Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lämpligt pris på i-MiEV/iOn/C-zero?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2015-08-29 06:51:47    Rubrik: Svara med citat

Får biltillverkarna ZEVES krediter för bilar sålda i Europa också?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-08-30 16:33:34    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Får biltillverkarna ZEVES krediter för.
: såld Sa i Europa också?

Såvitt jag förstått det ja (men en liten brasklapp måste jag ändå lägga på bordet, jag är inte en expert inom området). Tänk på att du gör tillverkarna en tjänst så de kan sälja ice bilar! Krediter kan också säljas från ett bolag till ett annat. Tesla sålde sina (man uppgav aldrig till vem afaik).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2015-08-30 19:54:21    Rubrik: Svara med citat

Ja lite så tänkte jag. Om man köper en dålig elbil med kort räckvidd, plastig inredning och dålig krocksäkerhet så hjälper jag bolaget att sälja fler fossilbilar. Konstigt och dåligt system i så fall. Ja åtminstone om dedåliga bilarna ger så mycket poäng.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-08-31 03:48:41    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Ja lite så tänkte jag. Om man köper en dålig elbil med kort räckvidd, plastig inredning och dålig krocksäkerhet så hjälper jag bolaget att sälja fler fossilbilar. Konstigt och dåligt system i så fall. Ja åtminstone om dedåliga bilarna ger så mycket poäng.

Det är samma sak som med utsläppsrättigheter. Emission anses vara globalt problem. Ergo kan norge kompensera Kalifornien. Och någonstans i världen kan man säkert kränga i miev bilarna... man kan till och med ge bort dem....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-08-31 08:15:19    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
LarsL skrev:
Ja lite så tänkte jag. Om man köper en dålig elbil med kort räckvidd, plastig inredning och dålig krocksäkerhet så hjälper jag bolaget att sälja fler fossilbilar. Konstigt och dåligt system i så fall. Ja åtminstone om dedåliga bilarna ger så mycket poäng.

Det är samma sak som med utsläppsrättigheter. Emission anses vara globalt problem. Ergo kan norge kompensera Kalifornien. Och någonstans i världen kan man säkert kränga i miev bilarna... man kan till och med ge bort dem....


8

nånstans kan man t.o.m. gilla trilling och trivas med bilen fantastisk mycket… för mig var det glada samt bekymmerfria 1800 mil senaste året:

http://ackumulator.blogspot.se/2015/01/peugeot-ion-som-vardags-bil.html

om man inte ger chans till MISSFOSTER så vet man inte vad man missar… Mr. Green
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-08-31 09:22:38    Rubrik: Svara med citat

Jodå. Har man inte större behov så passar den säkert utmärkt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-08-31 09:36:30    Rubrik: Svara med citat

Till de priserna de börjar nå som begagnade är de inte alls tokiga som andrabil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-08-31 09:53:42    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Till de priserna de börjar nå som begagnade är de inte alls tokiga som andrabil.


Nej som lokal pendlarbil och till ~100 lappar så har de ju definitivt ett användningsområde. Det kan jag hålla med om! DÅ har den kommit ned till sitt rätta värde.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-08-31 11:17:00    Rubrik: Svara med citat

Ja för 100000:- så skulle jag kunna stå ut med oljudet och skuttigheten och avsaknaden av fjärrmanövrering av värme o kyla.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-08-31 14:08:38    Rubrik: Svara med citat

110 000:.- kan jag tänka mig betala för en lågmilare i skapligt skick, tyvärr har jag inget köpbehov annars hade det varit fantastiskt roligt att få köpa en elbil.

Bilarna har batterigaranti och de kommer troligtvis inte att sjunka så jättemycket mer i pris, det är en låg summa för att kunna transportera sig nästan gratis. Många missar dessutom hur roligt det är att köpa en ny leksak i form av en elbil, bara det är värt en del pengar, som jag ser det en av de roligaste produkterna vuxna barn kan köpa och som gör varje resa lite roligare, tom. vardagsresor blir lite roliga med elbil !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 238
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-08-31 19:02:21    Rubrik: Svara med citat

Håller med om att det är värt mycket det där med att få en fräck leksak! Efter två år i Leaf är det fortfarande riktigt mysigt att ta en tur i sin bil som inte luktar.

