Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


TZR 125 till ombyggt fordon, how i did it.
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-05-26 07:31:41    Rubrik: TZR 125 till ombyggt fordon, how i did it. Svara med citat

Det var en gång en Yamaha TZR 125 -87 som inte ville starta..
Denna kom i min ägo i juni -14. Den var i ett ganska sönderskruvat skick med alla (jag lovar alla) stjärnskruvar misshandlade till oigenkännlighet.



Hur som helst så klädde jag av den och tvättade den så att den blev hanterbar.




Efter lite mätande och funderande startade jag upp vinkelslipen.
En skiva senare återstod detta, och en gammal hankatt som funderade på vad han just ställt till med..javascript:emoticon('Shocked')



Jag trodde att jag ville ha en mc med aluminiumram för viktens skull, men insåg snart att det blev mycket smidigare att slippa släpa den fram och åter, då jag saknar en AC tig i min lilla verkstad.
Däremot var ramkonstruktionen av boxtyp väldigt lämplig med tanke på att fyllas med litium senare.
Men ett nummer större hade den gärna fått vara, TZR 125 är en ganska liten hoj även om jag är normal i både vikt och längd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-05-26 22:46:03    Rubrik: Svara med citat

Jag hade väl kikat runt ett halvår eller så på nätet och försökt bilda mig en uppfattning om vad jag ville ha för komponenter och prestanda. Tanken var att detta bygge skulle gå lite på halvfart över en vinter eller två, men tillfälle gjorde att jag fick korn på en Agni 95:a i augusti och sedan ramlade det på.
Försökte envist rymma 25 st 60 Ah "mock up" celler i och på ramen.



Att sedan försöka gömma allt bakom hysteriskt stora kåpor fick mig att kika på 40 Ah celler istället..



Sågade om mina 60 Ah till 40 Ah och pysslade vidare. Efter många om och men och tusen meter maskeringsband bestämde jag mig för hur jag skulle klustra dem.

I början av september landade denna lådan sedan EV-Power hade haft lite jippo priser. Jippo eller inte så biter det ett rejält hål i en snål Smålännings plånbok.




Hade en förhoppning att använda remdrift så motorn fästes med två 10mm aluplåtar i svingen för att slippa längdförändring vid fjädringsrörelser. Tänkte forska fram rätt utväxling med drev och kedja viket är betydligt billigare innan jag beställde remhjul.



Straxt efter cellerna kom ett paket från Evdrives med en AXE 7245, kontaktor, cycleanalyst och lite annat smått och gott.
Kontrollern passade bättre än jag vågat hoppas under den kommande dynan och lämnade behövligt utrymme under vad som en gång var tanken.




Kom över en kylfläns som satt som en smäck på kontrollerns kylplatta. Inte för att jag tror att den behövs, men det ger om inte annat ett coolare utseende.

Cellerna klustrades enligt följande med kraftiga buntband.




Upphängning till cellgrupperna svetsades ihop av 2/4mm durkalu. Detta för att det var det enklaste jag kom på, och tanken från början var inte att ha huvudlådan synlig.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-27 00:41:29    Rubrik: Svara med citat

Mycket seriöst bygge.

Kan vi få se mer bilder !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-05-27 07:05:06    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att man borde ha ett stag som ersätter motorn under ramen för att styva upp .
Men det är en gissning
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-05-27 09:21:59    Rubrik: Svara med citat

Hej AleX,

Jo, tanken slog mig oxå. Men efter att ha resonerat med besiktningsmannen på SFRO, och egna gissningar runt effekttålighet så provade jag utan.
Den är ursprungligen typad för 26 kW och 1 passagerare.
I efterhand så har jag inte märkt något som tyder på att chassiet är ostadigt på grund av vek ram.
Dessutom vore det väldigt svårt att få dit något rör som verkligen bidrar med styvhet med hänsyn till batteriboxen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-05-27 12:21:06    Rubrik: Svara med citat

Första monteringstestet med cellerna i hållarna.



Efter lite justering lyckades jag nå hög fyllnadsgrad vad det gäller litium i ramen, knappt så dem behövde säkras..




