Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Webasto värmare som inte fungerar.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-05-30 10:21:42    Rubrik: Webasto värmare som inte fungerar. Svara med citat

Hej, har ett problem med min kupe värmare som är en Webasto Thermo Top C.

Den ger ingen värme alls... Allt jag har i bilen är en röd knapp för att slå på den. Ingen timer eller liknande. Den har inte fungerat sen jag fick bilen för en månad sen och eftersom Maj har varit ovanligt kallt så är det dags att ta tag i det.

Någon som har tips på felsökning?

Mvh KG
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-05-30 11:48:22    Rubrik: Svara med citat

Verkstadshandbok:
http://www.forsastrom.se/upload/Micke/2006-11-09_104612_Thermo_Top_Z_C.pdf

Nu har ju min Clio inte samma värmare, men konstruktionen verkar liknande, med en kolv-/solenoidpump som doserpump. Går luftfläkten? Hör du något "tickande"från doserpumpen? om inte, kan den ha kärvat efter att ha stått still länge. Isärtagning samt WD-40 fick fart på min. Senare fick jag göra samma sak igen efter att jag inte använt värmaren på några månader. Har funderat på att blanda lite olja i bränslet för att slippa problemet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-05-30 15:38:30    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Verkstadshandbok:
http://www.forsastrom.se/upload/Micke/2006-11-09_104612_Thermo_Top_Z_C.pdf

Nu har ju min Clio inte samma värmare, men konstruktionen verkar liknande, med en kolv-/solenoidpump som doserpump. Går luftfläkten? Hör du något "tickande"från doserpumpen? om inte, kan den ha kärvat efter att ha stått still länge. Isärtagning samt WD-40 fick fart på min. Senare fick jag göra samma sak igen efter att jag inte använt värmaren på några månader. Har funderat på att blanda lite olja i bränslet för att slippa problemet.


Tack, hade den på Engelska men inte Svenska.

Måste först och främst hitta vart den sitter monterad... Läser runt och vissa säger att den sitter i konsolen mellan sätena... Medans andra säger i motorrummet. Men har inte lokaliserat den. Hoppas på bättre väder i morn så får jag väll krypa under och kolla vad jag ser.

Edit: Kikade under och avgasröret från värmaren sitter framför vänster framhjul. Hör att den startar iallafall...
Får nog bli att montera bort kofångaren fram så jag kan ta mig en titt på värmaren. Vilken fläkt var det du tänkte på? Innerfläkten går som den ska, inga problem.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-05-30 22:56:16    Rubrik: Svara med citat

Värmaren har en luftfläkt/luftpump, som blåser luft genom brännaren och ut ur avgasröret. Den går igång när du trycker på startknappen (EDIT: här mindes jag fel, den startar ju långt senare. Läs länkarna nedan istället.), och efter runt 40 sekunder sätter även bränslepumpen igång. Om du kryper ned och luktar ur avgasröret ska du känna att det börjar lukta bränsle när bränslepumpen börjar gå (om den går), annars är det antagligen luft i bränsleröret. Jag har behövt fylla/"prima" bränsleröret genom att hälla bränsle bakvägen från värmaren ner mot tanken, just innan jag kopplar tillbaks slangen till värmaren och startar den. Det gör att bränslepumpen bara behöver suga några centimeter luft, innan bränslet kommer, istället för att behöva suga hela vägen från tanken. Då har värmaren startat redan på första/andra försöket.

Här är två länkar jag sparat om Clions värmare. Verkar fungera på liknande sätt som din.

Felsökning med örat: http://elbil.forum24.se/elbil-post-12923.html#12923
Råd och erfarenheter: http://elbil.forum24.se/elbil-post-4107.html#4107
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 261
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-05-31 16:35:21    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Värmaren har en luftfläkt/luftpump, som blåser luft genom brännaren och ut ur avgasröret. Den går igång när du trycker på startknappen (EDIT: här mindes jag fel, den startar ju långt senare. Läs länkarna nedan istället.), och efter runt 40 sekunder sätter även bränslepumpen igång. Om du kryper ned och luktar ur avgasröret ska du känna att det börjar lukta bränsle när bränslepumpen börjar gå (om den går), annars är det antagligen luft i bränsleröret. Jag har behövt fylla/"prima" bränsleröret genom att hälla bränsle bakvägen från värmaren ner mot tanken, just innan jag kopplar tillbaks slangen till värmaren och startar den. Det gör att bränslepumpen bara behöver suga några centimeter luft, innan bränslet kommer, istället för att behöva suga hela vägen från tanken. Då har värmaren startat redan på första/andra försöket.

Här är två länkar jag sparat om Clions värmare. Verkar fungera på liknande sätt som din.

Felsökning med örat: http://elbil.forum24.se/elbil-post-12923.html#12923
Råd och erfarenheter: http://elbil.forum24.se/elbil-post-4107.html#4107


Tack för informationen. Jag beställde precis en Lexia 3, så jag kan få ut felkoder från bilen inkl Webaston. Så avaktar den innan jag börjar skruva. Hoppas på att den har gått i "låst läge" eller luft i systemet som är enkelt åtgärdat.

Återkommer med frågor/besked när jag vet mer.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2015-06-01 11:45:55    Rubrik: Svara med citat

Hej! I do not know about the newer Berlingo First but older Berlingo's ThermoTop C there has been most frequently faults:
1. Connectors bad contact top of the Webasto and some 20cm away from ThermoTop; there is another connector.
2. Webasto water pump defect.
3. Fuel pump is dirty and the piston can not move.

Interesting if you get contact to ThermoTop with Lexia3. I have not succees this yet. Hope you will put info from that subject later. There is Webasto's own test program available also but it need connector cable between computer and Webasto.

regards
Pera L
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.81 sekunder att ladda.