Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Galen tanke om fler växlar

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-03-22 13:11:36    Rubrik: Galen tanke om fler växlar Svara med citat

Hjälp mig släppa mina galna tankar på fler växlar.

Vad skulle hända om man bytte till en manuell Clioväxellåda? Då skulle man ju kunna använda tex tvåan i stan - för fet acceleration och 3an/4an för lite bättre ork på landsväg.

Om man kör i stan kommer man förmodligen att starta och köra i samma växel, 2an eller 3an. Om man ska ut på landsväg kan man antinen starta i tex 4an, eller växla över till fyran när det är dags. Med andra ord skulle man mestadels av tiden köra som idag men någon gång ibland byta växel via koppling.

Jaa - jag skulle vilja ha lite fetare acceleration i stan! Och det hade inte skadat med lite mer ork på landsväg runt 70/80.

Vad skulle detta bjuda för tekniska problem, som en tankelek? Största kruxet blir väl anslutningen mellan motor och växellåda via en koppling.

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-22 16:54:07    Rubrik: Svara med citat

Utan att stoppat fingrarna under motorhuven på en fossil-Clio så borde det fungera, El-Clion's växellåda ser ganska "normal" ut vid det som brukar vara kopplingskåpan, troligtvis får det plats en vanlig växellåda.
Det är bara att plundra en fossil-Clio på växellåda, fram/back väljaren sitter på vire så den går att flytta.
Elmotorns bultmönster ser misstänkt "förbränningsmotorlikt" så den är nog bara att skruva fast, problem kommer dock att uppstå när du kommer till kopplingen, det finns inget svänghjul på elmotorn, ett krav för koppling...
Skippa kopplingen, växla när du står stilla, då kan du använda original ryckutjämnare i stället för svänghjul/koppling.

Ett experiment som detta borde kunna utföras under en helg samt inte kosta speciellt mycket.

Rent energimässigt tror jag inte på några skillnader åt det positiva hållet, elmotorer har generellt bra verknigsgrad över ett brett område.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1244
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-03-22 18:14:53    Rubrik: Svara med citat

Jag hoppas att det är samma typ av splines på båda växellådorna. Annars behövs det nog en "jullehelg" för att ro detta iland. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-22 18:20:26    Rubrik: Svara med citat

En helg är ju faktiskt 48 timmar, och lite extra på fredagen... galen
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-03-22 18:21:00    Rubrik: Svara med citat

Att växla vid stillastående är ju helt ok. Man får tänka sig för när man ska gå från låg till högre växel bara - planera körningen lite.

Sen kan det vara strul med pedalställ, växelöverföring etc men jag skulle tro att det mesta är gjort att passa utan stora justeringar - produktionseffektivitet....

Jag ska minsann ta och sticka till skroten och göra en liten "detaljstudie" av en fossilclio. Bara för skoj skull....

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-22 18:27:00    Rubrik: Svara med citat

ElClion's växellåda är utvecklad ur en som heter JB0, de splines jag ser på lådan här på golvet ser väldigt "fossilaktiga" ut, ryckutjämnaren ser ju ut som ett kopplingscentrum så med lite tur så har inte någon fransk vinmiddag kommit mellan...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1244
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-03-22 18:31:09    Rubrik: Svara med citat

Nu räknade du snålt Julle, fredag kl 1700 till månda kl 0700 = 62 timmar!
Det kan ju gå... Cool men jag vet inte heller om man kommer att vinna speciellt mycket på konverteringen om det inte handlar om min idé att bygga en eldriven A-traktor av en express! Det krävs flera växlar då om man inte nöjer sig med en toppfart av 13 km/h!!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-03-22 20:35:09    Rubrik: Svara med citat

Frågan är vad som hände med accelerationen - det handlar om ren och skär fåfänga - kan jag dra iväg som skjuten ur en kanon vid ett rödljus - gärna med lite hjulspinn och gärna till en toppfart om ca 60 på fullvarv. DET hade varit skoj....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-22 21:09:06    Rubrik: Svara med citat

Det borde vara fullt möjligt, max vridmoment är 125Nm mellan 0 och ca 2000rpm och sedan svagt minskande till ca 70Nm vid maxvarv 7250rpm.

En liten bieffekt är att du kan använda min UCL v8.5 med hemlig meny, det kan inte jag... den går bara frammåt pga ett fel i processorn, men det gör inte dig något eftersom du har mekanisk back!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-03-23 19:33:52    Rubrik: Svara med citat

Eller så manuellkonverterar du...... Skojja bara.