Den vita boxen på cellerna är min hemgjorda trottel.
En 10K linjär skjutpotentiometer som nyttjas halva slaglängden och manövreras av original gaswire. Det verkar vara ganska mycket kritik mot det vanligt förekommande Magura gashandtaget, och jag ville använda dem omkopplare som sitter i originalgreppet utan att det skulle bygga ut längre på styret.




Ett 69 kuggars (rejäl kringla..) aluminiumdrev för 420 kedja beställdes från Nikasilproffsen. Ett riktigt snyggt drev som med frakt bara kostade 1000 SEK.
12 kuggars framdrevämne köpte jag från Jozztek i UK. Fanns bara med 10mm centrumhål, så jag fick svarva ur till Agnins 19mm axel och fila ur ett kilspår.




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-27 21:46:58    Rubrik: Svara med citat

Av att titta på bilderna gissar jag att tyngdpunkten med den placering av batterierna du har blir utmärkt !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-05-27 21:59:42    Rubrik: Svara med citat

Hej eUP,
Njae, man känner faktiskt att den är lite högre än ursprunget.
Även om originalmotorn med rökrör vägde 36 kilo så var den vikten koncentrerad väldigt lågt.
Tjänstevikten är bara 5 kilo mer (135kg) än standard, då väger Agni och batterier ca 46 kilo. Det är en vikt jag är helnöjd med, men den känns hanteringsmässigt som en tyngre mc.
Men för en hemmakonverterad hoj i den storleken tror jag att det är svårt att få det mycket bättre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-27 22:04:52    Rubrik: Svara med citat

Ok, jag trodde den vart nästan identisk i tyngdpunkten eftersom bensintank + bensin väger ca 0,65 kilo per liter bensin om jag inte minns fel.

Men vore det ens möjligt att få ner tyngdpunkten ytterligare med den typen av batterier du har ? Batterierna har ju en viss form....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-05-27 22:23:19    Rubrik: Svara med citat

Den 20 september snurrade bakhjulet första gången med Agni kraft.
Naturligtvis var jag lika fascinerad som alla man kan hitta på youtube som lägger upp en meningslös video på ett snurrande bakhjul, men jag ska bespara er min..



Nu började tankarna snurra runt att kanske behålla batterilådans durkalu synlig men lackerad. Snart kom nästa idé (förmodligen efter en halv flaska rött..) om att även göra en bakdel i durkalu.
Pappmallar klipptes och bockades, och jag våndades.
Risken finns ju att det blir lite Busterbåt look över det hela, men vem minns en fegis?




Någon dag senare hade jag samlat mod och bockat till en bakdel. Nog var det lite Buster i luften, men försökte föreställa mig den med färg på, så jag lyckades somna även den kvällen..



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-05-28 07:26:43    Rubrik: Svara med citat

Nästkommande helg var elen till styrningen hjälpligt ihoplusad och jag ivrig att prova.
Hade inte fått min laddare och inte balanserat cellerna så provet fick bli med måttligt effektuttag.
Likväl kan man inte låta bli att imponeras. Även att man läst och hört om alla som bedyrar det fantastiska vridet och accelerationen i en elmotor så kan man bara flina!
Hann med några kilometer innan regnet kom.



Här ser man placering av kontaktorn. Nu täcks den av en liten kolfiberpanel.




Då var det dags att börja fundera på hur "tanken" skulle se ut.
Designspråket blir ju lite kluvet med ganska mjuka linjer på ramen, och mitt i allt en "ammunitionslåda" av durkalu..
Men då jag är en velourkille ville jag nog ha en ganska mjuka linjer på tank och så gott det går på batterikåpan.
Limmade ihop 100 mm polyuretanskivor och började mejsla.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2626
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-05-28 10:24:39    Rubrik: Svara med citat

21

fantastisk, mycket intressant och spännande läsning... man lätt kan hitta sig själv drömma om liknande omedvetet... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-05-28 22:04:26    Rubrik: Svara med citat

