Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Model X
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 06:37:13    Rubrik: Svara med citat

Jag skrev att Model X får dra 1968 kg, det var förstås fel. 5000 lbs är 2268 kg.

Mer info:

https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=NFAAh4fnWQI&app=desktop

Rätt intressant, bland annat att man i konfigureringssidan har helt andra säten (Model S säten med några smärre justeringar) jämfört med de senaste förproduktions bilarna. Det gäller även instrumentpanelen jämfört med konceptbilarna. Ser mer ut som Model S nu. Det återstår då förstås att se om detta verkligen är de stolar osv som Model X kommer att få, bilen är inte släppt officiellt ännu så det kan nog ändras.

Han har även en intressant del (11:20 in) där han visar skillnaden i laddning mellan P70D och P85 där man laddar 20 mils körning på 32 minuter i P70 jämfört med 26 minuter på P85, och ännu mer då i P90 eftersom batteriet kan ladda längre med full kapacitet.

Men med det sagt så ska det bli intressant att se om man släpper någon P70D av Model X, den skulle i så fall få 30 mils räckvidd. Den kanske iofs kan vara lite effektivare än P90D , och lite lättare. Men säg 32 mils räckvidd. Det känns som rätt lite i en bil av den typen. Iofs ett litet problem när/om man når 100$/kWh (Gigafabriken) men med dagens priser så är det ett problem.

Lägg sedan på dragkrok och en 2 tons husvagn, då lär man få stanna vid varenda snabbladdare. Och 10 mil mellan måste nog vara norm i det fallet. Tror inte det blir så populärt att stanna och ladda från 10-90% i 45-60 minuter var 10:e mil, med barn i baksätet. Då tror jag nog att jag väljer husbil och kör fossilt istället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 07:04:31    Rubrik: Svara med citat

Gordon skrev:
Bör inte den certifierade räckvidden bli 442km NEDC?
Model X (Signatur) och S70D har ju samma räckvidd enligt EPA och bör väl komma väldigt nära varandra även i NEDC?


Kanske, fast Model X är högre/mer luftmotstånd och NEDC har lägre genomsnittshastighet. Tänker mig att NEDC kanske kan vara lite bättre relativt sett mot EPA om man jämför S och X.

Fast det är inget jag bryr mig om, EPA är hyfsat nära verkligheten så jag lägger inte så mycket vikt vid NEDC siffrorna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-02 10:43:17    Rubrik: Svara med citat

Epa stämmer väldigt bra! Vem uppfann NEDC?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-09-02 11:32:23    Rubrik: Svara med citat

Håller med om att NEDC ligger allt för långt ifrån verkligt körbeteende för att vara trovärdig - det gäller både fossilbilsförbrukning och elbilsräckvidd.
Men det är en bra måttstock att jämföra mot andra elbilar... galen

EPA är mycket närmare verkligheten men inte nära nog. Med den certifierade räckvidden som likare bör väl den verkliga räckvidden hamna kring 300km vid längre resor med Model X?
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 12:08:04    Rubrik: Svara med citat

Gordon skrev:

EPA är mycket närmare verkligheten men inte nära nog.


Perfekt är det inte, men det brukar skilja en hel del mellan EPA och NEDC, speciellt för elbilar som ex Leaf som för 2013 års modell hade 12 mil EPA, 20 mil NEDC. Vet inte hur 12 mil stämmer med Leaf men jag vet att det är betydligt närmare sanningen än 20 mil Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3179
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-09-02 12:55:24    Rubrik: Svara med citat

EPA anser jag vara ett rätt bra allroundmått som man ganska enkelt kan överträffa genom inte allt för försiktig körning. NEDC kräver ju varm sommardag och 45km/h ungefär medan EPA är normal körning utanför motorvägen.

