Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lämplig extern laddare

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Dan P
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 juli 2014
Inlägg: 5

InläggPostat: 2014-07-22 16:49:21    Rubrik: Lämplig extern laddare Svara med citat

Har skummat runt en del här på forumet men det här med elbilsägande är fortfarande okänt territorium för mig. Har läst ett antal trådar om folk som plockar ut batterierna och laddar dem externt för att få fart i dem igen och det är väl det jag också får försöka mig på. Eftersom jag inte är elingenjör så letar jag efter lösningar som är enkla att handha och förstå, helst ska det vara idiotsäkert. Så nu letar jag efter lämplig utrustning för att försöka skrämma liv i batterierna. Såg någon tråd där man använde en Icharger 4010Duo http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__39656__iCharger_4010DUO_2000W_Dual_Channel_10S_Balance_Charger.html
är detta en laddare värd att köpa om man skall hålla på och försöka väcka batterierna? Eller något annat som är enklare att använda som ni kan tipsa om, min framtidsvision är att eventuellt bestycka bilen med lituim men det ligger en bra bit in i framtiden men då är det positivt om man kan använda sig av grejor man redan köpt.

Med vänlig hälsning
Dan


Senast ändrad av Dan P den 2014-08-18 22:26:05, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dan P
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 juli 2014
Inlägg: 5

InläggPostat: 2014-07-27 19:59:22    Rubrik: Svara med citat

Ska kolla efter en lämplig laddare i svensk butik.


Senast ändrad av Dan P den 2014-08-18 22:27:19, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kama
Passiv


Registreringsdatum: 27 juli 2014
Inlägg: 1

InläggPostat: 2014-07-27 22:45:35    Rubrik: Svara med citat

Laddaren kan även beställas härifrån:

http://www.autopartner.se/laddare-natagg/laddare/icharger-4010b-duo-2000w-40a
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-07-30 15:28:46    Rubrik: Svara med citat

Hej Dan P

För att jobba med Nicd blocken i clio behöver man inte 4010 duo maskinen.
Det räcker med de mindre syskonen 308 duo eller 306.

Jag har kört mycket med 3010 och även 4010 duo och det är helt underbara laddare. det ända som man skulle vilja ha mer i finess väg är att det skulle gå att stegprogrammera dom lite mera dvs först köra detta program sedan detta program och så vila och sedan köra ett tredje program.

Men 4010 du skall det gå att styra den med modbus kommandon om na lagt på den nyaste Firmware. Jag har dock inte hunnint testa det ännu.

Annars finns det en anledning till som gör att Clions orginalladdare skulle kunna dra ner effekten och det är om fläktarna på laddaren inte fungerar eller fungerar dåligt så att laddaren går varm då drar laddaren själv ned effekten för att inte pajja.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2015-05-16 14:31:37    Rubrik: Svara med citat

Verkar bara skilja några hundralappar, finns det någon anledning att inte välja 4010?
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-05-17 10:34:55    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker inte att det är så mycket att spara på.

Kanske att 308 och 306 är lite mindre rent fysiskt sett.

Mvh

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.