Har börjat fundera på en andrabil och kanske kanske en trilling (miev) skulle funka. Jävligt ful, fast det är ju rätt charmigt med en bil som sticker ut lite på ett underlägset sätt. Är ju betydligt enklare och burkigare än leaf men lite billigare. Vet inte... Vill så gärna slippa skruva med min sunkiga Clio - bara åka till skroten med den och sen bli helt eldriven. Får se.
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-01 04:15:41    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Ja för 100000:- så skulle jag kunna stå ut med oljudet och skuttigheten och avsaknaden av fjärrmanövrering av värme o kyla.


Oljudet... 8
Har man provkörd Nissan Leaf mitt i vinter så skulle man snacka mycket försiktigt om oljudet i en trilling...

Åker man typ 10mil/dag eller 6+6 eller 8+8 och har man lite fantasi och möjlighet att fixa själv så teoretisk kan man omvandla trilling till fantastisk flexibel bil bara om man monterar typ en diesel/bensin värmare som är fjärrstyrd:

https://youtu.be/q0QJLANDl5k

bara så att ni vet jag försöker inte övertala er, jag bara snackar min erfarenhet med trilling jämfört med andra elbilar... tex. kallaste vinterdagen har jag samma räckvidd i trilling med samma komfort som jag hade med Leaf/e-UP... avsaknad av lul-lul utrustning för mig kompenserar halva inköps pris... vad en elbil är värt till mig motsvarar vad den kan prestera kallaste vinterdagen... det som är bra för mig kan vara sämsta scenarion för andra... det fulaste skapelse med ganska dålig ryckte är svår att gilla men skönhet kanske finns nånstans om man stänger av fördomar och glömmer ryckte som andra har klistrad på... att trilling känns som gammaldags är sant, att bilen är fantastisk spartansk är ingen snack om, att formerna och utseende är ganska konstigt och annorlunda är faktum, att man kommer 8-10mil kallaste vinterdag och 13-20mil mitt i sommar är möjligt med original trilling... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-09-01 05:55:13    Rubrik: Svara med citat

Med det nya priset på iMiEV kostar en fabriksny bil 199.900kr efter SMBP!
Använder man den flitigt och kör 2500mil/år (5 mil till arbetet) under fyra år och man räknar med 50% värdeminskning landar milkostnaden på 10kr/mil! galen
Sedan tillkommer el, service, försäkring och vinterdäck så det blir ytteligare ca 5kr/mil i driftkostnad.
Den rena, tysta, rappa elbilskänslan är gratis! Cool

Den som istället köper en begagnad trilling för 100.000kr kan liksom Clio-entusiasterna pendla nästa gratis Wink
Nu var jag inte riktigt vaken när det begav sig men kostade inte en begagnad/fungerande elClio kring 70-80.000kr kring 2008-2010? Nu ligger de på 20-30.000kr medan deras fossilsyskon är utskrotade för länge sedan?

Det finns bara ca 6000 rena elbilar i Sveriges totala fordonpark på 4,5 miljoner personbilar. När ekvationen går upp för den stora massan och de inser att det både är möjligt och billigt att köra på el lär efterfrågan på de få elbilarna hålla andrahandsvärdet uppe på acceptabla nivåer.
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-01 06:52:25    Rubrik: Svara med citat

Miev vore perfekt som mopedbil/A-traktor! Någon som vet om det är teoretiskt möjligt?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-09-01 07:29:44    Rubrik: Svara med citat

Slöseri att förstöra en fullt fungerande elbil och göra till stoppkloss och irritationsmoment på allmänna vägar. Mad
Bättre då att konvertera befintlig svavelosande 240-traktor till eldrift!
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-01 08:56:03    Rubrik: Svara med citat

Gordon skrev:
Slöseri att förstöra en fullt fungerande elbil och göra till stoppkloss och irritationsmoment på allmänna vägar. Mad
Bättre då att konvertera befintlig svavelosande 240-traktor till eldrift!


Tid och plats saknas. Då får det väl bli elektrisk mopedbil istället.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.