Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


TZR 125 till ombyggt fordon, how i did it.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-16 15:58:04    Rubrik: Svara med citat

Har hållit på med att måla huset, därav avbrottet.
En fråga mitt i allt.
Jag har redan upplevt problem med att man inte hörs när man kommer smygandes i stan.
Jag har en tanke om att spela upp någon form av ljud från en MP3 spelare, typ..
Jag har en liten förstärkare och lämplig högtalare. Däremot har jag ingen MP3 spelare. Min fråga är om någon här på forumet vet någon lämplig spelare. Helst någon jag kan manövrera med en enkel tryckströmbrytare på styret. Och googlar man på MP3 spelare får man ju någon miljard träffar..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-06-16 16:17:25    Rubrik: Svara med citat

Jag har kört elmotorcykel i flera år och har aldrig sett detta som nåt stort problem....
Enda är att man får "tänka åt andra" och ta det lugnt när man närmar nån bakifrån som ser osäker ut.
Ett alternativ är ju en extra tuta eller liknande med lägre och trevligare signal.

Typ: http://www.ebay.co.uk/itm/Bullet-Ventures-Mini-Hornit-Bicycle-Horn-/151584245937?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item234b2008b1

Eller varför inte en vanlig cykelringklocka?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-06-16 16:41:58    Rubrik: Svara med citat

Cronos skrev:
Har hållit på med att måla huset, därav avbrottet.
En fråga mitt i allt.
Jag har redan upplevt problem med att man inte hörs när man kommer smygandes i stan.
Jag har en tanke om att spela upp någon form av ljud från en MP3 spelare, typ..
Jag har en liten förstärkare och lämplig högtalare. Däremot har jag ingen MP3 spelare. Min fråga är om någon här på forumet vet någon lämplig spelare. Helst någon jag kan manövrera med en enkel tryckströmbrytare på styret. Och googlar man på MP3 spelare får man ju någon miljard träffar..


Mr. Green

kör med hobby delar:

https://youtu.be/NeKsLir4tW4
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-17 18:44:21    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag kan väl tycka att en MP3 spelare skulle kunna ersätta en extra tuta med lägre och trevligare signal.
Då kan man ju försöka vara rolig med ljud av en gnäggande eller galopperande häst eller kanske en helikopter, men då kanske folk tittar uppåt istället.
Cykelringklocka känns väl sådär, då väljer jag nog hellre en pappsmälla i framhjulet..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-06-17 19:29:04    Rubrik: Svara med citat

På en elmoppe jag hade för många år sedan monterade jag en sådandär gammal klassisk dörrklocka, "ding-dong".
Funkade rätt bra när jag körde på cykelbanor. Very Happy

Tror att det blir rätt svårt att hitta någon Mp3-spelare där man kan sätta igång musiken direkt via brytare, blir nog att man måste trycka på "Play" och ljudet startar med en viss fördröjning.
Finns ju en massa varianter med fjärrkontroll, typ:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-Useful-Black-Mini-Remote-Control-USB-SD-FM-RS-MMC-MP3-Player-Module-DIY-/221750898965?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item33a1623115
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-19 09:53:57    Rubrik: Svara med citat

Jo det kanske blir svårt att hitta en som passar.
En annan tanke kan kanske vara att ständigt ha spelaren på när systemet är på, och starta förstärkaren med en strömbrytare på styret?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-19 10:09:14    Rubrik: Svara med citat

Äntligen är huset färdigmålat..
Jag ringde SFRO i början på April med hopp om att få en tid för slutbesiktning inom några veckor. Det sket sig med en bredsladd!
Första lediga tid blev 11/5.. Men då fick jag mer tid att fila på "onödiga" detaljer.
Det är nödvändigt att ha minst 70mm mellan blinkers och strålkastarens yttre kant, men kanske inte nödvändigt att gjuta strömlinjeformade extensions.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-06-19 10:31:40    Rubrik: Svara med citat

Mycket imponerande bygge. Enda jag är lite allergisk emot är en borstad motor.

Finns det inga vettiga bortslösa alternativ?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-20 09:11:08    Rubrik: Svara med citat

Jag har dålig koll på elmotorer över huvud taget då jag är ny på detta.
Men jag tycker det verkar ganska glest med lite kraftfullare modeller.
Agni 95:an användes vad jag förstår av flera stall i TTXGP, men då i par.
Men någon med djupare kunskaper kan säkert förklara alternativen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-20 09:27:11    Rubrik: Svara med citat

Lås och tillhörande mekanism verkar ju inte så avancerat, men det tar mer tid än man tror att trolla ihop, och inte helt enkelt att hitta en lämplig placering.