Det där med att momentet minskar så att det är runt 70Nm vid maxvarv är ju det som gör den så "elastisk" över 60. Undrar hur det skulle vara att kunna köra på en 5e växel där för att få ner varvtalet en del, för att få högre moment.

Ju mer man tänker på det ju skojjigare skulle en konvertering vara som experiment.

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-03-26 10:53:35    Rubrik: Svara med citat

hej

Hur ser de här bilarna ut då? har faktiskt aldrig sett någon!
rakt på diffen/slutväxeln fattade jag som att det var.

Och en Serielindad motor va, i så fall..Confused Varför är det så lite moment i början?
Klen motorstyrning kanske? Men varför ha den kvar i så fall? En växelåda gör ju att du antingen får växla till 4an igen när du börjar närma dig varvtalsområdet där du går ned under strömgränsen på styrningen igen, eller så tappar du moment, och acc även i stan?

Gissar att spänningen är runt 96-120V i dessa bilar så det är inte helt olikt min erfarenhet, jag hade 96V, 500kg bly, och en Curtis 400Amp batteriström, 15kHz. Kanske lättare bil än era men hursomhels så var den inte alls slö i stan på "4an"!, hängde med övrig hetsig trafik. Däremot på motorväg så hade man gärna velat ha en 5:a överväxel eller större hjul eller annan slutväxel.. (framförallt vettigare aerodynamik än "tegelsten"!..) Motorn varvade ur på ca 76-80 och sen fanns det ju inte så mycket mera moment och luften tog emot allt mera och motorns momentkurva går åt helt fel håll för att tampas med luftmotstånd.., uppförsbackar sackade den ned till 70 gissningsvis.

Byggde därför en automatisk "fältförsvagning"(, en rostfri plåt-resistor, som kopplades in med en knapptryckning, enkel hållkrets med en tyristor och lite jox som sen hade inställbar motorström för att hänga kvar, när man sen lättade på gasen så "växlade" den ned igen och stängde av sig automatiskt så man inte kunde glömma och riskera klent fält vid start från noll i nästa korsning..) Fick med hjälp av detta upp snurren lite till, med hjälp av klenare fält=högre rpm, sabbar nog verkningsgraden an aning men bra för att inte bli överkörd av långtradare.. Shocked Man hade väl kunnat göra en lite seriösare krets så den automatiskt växlade bort försvagningen OM man fick kraftigt ökande ström över visst gränsvärde, men det funkade ok ändå.. oftast släpper man lite på gasen nångång innan rondeller mm hehe.

Klart att det hade nog hjälpt en gnutta lite granna med växelåda just just när man står "stilla" och upp till typ 10kmh(?).

Men det blir ju alltså en *rejäl* "elektrisk" nedväxling i starten, i och med att man har så mycket högre motorström än den ström som går från batteriet vid låga varv! 21

Så när det väl börjar rulla på lite fortare än "gåfart" så undrar jag om det hade gjort så himla stor skillnad?

Så länge som man ligger väl utanför max-strömregleringen så höjer man väl effekten bäst med att höja systemspänningen i stället? Min gillade inte det, att gå högre, då motorn redan fick 96.. Det var ju en 48V original Rolling Eyes



Jag önskade mig definitivt en växellåda när jag åkte upp för extremt branta backar! Typ spiralvägen upp i höga perkeringshus med mina 500 kg bly och 4.7kW motor på "4ans växel".. tex. DÄR kved batterierna lite och tyckte att jag var klart stygg mot dem.. Embarassed

Skulle vara väldigt intressant att höra från någon som testat i stan, och har en rejäl motor och modern styrning, blir det verkligen så mycket piggare med vxlåda? Någon här som har erfarenhet av växlade seriemotorbilar? ej med tyristor eller lågfrekens alltså.

Framförallt hur många slutväxlar har ni kört sönder..? jag hade på den här 5kW märkeffekt (men ca 90V*400A*0.75eff = 25-30kW maxeffekt) och många ggr mer moment än 3cyl orginal-bensinmotor vid lågvarv, jag körde sönder min slutväxel helt utan låda... så MED låda hade den nog inte överlevt en enda start skulle jag gissa, men kanske lite sjust framhjulslyft första metern Very Happy:

mvh
/µP
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-03-26 20:10:47    Rubrik: Svara med citat

I clio sitter en shuntmotor så startmomentet kan aldrig bli lika högt som en seriemotor men det skulle kunna bli rejält mycket högre om det inte skulle varit programmerat en momentbegränsning.
Vridmoment obegränsat vid 1000 varv på en clio E-motor skulle vara runt 200Nm och nästan 500Nm vid 400motorvarv
Under 400rpm sjunker det sakta.