Hej elfi,

Tack, jag tänkte aldrig på att skapa en byggtråd när jag höll på.
Då hade jag säkert fått en del tips under vägen.
Men jag hoppas kunna inspirera någon mer att bygga, och att slippa göra mina misstag..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-05-28 22:28:30    Rubrik: Svara med citat

Polyuretan är ett fantastiskt smidigt material att göra modeller av. Ibland för smidigt, man kan säkert svära bort ett par millimeter om man tar i ordentligt..
Så att såga/tälja/hyvla/slipa/svära till en sida av en tank går rätt bra. Problemet är ju att den andra sidan ska vara symmetrisk, det är inte så smidigt.
Vet inte hur många timmar jag smekte denna modell med polyuretandamm ända in i märgen, det är nästan lättare att känna än att se avvikelser i form.



Eftersom "tanken" var solid kunde jag inte ha dem övre batterigrupperna och laddare monterat när jag filade skum, därav mycket mätande och syftande för att vara säker på att jag inte filade ut mig på någon punkt. Vore ju snopet att ha en för liten tankdummy när den ska på.



Stommen till dynan göt jag "på plats". Silvertejpade bakdelen på tanken och durkalun som sedan vaxades ett par gånger innan jag lade på epoxi och glasfiber. Där var jag för snål att använda kolfiber..
Man kan skönja stommen under en gammal hankatt som vill veta hur mycket plats det finns bakom röven..


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-01 18:49:21    Rubrik: Svara med citat

Nu började det bli dags att kontakta SFRO.
Då jag tidigare byggt en amatörbyggd motorcykel anade jag vad som komma skulle. En konstruktionsbesiktning och senare en slutbesiktning. Förhoppningsvis kommer man genom den första utan för mycket anmärkningar, och den senare helst utan någon.

Strega mitt amatörbygge, det närmaste man kommer att flyga en kvast, tro mej..


Läste på så mycket jag hittade hos SFRO om elfordon, men det är ett ganska magert kompendium. Många hänvisningar om vilka krav som komponenterna skall uppfylla, vilket skrämma slag på en.
Krav på BMS om man använde litium eller nimh celler gjorde mig lite skitnödig då jag inte ville ha någon BMS. Men vi enades om att en cell logg fyllde syfte om övervakning, rätt eller inte. Övrig anmärkning på konstruktionsbesiktningen var fel färg på kraftkablar och att övrigt kablage skulle skyddas mot skav.
Det är ju anmärkningar som man kan leva med en lördag i början på december.
Fördelen jag kan se med att gå den "krångliga" vägen som ombyggt fordon är att man är mycket friare att göra vad man vill, så länge konstruktionen är bra. Man får ha 1000 kW i motorn om bara chassiet och bromsar är i paritet med effekten. Förvisso kostar kalaset 3000 SEK. Då ingår båda besiktningarna, och den är även försäkrad vid SFRO:s provkörningar.
När jag inte stötte på någon större patrull var det dags att lämna alla komponenter till blästring och lackering.
Lycka är att skruva ihop underverket efter lack. Allt är rent, inga tjuriga gängor och allt passar.



Med kedjeskydd och framskärm gjorde jag det enkelt för mig och göt av original.










Har lagt ner ganska mycket krut på att fästa allt utan synliga skruvar. Batterilådan undantagen, men där kostade jag på mig titanskruv.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-06-01 19:02:33    Rubrik: Svara med citat

Titan är den enda biokompatibla metallen ! Går att sammanfoga det mesta med titan Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-04 03:41:51    Rubrik: Svara med citat

När jag var nöjd med mina polyuretanpluggar göt jag ett lager 160 grams glasfiberväv över dem för att få en hård yta att spackla på.
Lämnade dem till en lackerande kompis som fick lacka dem i en färg han för dagen hade i sprutan. Enda kravet på pluggen är ju att den är blank.
Pluggarna vaxades ett antal gånger innan gelcoat lades på och övrig glasfiber och epoxi. Då alla delar krävde delade formar fick arbetet delas upp på två dagar, dvs. en helg.
Att öppna en form är alltid skräckblandad förtjusning, har man vaxat ordentligt..?
Här är formen till kutsen nyöppnad.



