Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Helljus [LÖST]

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-09-09 16:57:52    Rubrik: Helljus [LÖST] Svara med citat

Jag håller på att försöka få igång helljuset på Clion. När man vrider spaken till helljusläge slocknar halvljuset och helljuset går inte tända. Drar man spaken mot sig så "fastnar" den inte. Jag vet inte riktigt hur helljuset på denna bil är tänkt att funka...

Vad ska jag börja med? Spaken, relä....?


Senast ändrad av slundell den 2010-01-13 20:56:17, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1245
Ort: Frösön

InläggPostat: 2009-09-09 17:06:50    Rubrik: Svara med citat

Funkar ljustutan (helljusblinken)?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-09-09 17:10:28    Rubrik: Svara med citat

Den funkar mekaniskt - men ingen blink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-09-09 17:39:34    Rubrik: Svara med citat

Spaken är det väl inte helt ovanligt att den går sönder
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 361
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2009-09-09 17:43:37    Rubrik: Svara med citat

Börja med det enklaste
Kolla glödlamporna
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-09-09 19:15:49    Rubrik: Svara med citat

Anm: Helljusindikationslampan i instrumentpanelen lyser inte men halvljuset lyser på halvljusläget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-09-09 19:35:25    Rubrik: Svara med citat

Relät? Säkringarna?

Jag hade en gammal 740 där halvljuset la av ibland, inte så kul på natten. Det visade sig vara sockeln till glödljusvarnarrelät som nån gång blivit överhettad och smält/oxiderat. Bankade man till det relät vaknade halvljuset igen. Så kolla inte bara alla inblandade komponenter, det kan även vara socklar, kontaktdon etc. Du får nog helt enkelt leta dig fram med en voltmeter...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2009-09-09 19:39:05    Rubrik: Svara med citat

Sant... problemet är att jag inte vet var jag ska börja. Känns ju som man vill börja med spaken och sen mot lampan. Kan dock inte hitta i manualen vilket stift på spaken som hör till helljuset. Relät hittar jag inte heller...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-09-09 20:13:55    Rubrik: Svara med citat

Jag avundas dig inte, trilskandes bilelektronik är bara en aning roligare än akut tandvärk.

Vad jag skulle börja med är nog att mäta på lamporna och se om det kommer fram nån Volt över huvud taget, mät gärna utan lampor med för att minska belastningen. Det är inte otroligt att du kan få fram en volt eller två även om det inte syns på lamporna och i såna fall skriker det oxid om problemet.

En annan sak som kan vara värd att kolla är att inte nån jordpunkt oxiderat sönder. Fast det som talar emot det är förstås att då borde rimligtvis lampan på instrumentpanelen funka. Hm.

Som sagt, det finns väldigt många roligare problem att brottas med än bilelektronik. Det finns de som rivit ur precis ALL elektronik när de ändå byggt om bilen till eldrift. Jag lutar åt att det kanske är en bra ide... Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-01-10 20:46:25    Rubrik: Svara med citat

Nu börjar jag få slut på idéer.
Jag har mätt på spaken, och det finns ett stiftpar som växlar mellan kontakt och icke-kontakt när man drar i ljustutan. Alla säkringar är hela. Den eftermonterade halvljusautomatiken under ratten är rengjord och kontrollerad. Jag hittar inget relä som hör till helljuset. Det finns ju ett (översta till höger under handskfakket) som hör till halvljuset. Det slår från när man vrider spaken till helljusläge (och det blir således varken hel- eller halvljus). Helljusindikationslampan fungerar inte heller.

Lamporna är hela.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Max Mausser
intresserad


Registreringsdatum: 01 maj 2008
Inlägg: 18

InläggPostat: 2010-01-11 23:53:13    Rubrik: Fernlicht Svara med citat

Hello

Had the same problem.
In my case the screws of the switch were loose.
Take control whether the switch is properly mounted.

Greetings from Switzerland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2010-01-12 22:00:35    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Bifogar kopplingschemat för belysningen.


Hårdtrådat från spak till lampa (som på en gammal vetaranbil).