På en seriemotor ökar vridmomentet (beroende på hackare) till självförstörelse vid minskande varvtal, nån drivaxel eller växellåda lär ge sig om man matar en seriemotor med så mycket ström den skulle kunna "tugga i sig" vid start.

Lite kort motor info.
På en shuntmotor minskar man fältström för att minska förluster (fältlindning blir självmagnetiserande), och en shuntmotor har väldigt mycket mindre fältström tex. på clio är det max 10Ah eller tom. lite mindre.

En seriemotor ska ju precis som det låter vara seriekopplad (ankare-fält) så där kan man inte minska fält för då minskar man ju hela motorströmmen.

Men sen det finns ju compoundmotorn som i princip är en seriemotor parallelkopplad med högströmslindning på både fält och ankare.

Generellt sett är shuntmotorn den effektivare av dessa motortyper.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-03-28 12:51:45    Rubrik: Svara med citat

Jag gissar att man programmerat medvetet ner till samma Nm som en bensinClio på 1,4 liter har - för att grejjerna ska hålla.

Men jag undrar - går det att programmera om. Jag skulle nog våga testa upp till ca 150Nm.

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-03-29 08:39:28    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:


På en seriemotor ökar vridmomentet (beroende på hackare) till självförstörelse vid minskande varvtal, nån drivaxel eller växellåda lär ge sig om man matar en seriemotor med så mycket ström den skulle kunna "tugga i sig" vid start.


Hej

Very Happy Japp.. Det är inte helt omöjligt att saker pajar av "för mycket motor".

Mitt första ASEA tyristor-skräp kunde en gång inte släcka huvudtyristorn efter första pulsen med varma nyladdade blybatt.. (för lite kondingar kanske?)

Det var nog då som min bakaxel halv-pajade! typ kanske 100V och 75(?)mm2 kabel och en *rejäl* "5kW" Rolling Eyes motor agerandes i princip en brutal "kotslutning".., ingen som helst aning vad det blev för ström/spänning, men det var REJÄLT med vrid

Tur man inte hade en växelåda då! Shocked

Det här vred nog då delvis sönder bakaxeln för mig. Trots att det var på "4:an" alltså! Kompisen som då stod en bit framför (och som jag höll på att köra till döds) påstod att det var framhjulslyft rakt emot honom innan han hoppade! Men jag vet inte, var upptagen med annat än att notera höjd över havet..läskigt som f..n var det i alla fall innan man fick fram back-omkopplaren att bryta skiten......... Shocked Hehe.

Jag pratade med en gubbe som om jag minns rätt nu inte hade brytare när han skulle göra en första provstart av ett ombygge... Elektroniken small så klart pga lagen om allts djävlighet och DET resulterade i att han åkte runt hemma med foten på full broms å låsta framhjul och kunde ju inte göra mycket annat åt sin situation..(men förmodligen inte så hög fart) det gick tydligen inte att bromsa stopp på bilen så han fick köra in i ett träd om jag mins rätt, sen ut och klippa / skruva loss batterikabeln allt medan bilen grävde ned sig med spinnande hjul.............................



Sensmoral..HA ALLTID EN HUVUDKONTAKTOR. Och EN SOM GÅR ATT LITA PÅ även vid "olycka" med 1500-3000Amp kortslutet system över stillastående motor.



Hur skall det säkrast kopplas? Jag tänker nog nästa ggn Koppla slingan så här tror jag:

Rent "mekaniskt", ingen elektronik, med säkring och utförande på slingan på något vis så att om slingan kortsluts eller kläms mot chassie vid en allvarlig krock eller liknande så bryts det också.

och slingan går förslagsvis via "tändningsnyckel" & brytande bromskontakt & kanske även via "noll-läget" på gaspedalen också (om man står ut med det myckna klickandet) & i serie med bältesvarnaren, dvs "sitt-switchen" i stolen så att bilen inte kan flyga iväg obemannad om det blir ett okontrollerat kraft-elektronikhaveri, japp, du anar nog inte hur den kan flyga om du, olycka eller bara nån kosmisk slump verkligen kortsluter grejorna.. Shocked