Jag kan nästan förbanna mig själv många gånger för att jag jobbat på att hålla allt så slimmat som möjligt. Det är ett elände att serva eller byta ut någon komponent. Kontaktor haveri vill jag inte tänka på..
Men lika ofta är jag nöjd över att den blev så slimmad.


Dem orange kablarna är nästan det enda som röjer att det är en elhoj.
Vet inte om jag ska försöka gömma dem med en svart elslang.
Vänster om stötdämparen syns laddintaget, en vanlig Calix intagskabel till motorvärmare. Har plats för en laddkabel under motorn så man kan få sig en stöt om det behövs.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-06-20 15:43:41    Rubrik: Svara med citat

Får vi se lite mätarfilmer nu då Smile Förbrukningssiffror är med intressant.

Riktigt inspirerande tråd.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-23 12:40:33    Rubrik: Svara med citat

Har kollat lite prestanda siffror.
En körning från gårdagen med lite blandat, mest stadskörning men ca 12 km av sträckan var nog landsväg i 90 km/h.

Max amp: 410 A
Max speed: 108 km/h
Average speed: 52 km/h
Wh/km: 54
Distans: 36 km
Ah: 25,8
Tid: 43 min

Inkluderar även tre fullgas 0-100 km/h för att kolla acc.
Lite trixigt att klocka, men jag tar mig till hundra på runt 7 sekunder.
Toppfarten är 120 km/h.
Lite mer toppfart skulle man kanske vilja ha, och lite mer acc oxå kanske..
Men jag är helnöjd, gamla hankatter ska inte åka fortare.

Jag ska göra en riktig Småländsk snålrunda en gång och se vad man hamnar på.
Med en lugn blandad körning är jag övertygad om att kunna komma 50 km utan att batterierna går på hörntänderna.

Slutbesiktningen hos SFRO gick bra. Många frågor om batteri och motor, med flera frågor som var ganska konstiga i mina öron. Ska se om jag kan få tag på mitt formulär från SFRO om någon är intresserad?
Man måste även göra ett blockschema och ett detaljerat elschema över kraftdelen. Något exakt svar hur det skulle se ut gick inte att få, men dessa blev godkända.





Men kontentan var godkänd, med kommentaren: Mycket välbyggd med många snygga lösningar. Det är ju beröm en gammal hankatt slickar i sig!
Hade bokat tid för regbesiktning veckan efter för att hinna få pappren i retur från SFRO som man måste ha med sig till SBP.
Besiktningsmannen på OPUS i Linköping hade bokat två timmar till regbesiktning av ALT 108, man kan aldrig veta som han sa..
Men det gick fort. Tror att jag var därifrån efter drygt en timma, då hade ändå två besiktningsmän provkört, den sista av ren nyfikenhet..
Det var inte mycket mer än en vanlig besiktning, man fingrar lite osäkert på diverse kablar och kontakter för att se om det sitter fast, typ.
Mumlade lite om "elsäkerheten förutsätter jag att SFRO har kollat".
Det märks att man inte är van vid elfordon, min besiktningsman hade endast råkat ut för en konverterad bil för något år sedan, som tydligen inte gick så bra.
Det var inte bara jag som sken som en sol, utan även originalet var nådigt. Jag lär ju inte ta mig till Linköping (75km) utan ett rejält laddstopp så jag passade på att åka några vändor på stan.
Fick en tumme upp av en HD-åkare vid ett stoppljus, tackade och kommenterade med glimten i ögat: -Fan va din hoj låter..!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-25 06:02:21    Rubrik: Svara med citat

"Tanken" hålls på plats i bakkant med samma bult som låser fast dynan.
I framkant träds den om plåtvinkeln som syns straxt före styrhuvudet.
Så åtkomsten till lågvoltsdelen och alla säkringar utom huvudsäkringen går snabbt att komma åt.
Har en 6A laddare nu (alulådan) men en 10 A på gång. Hade gärna haft en kraftigare men platsbrist är ett faktum.



Porten till kontrollern är lika lätt åtkomlig genom ett hål i bakdelen.
Tycker inte att jag fått till det riktigt bra med trottrelkurvorna för på och avslag, mer forskning krävs.
Tips om hur andra har justerat kurvorna i en Alltrax 7245 mottages tacksamt.
Huvudbrytarvredet bakom laddaren är en extra om någon skojfrisk gynnare skulle demontera originalet, vilket är snabbt gjort om man vet hur man ska göra.
Och då skulle jag stå där och öva på fula ord, även om jag nog kan dem flesta..





