Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Model X
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-08-24 11:24:39    Rubrik: Model X Svara med citat

Det börjar närma sig nu, första leveranserna ska väl vara i September så jag antar att konfigurationssidan kommer att vara online inom de kommande veckorna.

Jag skulle väldigt gärna äga en Model X, rätt typ av bil för min och familjens smak. Priset är dock lite i högsta laget för att jag ska kunna motivera ett köp, trots habegäret. Funderar också på båtköp/husbilsköp och jag tror det blir mer nöje för pengarna Smile

Det börjar dyka upp lite bilder på Tesla forumet, ex:





Om det nu är slutgiliga versionen återstår väl att se, men jag gillar den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-08-24 14:08:31    Rubrik: Svara med citat

De har en del att jobba på vad gäller passningen... Smile Men jag förserie exemplar kan se lite hur som helst ut... Aluminium är ju lite speciellt att jobba med ur passningssynvinkel har jag fått lära mig dessutom.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-08-24 17:37:19    Rubrik: Svara med citat

Personligen har jag svårt för en CUV. Den vill men kan inte, förklädd minibuss typ. Men av någon outgrundlig anledning vill folk ha ståplats i bilen nu för tiden. Gillar att tanka kanske?

Själv imponeras jag av den breda men låga Model S som är 15cm lägre än fjuttarna i3 och Leif. Leif som också har ståplats för 4pers helt i onödan. Sänksats -75mm och tanksänkt 150mm hade ju minskat frontytan brutalt.

aaa nåväl, jag bygger inte bilar så något missar jag väl Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-08-24 20:22:07    Rubrik: Svara med citat

Tur då att Model 3 kommer i sedan version också. Model S är också en rätt bred bil så det finns frontarea att tjäna även där för Model 3. Tror en P70D version av Model 3 kan få rätt hyfsad räckvidd. Även om jag som vill sitta högt och rak då väljer CUV versionen. Förklädd minivan eller ej, jag gillar faktiskt nya Grand Picasso så det kanske är en inre längtan till just en minivan Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-08-25 03:51:03    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
Tur då att Model 3 kommer i sedan version också. Model S är också en rätt bred bil så det finns frontarea att tjäna även där för Model 3. Tror en P70D version av Model 3 kan få rätt hyfsad räckvidd. Även om jag som vill sitta högt och rak då väljer CUV versionen. Förklädd minivan eller ej, jag gillar faktiskt nya Grand Picasso så det kanske är en inre längtan till just en minivan Smile


Ja det finns att göra på alla håll.

Grand picasso för all del, men inte känner du behov av en XC-picasso med 75mm högre fjädring och 4x4? Laughing
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-08-25 04:40:43    Rubrik: Svara med citat

Ja hade det inte varit en Citroen så Smile

Jag tror nog att jag hellre tar Model 3 CUV, jag tänker mig Model X lite, bort med 3:e stolsraden, lite smalare, lägre. 500-600k för 85 kWh varianten så blir det köp direkt. Kanske t.o.m kan fungera med 70 kWh beroende på hur stor den blir.

Model X med 70 kWh blir dock lite för klent för min smak, 35 mils räckvidd om man ska tro på Teslas 10% sämre än Model S estimat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-08-25 13:33:31    Rubrik: Svara med citat

Ännu en bild:



Lite linjeringsproblem mellan dörrhandtagen men annars ser det rätt bra ut. Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker den ser rätt låg ut, för att vara en CUV. Som jämförelse:


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-08-25 14:07:47    Rubrik: Svara med citat

De tar sig, nästa månad ligger inte långt bort... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-08-25 19:05:51    Rubrik: Svara med citat

Dörrarna nästan stängda nu ju. Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-08-25 19:11:40    Rubrik: Svara med citat

Förstår inte syftet med den. Den ser ju ut som en model S med lite övertryck i kupén..
Varför inte göra en bil som skiljer sig mer från model S?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-08-25 20:24:18    Rubrik: Svara med citat

Elon har sagt att man inte vill göra något som sticker ut med Model X. På samma sätt som med Model S. Men att man funderar om man ska göra det med Model 3. Personligen gillar jag det lite mer sparsmakade, tar betydligt hellre det än att man gör en Mirai..

Sen har nog Tesla lite snävare ramar än ex BMW osv när det gäller en CUV. De måste ta betydligt större hänsyn till förbrukning vilket gör att man inte kan göra vad som helst designmässigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-08-27 05:54:57    Rubrik: Svara med citat

Teslas hemsida är nere för underhåll... trevligt!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-08-27 06:05:53    Rubrik: Svara med citat

Uppe utan X Razz
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-09-01 18:35:58    Rubrik: Svara med citat

Och nu tydligen med X. ... för för serie kunderna. Det tar sig sa mordbrännaren....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-01 19:33:11    Rubrik: Svara med citat

Lite mer info här:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/52766-Model-X-Configuration-has-begun%21/page2

90 kWh versionen beräknas ha 39 mils räckvidd. EPA då så det ska inte jämföras med NEDC. Men det är också samma som P70D, lite sämre än vad jag hade räknat med. Som jag ser det så måste de nog i så fall få upp den till 110+ kWh inom en inte alltför avlägsen framtid.

Dragkrok kostar 750$, drar 5000 lbs eller 1968 kg. Räcker bra för mig men inte direkt något nytt rekord.

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=92593&d=1441107749

Finns tydligen ingen bild på bilens front, endast ex:

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=92589&d=1441102605
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1191

InläggPostat: 2015-09-01 20:18:47    Rubrik: Svara med citat

Oj, vad dyra de var, trodde att de skulle vara billigare än S:en Shocked
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-09-02 03:12:15    Rubrik: Svara med citat

Det är väl bara signature modellen som går att konfigurera än så länge, ink största batteri/motor. Och den är dyr.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1461
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-02 05:00:22    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Oj, vad dyra de var, trodde att de skulle vara billigare än S:en Shocked


Det beror väl på vad man jämför med! (prestanda, sittplatser, räckvidd, dragkrok, imponatorvärdet, körglädjen)
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mgm3
Aktiv


Registreringsdatum: 18 mars 2015
Inlägg: 76
Ort: Lund

InläggPostat: 2015-09-02 05:16:22    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Oj, vad dyra de var, trodde att de skulle vara billigare än S:en Shocked


Konstigt antagande.

Det har ju varit sagt från början att Model X ska vara 5% dyrare än Model S och i dagsläget ligger priserna lika om man jämför en lika utrustad Model S och Model X Signature.

Kommer inte ihåg om det skiljde $2000 men i sammanhanget är det ju en spottstyver med tanke på all den nya tekniken Model X har/kommer ha.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2015, levererad 2015-09-02
Model S P85D 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-09-02 06:26:38    Rubrik: Svara med citat

Bör inte den certifierade räckvidden bli 442km NEDC?
Model X (Signatur) och S70D har ju samma räckvidd enligt EPA och bör väl komma väldigt nära varandra även i NEDC?
Och den mer sansade Model X90D kanske får 30-40km längre räckvidd än Signatur Performance?
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 1 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.12 sekunder att ladda.