12mil för Leif håller nog de flesta med om är en ganska rättvis allroundsiffra. Sen är det ju en annan femma att man av praktiska skäl kanske bara använder 10 av dessa mil eftersom man bör ha en viss reserv precis som i vilken bensinbil som helst.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 14:03:21    Rubrik: Svara med citat

Dock är det rätt intressant att ex P70D har 39 mils räckvidd enligt EPA och 44 mil enligt NEDC. Liten skillnad jämfört med ex Leaf. Frågan är vad det beror på, kanske bara är så att man har valt att ge mer rimliga siffror.

Vet iofs också att EPA har varit hårda när det gäller hur mycket laddning/urladdning som rekommenderas av tillverkaren, och Nissan har väl 80% rekommenderat för dagligt bruk ? Jag orkar inte googla fram det just nu men jag har för mig att det var så att man tog med det enligt EPA och därför blev skillnaden väldigt stor mellan EPA och NEDC för just Leaf. Vilket jag tycker är helt korrekt.

För min egen del så är i alla fall det viktiga att jag klarar mig mellan snabbladdarna utan räckviddsångest, jag ska inte behöva tänka på det mer än vad jag gör idag. Och med 15-20 mil mellan snabbladdarna (10-15 mil i Tyskland) så ska det inte vara några problem med Model X, även vintertid. Men en P70D version skulle nog vara på gnällen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2015-09-02 16:58:16    Rubrik: Svara med citat

mgm3 skrev:
Edis skrev:
Oj, vad dyra de var, trodde att de skulle vara billigare än S:en Shocked


Konstigt antagande.

Det har ju varit sagt från början att Model X ska vara 5% dyrare än Model S och i dagsläget ligger priserna lika om man jämför en lika utrustad Model S och Model X Signature.

Kommer inte ihåg om det skiljde $2000 men i sammanhanget är det ju en spottstyver med tanke på all den nya tekniken Model X har/kommer ha.

Personligen tror jag att många resonerar som jag i den frågan.

Nja, 2000$ vet jag inte... Kollade man i tråden så kostade Signature-varianten 132000$ (maxad 143750) och en Model S P85D ligger ju på 105000$ (en maxad 133500).

Jag hoppas att jag har fel, men jag har riktigt svårt att se att Model X kommer att bli en storsäljare med den prissättningen.

Alltså, Model S är ju hur läcker som helst, men den är dyr, att då göra en, "i mina ögon, mindre snygg bil" som dessutom är dyrare, får jag inte riktigt ihop Embarassed
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 17:04:45    Rubrik: Svara med citat

En sak angående räckvidden, som jag missat. P90D av Model S har faktiskt "bara" 44 mils räckvidd. P70D har 39 mil. Så det är nog så att det är P70D som är effektiv/optimerad för låg energiförbrukning snarare än att Model X skulle dra speciellt mycket mer energi än Model S. Eller tvärtom då att P90D är mer optimerad för prestanda, det är lätt att glömma att P90D faktiskt har prestanda som en normal supersportbil..

Jämför man med Model S P90D istället för Model S P70D så får man för Model X 44/39 eller 12% högre förbrukning jämfört med Model S. Model X P70D skulle då ha 34.5 mils räckvidd. Fullt acceptabelt, åtminstone med en supercharger densitet som i ex Tyskland.

I norra Sverige, -10C eller kallare och 20 mil mellan superchargers är det lite värre. Inte för att jag är speciellt orolig för Model 3, det kommer finnas bättre/billigare batterier då Gigafabriken är igång, och Model 3 CUV bör vara smalare/lägre/mindre än Model X och också än mer optimerad för räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 17:17:24    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:

Nja, 2000$ vet jag inte... Kollade man i tråden så kostade Signature-varianten 132000$ (maxad 143750) och en Model S P85D ligger ju på 105000$ (en maxad 133500).


Men det är väl Signature jämfört med icke Signature ?

