort väg till jobbet för att det skall vara ett
alternativ (en trappa ned)

Får väl se till att i möjligaste mån bara köra i
nerförsbackar.

Fast det riskerar ju att gå åt helvete!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-04-21 13:41:07    Rubrik: Svara med citat

Med de Bridgestonedäcken (samma som Think) jag har monterade nu ligger förbrukningen på ca 10,5Ah/10km, det är utan lastbil och med lätt plånbok samt tidig väckarklocka, friskis och svettis behöver jag inte, det räcker med 42000m2 gård att sköta...
Med snällare körning kanske jag kan komma ned till 10Ah/10km men då är det stor risk för gubbekörning...
Förvisso har dessa däcken större diameter så det kanske blir samma siffror om man tar hänsyn till det. Rolling Eyes
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-04-27 13:00:31    Rubrik: Svara med citat

Körde idag en sträcka med gps och lade märke
till att hastighetmätaren visade nästan 10km/h för
mycket vid 90km/h. Med gasen i botten, svagt medlut
visade gps 92km/h när mätaren visade 100 och ström
till motorn försvann.
Kollade inte körsträcka för att se om den oxå visade fel.

Jag har ganska nya däck så jag tror inte diametern
är för liten eller att det är fel dimension 165/70-13C.

Har hört någon gång att "alla" biltillverkare låter
hastighetsmätaren visa lite för mycket för att slippa
bli stämda om man får böta för att man kört för fort.
Kanske vägmätaren stämmer trots detta.

Vad jag vill komma till är att det kanske är så att jag får
öka på Ah-förbrukningen med 5-10% för att det skall
bli rättvisande. Nu 12,6 Ah/10km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-04-30 17:21:24    Rubrik: Svara med citat

Uppdatering med lite mer kött på benen.
Har nu kört ca 500 km med de nya däcken. körsträckan har ökat från ca 4,5 km/kWh (inmatad effekt) till inte mindre än 5,4 km/kWh, strålande !
Tyvärr är det dock inte hela sanningen då de ny däcken har ca 3% större omkrets. Hur vet jag det ? Jo, jag har ett riktmärke nästan framme vid jobbet. Med de gamla däcken var det alltid 20,3 km. Med de nya är det "bara" 19,7 km. En skillnad på 3% om jag räknat rätt.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-05-01 12:50:02    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Körde idag en sträcka med gps och lade märke
till att hastighetmätaren visade nästan 10km/h för
mycket vid 90km/h. Med gasen i botten, svagt medlut
visade gps 92km/h när mätaren visade 100 och ström
till motorn försvann.


Även min bil har glädjemätare, när hastighetsbegränsningen går in visar bilen 100km/h medan min gps visar 90-95. Kommer inte ihåg riktigt hur mycket mindre. Ska kolla tripmätaren mot gpsen också när jag orkar. Den borde visa lika mycket fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.