+ mekanisk knivbrytare med nödhandtag a la raketstol Rolling Eyes


(Om man har serielindad motor & en växelåda med "koppling" så kanske man vill lägga till två switchar för att rädda motorn från övervarvs-sprängning? om någon okunnig skall köra den(besiktningsmannen..) , Typ: "No" vid växel-friläget och "Nc" på kopplingspedal (ger sluten slinga vid när motorn är fysiskt inkopplad för att driva vid körning alltså))







Citat:

En seriemotor ska ju precis som det låter vara seriekopplad (ankare-fält) så där kan man inte minska fält för då minskar man ju hela motorströmmen.



Nja, vadå? Där har du nog fel eller så missförstår jag dig. Som jag skrev tidigare så hade jag fältförsvagning. = högre ström i ankare (rotorström) och mindre i fältet. = högre rpm, eller högre motorström vid samma systemspänning och rpm, tex motorvägen så accar den förhoppningsvis lite till, OM den orkar med.. Exclamation akta..rotorn kan bli VARM när man labbar med sånt, verkningsgraden sjunker nog. Om man tänker sig extremläget tex så blir det då HELT utan ström genom fältet (bypass med ensupraledare eller så = 96*400A i rotorn, dvs en massa värme i rotorn och inget vrid eller snurr övht., så bör man inte göra alltså Very Happy


Citat:

Generellt sett är shuntmotorn den effektivare av dessa motortyper.


Har du sett nån siffra för den motorn som används i Clio?
Serielindade motorer ligger oftast inte över 90% Min är säkert ännu sämre även på optimalt varv å last, det är jag övertygad om, men det brutala starmomentet gör dom roliga att köra Smile

Den blir inte speciellt varm efter en sväng på stan även med avstängd fläkt, så jag gissar att den inte är allt för kass verkningsgrad ändå i praktiken. Vore kul att mäta lite nån gång på en sån här "överladdad" motor. Någon här i närheten som har motorbromsbänk?





Marcus/Julle Det går ganska fint att växla utan koppling, släpp"gasen" först bara så motorn är frisnurrande Very Happy
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-03-29 23:30:28    Rubrik: Svara med citat

Nja att shuntmotorn generellt har en högre verkningsgrad än seriemotorn är nånting jag fick höra av en programmerare i nederländerna, som över en middag fick för sig att förklara för och nackdelar med olika motorvarianter och hur man kontrollerade dessa på bästa sätt.
Med tanke på hans arbete och det faktum att om han inte kan motorkontroll så brinner deras controllers upp så förutsatte jag att det låg nån sanning i detta
Jag var då nere för att fixa ett resonansbekymmer i en elmotorupphängning samt justering av mjukvara för hybriddrift i bilen hansi sitter i följande artikel. (för övrigt en permmotor monterad i den)
http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=2178510

När det kommer till verkningsgrad på en "ABB GN21 M4A" hittar jag faktiskt inga siffror (har inte letat så jätte engagerat) men har för mig att det är runt 84% inte speciellt bra, men jag skulle gissa att den siffran +-några få % ligger rätt stabilt över en större del av varvregistret.

Citat:
Nja, vadå? Där har du nog fel eller så missförstår jag dig.


Laughing Nä det var nog jag som inte var vid mina sinnes fulla. du hade som jag nu förstår det helt enkelt bypass opererat (vid behov) fält med hjälp av en tyristor och lite rostfritt

tillbaka till ämnet "flerväxlad låda i en clio"
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
µPower
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 september 2007
Inlägg: 115
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-03-30 15:33:48    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Nja att shuntmotorn generellt har en högre verkningsgrad än seriemotorn är nånting jag fick höra av en programmerare i nederländerna,


Det är nog marginell skillnad, förmodligen har han rätt. Beror nog mest på fabrikat/kvalite?

Typ det finns PM motorer med 60% och 95%
Det finns jättefina Serielindade och det finns startmotorer till bil. Very Happy

MEN Fördel Clio, det går ju att styra shuntmotorn mycket mer som man "vill", så för att återgå till ämnet för tråden, är det inte bättre att trimma lite på fältet än att montera växlar? Resultatet lär väl bli ungefär det samma förutom att man riskerar mera ryck med koppling - låda?

Kanske är motorn redan på gränsen vad den klarar av i max magnetflöde?

Skulle det göra någon skillnad i teorin att ha en växellåda?