Relät som sitter i säkringboxen under hanskfacket är till varningssummern för belysning (som tjuter om man glömt stänga av ljuset).

I somras när det var betydligt varmare än nu började det ryka betydligt och lukta bränd elelktronik från spaken i vår bil i kön till färjan. Jag slog omedelbart av ljuset samt vred ävan avnyckeln. Körde sedan med ljuset avstäng tills jag kom hem. Sprayade med dust off samt elektronikrengöringsspray.

Jag skulle således misstänka ljusomkopplaren. Borde gå att hitta billigt på skroten.

Säkringarna för ljusfunktionerna halv resp. heljus är f ö på 15 A vardera.
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-01-13 07:04:26    Rubrik: Svara med citat

Tackar för schemat! Med hjälp av detta kunde jag lista ut att helljuset borde lysa om jag kopplade ihop stift 2 och 4 på spaken - vilket det mycket riktigt gjorde. Det är alltså spaken som är defekt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-01-13 20:59:21    Rubrik: Svara med citat

Eftersom elbilen är belagd med utgiftsstopp så mekade jag isär spaken och lyckades där hitta två brända kontakter. Jag polerade upp dem och återmonterade. Det blev en fjäder över - men det är en ganska liten andel mot vad som blev använt Smile

Nu funkar helljuset när man kör med ljustutan och i "fast" läge - precis som det ska!

Tack allihopa som har hjälpt till med tips och idéer!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2010-01-13 22:29:49    Rubrik: Svara med citat

Grattis!

Gôtt att det funkar. Smile

(Litet egendomligt och snålt av Renault att köra all kräm genom spaken och inte via ett relä.)
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-01-14 11:57:48    Rubrik: Svara med citat

giuseppe916 skrev:
(Litet egendomligt och snålt av Renault att köra all kräm genom spaken och inte via ett relä.)


Det är ju fransmän! Wink

Lysande (sic!) att det funkar igen, men det kanske kan vara värt att bryta nollbudgeten lite och sätta in ett relä för några tior mellan spak och lampor för att slippa att problemet återkommer? Ett 30A relä på Biltema kostar 30 spänn och även om det säkert inte är dunderkvalitet så är det ändå förmodligen billigare att byta det än att byta spaken...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-01-14 12:10:47    Rubrik: Svara med citat

Citat:
sätta in ett relä

Konstigt att det inte redan finns ett relä där.
Det kan ge lite mer kräm i lamporna oxå, om
du kan korta ledningarna en del..
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tuure87
Passiv


Registreringsdatum: 15 januari 2011
Inlägg: 1

InläggPostat: 2011-01-15 15:54:17    Rubrik: Ihopmontering av spaken Svara med citat

Har själv problem med ljusomkopplarspaken har haft upp den och putsat kontakterna men när ja skulle lägga ihop den så fick jag inte ihop den. Får liksom inte den sista biten att passa ihop med resten. Kan någon som har satt ihop den ge lite tips och förklaringar hur ni gick tillväga. Jag skulle vara mycket tacksam ifall någon kunde hjälpa mig.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2011-01-16 13:24:38    Rubrik: Svara med citat

Det där är en riktig moment22-del vill jag minnas. Den måste sättas in före en viss del, men efter en annan som behöver sättas in före den första. Jag minns att jag fick försöka få dit allt på ungefär rätt plats med allt "i luften" och sen justera tålmodigt efteråt.Sorry att jag inte kan ge dig mer hjälp
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Robin
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 juli 2014
Inlägg: 7

InläggPostat: 2015-05-11 18:24:29    Rubrik: Svara med citat

Ser att detta är en gammal tråd, men det verkar som att min spak också har gett upp. Det funkar att blinka med hellyset men när man vrider om ratten till halvljus och drar i spaken så händer ingenting. Hellyset tänds inte ens upp längre.
Men en snabb fråga till er som har öppnat upp spaken: är man verkligen tvungen att borra upp den? Måste man limma ihop den igen då?

MVH Robin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.37 sekunder att ladda.