Citat:

Alltså, Model S är ju hur läcker som helst, men den är dyr, att då göra en, "i mina ögon, mindre snygg bil" som dessutom är dyrare, får jag inte riktigt ihop Embarassed


Det är en annan typ av bil så jag vet inte hur relevant det är att jämföra dessa utseendemässigt. Personligen gillar jag Model X, inte så att jag tycker att det är världens snyggaste bil men jag föredrar som jag nog nämnt tidigare lite mer återhållsam design. Speciellt i dagsläget då man verkar gå mot överdesignade bilar med vinklar och vrår överallt, BMW i8 är ett bra exempel. Kul när den kom, inte lika rolig nu, men det är förstås min personliga åsikt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2015-09-02 17:44:03    Rubrik: Svara med citat

Jag kan modellerna för dåligt, men prislappar fattar jag, och vill-ha-faktorn och prislappen matchar ju inte riktigt som jag ser det. Jag har inte sagt att den är ful, men den är 600000-kronors-snygg om jag skulle göra en värdering. 300000kr om det varit en fossilbil Laughing
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-09-02 18:14:54    Rubrik: Svara med citat

Det känns ganska naturligt att priset på X är högre än på S. Volvos hillbillieversioner av bilarna är ju också dyrare än de som ser ut att kunna visa ansiktet i.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 18:44:34    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Jag kan modellerna för dåligt, men prislappar fattar jag, och vill-ha-faktorn och prislappen matchar ju inte riktigt som jag ser det. Jag har inte sagt att den är ful, men den är 600000-kronors-snygg om jag skulle göra en värdering. 300000kr om det varit en fossilbil Laughing


Smaken är delad som baken. Men det viktiga sett till elbilens (och förstås Teslas) framtid är väl, oavsett vad man tycker om crossover bilar, att det är en bra bil och att den är snygg, har bra utrymmen, prestanda jämfört med de bilar den konkurrerar med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 18:54:50    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Det känns ganska naturligt att priset på X är högre än på S. Volvos hillbillieversioner av bilarna är ju också dyrare än de som ser ut att kunna visa ansiktet i.


Känns som en aning negativ inställning till SUV/cross-overs Smile

Jag har dock lite svårt att se varför man har det. Dagens cross-overs är rätt långt ifrån Dodge RAM 1500 och dylika vad gäller förbrukning. Om specen stämmer så har Model X ca 12% högre förbrukning än Model S, jag har svårt att se problemet i det. Speciellt i en så pass flexibel/stor bil som Model X som är 7 sitsig där 7 vuxna får plats, om än då kanske inte 2 basketspelare längst bak. Samt när den också är eldriven.

Att folk sedan köper dessa bilar trots att de i många fall inte behöver dem är det svårt att göra något åt. Men ska de göra det så får jag hoppas att de köper en Model X istället för en Porsche Cayenne, XC90 diesel eller dylikt. Trots allt en magnitud bättre för miljön..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mgm3
Aktiv


Registreringsdatum: 18 mars 2015
Inlägg: 76
Ort: Lund

InläggPostat: 2015-09-02 19:00:49    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Det känns ganska naturligt att priset på X är högre än på S. Volvos hillbillieversioner av bilarna är ju också dyrare än de som ser ut att kunna visa ansiktet i.


Dessutom skall det tilläggas att Model X kommer med en jäkla massa nyheter som inte är kända än så länge.

De som fått tillgång till Design Studion har inte fått all information. Så vid officiell release får vi se vad som erbjuds.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2015, levererad 2015-09-02
Model S P85D 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2015-09-02 19:05:32    Rubrik: Svara med citat

Återigen, jag säger inte att den är ful, den är snygg om man jämför med många andra, men för de pengarna så motsvarar det inte mina förväntningar.

Jag är tyvärr rädd att Model X inte blir en frälsare, men jag hoppas verkligen inte att det äventyrar Teslas och model 3:s framtid. För 3:an behövs verkligen!!