Jag ska besöka min broder i Göteborg fredag-lördag (26-27/7) och tar med elhojen på kärra.
Om någon skulle vilja kika närmare på underverket och kanske provköra, skicka ett PM så kanske vi kan träffas.
Kommer förmodligen vara en del vid Ahlqvist MC i västra Frölunda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-06-25 10:16:41    Rubrik: Svara med citat

Har en 15A laddare liggande, men den är för 72V (24 celler), du kör väl 25?
Lite udda, men jag ska inte säga nåt, kör 30 i mitt bygge. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zerous
intresserad


Registreringsdatum: 14 augusti 2013
Inlägg: 30

InläggPostat: 2015-06-25 12:49:03    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Har en 15A laddare liggande, men den är för 72V (24 celler), du kör väl 25?
Lite udda, men jag ska inte säga nåt, kör 30 i mitt bygge. Wink


Både jag och Cronos kör bottenbalanserat med 25 celler och 24 cellers laddare. För mig har det funkat utan problem i två år nu.

Är din laddare till salu?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-06-25 14:51:42    Rubrik: Svara med citat

http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-49013.html#49013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-07-05 20:20:51    Rubrik: Svara med citat

Helgen i Göteborg ägnades delvis att sprida elfordonens lov.
Ca 10 inbitna bikers från Ahlqvist motor (Honda) och Yamaha Center provkörde min hoj. Alla var imponerade av prestandan i en så liten elmotorcykel. Flera fällde kommentaren:
-Herrejävlar vad den knuffar på!
Alla log och någon skrattade högt när han kom tillbaka efter en provtur.
Den eviga frågan som jag säkert svarade tusen gånger på var:
Hur långt kan du åka?
Jag svarar nu automatiskt mellan 40 och 50 km.
Har nu monterar en 10 A laddare som gör att jag skjuter tillbaka en tank på ca 3 timmar.
Tack till 1984:an här på forumet!

Göt en tank i ett lager 165 g glasfiber i hopp om att den skulle bli i stort sett transparent för att användas som en displaytank typ akvarium.
Nu blev den inte så bra som jag hoppats, men jag ser med vilken liten marginal den nya laddaren fick plats,puh..

Ställde en fråga till transportstyrelsen om varför jag behövde betala skatt på en svårt elektrisk motorcykel, och fick följande svar från skatteverket efter att ha blivit hänvisad dit:

"Hej!
Skattebefrielsen i fem år avser personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som uppfyller de krav som ställs för detta.
Din motorcykel blir däremot helt skattebefriad när den är 30 år."

Så var det med det.

Så med detta var väl berättelsen om hur min gamla TZR fick ett nytt elektriskt liv till ända.

Återkommer med en sammanställning om vilka komponenter jag använt och lite ytterligare data.

Frågor, synpunkter och övriga funderingar besvaras gärna efter bästa förmåga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 198
Ort: Sala

InläggPostat: 2015-11-15 07:57:56    Rubrik: Svara med citat

Mycket seriöst och imponerande bygge! Jag uppskattar att du ägnat designen (helhetsintrycket) så mycket energi. Den ger ett slimmat och proffsigt utseende, på de bilder du postat. Den tål att ses på. Därför skulle jag gärna se någon mera bild där man ser hojen mer från sidan, för att få ett bättre helhetsintryck.
Mycket snygga gjutningar. Jag inser min egen begränsning i det fallet och kan bara beundra dom som har sådan formkänsla att man kan mejsla ut det ur en frigolitplugg, få det liksidigt och framför allt få det att se bra ut.
Bra att du vågade använda durkplåten.
Sen undrar jag vad du har för celler? 410A får man knappast ur vanliga Winston 40Ah LiFePO4. De har bara 3C.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-11-15 08:31:17    Rubrik: Svara med citat

Klart imponerande insats. Fantastiskt bygge. Finns det nånstans man kan se mer bilder eller kan du lägga upp några bra helbilder på slutresultatet? Körde du nån snåltur för att visa hur långt du kommer om det bara handlar om att vara ekonomisk? Många tummar upp!
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-11-16 16:22:24    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Tack för uppskattning!
Jo, design är ju nästan den svåraste biten i ett bygge.
Rent tekniskt sett är det enklare, exempelvis framdrevet måste ju spåra med bakdrevet, osv. Där har man ju inte mycket att välja på..
Designen är ju också något alla har en åsikt om, med all rätt.
Själv är jag rätt nöjd. Även om jag ibland tycker att det blev väl mycket synlig kolfiber, nästan lite "artonårs" varning.
Men det går ju alltid att lacka över.
Här är ett par bilder från sidan.







Ångrar inte den synliga durkalun, tvärt om tycker jag den ger lite "stealth look" över det hela.

Om inte jag läst hel galet så är det 10C som är max urladdning på mina celler (Calb SE40AHA).

Jag körde ingen riktig Smålänsk snålsväng, men det längsta jag åkte tror jag var runt 65 km utan att dra mycket mer än 30 Ah ur cellerna.
Men då var det lugnt fisande på 50 och 70 vägar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.14 sekunder att ladda.