Modellen till "tanken". Jag lade på en "el-blixt" som ger en diskret upphöjd logga i epoxin på tanken.
Den vita listen är för delningslinjen på formhalvorna.




Efter några veckor hade jag en uppsättning färdiga formar. Vaxade nog onödigt många gånger, men när kolet ska i vill man inte gjuta varg...
Började med kutsen då den krävde mest anpassning.
Göt en "kopp" på bakljuset jag hittade på Ebay som plastades fast på kutsen. Många timmar gick åt att fixa en dold fastsättning av kutsen på bakdelen, och att fästa låset och trolla ihop en låsmekanism till dynan.
Tankdummyn fäster om en vinkel på ramen i framkant och låses fast med dynan.
Sidopanelerna är gjutna direkt på en vaxad glasskiva, enklaste sättet att få blanka släta paneler.
För att få lite styvhet i en helt slät panel lade jag 3mm balsa som kärna mellan två lager 630 grams kolfiberväv.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-07 19:56:23    Rubrik: Svara med citat

Panelerna fäster med tre "gummilås" på vardera sidan för enkel demontering.
Här syns även monteringen av 80-12 Volt DC/DC:n framför batterilådan.


På högra sidan gjorde jag ett scoop för att motorn (förhoppningsvis) skall få tillräcklig kylning då den blir helt gömd bakom batterilådan. Jag monterade en stos på motorn som förhoppningsvis tvingar luften genom den perforerade gavel och kastar ut luften neråt/bakåt där jag har öppet för att evakuera luften.






Stosen på motorn.

Monterade även en tempgivare på kolhållaren för att hålla koll på motortempen.
Agni rekommenderar inte högre temp än 90°C på kolhållaren, jag har hittills inte sett högre temperatur än 52°C, men då har ju inte sommaren visat sig ännu..
Våndades länge över strålkastare. Funderade på att göra något med två DLR LED och köpa en enkel strålkastare. En godkänd LED strålkastare lyckades jag inte hitta under 3000 SEK. Men glödljus känns ju så nittonhundratal så jag slog till..
Tyvärr så träffade "spetsen" på lamphuset mitt i tändningslåset vilket gav hojen ett lite kulögt utseende. Ville inte börja skära och svetsa originalhuset, så jag göt av och gjorde en plugg i glasfiber som grenslade tändningslåset innan jag göt ett hus i kolfiber.



En liten indikatorpanel tillverkades och monterades på cycle analysten då man måste ha indikatorer för blinkers och helljus Jag passade på att pilla in en display som alternerar mellan kolhållarens temp, sekundär spänning samt tid. Jag har även en LED som lyser grönt när tändningen är på, och rött när den är "armed".
Verkar kanske fånigt men frågan är nog ändå när jag vrider på gasrullen utan mening, och då bär det iväg..
Har kopplat så att man måste trycka på startknapp för att aktivera kontaktorn, fäller man ut stödet eller vrider run/stop switchen bryter det upp.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-06-08 08:35:16    Rubrik: Svara med citat

Kan du länka till motorn du använder? Hur blir prestandan i maskinen?

Går det att marscha 100km/h och göra omkörningar.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cronos
intresserad


Registreringsdatum: 24 november 2008
Inlägg: 29
Ort: Tranås

InläggPostat: 2015-06-08 19:17:00    Rubrik: Svara med citat

Hej Henke2,

Hittar ingen fungerande länk till Agni motors.
Men här finns lite data.
http://www.jozztek.com/shop/agni-motors/11-95r-motor-new.html
Motorn är det bra fjong i!
Har inte klockat 0-100 km/h, men det bär iväg bra.
Skulle tro att det behövs en 500:a oljebrännare för att spöa den till hundra.
Har växlat för en toppfart på 120 km/h (13/69).
Provade först med 12/69, men ville ha lite mer toppfart.
Accet är lika ivrigt i 100 som i 50, och det är bra!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.