När det gäller konkurrens, så nämner du XC90, enda problemet där är ju att en T8 Plugin-Hybrid där kostar 68000$ i grundpris. En T6 AWD kostar 49800$. Där skulle nog Model X också behövt att vara.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mgm3
Aktiv


Registreringsdatum: 18 mars 2015
Inlägg: 76
Ort: Lund

InläggPostat: 2015-09-02 19:12:10    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Återigen, jag säger inte att den är ful, den är snygg om man jämför med många andra, men för de pengarna så motsvarar det inte mina förväntningar.

Jag är tyvärr rädd att Model X inte blir en frälsare, men jag hoppas verkligen inte att det äventyrar Teslas och model 3:s framtid. För 3:an behövs verkligen!!

När det gäller konkurrens, så nämner du XC90, enda problemet där är ju att en T8 Plugin-Hybrid där kostar 68000$ i grundpris. En T6 AWD kostar 49800$. Där skulle nog Model X också behövt att vara.


Varför skulle den behöva vara där?

Planen med Model X är att få fram ett flöde av serieproduktion inför Model 3 och att man lyckas öka sin försäljning av Model S är ett bevis på att folk har köpvilja. Model X är ingen hybrid det är en fullstor elbil i klass med Model S när det gäller prestanda och ljusår före alla andra stora SUV:ar.

Tesla har varken med Model S eller Model X vänt sig till medelsvensson och med all rätt. Man har istället lyckats testa sig fram till en eventuellt hållbar affärsmodell som man kan göra vissa förändringar i och skala upp big-time.

Alla andra tillverkare ligger i lä i dagsläget. Till och med Audi som inte kommer ha sin Q-variant färdig förrän 2019 typ.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2015, levererad 2015-09-02
Model S P85D 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 19:16:41    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:

När det gäller konkurrens, så nämner du XC90, enda problemet där är ju att en T8 Plugin-Hybrid där kostar 68000$ i grundpris. En T6 AWD kostar 49800$. Där skulle nog Model X också behövt att vara.


Stämmer detta så kostar Model X 1.6% mer än Model S:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/52878-Dozens-of-media-outlets-misquoting-price-of-the-Model-X-making-it-seem-more-expensive

I så fall skulle man väl kunna tänkas få en X P70D för under 80 000 $. Det blir garanterat en billigare bil än T8 Plugin Hybrid sett till totalkostnaden. 0-100 på 5.9s är väl iofs inte så pjåkigt, men 9.2 kWh batteripack och 4 mils räckvidd på el enligt NEDC. Med tanke på storleken på bilen så tror jag det blir en bra bit under det enligt EPA. Knappast någon Model X dödare..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-09-02 19:31:44    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
L. Mäkinen skrev:
Det känns ganska naturligt att priset på X är högre än på S. Volvos hillbillieversioner av bilarna är ju också dyrare än de som ser ut att kunna visa ansiktet i.


Känns som en aning negativ inställning till SUV/cross-overs Smile

Jag har dock lite svårt att se varför man har det. Dagens cross-overs är rätt långt ifrån Dodge RAM 1500 och dylika vad gäller förbrukning...
Jag menar att en SUV av populärt snitt inte tillför någon funktion utöver det man har i en vanlig bil. En Dodge RAM är lite mer robust än de flesta plastkonstruktioner som säljs.
En Range Rover må vara ett undantag.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 19:31:50    Rubrik: Svara med citat

mgm3 skrev:

Tesla har varken med Model S eller Model X vänt sig till medelsvensson och med all rätt. Man har istället lyckats testa sig fram till en eventuellt hållbar affärsmodell som man kan göra vissa förändringar i och skala upp big-time.


Precis, och något annat sätt hade knappast fungerat heller. Till att börja med kan man inte släppa Model 3 utan gigafabriken, det vore helt omöjligt prismässigt och produktionskapacitetsmässigt. Och Tesla hade aldrig (tror jag i alla fall) kunnat få ihop dessa pengar utan Model S/X. Man måste bygga förtroende/märket för att få aktieägare/köpare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 2 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.65 sekunder att ladda.