Citat:

Jag var då nere för att fixa ett resonansbekymmer i en elmotorupphängning samt justering av mjukvara för hybriddrift i bilen hansi sitter i följande artikel. (för övrigt en permmotor monterad i den)


Kul! Rullar någon fortfarande i Tyskland?
Jag provåkte -93 tror jag det var.

Var du med och pillade med första controllern då? "SipMOS" eller vad det satt för trissor(Siemens?), tror det stod så på nummerplåten på bilen Smile

Det var nog då en Vanguard industrimotor(B&stratton bensin) om jag inte minns fel. Men det är ju några år sedan nu


Citat:

När det kommer till verkningsgrad på en "ABB GN21 M4A" hittar jag faktiskt inga siffror (har inte letat så jätte engagerat) men har för mig att det är runt 84% inte speciellt bra, men jag skulle gissa att den siffran +-några få % ligger rätt stabilt över en större del av varvregistret.


Ah, ABB-nummer, tack.
Tja 84, det är inte helt kass heller. en serielindad Warp ligger nånstans på 90-93%

Men det blir ju lite sämre ändå om man skall dra den genom en mek vxllåda? Så går det att "eltrimma" med bra prestanda så är det väl bättre kanske.

Jag är orolig för slutväxeln i clion. om nån petar i ettan och råkar använda hela gaspedalen... vad har den lådan för växlingsförhållande på 1:ans vxl? Hur pass elakt man får i moment in på slutväxeln alltså.

EN fördel clio är att den har inbyggd momentbegränsare.. Gummi/asfalt när det är framhjulsdrift Wink
_________________
.
** Elbils-TV! ** Min hemsida: http://www.crom.se med 100-tals filmer på elfordon och annat kul
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
matsv201
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2008
Inlägg: 33
Ort: Norrköping

InläggPostat: 2008-04-03 18:48:44    Rubrik: Re: Galen tanke om fler växlar Svara med citat

Frågan är hur mycket effekt du får ut av det. Största orsaken att bilen accelerar dålgit runt 70-80 beror troligen snarare på begränsing i effekten.

Högt varv-lågt moment, lågt varv-högt moment = Effekten alltid lika (innom vissa intervaller)

Om du växlar ner motor får högre varv men lägre moment, vise versa. Den ända gången du verkligen tjänar på det är om du ligger på ett varvtal som är under där motorn har sitt max moment eller om du ligger ganska närma motorns maxvarvtal (10-30% ifrån beroende på vilken typ av motor)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-04-03 22:40:11    Rubrik: Svara med citat

Mjo
att Effekt=Nm*(Pi*2)*Rpm/60000 känner nog dom flesta tekniskt skolade till.
Men effekten på en beror snarare i det här fallet på hur kontrollern är programmerad, på clion är effekten lite grovt följande.
500rpm 6Kw
1000rpm 13kw
1500rpm 19kw
2000-3000rpm 21kw
över 3000rpm sjunker sedan effekten till att vid 7000rpm vara strax under 16kw
Och vad som eftersträvas här antar jag (förutom att bränna block:) nä Laughing) är att optimera varvtalet för olika situationer. (klättra upp för bergssidor eller likn.)

Vid 70-80 snurrar en clio och express elmotor ca5000 - 5800rpm

Men för övrigt måste jag nog hålla med på sätt o vis, det finns för lite att hämta för att det i mitt tycke skulle vara värt det.
Men står man där med en trasig original växellåda är det ju inte mycket att tveka på.
Lite ökade förluster få man kanske men det är nog försumbart



Citat:
Kul! Rullar någon fortfarande i Tyskland?
Jag provåkte -93 tror jag det var.

Var du med och pillade med första controllern då? "SipMOS" eller vad det satt för trissor(Siemens?), tror det stod så på nummerplåten på bilen

Det var nog då en Vanguard industrimotor(B&stratton bensin) om jag inte minns fel. Men det är ju några år sedan nu


Tyvärr var jag inte med den resan på -90talet med Solon men jag har pillat med en av dom två som finns i landet (den gröna) dessa är förvisso båda två Tysklands tillverkade.
Den som står på "tekniska" är en seriehybrid med bmw motorcyckelmotor den andra är en paralellhybrid med vw diesel båda med zebra batterier.
Det går en solon i daglig trafik i tyskland.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2012-10-02 08:46:26    Rubrik: Svara med citat

hur gick det någon som provat med växlar?
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.55 sekunder att ladda.